Werk & Studie alle pijlers

Vraag vakantiewerk

24-07-2012 18:53 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug had ik mij aangemeld voor vakantiewerk. Ik kreeg toen bericht dat de projecten vol waren en ik te laat was met mijn aanmelding. Een tijd later belde opeens de locatiemanager van een andere locatie (half uur rijden) of ik nog vakantiewerk wilde doen. Dag later op gesprek en twee dagen later meteen inwerken. Ging allemaal heel snel en had voor mijn gevoel weinig tijd om na te denken over wel/niet.

Intussen heb ik 3 inwerkdagen gehad. Het is in de zorg met mensen met een lichamelijke beperking en gaat dus om het aankleden, wassen, helpen met naar de wc gaan, katheters leegmaken etc. Dit moet ook met tilliften e.d. Ik heb helemaal geen ervaring in de zorg, dus moest erg wennen deze 3 dagen!

Vanmorgen moest er een katheter goed gedaan worden en vond dat zo eng om te zien dat ik bijna flauw viel. Voel me nog heel ongemakkelijk als een oudere man daar met z'n benen wijd ligt en ik moet gaan wassen. En vind het allemaal sowieso best moeilijk, omdat ik helemaal geen ervaring heb..

Ik merk dat dit me echt te snel gaat, teveel dingen die ik moet weten/leren in een te korte periode. Daarbij worden sommige cliënten ook gewoon echt heel boos als ze zien dat ik geen ervaring heb. aarnaast vind ik sommige dingen gewoon echt lastig & eng en wil ik straks niet opeens plat op de grond liggen, omdat ik flauwval van het zien van een gaatje van een katheter.

Maar ik heb dus een contract getekend voor tot eind augustus. Dat is niet lang en veel meer, maar dit komt doordat ik pas laat begonnen ben. Ik heb morgen en overmorgen nog 2 inwerkdagen en daarna ga ik alleen aan de slag. (Eerst nog weekje vrij en dan dus 3 weken met wat diensten)

Ik wist eigenlijk niet waar ik voor koos en wist niet dat ik zoveel dingen moest doen die in mijn ogen echt meer passen bij iemand die is opgeleid tot verzorgende..

Wat vinden jullie, is het echt heel aso als ik nu alsnog zeg dat ik dit niet zie zitten? Voel me wel heel lullig tegenover hen, want zij hebben dan niemand. Aan de andere kant zijn het ook niet heel veel diensten meer en hebben ze ook niets aan iemand die er niet zoveel van bakt..
Dingen als aan- en uitkleden, wassen, in en uit bed gaan, eenvoudige verpleegtechnische assistentie, toiletbezoek, verplaatsen, eten, drinken en andere kleine dingen om mensen te helpen zoals brood maken, thee zetten etc.
In 2003 is er onderzoek gedaan door de inspectie en toen bleek dat er jaarlijks 10tallen mensen overleden door verkeerd tilliftgebruik.

Stop alsjeblieft met deze baan, laat je niet uitbuiten. Je baas doet dit alleen omdat jij maar een fractie van mijn uurloon kost.

Terecht dat de cliënten boos zijn.
Jeetje, is dat echt zo? Ik zou denken dat, als een cliënt zegt wat ik moet doen, het niet zo moeilijk kan zijn.. wat dingen erin klikken etc. Het lijkt, als een ander het doet, heel makkelijk. Maar schrik er wel van dat er dus zelfs wel mensen overleden zijn door verkeerd gebruik ervan!
Bij nader inzien: neem liever even contact op met de arbeids- of gezondheidsinspectie. Nadat jij daar je baan opgezegd hebt dus.
quote:qwerttu schreef op 24 juli 2012 @ 19:30:

Bij nader inzien: neem liever even contact op met de arbeids- of gezondheidsinspectie. Nadat jij daar je baan opgezegd hebt dus. Dit dus!
Ook 'basale' dingen als wassen, steunkousen, aan en uitkleden ed zijn vaardigheden die je moet leren, anders kun je mensen makkelijk onnodig pijn doen of veel ongemak veroorzaken, of zelfs aan klachten bijdragen. Bij helpen met eten en drinken zijn er ook technieken die belangrijk zijn, soms voor comfort, soms voor veiligheid (als in niet stikken). Het lijkt allemaal basaal, maar het kan heel veel uitmaken hoe je het doet.

En ja dat van die inspectie vind ik ook een goed idee.
Volgens mij gebeurt dit heel vaak hoor, dat mensen zonder diploma zulke handelingen moeten doen. Ik heb zelfs bij kinderen medicatie moeten toedienen, sondevoeding geven en tilliften gebruiken (1x voordoen en succes ermee...). Allemaal zonder enige ervaring. Niet dat het daarom acceptabel is, maar het verbaasd me eerlijk gezegd niet (helaas zou ik zeggen). Er is vaak gewoon een enorme onderbezetting in de zorg.

@TO, je 'mag' deze handelingen inderdaad officieel niet doen, dus je kan sowieso stoppen. Bovendien heb je proeftijd, dus als je je er (begrijpelijk!) niet prettig bij voelt gewoon aangeven.
Medicijnen uitdelen moet ook idd.

Vreemd dat het zomaar kan, want ik zou denken dat er genoeg ervaren mensen te vinden zijn..

Het lijken simpele dingen idd, maar het moet natuurlijk wel op een bepaalde manier.
Oh mijn god!!! Wat een zootje is het daar!! Maak dat je wegkomt voordat er ongelukken gebeuren!!

Voor dat soort dingen moet je cursussen volgen en dergelijke!! Bij mij geven stagiaires nog geen paracetamol aan cliënten omdat het medicatie is... En jij moet met tilliften aan de slag?? STOPPEN DAAR!! Echt!! En bel de inspectie!! Dit is gevaarlijk voor iedereen!!
Meld dit alsjeblieft bij de inspectie. Medicijnen delen is verboden terrein en de inspectie tilt hier heel zwaar aan.
Hier liggen de verantwoordelijkheden te hoog. Bovendien voel jij je er niet prettig bij dus zou ik stoppen.

Zelf volg ik een medische opleiding en heb ik een verpleegstage gehad. Wassen, eten geven, aankleden, katheter legen en vervangen van het dekbed mocht ik gewoon allemaal. Waar ligt de grens? Wat zijn in de zorg bevoegde handelingen?

Medicatie mocht ik niet geven (dat mocht de mbo verpleegkundige in opleiding ook niet (hbo wel)), temperatuur en bloeddruk meten deed ik wel maar als er afwijkende waarde werden gevonden werd het nogmaals nagemeten.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Er is een overzicht van voorbehouden handelingen, kun je even op Googlen.
http://www.zorgprotocollen.nl/kadersbigwet.htm
Bij een verpleegstage ben je stagair, dus in opleiding, en als het goed is doet iemand dingen voor, kijkt af en toe mee, worden bepaalde clienten uitgezocht door iemand die ze goed kent, en wordt zo hier en daar gechecked of je het goed hebt gedaan/doet.

Ik vind niet dat basale zorgactiviteiten gedaan zouden moeten worden door mensen die daar totaal geen opleiding/cursus voor hebben gehad. Maar zelfs dat nivo wordt in deze instelling danig overtreden.
Toch lees ik bij voorbehouden handelingen niks over wassen/aankleden/de tillift...

http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_24-07-2012

Dit artikel kan ook interessant zijn:

[NORML]evaluatie wet BIG/NORML]
quote:Anna37 schreef op 24 juli 2012 @ 20:04:

Ik vind niet dat basale zorgactiviteiten gedaan zouden moeten worden door mensen die daar totaal geen opleiding/cursus voor hebben gehad. Maar zelfs dat nivo wordt in deze instelling danig overtreden.Wat versta je onder basaal?
Onder basaal versta ik dingen als wassen, aankleden, steunkousen, helpen met transfers ed. Zeg maar niet voorbehouden handelingen aan het lijf van de client. Van mij mag iedereeen bedden opmaken, schoonmaken en broodjes smeren. Dat kan prima zonder enige opleiding.
Eens met Achnein, snap niet dat je dit werk zomaar mag doen zonder enige ervaring in de zorg! Kan me eigenlijk wel voorstellen dat sommige clientien geirriteerd of boos worden. Maar dit ligt natuurlijk niet aan jou, maar aan de organisatie (ben nu ook wel heel benieuwd welke dit is eigenlijk!).
Ik ben het er deels mee eens. Aan(en uit)kleden kan veel risico met zich meebrengen als iemand een infuus heeft. Uit ervaring weet ik dat het een hele uitdaging kan zijn om wel het infuus te laten zitten.

Aan de andere kant zijn er ook situaties waarin aankleden weinig risico met zich meebrengt... Dat moet prima mogelijk zijn. Natuurlijk moet er een zekere vorm van toezicht zijn, waarvoor de zorginstelling (KWZi) verantwoordelijk voor is. In dit geval denk ik dat ze die verantwoordelijkheid niet voldoende op zich nemen. Al zijn er wel meerdere inwerkdagen en kan zij hierin hopelijk ook aangegeven welke dingen ze liever wel of niet doet. (TO echt doen hoor!) Hier hoort dan ook rekening mee gehouden te worden.
Maar goede zorg gaat niet alleen om medische risico's. Het gaat ook om mensen zo min mogelijk verlies van waardigheid te geven, zoveel mogelijk gevoel van controle, en zo min mogelijk discomfort (sorry, het NLse woord komt niet in me op). Als je een fysiek verder gezonde tegenwerkende dementerende moet aan of uit kleden, kun je dat zo doen dat het behoorlijk wat verzet, agressie, angst met zich meebrengt. Iemand met een halfzijdige verlamming kan veel pijn ervaren als je onhandig een t-shirt uittrekt. Het zal van de setting en clientgroep afhangen, maar een bepaalde mate van training (en beoordeling van geschiktheid) lijkt me altijd gewenst.
Anna, daar heb je helemaal gelijk in maar krijgt ze de training niet al doordat ze wordt ingewerkt?
Het probleem met deze werkwijze is dat iemand al door de selectie heen is en dus aan het werk gaat na het inwerken.

Ook geeft Butterfly zelf aan dat het te snel gaat en ze vindt dat ze (te)veel moet leren. Dat kan bijvoorbeeld liggen aan de complexiteit/diversiteit van zorg die geboden moet worden of de kwaliteit van het inwerken. Ik vind het ieg erg goed dat Butterfly zelf haar eisen aan haar vaardigheden stelt, en dat ze twijfelt of ze hier wel mee door moet gaan.
Butterfly, blijf ver weg van de tilliften! Verwissel geen katheterzakken en deel geen medicijnen uit tenzij ze van de baxterrol komen.(zelfs dan moet je nog controleren of ze wel van die cliënt zijn.)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hoe meer ik over dit topic nadenk hoe absurder ik het vind. Als je al wel bekwaam bent heb je al minstens 2 dagen inwerken nodig om te weten waar dingen staan en hoe er gewerkt wordt. Als er gebruik wordt gemaakt van tilliften heb je hoogst ws ook clienten die niet zelfstandig kunnen rollen in bed en heb je ws ook met incontinentie te maken. Nee, ik geloof echt niet dat je dat met een paar dagen inwerken uberhaupt voldoende kunt leren.
Mooi, je hebt dus 2 weken proeftijd. Opzeggen!

Ik ben ooit vakantiekracht in een bejaardenhuis geweest in de veilige zin van het woord. Bedden opmaken/verschonen. Eten/koffie/thee rondkarren, lunches maken op de kamers van de bewoners, stukje buiten lopen, kletsen, soms assisteren als de vakkundige medewerkers een handje konden gebruiken.

Er was 1 ontzettend lieve dame was die (terecht) vond dat ze niet genoeg gelegenheid kreeg om te douchen. "Ze wassen me wel elke dag met zo'n washandje, maar daardoor voel ik me niet schoon".

Dus op dagen dat ze wist dat ik kwam, stond ze vaak al onder de douche als ik binnenkwam om haar bed op te maken. Of ik haar dan even af wou drogen. Geen enkel probleem. Ze was ook zo licht als een veertje, maar door dit topic denk ik dan toch, wat ben ik blij dat dat nooit fout is gegaan. Met aankleden hielp ik haar dan ook en op haar aanwijzing heb ik ook haar steunkousen helpen aantrekken. Zal ik er niet even iemand bijhalen? Nee, joh, dat kan jij best, jou vertrouw ik tenminste. De arme dame zal inmiddels niet meer zijn, tenzij ze over de 100 is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven