VWO niveau
dinsdag 16 mei 2017 om 17:14
Hoi iedereen,
namens een vriendin vraag ik het volgende. Zij is afgestudeerd op WO niveau en wil graag nog een studie doen waar ze VWO deelcertificaten voor nodig heeft. Ze moet er 4 hebben, allemaal op vwo 6 niveau, ze wil graag weten of dit haalbaar is. Ze heeft de vakken nooit gehad op de havo en twijfelt sterk of dit haalbaar is.
namens een vriendin vraag ik het volgende. Zij is afgestudeerd op WO niveau en wil graag nog een studie doen waar ze VWO deelcertificaten voor nodig heeft. Ze moet er 4 hebben, allemaal op vwo 6 niveau, ze wil graag weten of dit haalbaar is. Ze heeft de vakken nooit gehad op de havo en twijfelt sterk of dit haalbaar is.
'Waarlijk, na moeilijke tijden komen er makkelijke tijden.' Quran 94:6
dinsdag 16 mei 2017 om 17:17
Als ze intussen op WO-niveau is geraakt ... Waarom zou ze dan dingen van 6 VWO niet halen?enisa22 schreef: ↑16-05-2017 17:14Hoi iedereen,
Desnoods met hulp van iemand die het vak op HBO-niveau ofzo heeft gehad.
Tenzij ze zware dyscalculie heeft en het om Wiskunde gaat.
dinsdag 16 mei 2017 om 17:50
Normaal gesproken doe je in 5 havo examen in een aantal vakken en daarna ga je naar 5 vwo met dezelfde vakken.
Als zij nu op 5 vwo-niveau wil instappen terwijl ze geen havo-examen heeft gedaan daarin lijkt me dat ze wat mist. Tenzij haar WO studie eraan verwant was. Het lijkt me dat ze die vakken wel t/m 3 havo heeft gehad toch? Dus als het geen tientallen jaren geleden is, zou ze vanaf 4 vwo misschien kunnen instappen? Tot en met de 3e klas schelen havo en vwo niet zoveel met elkaar. Aan de andere kant lijkt het me dat ze die vakken destijds niet voor niets heeft laten vallen, dan zullen dat niet haar sterkste vakken zijn geweest, dus misschien gewoon lekker op 3 vwo-niveau instappen. Ligt er ook aan hoe goed haar geheugen is en hoe lang het geleden is. Ik kan me nog steeds vrij goed redden met het Frans dat ik meer dan 30 jaar geleden in de onderbouw van het vwo geleerd heb, maar ik ken ook mensen van mijn leeftijd die geen woord Frans meer spreken, dan kun je beter gewoon op brugklasniveau instappen.
Als zij nu op 5 vwo-niveau wil instappen terwijl ze geen havo-examen heeft gedaan daarin lijkt me dat ze wat mist. Tenzij haar WO studie eraan verwant was. Het lijkt me dat ze die vakken wel t/m 3 havo heeft gehad toch? Dus als het geen tientallen jaren geleden is, zou ze vanaf 4 vwo misschien kunnen instappen? Tot en met de 3e klas schelen havo en vwo niet zoveel met elkaar. Aan de andere kant lijkt het me dat ze die vakken destijds niet voor niets heeft laten vallen, dan zullen dat niet haar sterkste vakken zijn geweest, dus misschien gewoon lekker op 3 vwo-niveau instappen. Ligt er ook aan hoe goed haar geheugen is en hoe lang het geleden is. Ik kan me nog steeds vrij goed redden met het Frans dat ik meer dan 30 jaar geleden in de onderbouw van het vwo geleerd heb, maar ik ken ook mensen van mijn leeftijd die geen woord Frans meer spreken, dan kun je beter gewoon op brugklasniveau instappen.
dinsdag 16 mei 2017 om 17:52
Hangt helemaal van de vakken af.
Als ze super alfa is dan lijken mij vakken als wiskunde B, Na Sk ineens op VWO 6 niveau meer dan pittig (zeker zonder havo exacte achtergrond). Er is namelijk een reden waarom ze al deze vakken heeft laten vallen.
Denkt ze uberhaupt wel dat ze de vervolg opleiding aan kan? even vwo vak stampen is nog andere koek dan er op het WO verder mee gaan.
PS wellicht ook niet onbelangrijk, vanaf 2018 kun je geen studiekosten meer aftrekken bij de belasting......
Als ze super alfa is dan lijken mij vakken als wiskunde B, Na Sk ineens op VWO 6 niveau meer dan pittig (zeker zonder havo exacte achtergrond). Er is namelijk een reden waarom ze al deze vakken heeft laten vallen.
Denkt ze uberhaupt wel dat ze de vervolg opleiding aan kan? even vwo vak stampen is nog andere koek dan er op het WO verder mee gaan.
PS wellicht ook niet onbelangrijk, vanaf 2018 kun je geen studiekosten meer aftrekken bij de belasting......
donderdag 18 mei 2017 om 09:21
Wat een aparte vraag. In principe moet een vwo-vak natuurlijk mogelijk zijn voor iemand die wo is afgestudeerd. Ik ben een uitgesproken alfa, niet wo afgestudeerd, maar ik denk dat ik met wat inspanning nog wel vwo-natuurkunde zou kunnen doen. Niet zo makkelijk als een taal natuurlijk, maar je bent dan intelligent genoeg om het niveau aan te kunnen.
donderdag 18 mei 2017 om 09:31
donderdag 18 mei 2017 om 23:53
Ik vind het vrij logisch dat als jij een beta opleiding wilt volgen waarbij ze verder gaan op Na Sk, Wiskunde etc en als iemand een complete basis mist dan is het in veel gevallen een behoorlijk onmogelijke zaak.
Je kunt ook een colloquium doctum doen bij de universiteit waar je de opleiding wilt volgen. Als je die haalt ben je ook binnen.
Genoeg vakken gehad zoals fysische chemie, bio organische chemie waarbij de slagings % behoorlijk laag zijn. Zonder een degelijke basis ga je dit soort vakken echt niet redden, dan haak je al na 1 les af en het tempo ligt hoor.
vrijdag 19 mei 2017 om 03:02
Heb zelf Havo met daarna Hbo gedaan, en dit ging redelijk makkelijk...
Nu dochter in 5 Vwo en ik kijk een beetje mee.
De talen zijn nog wel redelijk te doen, geschiedenis en aardrijkskunde lijkt me ook wel.
Maar wiskunde B, scheikunde, biologie en natuurkunde....
Ik heb het zelf gehad op Havo niveau en scheikunde en biologie zelfs op Hbo.
Het niveau dat je moet halen vind ik echt hoog, voor mij weleens abracadabra.
Ik kan er soms niks van, dit is echt wel het zwaarst mogelijke niveau, en niet voor niets Vwo.
Natuurkunde en wiskunde B zijn op het Vwo de grootste struikelblokken, en daarna volgen de andere Betavakken.
Een keer hierover de natuurkunde docent aangesproken, waarop hij mij zei: ' maar mevrouw, wij leiden de toekomstige sterrenkundigen en natuurkundigen op, dit is geen vak dat je er even bij doet....
Wiskunde B is een vak wat een grote minderheid van de Vwo scholieren kiest, en niet voor niets
De alfavakken zijn heel anders.
De talen is veel werk, veel lezen, veel literatuur en geschiedenis en aardrijkskunde is veel kunnen toepassen, intrepeteren en verbanden leggen.
Latijn en Grieks is te doen, als je dat later wil bijspijkeren.
Economie kan ik niet over oordelen...
Je kunt bv op Marktplaats goedkoop boekjes kopen over een vak bv Biologie VWO Samengevat.
Hierin staat zo'n beetje alles wat je dan moet kunnen, samengevat.
Misschien kan ze deze aanschaffen en kijken hoever haar kennis rijkt.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Nu dochter in 5 Vwo en ik kijk een beetje mee.
De talen zijn nog wel redelijk te doen, geschiedenis en aardrijkskunde lijkt me ook wel.
Maar wiskunde B, scheikunde, biologie en natuurkunde....
Ik heb het zelf gehad op Havo niveau en scheikunde en biologie zelfs op Hbo.
Het niveau dat je moet halen vind ik echt hoog, voor mij weleens abracadabra.
Ik kan er soms niks van, dit is echt wel het zwaarst mogelijke niveau, en niet voor niets Vwo.
Natuurkunde en wiskunde B zijn op het Vwo de grootste struikelblokken, en daarna volgen de andere Betavakken.
Een keer hierover de natuurkunde docent aangesproken, waarop hij mij zei: ' maar mevrouw, wij leiden de toekomstige sterrenkundigen en natuurkundigen op, dit is geen vak dat je er even bij doet....
Wiskunde B is een vak wat een grote minderheid van de Vwo scholieren kiest, en niet voor niets
De alfavakken zijn heel anders.
De talen is veel werk, veel lezen, veel literatuur en geschiedenis en aardrijkskunde is veel kunnen toepassen, intrepeteren en verbanden leggen.
Latijn en Grieks is te doen, als je dat later wil bijspijkeren.
Economie kan ik niet over oordelen...
Je kunt bv op Marktplaats goedkoop boekjes kopen over een vak bv Biologie VWO Samengevat.
Hierin staat zo'n beetje alles wat je dan moet kunnen, samengevat.
Misschien kan ze deze aanschaffen en kijken hoever haar kennis rijkt.
Hopelijk heb je hier wat aan.
vrijdag 19 mei 2017 om 10:04
Dat betwijfel ik. Ik ben zelf wel WO (MA) afgestudeerd - zonder daar erg veel moeite mee te hebben gehad - maar ik heb wat natuurkunde betreft bijvoorbeeld nooit meer dan één jaar les gehad (2 mavo). En dat is dan ook nog eens 25 jaar geleden. Ik zou een vwo examen natuurkunde vermoedelijk niet met een voldoende kunnen afsluiten.MinkeDeWit schreef: ↑18-05-2017 09:21Wat een aparte vraag. In principe moet een vwo-vak natuurlijk mogelijk zijn voor iemand die wo is afgestudeerd. Ik ben een uitgesproken alfa, niet wo afgestudeerd, maar ik denk dat ik met wat inspanning nog wel vwo-natuurkunde zou kunnen doen. Niet zo makkelijk als een taal natuurlijk, maar je bent dan intelligent genoeg om het niveau aan te kunnen.
vrijdag 19 mei 2017 om 10:43
vrijdag 19 mei 2017 om 11:13
Een universitaire graad betekent niet dat je automatisch álle vakken op vwo-niveau beheerst. Wat zou een vwo-diploma dan voorstellen? Vwo'ers volgen voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, de eisen aan de verschillende vakken zijn dermate hoog dat je deze eindexamens niet zonder voorkennis kunt maken. En biologie, natuurkunde en scheikunde ook niet zonder binas.
Maar goed, ik zou zeggen: probeer het eindexamen natuurkunde vwo van dit jaar eens.
http://www2.cito.nl/vo/ex2017/VW-1023-a-17-1-o.pdf
Maar goed, ik zou zeggen: probeer het eindexamen natuurkunde vwo van dit jaar eens.
http://www2.cito.nl/vo/ex2017/VW-1023-a-17-1-o.pdf