Werk & Studie alle pijlers

Vraag vakantiewerk

24-07-2012 18:53 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug had ik mij aangemeld voor vakantiewerk. Ik kreeg toen bericht dat de projecten vol waren en ik te laat was met mijn aanmelding. Een tijd later belde opeens de locatiemanager van een andere locatie (half uur rijden) of ik nog vakantiewerk wilde doen. Dag later op gesprek en twee dagen later meteen inwerken. Ging allemaal heel snel en had voor mijn gevoel weinig tijd om na te denken over wel/niet.

Intussen heb ik 3 inwerkdagen gehad. Het is in de zorg met mensen met een lichamelijke beperking en gaat dus om het aankleden, wassen, helpen met naar de wc gaan, katheters leegmaken etc. Dit moet ook met tilliften e.d. Ik heb helemaal geen ervaring in de zorg, dus moest erg wennen deze 3 dagen!

Vanmorgen moest er een katheter goed gedaan worden en vond dat zo eng om te zien dat ik bijna flauw viel. Voel me nog heel ongemakkelijk als een oudere man daar met z'n benen wijd ligt en ik moet gaan wassen. En vind het allemaal sowieso best moeilijk, omdat ik helemaal geen ervaring heb..

Ik merk dat dit me echt te snel gaat, teveel dingen die ik moet weten/leren in een te korte periode. Daarbij worden sommige cliënten ook gewoon echt heel boos als ze zien dat ik geen ervaring heb. aarnaast vind ik sommige dingen gewoon echt lastig & eng en wil ik straks niet opeens plat op de grond liggen, omdat ik flauwval van het zien van een gaatje van een katheter.

Maar ik heb dus een contract getekend voor tot eind augustus. Dat is niet lang en veel meer, maar dit komt doordat ik pas laat begonnen ben. Ik heb morgen en overmorgen nog 2 inwerkdagen en daarna ga ik alleen aan de slag. (Eerst nog weekje vrij en dan dus 3 weken met wat diensten)

Ik wist eigenlijk niet waar ik voor koos en wist niet dat ik zoveel dingen moest doen die in mijn ogen echt meer passen bij iemand die is opgeleid tot verzorgende..

Wat vinden jullie, is het echt heel aso als ik nu alsnog zeg dat ik dit niet zie zitten? Voel me wel heel lullig tegenover hen, want zij hebben dan niemand. Aan de andere kant zijn het ook niet heel veel diensten meer en hebben ze ook niets aan iemand die er niet zoveel van bakt..
Probeer de leidinggevende van de desbetreffende locatie te pakken te krijgen, maar lukt niet! Op de site nérgens een telefoonnummer van de locatie, alleen van het hoofdkantoor van heel Nederland. Zij verbindde mij door met de locatie, maar daar wordt niet opgenomen. Schiet lekker op zo! Moet namelijk ook om half 4 weer beginnen..
Ik schrik hier echt van! Ik ben zelf verpleegkundige en schrik enorm van het feit dat er van alles van je gevraagd wordt, terwijl je geen diploma's hebt. Volkomen onverantwoord en dit mag ook echt niet!

Ik zou onmiddellijk stoppen. Volkomen belachelijk dit. Afgezien van het feit dat ze misbruik van je maken, mag dit echt niet. Ik vind het ongehoord....
Het zusje van mijn vriend heeft precies hetzelfde meegemaakt! Precies dit soort werk deze zomer en ze heeft op dag 2 gezegd: dit gaat 'm niet worden voor mij. Had het werk echt alle begrip voor en heeft gezegd, ga lekker naar huis joh Dus gewoon aangeven!
Ik heb ook eens een vakantiebaantje in de zorg gehad en "moest" dit ook doen, door de patiënten zelf gevraagd. Toen ik ook nog werd gevraagd voor hulp bij hun medicijnen heb ik aan het management doorgegeven. Ik was ook nog jong, en schaamde dat ik het niet durfde en dat ik het niet wilde. Maar de patiënten vroegen hetaan mij dus wilde ik ze graag helpen.... Management zei dat ik dit inderdaad niet hoefde te doen, alleen waar ik voor aangenomen was.

Ik zou met je chef gaan praten! zoals eerder gezegd, wat als er wat misgaat! Ik heb die takel-lift wel 20x met een ander erbij gebruikt voordat ik dat eens alleen deed....
Heb dus net gebeld.. En hij zei wederom dat de verantwoordelijkheid bij de cliënt ligt en dat er dus geen opleiding voor nodig is.

Maar heb maar meteen doorgezet en gezegd dat 't voor mij niet goed voelt en 't 'm voor mij niet gaat worden. Voel me er wel heel lullig over, want zij hebben tijd in mij gestoken en waren aardig enzo en nu hebben ze weer niemand, maarja als het voor mij niet goed voelt wordt 't 'm ook niet echt natuurlijk..
niet lullig voelen, jij hebt je best gedaan!

Alleen wordt er in jouw plaats waarschijnlijk iemand anders "zomaar" aangenomen, ook misschien zonder opleiding of ervaring.... lost het probleem dus eigenlijk niet op.

Maargoed, jij moet met plezier naar je werk gaan, en niet bang zijn voor wat de dag nou weer gaat brengen. Goed gedaan dat je achter je mening bleef staan!
Tja, er zal inderdaad wel weer iemand 'zomaar' aangenomen worden, maar misschien dat als 't vaker gebeurt, ze er wel over na gaan denken..
Goed gedaan Butterfly. 'De verantwoordelijkheid ligt bij de client' vind ik wel erg makkelijk, onverantwoordelijk en onprofessioneel van de instelling. Clienten hebben niet veel keus (durf te wedden dat ze niet bij de sollicitatieproedure betrokken waren bijvoorbeeld), en zoals je al schreef gaven sommige clienten aan er niet blij mee te zijn. Klopt allemaal niet helemaal he. Goed dat jij wel je eigen verantwoordelijkheid hebt genomen.
quote:Butterfly1989 schreef op 25 juli 2012 @ 10:21:

Heb dus net gebeld.. En hij zei wederom dat de verantwoordelijkheid bij de cliënt ligt en dat er dus geen opleiding voor nodig is. Maar heb maar meteen doorgezet en gezegd dat 't voor mij niet goed voelt en 't 'm voor mij niet gaat worden. Voel me er wel heel lullig over, want zij hebben tijd in mij gestoken en waren aardig enzo en nu hebben ze weer niemand, maarja als het voor mij niet goed voelt wordt 't 'm ook niet echt natuurlijk..Ik ben zo benieuwd waar deze instelling is.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Heb dus net gebeld.. En hij zei wederom dat de verantwoordelijkheid bij de cliënt ligt en dat er dus geen opleiding voor nodig is...Nogmaals....ik vind dit echt heel raar.....Dit is toch geen normale gang van zaken?
Wat een leugenaars, zeg...

De opleiding helpende duurt 2 jaar, daar leer je tiltechnieken, veilig werken, eerste hulp, basiszorg verrichten, ziektebeelden en wordt je heel goed ingelicht over wat je wel en niet mag doen.

Zonder deze dingen zijn zowel jij als je client niet veilig, jij kan ook nog eens voorgoed je rug verpesten! En ja, als er wat gebeurt ben JIJ hoofverantwoordelijk, en dan de instelling!! Niet de client!

Ze hebben je voorgelogen.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Goed dat je gebeld hebt!

Het klink als een instelling als Fokus wonen.
Ik heb die website opgezocht ninthe ... en inderdaad...als je klikt op het kopje kies voor een vakantie baan, dan staat daarin beschreven wat er van je wordt verwacht. Inderdaad ZONDER diploma en er staat letterlijk in:

Denk aan assistentie bij aan- en uitkleden, wassen, in en uit bed gaan, eenvoudige verpleegtechnische assistentie, toiletbezoek, verplaatsen, eten, drinken en hand- en spandiensten.

Ik begrijp niet, dat dit zomaar mag!
Ik heb ook een rare ervaring met banen waar ik niet geschikt voor was op dat moment. Ik heb psychologie gestudeerd en in mijn tweede jaar kreeg ik een baan vanuit het ziekenhuis. Ik moest een moeder weer 'vertrouwen' teruggeven in de opvoeding van haar kind. Ten eerste had ik daar totaal geen ervaring mee behalve anderhalf jaar studie. Ten tweede ging het om een baby met een hartritmestoornis en sondevoeding (waar ik al helemaal geen verstand van heb). Ik had niet eens ervaring met 'normale' baby's. Ook dit kindje moest ik verzorgen, optillen, ondertussen voorkomen dat de moeder angstig werd etc. Bij een kindje dat net geopereerd is en allemaal slangetjes heeft is het heel lastig het correct op te tillen bijvoorbeeld (en zo zijn er meer dingen). Ik vond dat een veel te grote verantwoordelijkheid op dat moment (gezien de leeftijd en conditie van het kind) en ik kreeg 0.0 begeleiding hierin. Ik heb toen ook na lang twijfelen de baan opgezegd, want ik vond dat niet verantwoord van mezelf. Stel dat er wat gebeurt. Ik had trouwens ook de luier achterstevoren omgedaan de eerste dag, dat zegt genoeg over mijn ervaring met baby's destijds
Ik begrijp zulke zaken ook niet!

Heb er in totaal 3 weken gewerkt, waarbij de inwerk periode bestond uit: vaste medewerker loopt met mij mee om een loper te halen zodat ik bij de mensen binnen kan komen. Duwt me een map ik de handen een lijst met daarop wie ik wanneer en hoe moet gaan helpen.

Echt waardeloos, maar ik zie het helaas wel vaker.

Vooral aan vakantiemedewerkers willen zorginstellingen niet te veel tijd besteden gezien het maar voor een korte periode is.

Dat de cliënten hieronder leiden, kan het personeel dat op een bureaustoeltje met de benen onder het bureau zit niks schelen.

(dat zijn mijn ervaringen dan, zegt niet dat het overal zo is)
FOKUS had zo'n twintig jaar geleden ook zo'n reputatie (ik ken dit veld verder niet goed, doe allang een andere tak van sport). Triest hoor. Ik denk dat ze ermee weg komen omdat er geen direct voorbehouden handelingen worden verricht. Op zich is de filosofie achter de opzet van de zorg mooi, maar ze zouden zich wel aan hun missie statement moeten houden (ADL assistentie van hoge kwaliteit, klanttevredenheid als maatstaf). Medicatie geven, als in iemand medicatie die klaar staat aanbieden, is een grijs gebied, ook al heel lang. En wat Nederlandertje schrijft, verantwoordelijkheid van de organisatie naar de werknemer wordt in dit verhaal vergeten.

Elastiekje, ik krijg echt kippevel als ik dat verhaal van jou lees. Je-mig.

Heb dus net gebeld.. En hij zei wederom dat de verantwoordelijkheid bij de cliënt ligt en dat er dus geen opleiding voor nodig is. Maar heb maar meteen doorgezet en gezegd dat 't voor mij niet goed voelt en 't 'm voor mij niet gaat worden. Voel me er wel heel lullig over, want zij hebben tijd in mij gestoken en waren aardig enzo en nu hebben ze weer niemand, maarja als het voor mij niet goed voelt wordt 't 'm ook niet echt natuurlijk..Totdat er iets verkeerd gaat met een tillift, dan zijn de cliënten echt niet verantwoordelijk hoor, dat ben jij!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hier nog een linkje naar een discussie over de bekwaamheid van ADL assistenten bij fokus en gevolgen daarvan voor een client. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=115938

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven