Vriend in horeca met slechte werkgever
zaterdag 20 februari 2010 om 20:39
Mijn vriend werkt in de horeca als kok. Door zijn werktijden zie ik hem al lastiger dan wanneer hij een baan zou hebben van 9 tot 5. Dit heb ik geaccepteerd, geen probleem. Alleen ik heb het gevoel dat hij wordt uitgebuit op zijn werk. Hij moest bijv. vandaag om 9 uur beginnen ipv 13.00 uur. Dit werd gisteravond eventjes na werk verteld. Ook moet hij morgen weer om 11 uur beginnen. Weer twee uur eerder dan zijn normale werktijd. Als dit overwerk zou worden beloond met vrije tijd of meer loon dan had ik er geen problemen mee. Maar dit wordt dus niet gedaan. En ik vind het ook verkeerd dat de avond ervoor even word verteld dat je de volgende dag om 9 uur moet beginnen. Dit moet toch minstens 24 uur van tevoren worden gemeld?!
Ik zei tegen mijn vriend dat ik het belachelijk vind, want door dit soort verrassingen kan ik hem nog moeilijker zien. En hij krijgt er niet eens iets voor terug. Ik zei tegen hem dat hij moet opkomen voor waar hij recht op heeft. Ik denk niet dat hij dat durft, dat hij bang is om te worden ontslagen. Ook is hij over 2 weken jarig en kan hij meer loon ontvangen. Ook dit durft hij denk ik niet eens te melden! Het moet toch gewoon vanzelfsprekend zijn dat je werknemer weet wat jouw rechten zijn en dit automatisch regelt? En je er zeker niet zal voor straffen als je vraagt om de dingen waarop je recht op hebt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Dat je zelf je uren moet bijhouden en je werknemer af en toe erop moet wijzen waarop je recht hebt (vakantiedagen, meer loon ivm verjaardag, tijdig rooster onder ogen krijgen, voldoende rust krijgen, ed.). Ik zou graag willen dat mijn vriend wat beter wordt behandeld op zijn werk. Hoe zou hij dit het beste kunnen aanpakken? En hoe kan ik hem hierin het beste steunen? Want ik raak soms behoorlijk gefrustreerd.
Ik zei tegen mijn vriend dat ik het belachelijk vind, want door dit soort verrassingen kan ik hem nog moeilijker zien. En hij krijgt er niet eens iets voor terug. Ik zei tegen hem dat hij moet opkomen voor waar hij recht op heeft. Ik denk niet dat hij dat durft, dat hij bang is om te worden ontslagen. Ook is hij over 2 weken jarig en kan hij meer loon ontvangen. Ook dit durft hij denk ik niet eens te melden! Het moet toch gewoon vanzelfsprekend zijn dat je werknemer weet wat jouw rechten zijn en dit automatisch regelt? En je er zeker niet zal voor straffen als je vraagt om de dingen waarop je recht op hebt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Dat je zelf je uren moet bijhouden en je werknemer af en toe erop moet wijzen waarop je recht hebt (vakantiedagen, meer loon ivm verjaardag, tijdig rooster onder ogen krijgen, voldoende rust krijgen, ed.). Ik zou graag willen dat mijn vriend wat beter wordt behandeld op zijn werk. Hoe zou hij dit het beste kunnen aanpakken? En hoe kan ik hem hierin het beste steunen? Want ik raak soms behoorlijk gefrustreerd.
zaterdag 20 februari 2010 om 20:49
Veel uren maken en vandaag horen dat je morgen eerder wordt verwacht hoor inderdaad bij de horeca. Ook de rust tussen diensten door is soms niet wat je zou hopen.
Maar dat hoor je natuurlijk wel betaald te krijgen. En vanzelfsprekend ook het uurloon wat bij je leeftijd hoort. Uren zelf (ook) bijhouden is heel normaal. (als controle)
Maar dat hoor je natuurlijk wel betaald te krijgen. En vanzelfsprekend ook het uurloon wat bij je leeftijd hoort. Uren zelf (ook) bijhouden is heel normaal. (als controle)
zaterdag 20 februari 2010 om 20:50
Tuurlijk speelt dat mee. Maar ik zie hem vooral minder omdat hij dus van die vreemde tijden heeft, doordat zijn baas elke keer met die verrassingen komt. Wij zouden dan afspreken en dat kan dus niet doorgaan. Het is zijn werk, maar ik krijg er op deze manier wel mee te maken. Ik denk dat niemand hem ooit heeft gewezen op de absurditeit van de wijze waarop hij wordt behandeld.
zaterdag 20 februari 2010 om 21:18
En wat verdient jouw vriend?
Hoeveel uur werkt hij, dus niet de uurtjes napilzen met collega's meegerekent.
Jij kunt hem wel wijzen op zijn rechten, maar als hij dit niet aangeeft bij zn werkgever heb jij het maar te accepteren dat je hem zo weinig ziet. Of wou je als vriendinnetje van even stennis gaan schoppen?
Hoeveel uur werkt hij, dus niet de uurtjes napilzen met collega's meegerekent.
Jij kunt hem wel wijzen op zijn rechten, maar als hij dit niet aangeeft bij zn werkgever heb jij het maar te accepteren dat je hem zo weinig ziet. Of wou je als vriendinnetje van even stennis gaan schoppen?
zaterdag 20 februari 2010 om 21:37
Mijn man is ook kok en het opeens vroeger beginnen, is volgens mij vrij normaal in de horeca. Mijn man heeft, sinds ik hem ken, in verschillende restaurants en horeca gelegenheden gewerkt en het maakte niet uit hoe groot dat concern was, dat opeens vroeger beginnen is overal terug gekomen. Heeft ook te maken met zieken of met een partijtje dat er tussenkomt. Dan is er gewoon meer te doen met de mise en place enz.
Mijn man kreeg in de kleinere zaken waar hij werkte vaak tijd voor tijd, omdat dat ook belastingtechnisch voordeliger was.
Nu werkt hij voor een grote vakantieparkketen en nog krijgt hij tijd voor tijd en alles wat dan nog open staat aan het begin van het nieuwe jaar, krijgt hij uitbetaald. Maar zoals gezegd eens in de zoveel tijd is hij dan 3 dagen in de week vrij geroosterd ipv 2. Tijd voor tijd dus.
Maar als jouw vriend er vrede mee heeft, dan kun je er weinig aan doen. Pas als jouw vriend het ook als een probleem ervaart, zal hij er wat aandoen.
Verder valt het me bij mijn man op dat hij ook wel veel toe laat op zijn werk, ook soms tot ongenoegen van mij. Dus denk dat de horeca ook wel een soort passie moet zijn voor iemand en dan laat je al sneller dingen over zijn kant gaan, volgens mij.
Mijn man kreeg in de kleinere zaken waar hij werkte vaak tijd voor tijd, omdat dat ook belastingtechnisch voordeliger was.
Nu werkt hij voor een grote vakantieparkketen en nog krijgt hij tijd voor tijd en alles wat dan nog open staat aan het begin van het nieuwe jaar, krijgt hij uitbetaald. Maar zoals gezegd eens in de zoveel tijd is hij dan 3 dagen in de week vrij geroosterd ipv 2. Tijd voor tijd dus.
Maar als jouw vriend er vrede mee heeft, dan kun je er weinig aan doen. Pas als jouw vriend het ook als een probleem ervaart, zal hij er wat aandoen.
Verder valt het me bij mijn man op dat hij ook wel veel toe laat op zijn werk, ook soms tot ongenoegen van mij. Dus denk dat de horeca ook wel een soort passie moet zijn voor iemand en dan laat je al sneller dingen over zijn kant gaan, volgens mij.
zondag 21 februari 2010 om 14:10
Ik krijg een beetje het idee dat je het vooral erg vervelend vindt voor jezelf: 'want door dit soort verrassingen kan ik hem nog moeilijker zien' en 'Want ik raak soms behoorlijk gefrustreerd' . Je hebt hem verteld wat je mening hierover is, hij heeft die aangehoord. Klaar. Als hij er niet mee zit of er niets mee doet dan is dat ZIJN pakkie an.