Werk & Studie alle pijlers

Vrouwen in mannenwereld

28-07-2014 12:36 52 berichten
Dag dames,

Ben wel benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben. Ik werk zelf bij een ingenieursbureau. Mensen verwachten totaal niet dat ik daar een rol als projectleider heb. Meestal vind ik de misverstanden wel leuk en grappig, maar soms is het op de tanden bijten. Mijn 2 meest opmerkelijke:

Ik was voor het eerst bij het wijkteam om vrijwilliger te worden. Organiseren wijkfeesten, rondsturen nieuws, ruilen van spullen, boodschapjes doen etc. Was daar ook de wethouder. Die had ik al even gesproken en ik had verteld dat ik bij een ingenieursbureau werkte. Die vertelde over de bewonersavond over de herinrichting van de ...weg. Daar hadden ze een communicatiebureau voor ingehuurd want die 'ingenieurs zijn altijd zo stoffig'... Dacht ze (ja ZE) dat ik secretaresse was. Ze liep heel rood aan, iedereen lag in een deuk

Op mijn werk, ik word bij een overleg met de klant gehaald voor een project. Voor dat project doe ik de coördinatie van de onderzoeken en bewaak de projectfinanciën. Overleg ging over meerwerk wat niets met die onderzoeken te maken had. 2 quotes; "Vind je het erg als we het eerst even over de inhoud hebben?" en de uitsmijter na een half uur 'inhoud' "Als je er vaker bij komt zitten kun je ook nog de techniek in!" Dat was flink op de tong bijten.

Hoe gaan jullie om met dat soort situaties? Hebben jullie ook zulke dingen?
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 28-07-2014 14:14
Reden: typo
% gewijzigd
Ik werk in een vrouwenwereld (de zorg). Helaas geen leuke verhalen, alleen maar altijd de standaard opmerkingen van familie dat ik een baantje heb en lekker veel vrij ben (onregelmatig werken en geen fulltime contract (wel fulltime aanwezig).

Wou dat ik in een mannenwereld werkte...
Dat is ook naar plofkipje. Ik word in mijn functie soms niet voor vol aangezien, maar als je werk an sich al niet voor vol wordt aangezien is helemaal naar.

Alles bij elkaar bevalt die mannenwereld me trouwens prima, dus ik kan het van harte aanbevelen.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 28-07-2014 14:16
Reden: typo
% gewijzigd
Zonnigkleintje, daar wordt aan gewerkt
Spoedig een update met een leuk verhaal dus
Ik hoop het. Maar met mijn diploma's is het lastig om een baan te vinden buiten de zorg...
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben allebei ons vrachtwagenrijbewijs. Ik krijg vragen/opmerkingen: jeetje, wat stoer/knap! Vind je dat niet eng in zo'n grote wagen? Enz enz

Dit soort teksten hoort mijn vriend vreemd genoeg nooit..
Erger je niet, maar verbaas je!
Ik werk in de IT met nerds. Dat is ideaal want ze zijn niet macho dus weinig lompheid. Tegelijkertijd vinden ze het leuk dat er een vrouw is (zeggen ze). Enige nadeel is dat ik er zelf nogal een nerd van word (cool, een nieuwe thinkpad! Vet tshirt!) whoeha.
Ik werk ook in de IT maar ik ben een van de nerds!

Maar wij hebben 30% vrouwelijke programmeurs. Van de net afgestudeerden is zelfs 50% vrouw.

Mijn werkomgeving is daardoor een stuk fijner dan wanneer ik de enige vrouw zou zijn.
haha cello heel herkenbaar. Dat heb ik ook altijd met klussen; ow wat knap/stoer/dapper dat je het dak op durft/zelf een gasleiding fixt

En idd waar je mee omgaat word je mee besmet. Heb met een collega nog weleens de formule voor het bepalen van de inhoud van een bol op een servetje uitgewerkt proberen uit te werken, na 1,5 fles wijn in een restaurant
ik werk in het ov en daar krijg ik ook vaak te horen is het niet moeilijk met zo'n groot "ding"te rijden

vooral als ik in een wagen rijd van 25 meter whahahah

en mijn man is ook mijn collega en nee die hoort dit nooit whahaah

en heel vaak word ik door passagiers met haast eerst aangesproken met meneer .. dan zeg ik dat ik daar jaren geleden voor ben afgekeurd

dan kijken ze pas echt en dan de nodige blozende wangen whaha

of laatst nog een wat oudere man die vlak voor het instappen zei "oh jee een vrouw ... nou ik wacht wel op de volgende"

toen heb ik maar gezegd dat hij dan lang kon wachten omdat mijn 3 achtergangers ook vrouw waren

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Zonnigkleintje en plofkipje, zou het niet kunnen dat je het gevoel hebt niet voor vol aangezien te worden, doordat jullie jezelf niet voor vol aan zien?

Waarom anders die verkleinende nicknames?
Ik werk ook in een omgeving met voornamelijk mannen, hoewel het wel aan het veranderen is. Ik vind het heerlijk en ik heb nog nooit gehad dat ik voor iets anders aangezien werd of dat er werd verwacht dat ik de koffie ging inschenken ofzo. Misschien wel eens een (onbedoeld) seksistische opmerking maar daar gooi je dan maar een dosis humor tegenaan, of je kaatst de bal terug. Het is nooit kwaadaardig bedoeld. Ik merk dat veel mannen juist de diversiteit kunnen waarderen, met dus ook hier en daar een vrouwelijke touch. En zo denk ik er zelf ook over.
quote:nique633 schreef op 28 juli 2014 @ 13:18:

of laatst nog een wat oudere man die vlak voor het instappen zei "oh jee een vrouw ... nou ik wacht wel op de volgende"

toen heb ik maar gezegd dat hij dan lang kon wachten omdat mijn 3 achtergangers ook vrouw waren

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

wat een treurige man...
Ik werk ook bij een bedrijf met voornamelijk mannen, en herken het helaas inderaad dat ik niet door vol wordt aangezien door zowel mijn collega's als opdrachtgevers, terwijl ik mijn werk zeker net zo goed doe als mijn mannelijke collega's. Helaas heb ik hier geen oplossingen hiervoor, dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag...
tja K.Nitnchen ik was alleen heel verbaasd dat het nu nog gebeurd

tig jaar geleden had ik het nog wel kunnen verwachten

ik lach er gewoon om

ik heb meer schade vrije jaren dan mijn man whahahahah
Ben als man een tijdje gedetacheerd geweest in een vrouwenomgeving. Ik moet zeggen, vond het geen feestje.

Iedereen praat over elkaar en zelden met elkaar.

Een collega met ambitie werd niet gewaardeerd. Ook een vrouw die knapper was, of zich gewoon beter kleedde werd beroddeld en uitgesloten.

Ik was verbaasd. Dit waren allen volwassen vrouwen.

Ik vond het lastig dat als ik iets zei, men niet gewoon aannam dat ik bedoelde wat ik zei. Als antwoord kwam dan, zeg je nu dat...

Voorbeeld: "wat heb je functionele specificatie goed gemaakt. Ik begreep direct wat je bedoelde, dankjewel." Antwoord:"Vond je de andere specificaties zo slecht dan?".

Gek werd ik er van.
quote:hallon schreef op 28 juli 2014 @ 13:27:

Ik werk ook bij een bedrijf met voornamelijk mannen, en herken het helaas inderaad dat ik niet door vol wordt aangezien door zowel mijn collega's als opdrachtgevers, terwijl ik mijn werk zeker net zo goed doe als mijn mannelijke collega's. Helaas heb ik hier geen oplossingen hiervoor, dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag...

ik denk dat je andere mensen niet kan veranderen maar je eigen gedrag wel

gewoon met humor dingen terug gooien
Ik word zeer vaak voor de secretaresse aangezien. Mijn collega en ik zijn allebei jong, blond en vrouw en we hebben het echt vaak gehad dat mensen onze kamer opkomen met het verzoek een afspraak voor hen te maken met onze leidinggevende. We hebben daarom maar een bordje opgehangen met dat we NIET het secretariaat zijn. En een keer op een receptie van een jubileum van een collega. Toen trok een oudere heer mijn thee uit mijn handen, die dacht dat ik de serveerster was.

En in een vergadering toen ik net werkzaam was bij mijn bedrijf. Ook weer een oudere (50+) heer:"Kopieer dit even."

Inmiddels haal ik mijn schouders op, maar destijds vond ik het erg vervelend.
@noreservations

kleintje is omdat ik klein ben (bijnaam op mijn werk ook; teamleider (man) is een hele 2 cm groter).

En 'dan kun je ook nog de techniek in...' geeft wel een indruk dat ze me soms verkeerd inschatten.

Maar misschien heb je toch wel een klein puntje, ik ben mezelf tenslotte nu weer aan het verdedigen...

Mijn god Ninque, wat een figuur die kerel... *zucht*

"daar ben ik jaren geleden voor afgekeurd"

K.Ninchen. Ik sta er precies hetzelfde in, maar soms kom je van die dingen tegen dat ik toch met even mijn mond vol tanden sta...
Wat misschien een rol speelt, vrouwen willen niet zelf zeggen dat ze ergens goed in zijn, maar verwachten dat een ander dat voor hen doet.

Sterker nog, ze zullen hun eigen prestatie kleineren met de verwachting dat een collega dan wel gaat zeggen:"Nee joh, dat heb je geweldig gedaan."

In een mannen-werkomgeving gebeurt dat niet.

Je zal zelf moeten laten zien en ook uitspreken wát je doet, en hoe capabel je bent. Dus bij een meeting, "Goedemorgen ik ben Zonnig (kleintje) en ik ben projectleider. Ik doe voor uw project de coördinatie van de projectfinanciën."
Ik doe een technische studie in een stad waar de man-vrouw verhoudingen ver te zoeken zijn. Ik herken gelukkig niet dat ze je niet voor vol aanzien, eerder het tegendeel; als vrouw wordt je echt op handen gedragen!

Wel krijg ik in de kroeg vaak verbaasde reacties als ik over mijn studie/stad vertel. Vindt men me daar veel te vrouwelijk voor.

Ik had één keer dat een jongen me weigerde te geloven en me toen op hoge poten een aantal berekeningen liet oplossen (op een servetje inderdaad!). Hij leek zelfs teleurgesteld toen het me zowaar lukte. Maar ja, gelukkig blijft dat bij een enkeling, de meeste mensen vinden het vooral heel stoer dat ik iets technisch doe.
Ik werk dus ook in de IT en ik merk juist dat mannen het juist leuk vinden ook met vrouwen te werken. Als ik ergens nieuw ben merk ik wel dat ik me voor een paar mensen moet bewijzen maar als ze eenmaal zien dat ik kennis heb van zaken hebben ze juist diep respect voor me

Ik persoonlijk vind het wel fijn om met mannen omdat als er bijvoorbeeld een conflict is zijn mannen dat na een paar uur weer vergeten vrouwen lopen er na maanden nog mee rond.
quote:zonnigkleintje schreef op 28 juli 2014 @ 13:35:

@noreservations

kleintje is omdat ik klein ben (bijnaam op mijn werk ook; teamleider (man) is een hele 2 cm groter).

Dan zou ik daar als de wiedeweerga een einde aan gaan maken, aan die bijnaam.
Ik vind het dapper dat je als vrouw een mannenwereld durft te betreden. Zeker als je een van de eersten bent, kan dat moeilijk zijn.

Toch denk ik dat het belangrijk is dat we die mannenbastionnen afbreken, en dat we steeds meer sleutelposities in wetenschap, overheid, politiek en top bedrijfsleven overnemen.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven