Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilligen

24-02-2018 16:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 en ben heel erg op zoek naar een manier om een zinvol leven te leiden door een hulp te zijn voor anderen, daarom ben ik me gaan voorstellen in het opvangcentrum voor vluchtelingen bij mij in de buurt. Nu laten ze je blijkbaar vrij in wat je wil doen als vrijwilliger, je moet zelf met iets afkomen. Nu weet ik niet direct iets origineels wat ik kan doen voor die mensen, er is al iemand die naailes geeft, Nederlandse les en voetbal. Ik weet niet waarom ik het zo moeilijk vind maar ik kan niet meteen iets bedenken??? Ik hou me zelf graag bezig met lezen (vooral psychologie, filosofie, zingeving..), yoga, meditatie etc, maar ik weet niet precies hoe ik iets in elkaar kan stoppen waar die mensen ook echt iets aan hebben.
Heeft iemand ideeën waar ik wat inspiratie uit kan halen??
anoniem_347231 wijzigde dit bericht op 25-02-2018 06:20
0.13% gewijzigd
yoga lessen?
Vraag het aan de mensen zelf, waar ze behoefte aan hebben.
En als je niet iets leuks kunt bieden, kijk dan naar ander vrijwilligerswerk. De meeste gemeenten hebben daar wel een centrale voor.
anoniem_172829 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 16:05
0.52% gewijzigd
Wat vreemd dat je daar niet een beetje begeleiding in krijgt. Kun je niet een "maatje" worden voor één of meerdere mensen? Bijvoorbeeld om ze een beetje wegwijs te maken in de Nederlandse samenleving. Met ze mee naar instanties bijvoorbeeld, of gewoon iets gezelligs gaan doen. Misschien zijn er kinderen die je kunt helpen met huiswerk?
Gewoon een paar mensen daar benaderen en vragen waar ze behoefte aan hebben?
Ga met ze wandelen of naar de markt.

Bordspellen.

Samen koken of bakken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ze de omgeving laten zien? De mooie enbijzondere plekjes?
zo te horen zijn daar genoeg vrijwilligers.

Google eens op vrijwilligers en dan je woonplaats.
Er is genoeg te doen voor mensen die graag iemand hebben die mee gaat naar het ziekenhuis, eens een boodschap voor ze doet, en even met ze koffie drinkt.
Zelf ben ik sinds kort vrijwillig zwemmaatje voor een man met een verstandelijke bepeking. Hij geniet enorm van het zwemmen!
dubbel
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 16:30
97.37% gewijzigd
Lijkt me lastig hoor, je eigen programma en evt lessen bedenken. Ik zou het los met aanpakken, meer insteken op taalmaatje achtige dingen, meegaan naar winkels, wandelen, leuke dingen zien in de buurt, evt knutselen oid
Ga oudere landgenoten helpen. Genoeg bejaarden die praktische hulp of gezelschap nodig hebben.
Ik vind dat die mensen van dat centrum er zich wel erg makkelijk van afmaken. Moet je zelf ook nog voor je eigen materiaal zorgen als je lessen gaat geven?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
redbulletje schreef:
24-02-2018 16:20
Ga oudere landgenoten helpen. Genoeg bejaarden die praktische hulp of gezelschap nodig hebben.
Want eigen volk eerst?
Getver wat kortzichtig!

To: iets wat je zelf leuk vind is natuurlijk het leukste!
Je noemt zelf al wat van je interesse op, kan iemand van daar je niet koppelen aan iemand met dezelfde interesses?
redbulletje schreef:
Want eigen volk eerst?
Getver wat kortzichtig!

To: iets wat je zelf leuk vind is natuurlijk het leukste!
Je noemt zelf al wat van je interesse op, kan iemand van daar je niet koppelen aan iemand met dezelfde interesses?
redbulletje schreef:
Ja, veel oudere mensen zitten te springen om een helpende hand.
Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iets waar ze wél wat aan je hebben. Nu is het leuk als je komt, maar als je niets kan bedenken is het ook goed, want ze hebben eigenlijk niets van je nodig. Zijn er meer opties in de omgeving?
Wat lief dat je dat wilt doen!
Misschien is taalmaatje iets voor je. Je helpt dan een nieuwkomer (bijvoorbeeld een vluchteling uit Syrie) om de Nederlandse taal te leren. Ze gaan (moeten) vaak ook naar een taalcursus, maar wat extra hulp kunnen ze goed gebruiken. Kijk eens op vluchtelingenwerk.nl
Succes!
Alleen kalmte kan ons redden.
Splinter_ schreef:
24-02-2018 16:05
Vraag het aan de mensen zelf, waar ze behoefte aan hebben.

Prima!
Waarom perse vluchtelingen? Er zijn zoveel senioren die eenzaam zijn en nooit buiten komen omdat familie geen tijd heeft of niet naar ze omkijkt. Loop dus eens een seniorenflat binnen en vraag daar of er wellicht bewoners zijn die interesse hebben in aanspraak.

Of wellicht eens bij het wijkcentrum eens informeren wat voor vrijwilligers projecten er allemaal lopen in de wijk? Wellicht zoekt iemand wel een maatje om mee te winkelen/ bioscoop etc. Zie soms wel eens 'vacatures' daarvoor.
Sommige mensen hebben nu eenmaal niet zoveel met senioren. Ik zou ook liever vluchtelingen helpen met taallessen dan met iemand uit het bejaardenhuis gaan wandelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een leven lijden is best heftig lijkt me.

Kijk eens naar een maatjesproject. Voor sommige jongeren bijvoorbeeld het enige contact buiten de instelling, of het enige contact voor een bejaarde enz.
nlies schreef:
24-02-2018 17:27
Sommige mensen hebben nu eenmaal niet zoveel met senioren. Ik zou ook liever vluchtelingen helpen met taallessen dan met iemand uit het bejaardenhuis gaan wandelen
Eens.
Er is al iemand die Nederlandse les geeft en nou zou jij dat niet kunnen doen? Heel bijzonder.

Er is heel veel behoefte aan taalcoaches/taalmaatjes, in kleine groepjes of 1:1. In het AZC of met Statushouders. Informeer eens bij de vrijwilligersbank / welzijnswerk of een ROC waar taallessen gegeven worden.

Je kunt overal met taal bezig zijn, echt lesjes oefenen maar ook met een taalmaatje naar de markt, een wandeling maken of wat dan ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Taalconsulent lijkt me geen handig plan.
Bedankt voor de reacties! Nu heb ik het er met een vriendin van mij over gehad en zij toonde me dan iets op facebook dat er een buddysysteem is in de buurt. Ik ga daar naar mailen.

+ excuses voor de gigantische schrijffout!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven