Vriendschap
woensdag 12 september 2018 om 21:49
Hi!
Waar zal ik eens beginnen
Ik ben 20 jaar en studeer nu 2 jaar in de grote stad. Hier woon ik samen met een vriendin van mij en het is altijd heel gezellig! Maar dat is alleen in de stad... We komen Allebei officieel uit Zeeland, waar onze ouders en familie wonen. In het weekend vertrekken we dus ook terug naar daar. Zei naar het westen van het eiland en ik naar het oosten.
Om eerlijk te zijn kijk ik er soms wel tegen op.. niet omdat ik niet naar huis wil, ik bedoel mijn ouders, vriend en familie zijn geweldig en ben super blij om hun te zien ,maar vrienden daar heb ik niet... ik hou er van om leuke dingen te doen en uit te gaan maar omdat ik geen vrienden heb houdt dit een groot deel tegen van mijn jeugd tegen..., de tijd dat je lekker gek kan doen en juist moet genieten van je jongeren
jaren.
Nu ga ik ook veel leuke doen met familie en mijn vriend maar ik mis gewoon vriendschap... dat is toch anders.. Ik merk dat ik me hopeloos begint te voelen. Vriendschap is iets wat in al heel mijn leven belangerijk en iets moois heb gevonden maar alleen nog niet in het echt heb kunnen ervaren...
De vriendschap in de grote stad is heel hecht maar ooit komt er een tijd dat onze studenten tijd voorbij is en we beiden terug keren naar Zeeland. En dan?... zei is in het westen ik in het oosten en contact zal er altijd blijven maar elkaar vaak kunnen zien en afspreken zal moeilijker zijn dan vrienden in je eigen dorpje...
Ik hoor graag jou ervaringen en tips
Liefs x
Waar zal ik eens beginnen
Ik ben 20 jaar en studeer nu 2 jaar in de grote stad. Hier woon ik samen met een vriendin van mij en het is altijd heel gezellig! Maar dat is alleen in de stad... We komen Allebei officieel uit Zeeland, waar onze ouders en familie wonen. In het weekend vertrekken we dus ook terug naar daar. Zei naar het westen van het eiland en ik naar het oosten.
Om eerlijk te zijn kijk ik er soms wel tegen op.. niet omdat ik niet naar huis wil, ik bedoel mijn ouders, vriend en familie zijn geweldig en ben super blij om hun te zien ,maar vrienden daar heb ik niet... ik hou er van om leuke dingen te doen en uit te gaan maar omdat ik geen vrienden heb houdt dit een groot deel tegen van mijn jeugd tegen..., de tijd dat je lekker gek kan doen en juist moet genieten van je jongeren
jaren.
Nu ga ik ook veel leuke doen met familie en mijn vriend maar ik mis gewoon vriendschap... dat is toch anders.. Ik merk dat ik me hopeloos begint te voelen. Vriendschap is iets wat in al heel mijn leven belangerijk en iets moois heb gevonden maar alleen nog niet in het echt heb kunnen ervaren...
De vriendschap in de grote stad is heel hecht maar ooit komt er een tijd dat onze studenten tijd voorbij is en we beiden terug keren naar Zeeland. En dan?... zei is in het westen ik in het oosten en contact zal er altijd blijven maar elkaar vaak kunnen zien en afspreken zal moeilijker zijn dan vrienden in je eigen dorpje...
Ik hoor graag jou ervaringen en tips
Liefs x
woensdag 12 september 2018 om 22:24
Waarom elk weekend naar huis?
Wie zegt dat je terug gaat naar je geboortestreek wanneer je afgestudeerd bent?
Bij heel veel mensen verwateren de vriendschappen wanneer je gaat verhuizen/studeren. De interesse groeien uit elkaar, je maakt nieuwe vrienden, etc.
Mijn advies; niet te vaak naar huis gaan. En investeren in nieuwe vriendschappen in je nieuwe woonplaats. En wanneer je naar je ouders ga, ga dan ook uit, zodat je mensen ontmoet.
Bij heel veel mensen verwateren de vriendschappen wanneer je gaat verhuizen/studeren. De interesse groeien uit elkaar, je maakt nieuwe vrienden, etc.
Mijn advies; niet te vaak naar huis gaan. En investeren in nieuwe vriendschappen in je nieuwe woonplaats. En wanneer je naar je ouders ga, ga dan ook uit, zodat je mensen ontmoet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 12 september 2018 om 22:28
Ik vraag me af of ik je goed begrijp, want dan zij die dik gedrukte stukken in tegenspraak met elkaar.
1. Je hebt geen vrienden, maar zou dit wel graag willen ervaren
2. Je bent bang de hechte vriendschap met je vriendin/huisgenoot kwijt te raken omdat de één in het westen en de ander in het oosten van hetzelfde eiland in Zeeland woont.
Mocht ik het goed lezen dan bij bovenstaande punten:
1. Zo lang jij elk weekend terug gaat naar Zeeland en alleen met familie en vriend doorbrengt, zul je ook geen nieuwe mensen leren kennen en ontneem je jezelf de kans vriendschappen op te bouwen. Ik zou dus vaker (ook zeker een flink aantal weekenden) in de grote stad blijven en je aansluiten bij bijvoorbeeld sportvereniging, studentenvereniging, naar de kroeg gaan etc. (net wat bij je past) om nieuwe mensen te leren kennen.
2. Dan is die vriendschap dus niet zo hecht als je dacht. Een goede vriendschap overbrugt echt die amper afstand wel. Mijn beste vrienden wonen aan de andere kant van het land en zelfs in het buitenland en zijn al lang in mijn leven, dus begrijp het probleem van 'de andere kant van hetzelfde eiland van Zeeland' niet zo goed. Ook in Zeeland hebben ze fietsen/bussen/taxi's en rijden er auto's. De wereld is groter dan jullie dorpen hoor; je moet alleen moeite voor elkaar willen doen. Vraag me af of je dat laatste wel wilt, gezien je OP, waarin je in problemen denkt in plaats van in oplossingen.
1. Je hebt geen vrienden, maar zou dit wel graag willen ervaren
2. Je bent bang de hechte vriendschap met je vriendin/huisgenoot kwijt te raken omdat de één in het westen en de ander in het oosten van hetzelfde eiland in Zeeland woont.
Mocht ik het goed lezen dan bij bovenstaande punten:
1. Zo lang jij elk weekend terug gaat naar Zeeland en alleen met familie en vriend doorbrengt, zul je ook geen nieuwe mensen leren kennen en ontneem je jezelf de kans vriendschappen op te bouwen. Ik zou dus vaker (ook zeker een flink aantal weekenden) in de grote stad blijven en je aansluiten bij bijvoorbeeld sportvereniging, studentenvereniging, naar de kroeg gaan etc. (net wat bij je past) om nieuwe mensen te leren kennen.
2. Dan is die vriendschap dus niet zo hecht als je dacht. Een goede vriendschap overbrugt echt die amper afstand wel. Mijn beste vrienden wonen aan de andere kant van het land en zelfs in het buitenland en zijn al lang in mijn leven, dus begrijp het probleem van 'de andere kant van hetzelfde eiland van Zeeland' niet zo goed. Ook in Zeeland hebben ze fietsen/bussen/taxi's en rijden er auto's. De wereld is groter dan jullie dorpen hoor; je moet alleen moeite voor elkaar willen doen. Vraag me af of je dat laatste wel wilt, gezien je OP, waarin je in problemen denkt in plaats van in oplossingen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 13-09-2018 03:05
2.86% gewijzigd
woensdag 12 september 2018 om 22:28
Heb je dus buiten je huisgenootje geen andere vrienden of kennissen gemaakt? Wordt je nooit door collega's op je bijbaan of door studiegenoten meegevraahd wat leuks te doen in het weekend?
Hoe kom je trouwens aan geld als je het hele weekend elders bent en hoe doe je je huiswerk?
Tip: wil je mensen leren kennen dat zeg je volgende keer ja. Door de hele week met je huisgenoot te hangen en en in het weekend met je vriendinnen is het echt zonde geld om een dure kamer in de stad te huren. Je haalt er zo niet uit wat je graag wenst.
Hoe kom je trouwens aan geld als je het hele weekend elders bent en hoe doe je je huiswerk?
Tip: wil je mensen leren kennen dat zeg je volgende keer ja. Door de hele week met je huisgenoot te hangen en en in het weekend met je vriendinnen is het echt zonde geld om een dure kamer in de stad te huren. Je haalt er zo niet uit wat je graag wenst.
donderdag 13 september 2018 om 01:12
Dit.hamerhaai schreef: ↑12-09-2018 22:24Waarom elk weekend naar huis?
donderdag 13 september 2018 om 21:47
Ik ga elk weekend naar huis. Dit is is bij onze omgeving heel normaal en een gewoonte! Tevens heb ik in Zeeland ook een vriend wonen die in graag wil zien. Ik besef me goed dat ik ook de weekende door moet halen daar en wat ik ook zeker ga doen. Maar ik zie dan nog niet echt de oplossing van meer vrienden maken in Zeeland... en tevens is het ook niet makkelijk om dat in een stad te doen waar je niemand kent behalve je huisgenoot (vriendin)
donderdag 13 september 2018 om 22:57
Als je ieder weekend (en vakanties wellicht?) naar huis gaat dan maak je het jezelf ook niet makkelijk. Vrienden melden zich niet zomaar voor de deur. Zo te horen sta je met 1 been in je studentenstad en 1 been in Zeeland. Om iets op te bouwen moet je toch echt zoveel mogelijk voor 1 plek kiezen.Ellenxs98 schreef: ↑13-09-2018 21:47Ik ga elk weekend naar huis. Dit is is bij onze omgeving heel normaal en een gewoonte! Tevens heb ik in Zeeland ook een vriend wonen die in graag wil zien. Ik besef me goed dat ik ook de weekende door moet halen daar en wat ik ook zeker ga doen. Maar ik zie dan nog niet echt de oplossing van meer vrienden maken in Zeeland... en tevens is het ook niet makkelijk om dat in een stad te doen waar je niemand kent behalve je huisgenoot (vriendin)
Wie weet krijg je na je afstuderen wel een leuke baan in de omgeving van je studentenstad dus ligt je toekomst helemaal niet in Zeeland. Dat kun je toch niet nu al bepalen?
vrijdag 14 september 2018 om 02:47
Hoi Ellen,
Zo te horen ga je graag naar huis, in Zeeland en wil je daar wellicht in de toekomst ook werken.
Hoe komt het dat je geen vrienden hebt in de plaats waar je opgroeide in Zeeland?
Heb je bepaalde sociale angsten?
Vind je de stad overweldigend?
Want je vertelt dat je ook niemand kent in de stad waar je studeert, behalve je vriendin.
Normaal gesproken zou een student ook kontakt leggen met klasgenoten van een nieuwe studie. Maar misschien vind je dat wel eng?
Kan je er iets meer over vertellen?
Zo te horen ga je graag naar huis, in Zeeland en wil je daar wellicht in de toekomst ook werken.
Hoe komt het dat je geen vrienden hebt in de plaats waar je opgroeide in Zeeland?
Heb je bepaalde sociale angsten?
Vind je de stad overweldigend?
Want je vertelt dat je ook niemand kent in de stad waar je studeert, behalve je vriendin.
Normaal gesproken zou een student ook kontakt leggen met klasgenoten van een nieuwe studie. Maar misschien vind je dat wel eng?
Kan je er iets meer over vertellen?
vrijdag 14 september 2018 om 13:21
vrijdag 14 september 2018 om 13:32
Heel veel studenten en werkenden verhuizen naar een andere stad of ander land. Ook zij moeten hun weg vinden in het opdoen van sociale contacten.
Heeft jouw vriend geen vrienden of wat ondernemen jullie in het weekend als je hem ziet?
Ik neem aan dat je in Zeeland op school zat, buren hebt, aan sport deed, etc. Zaten daar geen vriendinnen tussen?
En hoe heb je je vriend leren kennen?
vrijdag 14 september 2018 om 22:24
Hoezo ken je niet meer mensen in de stad? Heb je daar geen studiegenoten? Collega's? Mensen waarmee je sport? Is er niemand van je oude school in Zeeland in dezelfde stad gaan studeren?
Waarom komt je vriend niet af en toe naar jou in de stad in het weekend? Heeft je vriend geen klasgenoten of collega's, waarmee jullie samen bevriend kunnen worden?