Werk & Studie alle pijlers

Waarschuwing ongewenst gedrag... wat te doen

05-02-2019 15:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik weer begonnen met werken. Ik ben er lang uit geweest ivm zwangerschap en een zwangerschapsgerelateerde ziekte.

Gisteren stuurde mijn nieuwe leidinggevende mij een een email dat hij had gehoord dat ik me negatief had geuit over onze werkgever en dat dat niet wenselijk is en dat als dit vaker voor komt dit gevolgen kan hebben voor mijn dienstverband.

Ik ben nu zoekende hoe ik het beste vooruit kan zonder dat dit nare gevolgen heeft.

Wat toelichting. Ik ben kritisch op mijn werkgever. Ik vind het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende. En dat is jammer want op zich ben ik wel enthousiast over wat er verkocht wordt. Ik ben niet de enige die dit vind ik denk dat al mijn collega's dit ook vinden en de helft uit dit ook regelmatig en meestal in vrij duidelijke berwoording. Ik heb geen aanwijzingen dat anderen ook een dergelijke e mail hebben gekregen.

Daarbij ik ben aangenomen door iemand die ondertussen is vertrokken en waarover het management zich erg negatief heeft geuit in de nieuwjaarstoespraak.

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan maar zou het liefste nog even blijven zitten en rustig weer wennen aan het werkende leven op de plek waar ik nu zit.

Ik heb een email terug gestuurd dat ik geschrokken was van zijn bericht en dat dit niet mijn intentie was en dat ik dit graag 1 op 1 met hem bespreek. Dit zal morgen gebeuren.

Ik ben ernstig op zoek naar tips en advies over hoe dit gesprek in te gaan en wat wel en niet te doen zodat ik hier met kleerscheuren uit kom.

Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht. Tijdens mijn zwangerschap kon ik mijn eigen taken niet uitvoeren en werd geclaimd dat er 0 vervangende taken voor mij te doen zijn.

Ziet er niet heel rooskleurig uit en ik wil echt wel weg maar wel met een opgeheven hoofd.

Graag advies
Rennen. Zo ver mogelijk.

Ze willen je eruit hebben en elke reden is goed.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-02-2019 16:15
Kun je het niet hebben over de oplossingen die jij voor alle problemen hebt bedacht?
Die worden allemaal genegeerd vanuit het hoofdkantoor. Er is niet de wens om iets te doen met de input die ik heb aangeleverd de eerste maanden dat ik er werkte.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:20
Ik heb geen idee wat mijn leidinggevende ter ore is gekomen en waar hij naar refereert maar ik vind mezelf niet negatiever dan anderen. Nu is dat natuurlijk subjectief maar ik heb het idee dat het hier echt gaat om een stok om mee te slaan.
Als je nu verkeerd reageert op dat gesprek, dan hebben ze die stok. En wijzen naar collega's is een goed voorbeeld van verkeerd reageren.

Maar bedenk eerst wat je belangrijker vindt: je baan houden, je gram halen, je eerlijke ongezouten mening kunnen geven, gelijke behandeling voor iedereen proberen af te dwingen, of nog iets anders. Als je je prioriteit kent, weet je hoe je het beste kan reageren.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
05-02-2019 16:04
Als je er prijs op stelt je baan te houden bij deze werkgever:

Vooral niet te veel praten. Daar kan ik niet genoeg nadruk op leggen. Luisteren dus. En nog meer luisteren. En knikken. En veel 'ja' zeggen en dat je het begrijpt en dat het je spijt dat het zo over is gekomen. Mocht er echt na verloop van tijd een verklaring van je gevraagd worden, zeg dan dat je dat inderdaad hebt gezegd, maar dat het wel iets uit zijn verband gerukt is en dat wat je echt van je werkgever vindt een stuk genuanceerder is, want dat je ook heel blij bent je werkgever vanwege …. (voeg hier zelf wat redenen in, onder andere het waardevolle product dat ze maken) en dat je dat er ook echt wel bij zegt. Of wil zeggen. Of had willen zeggen. En zodra je manager begint te praten, meteen weer je mond houden, luisteren en knikken.

En nooit meer doen.
Dank hier kan ik wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Werknemers die zich negatief uitaten over de organisatie zijn een luis in de pels. Die negativiteit kan heel snel uitbreiden en ten koste gaan van de motivatie bij medewerkers. Ik ben dat soort types ook liever kwijt dan rijk. Als je vindt dat iets anders moet binnen de organisatie dien je dat via de juiste kanalen op de juiste toon aan te geven.
elastiekje22 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:31
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
05-02-2019 16:01
Niet zo charmant om dat via mail te doen. Maar ze willen vermoedelijk een dossier opbouwen.

Ik zou ja en amen zeggen, gesprek aanvragen en zsm iets anders gaan doen.
Dit denk ik ook dus begin alvast met het updaten van je cv. Zo’n dossier opbouwen doe je niet in één week dus je hebt wel even. Blik en verstand op oneindig en intussen solliciteren.

En vergeet niet jouw eigen dossieropbouw! Bij mondelinge afspraken: “Zou je mij dit nog even willen mailen?”. Bij mails naar leidinggevenden steeds verwijzen naar eerder gevoerde gesprekken (n.a.v. ons gesprek 6 februari over taakinvulling a en b (kort samenvatten wat is afgesproken) wil ik blablablabla).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
05-02-2019 16:30
Werknemers die zich negatief uitaten over de organisatie zijn een luis in de pels. Die negativiteit kan heel snel uitbreiden en ten kosten gaan van de motivatie bij medewerkers. Ik ben dat soort types ook liever kwijt dan rijk. Als je vind dat iets anders moet binnen de organisatie dien je dat via de juiste kanalen op de juiste toon aan te geven.
Luis in de pels is doorgaans een positieve aanduiding. Je bedoelt iets als 'rotte appel', denk ik.

edit: Met enig googlen zie ik dat mensen hem ook negatief gebruiken. Grappig :)
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:34
7.23% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Voor het geval het wel een gang naar de rechter wordt kan je zelf beter ook een dossier opbouwen. Alle bewijs hiervan en van je weggehaalde taken e.d. doorsturen naar je privémail sturen/uitprinten en thuis bewaren. Je weet maar nooit hoe het loopt en wat ze aan het bekokstoven zijn en dan wil je sterk staan.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
05-02-2019 16:23
Als je nu verkeerd reageert op dat gesprek, dan hebben ze die stok. En wijzen naar collega's is een goed voorbeeld van verkeerd reageren.

Maar bedenk eerst wat je belangrijker vindt: je baan houden, je gram halen, je eerlijke ongezouten mening kunnen geven, gelijke behandeling voor iedereen proberen af te dwingen, of nog iets anders. Als je je prioriteit kent, weet je hoe je het beste kan reageren.
Rationeel gezien is dat mijn baan houden, maar mijn emoties dat ik vind dat ik eerlijk behandeld moet worden doen goed hun best om daar van te winnen.

En ik weet dat ik het uit moet zitten en moet zeggen dat het niet zo bedoeld was en verder vooral heel erg veel mijn mond moet houden.

Overigens merk ik ook dat ik het idee heb dat dus 1 van mijn collega's heeft zitten roddelen, want mijn leidinggevende en ik zijn pas 1 dag tegelijkertijd op kantoor geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:36
Rationeel gezien is dat mijn baan houden, maar mijn emoties dat ik vind dat ik eerlijk behandeld moet worden doen goed hun best om daar van te winnen.

En ik weet dat ik het uit moet zitten en moet zeggen dat het niet zo bedoeld was en verder vooral heel erg veel mijn mond moet houden.

Overigens merk ik ook dat ik het idee heb dat dus 1 van mijn collega's heeft zitten roddelen, want mijn leidinggevende en ik zijn pas 1 dag tegelijkertijd op kantoor geweest.
Daar zou ik zeker naar vragen. Hoor en wederhoor. Ik zou ook niet gelijk ja en amen zeggen. Dan kan iedere gek wel beweren dat ze via via A of B hebben vernomen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me niet in het beeld dat u schetst.'

Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb.

Dit zijn maar 2 voorbeeldzinnen waar onze politici mee op de proppen komen, wanneer het ze te heet onder de voeten wordt.

Misschien ook toe te passen op de werkvloer. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
nimue_iparis schreef:
05-02-2019 16:34
Voor het geval het wel een gang naar de rechter wordt kan je zelf beter ook een dossier opbouwen. Alle bewijs hiervan en van je weggehaalde taken e.d. doorsturen naar je privémail sturen/uitprinten en thuis bewaren. Je weet maar nooit hoe het loopt en wat ze aan het bekokstoven zijn en dan wil je sterk staan.
Wat zou er in dat dossier moeten zitten?

En wanneer is de gang naar de rechter de moeite waard. Ik werk hier nu 1,5 jaar. Financieel gezien zal er niet heel veel te halen zijn toch? Bovendien hebben ze me maar een derde van de tijd echt in kunnen zetten en daarna echt niet meer. Dus ik hoef helemaal niet perse veel geld van ze.

Overigens heb ik in de periode waarin ik ziek was 2 keer heb gevraagd om taken en ik 2 keer te horen heb gekregen dat ze die niet hadden waarna de arbo arts zei dat mijn werkgever verantwoordelijk was voor het aanleveren van werk en ik dat dus verder niet zelf hoefde te doen. Dat soort mailtjes dus even naar mezelf doorsturen?
Alle reacties Link kopieren
Feitelijk is het volgens mij heel simpel: Je bent boventallig geworden en men wil van je af. Alleen dat kan niet op de natuurlijke manier (aannemende dat je een vast dienstverband hebt).

En dus probeert men het op een slinkse manier. Nu dit mailtje, straks een tweede officiële waarschuwing etc etc. Hiermee bouwen ze een dossier op dat straks dik genoeg is om je legaal de laan uit te sturen.

Wat te doen? Het is eigenlijk trekken aan een dood paard. Ze willen gewoon van je af. Ze zijn daarmee al een vervelend traject opgestart dus ik vermoed dat het niet gezelliger gaat worden.

Jij zult nu heel verstandig moeten gaan handelen. Zoals hier al werd geadviseerd: zeg niet teveel, maak geen stennis en ga niet oo je strepen staan. (dat is juist wat ze willen). Het enige wat jij hier nog uit kunt slepen is de boel zolang mogelijk rekken tot je wat anders hebt. Voor de rest is het helaas al een gelopen race vrees ik.
vera8 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:51
0.82% gewijzigd
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Voordat je gaat toegeven 'dat het niet zo bedoeld was', zou ik eerst maar eens afwachten met wat voor concrete voorbeelden ze komen. Namen en rugnummers graag. Als ze van je af willen, zoveel mogelijk schriftelijk (bevestigen), niets zo maar toegeven en ook zeker zo maar iets tekenen.

Ik kan me voorstellen dat je hier netjes en zonder reputatieschade weg wil, maar ik zou wel zorgen dat het allemaal correct en zakelijk gespeeld wordt.

Of een gang naar de rechter je veel oplevert denk ik niet. Volgens mij is dat ook iets wat je beiden wil voorkomen. Heb je wel een vast contract?
Heb je rechtsbijstand? Ik zou die eens bellen.

Ik zou trouwens echt niet overal ja en amen op zeggen. En als er tijdens je zwangerschap je werkzaamheden zijn verdwenen en ze nu met zo'n verhaal komen om je te lozen zal de rechter dat ook wel zien.. mits er niet wat anders aan de hand is he?

Als jij overal ja en amen op zegt kan je straks niks meer aanvechten mocht dat nodig zijn.

Rechters zijn niet gek en hebben een hekel aan dit soort acties van werkgevers om personeel te lozen.

Ik zou inderdaad zelf een dossier gaan opbouwen en dus niet over ja en amen opzeggen. Wel kalm en niet boos worden maar zeker niet meegaan in alles om het maar zo lang mogelijk te rekken.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-02-2019 16:13
Over het algemeen merk ik wel dat de meeste mensen het werk van een ander heel gemakkelijk beter zouden kunnen doen.
Mijn manager heeft mij aangenomen met de opdracht zaken te professionaliseren. Dit heb ik getracht te doen, en voor de afdeling in beperkte mate gerealiseerd. Echter voor heel veel zaken had ik het hoofdkantoor nodig. Mijn manager is weggegaan "omdat hij het hoofdkantoor niet veranderen kan". Ik denk niet dat ik met mijn beperktere mandaat nog iets kan veranderen wat hij niet georganiseerd krijgt. Dus helaas kan ik niet zo heel veel met je input.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:42
Wat zou er in dat dossier moeten zitten?

En wanneer is de gang naar de rechter de moeite waard. Ik werk hier nu 1,5 jaar. Financieel gezien zal er niet heel veel te halen zijn toch? Bovendien hebben ze me maar een derde van de tijd echt in kunnen zetten en daarna echt niet meer. Dus ik hoef helemaal niet perse veel geld van ze.

Overigens heb ik in de periode waarin ik ziek was 2 keer heb gevraagd om taken en ik 2 keer te horen heb gekregen dat ze die niet hadden waarna de arbo arts zei dat mijn werkgever verantwoordelijk was voor het aanleveren van werk en ik dat dus verder niet zelf hoefde te doen. Dat soort mailtjes dus even naar mezelf doorsturen?
Ja. En ook alle afgewezen mogelijkheden die je hebt aangedragen. Straks willen ze je pakken op weinig inzet, motivatie of ideeën.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Misschien een vaststelling voorstellen als ze echt van je af willen.
Met een paar maanden salaris mee en behoudt van ww? Dus dat het vanuit hen komt.. wat ook zo is eigenlijk dan.

Mocht zoiets ter sprake komen zoek dan eerst echt rechtsbijstand, want bij het verkeerd opstellen kan je je WW toch op het spel zetten. Dat luistert heel nauw.

Maar eerst maar eens zien wat ze morgen zeggen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 17:01
11.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
05-02-2019 16:49
Feitelijk is het volgens mij heel simpel: Je bent boventallig geworden en men wil van je af. Alleen dat kan niet op de natuurlijke manier (aannemende dat je een vast dienstverband hebt).

En dus probeert men het op een slinkse manier. Nu dit mailtje, straks een tweede officiële waarschuwing etc etc. Hiermee bouwen ze een dossier op dat straks dik genoeg is om je legaal de laan uit te sturen.

Wat te doen? Het is eigenlijk trekken aan een dood paard. Ze willen gewoon van je af. Ze zijn daarmee al een vervelend traject opgestart dus ik vermoed dat het niet gezelliger gaat worden.

Jij zult nu heel verstandig moeten gaan handelen. Zoals hier al werd geadviseerd: zeg niet teveel, maak geen stennis en ga niet oo je strepen staan. (dat is juist wat ze willen). Het enige wat jij hier nog uit kunt slepen is de boel zolang mogelijk rekken tot je wat anders hebt. Voor de rest is het helaas al een gelopen race vrees ik.
Ik ben met name op zoek naar wat is heel verstandig handelen zodat ik niet volgende maand op straat sta. Ik heb twee kinderen die naar de kinderopvang gaan en als ik ze daar moet afhalen ben ik mijn plek kwijt dus ik heb er vooral behoefte aan dat ik zelf een nieuwe baan vind en dan pas vertrek.

Dus rekken en verstandig zijn. hoe doe ik dat?
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje schreef:
05-02-2019 16:50
Voordat je gaat toegeven 'dat het niet zo bedoeld was', zou ik eerst maar eens afwachten met wat voor concrete voorbeelden ze komen. Namen en rugnummers graag. Als ze van je af willen, zoveel mogelijk schriftelijk (bevestigen), niets zo maar toegeven en ook zeker zo maar iets tekenen.

Ik kan me voorstellen dat je hier netjes en zonder reputatieschade weg wil, maar ik zou wel zorgen dat het allemaal correct en zakelijk gespeeld wordt.

Of een gang naar de rechter je veel oplevert denk ik niet. Volgens mij is dat ook iets wat je beiden wil voorkomen. Heb je wel een vast contract?
Ik heb bij mijn aanstelling gelijk een vast contract gekregen.

Als ze in een face to face gesprek zouden zeggen dat ze graag zouden zien dat ik mijn carriere elders voortzet zou ik daar graag samen invulling aangeven. Door bijvoorbeeld over drie maanden zonder verder gedoe mijn ontslag in ontvangst te nemen en dus drie maanden de beperkte taken die ik heb correct uit te voeren en verder te solliciteren. Maar van de manier waarop ze nu bezig zijn ga ik met mijn hakken in het zand en ik weet dat het niet het beste is, maar het is moeilijk te onderdrukken.
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:59
Ik ben met name op zoek naar wat is heel verstandig handelen zodat ik niet volgende maand op straat sta. Ik heb twee kinderen die naar de kinderopvang gaan en als ik ze daar moet afhalen ben ik mijn plek kwijt dus ik heb er vooral behoefte aan dat ik zelf een nieuwe baan vind en dan pas vertrek.

Dus rekken en verstandig zijn. hoe doe ik dat?
Je staat echt niet van de één op de andere dag op straat. Ik zou eerst maar eens afwachten wat de manager je morgen te vertellen/verwijten heeft. Daarna verder kijken. Ik zou me nu nog niet al te druk maken, kan altijd later nog.
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 17:02
Ik heb bij mijn aanstelling gelijk een vast contract gekregen.

Als ze in een face to face gesprek zouden zeggen dat ze graag zouden zien dat ik mijn carriere elders voortzet zou ik daar graag samen invulling aangeven. Door bijvoorbeeld over drie maanden zonder verder gedoe mijn ontslag in ontvangst te nemen en dus drie maanden de beperkte taken die ik heb correct uit te voeren en verder te solliciteren. Maar van de manier waarop ze nu bezig zijn ga ik met mijn hakken in het zand en ik weet dat het niet het beste is, maar het is moeilijk te onderdrukken.
Niet doen. Verwijtbaar werkeloos betekend geen WW. Zelf toestemmen op die manier betekend geen WW.

Nogmaals heb je rechtsbijstand? Vraag dit daar na. Er is 1 mogelijkheid om dat wel goed te regelen maar dat luistert heel nauw.
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 17:02
Ik heb bij mijn aanstelling gelijk een vast contract gekregen.

Als ze in een face to face gesprek zouden zeggen dat ze graag zouden zien dat ik mijn carriere elders voortzet zou ik daar graag samen invulling aangeven. Door bijvoorbeeld over drie maanden zonder verder gedoe mijn ontslag in ontvangst te nemen en dus drie maanden de beperkte taken die ik heb correct uit te voeren en verder te solliciteren. Maar van de manier waarop ze nu bezig zijn ga ik met mijn hakken in het zand en ik weet dat het niet het beste is, maar het is moeilijk te onderdrukken.
Snap ik! Maar ik denk dat je moet uitkijken dat je niet nu al van alles gaat invullen en aannames gaat doen. Slim om overal op voorbereid te zijn, maar echt even morgen afwachten. En áls ze inderdaad zeggen dat ze willen dat je weg gaat, zou ik ook niet direct daarop inspringen door toe te geven en voor te stellen daar samen invulling aan te geven. Ik zou dan zeggen dat dat je behoorlijk overvalt, dat dat wel een buitensporige reactie is op "roddels over geroddel". Laat hen de zaak eerst maar hard maken.
COtweepuntnul schreef:
05-02-2019 16:04
Ja en nee. Ik bedoel zeg maar excuses aanbieden zonder excuses te maken ;-D dat soort dingen.
"Ik begrijp dat het lastig is"
"Ik hoor wat je zegt"
Dat soort vage jeuktermen.
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:59
Ik ben met name op zoek naar wat is heel verstandig handelen zodat ik niet volgende maand op straat sta. Ik heb twee kinderen die naar de kinderopvang gaan en als ik ze daar moet afhalen ben ik mijn plek kwijt dus ik heb er vooral behoefte aan dat ik zelf een nieuwe baan vind en dan pas vertrek.

Dus rekken en verstandig zijn. hoe doe ik dat?
Zorgen dat ze niet nog meer stokken kunnen vinden om mee te slaan. En dat is een schimmig gebied hoor, want als ze echt wat willen vinden dan kan het heel vervelend worden.

Dus, niet te laat komen (geen minuut) Ook niet eerder weg. Zeg niets te veel en doe je werk feilloos. Niet bellen of appen onder werktijd etc etc..

Wees meegaand en nogmaals ga niet strijden voor je gelijk omdat je vindt dat je onheus behandeld wordt. Je hebt de strijd al min of meer verloren, je gaat daar niet blijven. Aan jou om dat vertrek zo lang mogelijk uit te stellen.

Ik heb vanuit mijn HR verleden dit soort situaties helaas ook meegemaakt. Er zit ook een keerzijde aan: Een werkgever die te maken heeft met een werknemer die veel afwezig is door ziekte en of slecht functioneert, kost een bedrijf geld. Sommige werknemers maakten er misbruik van en tja, zie dan maar eens van ze af te komen.

De enige juiste weg is dossieroobouw en inschakelen van de arbo arts/dienst met bijbehorende procedures.
Maar die procedures zijn langdurig en kostbaar. En moeten nauwkeurig uitgevoerd worden anders zit je zomaar bij de rechter.

Ben je een kleine werkgever en heb je je HR niet goed op orde dan pas je truukjes toe zoals jouw werkgever nu probeert te doen.

Althans dit is de indruk die ik zo krijg uit jouw verhaal.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven