Werk & Studie alle pijlers

VWO

11-07-2018 10:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik zit met een lastige vraag. Ik zit op dit moment in mijn 1e jaar van mijn studie (HBO) alleen weet ik niet zeker of dit wel bij mij past. Na de HAVO had ik graag VWO willen doen alleen omdat mijn gemiddelde te laag was (minimaal een 6,5 nodig) kon dit niet. Aangezien ik niet weet wat ik nu wel wil gaan studeren had ik het plan om VWO sprint te gaan doen. Nu ben ik op internet gaan zoeken en kom ik er achter dat je voor veel scholen daar ook als toelating een 7 voor nodig bent gemiddeld. Ik zou heel graag mijn VWO diploma willen halen, hoe zou ik die alsnog kunnen halen?

Groetjes mij
Waarom wil je per se je VWO diploma halen?
The eyes are useless when the mind is blind.
Waarom wil je perse je VWO? Wil je naar de universiteit?

Is het niet zo dat als je je propedeuse haalt je door kunt schuiven naar de universiteit?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je zou ook naar Vavo kunnen kijken misschien?

Maar, als je naar de uni wil kun je ook kijken of je met je propedeuse door kunt stromen. Maar als je simpelweg echt niet weet wat je wil gaan doen, is VWO misschien wel een goed idee, dan kun je de keuze nog even goed overdenken.
Ja ik wil graag naar de universiteit! Alleen weet ik nog niet zo goed welke universiteit. Met VWO hou ik al mijn opties open. In sommige gevallen is het wel zo dat je met je propedeuse kunt doorstromen, maar dat wordt steeds moeilijker.
Die toelatingsvoorwaarde is er niet voor niks. De kans is groot dat je je geld en tijd verspilt aan iets dat buiten je niveau ligt. Als VWO al buiten je niveau ligt, dan is de kans groot dat een universitaire opleiding ook te hoog gegrepen zal zijn voor jou.

Er is zoveel aanbod in HBO opleidingen. Ga eerst eens kijken wat voor beroepen jou interesseren en wat ook binnen jouw capaciteiten ligt.
Voor de VAVO heb ik helaas ook een gemiddelde van 7 nodig.
Studentvwo schreef:
11-07-2018 10:29
Ja ik wil graag naar de universiteit! Alleen weet ik nog niet zo goed welke universiteit. Met VWO hou ik al mijn opties open. In sommige gevallen is het wel zo dat je met je propedeuse kunt doorstromen, maar dat wordt steeds moeilijker.
Wat doe je nu dan en wat zou je willen doen?
Head* schreef:
11-07-2018 10:32
Wat doe je nu dan en wat zou je willen doen?
Op dit moment doe ik verpleegkunde. Ik weet niet wat ik anders zou willen doen, anders had ik dat wel gedaan. Ik heb een gesprek gehad met een studieadviseur en zelfs dit hielp niet. Uit de test kwam dat ik interesses heb op meerdere gebieden en dus nooit een opleiding zou vinden met alles wat ik leuk vind. Zo voel ik mij ook.
Bedenk eerst wat je wil doen, haal je HBO P daarin, en stroom dan door naar de uni. Dan heb je vast een voorproefje gehad van de studie die je wil, en mocht de universiteit tegenvallen, kun je terugvallen op je eerder gevolgde HBO opleiding!

Er zit namelijk écht een verschil in de moeilijkheidsgraad van HBO en universiteit & HAVO en VWO, en als je niet aan de voorwaarde voor doorstroming voldoet, zal dit verschil je hoogstwaarschijnlijk tegenvallen.
The eyes are useless when the mind is blind.
Studentvwo schreef:
11-07-2018 10:37
Op dit moment doe ik verpleegkunde. Ik weet niet wat ik anders zou willen doen, anders had ik dat wel gedaan. Ik heb een gesprek gehad met een studieadviseur en zelfs dit hielp niet. Uit de test kwam dat ik interesses heb op meerdere gebieden en dus nooit een opleiding zou vinden met alles wat ik leuk vind. Zo voel ik mij ook.
Maar een opleiding die 100% past bij je interesses en die je ook 100% leuk vindt bestaat niet. Voor niemand.
Het is misschien een goed idee te gaan onderzoeken waar je goed in bent, en dan niet denken in vakken, maar in vaardigheden. Als je daar een lijstje van hebt, wat kun je goed. En je weet ook wat je daarvan leuk vindt, kun je gaan kijken in wat voor beroepen die vaardigheden het meest gebruikt worden. Dat zijn dan beroepen die goed passen bij wat je kunt en leuk vindt.
Dan kun je een opleiding zoeken die opleidt voor zo'n beroep.

Want daar gaat het uiteindelijk om: alle jaren dat je straks moet werken. Niet om die paar jaar dat je studeert, die zijn snel genoeg voorbij.
Als je voor de havo geen 6.5 gemiddeld had, weet ik niet of universiteit gaat lukken, maar je moet het zeker proberen.

Als vwo nergens gaat lukken, is het dan mogelijk om via het hbo op de universiteit terecht te komen? Ik heb zelf een hbo-opleiding gedaan (na het vwo) en een paar jaar later mijn master gehaald op de universiteit. Die route heeft echt in mijn voordeel gewerkt wat betreft mijn carrière, maar dat zal erg verschillend zijn per sector.

Ik heb overigens studiegenoten gehad die van mavo kwamen. En mijn beste vriendin komt zelfs van het niveau onder mavo (hoe heette dat destijds ook alweer) en heeft op haar 25e haar universitaire masterdiploma in ontvangst genomen. Hiermee wil ik maar zeggen dat je er met havo best kunt komen.
sanjunipero schreef:
11-07-2018 10:38
Bedenk eerst wat je wil doen, haal je HBO P daarin, en stroom dan door naar de uni. Dan heb je vast een voorproefje gehad van de studie die je wil, en mocht de universiteit tegenvallen, kun je terugvallen op je eerder gevolgde HBO opleiding!

Er zit namelijk écht een verschil in de moeilijkheidsgraad van HBO en universiteit & HAVO en VWO, en als je niet aan de voorwaarde voor doorstroming voldoet, zal dit verschil je hoogstwaarschijnlijk tegenvallen.
Dat klinkt als een goed plan, maar ik weet dus nog niet wat ik wil doen. Dan zou ik eventueel een tussenjaar moeten nemen en daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ondanks het feit dat ik zou kunnen gaan werken. Met VWO sprint zou ik wat tijd kunnen winnen om na te denken over wat ik wil gaan doen.
Studentvwo schreef:
11-07-2018 10:45
Dat klinkt als een goed plan, maar ik weet dus nog niet wat ik wil doen. Dan zou ik eventueel een tussenjaar moeten nemen en daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ondanks het feit dat ik zou kunnen gaan werken. Met VWO sprint zou ik wat tijd kunnen winnen om na te denken over wat ik wil gaan doen.
Dan zou ik in dat jaar als ik jou was ook veel tijd besteden aan onderzoek naar wat nu echt bij je past en wat je echt leuk vindt.
Ik heb ooit eens een tijdlang vacatures verzameld die me aanspraken. (In eerste instantie niet kijken naar opleidingseisen of dat soort praktische dingen). Ga gewoon eens op onderzoek uit naar wat voor banen er allemaal zijn en wat jou daarin aanspreekt. Wil je een kantoorbaan of juist niet? Wil je vooral solo werken of graag in een team? Wil je met mensen werken (en welke doelgroep) of juist niet? Wil je bij een bepaald bedrijf of organisatie werken? Wil je graag bij de overheid werken? Wil je ZZP'er worden of ambtenaar? Wil je veel afwisseling in je werk of liever vaste routines?

Op die manier krijg je een beeld van wat je leuk vindt en wat voor soort beroep bij je past en dan kun je vervolgens een opleiding kiezen.
Als je per se VWO wilt doen maar niet aan de eisen van VWO voldoet, zul je helaas eerst hogere HAVO cijfers moeten regelen. Dan moet je een nieuw HAVO diploma halen. Je moet dan alles overnieuw doen. Ik vraag me af of dat de moeite waard is. Kun je niet eerst uitzoeken wat je ongeveer wilt gaan doen?
Het mooie met het bachelor master systeem is dat je studies in twee verschillende vakgebieden kunt combineren of een tweede master kunt doen om kennis op te doen in een ander vakgebied. Ja, dat kost natuurlijk meer tijd, maar misschien is dat de oplossing voor jouw brede intresses. Zo heb ik dat zelf aangepakt. Ik heb WO diploma's in drie verschillende vakgebieden.
Als je echt VWO wil doen, kun je ook via LOI certificaten gaan halen. Daar stellen ze geen eisen aan je cijfer op de havo.
Jaartje havo over doen en dan betere cijfers halen ?
Niet geschoten is altijd mis
nansie schreef:
11-07-2018 11:05
Ik heb ooit eens een tijdlang vacatures verzameld die me aanspraken. (In eerste instantie niet kijken naar opleidingseisen of dat soort praktische dingen). Ga gewoon eens op onderzoek uit naar wat voor banen er allemaal zijn en wat jou daarin aanspreekt. Wil je een kantoorbaan of juist niet? Wil je vooral solo werken of graag in een team? Wil je met mensen werken (en welke doelgroep) of juist niet? Wil je bij een bepaald bedrijf of organisatie werken? Wil je graag bij de overheid werken? Wil je ZZP'er worden of ambtenaar? Wil je veel afwisseling in je werk of liever vaste routines?

Op die manier krijg je een beeld van wat je leuk vindt en wat voor soort beroep bij je past en dan kun je vervolgens een opleiding kiezen.
goede tip!
Ik zou toch eerst een tussenjaar nemen als je geen VWO kunt doen. Dan kun je eerst erachter komen wat je nou echt wil qua studie en dan kijken of VWO daarvoor nodig is. Denk ook na waarom je nou zo graag naar de universiteit wilt. Is het omdat je daar een hele leuke studie gezien hebt of eerder omdat het de universiteit is? Ik zeg dit, omdat ik zelf ook de neiging heb gehad vroeger om naar de universiteit te gaan, omdat de universiteit "hoger" is dan het HBO. Dat is natuurlijk ook zo, maar HBO is ook goed. Ook op het HBO hebben ze interessante studies en goede banen. Misschien heb jij hele andere redenen hiervoor, maar wou het toch even zeggen. ;-) Als je reden is om naar de universiteit te gaan dat je daar een studie hebt gevonden die iets voor je is vooral doen, maar als je naar de universiteit wilt om naar de universiteit te kunnen zou ik toch eerst op het HBO kijken.
En je kunt inderdaad via het HBO naar de universiteit proberen door te stromen. Dat kan door 1 jaar HBO te doen, of gewoon na je HBO opleiding.
Wat stond je dan gemiddeld eigenlijk?
Studentvwo schreef:
11-07-2018 10:37
Dat lijkt mij tamelijk normaal. Maak je het niet wat te groot? Zeker omdat je ook geen helder idee lijkt te hebben over wat je dan aan de universiteit zou willen doen.
Eerst uitvissen of je absoluut geen verpleegkunde wil verder doen.
(Anders zou ik toch minstens mijn P halen.)

En eventueel een tussenjaar nemen, gaan werken en intussen uitvissen wat je dan wel wil.

Als je op de HAVO geen 6.5 haalt gemiddeld zou ik niet ineens richting VWO gaan of unief. Die minima zijn er niet voor niets.
Eerst maar es een HBO-diploma of minstens je propedeus halen.
Zie het maar als een stappenverhaal van een aantal jaar.
Zeker als je er nog geen idee van hebt "wat" je dan aan unief wil gaan studeren.
Waarom heb je het idee dat het HBO niet bij je past en de universiteit wel?

De zorg is redelijk breed en er zijn de aankomende jaren genoeg banen in te vinden. Ja echt. Ik ken een verpleegkundige die als begeleider bij een begeleid-wonen-instelling werkt, een verpleegkundige die op de longafdeling werkt, een die in een revalidatiecentrum werkt en zelfs mijn huisarts heeft ook een diploma als verpleegkundige. Ik zou in elk geval mijn propedeuse proberen te halen (die heb je bijna, als het goed is). Ga daarna eens verder kijken. Misschien kun je zomerwerk doen bij een ziekenhuis of een instelling, zodat je wat verschillende kanten van het werk kunt proberen.

Enne... ik vond bij mijn studie ook niet alle vakken supercalifragilisticexpialidocious hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven