Werk & Studie alle pijlers

Waarschuwing ongewenst gedrag... wat te doen

05-02-2019 15:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik weer begonnen met werken. Ik ben er lang uit geweest ivm zwangerschap en een zwangerschapsgerelateerde ziekte.

Gisteren stuurde mijn nieuwe leidinggevende mij een een email dat hij had gehoord dat ik me negatief had geuit over onze werkgever en dat dat niet wenselijk is en dat als dit vaker voor komt dit gevolgen kan hebben voor mijn dienstverband.

Ik ben nu zoekende hoe ik het beste vooruit kan zonder dat dit nare gevolgen heeft.

Wat toelichting. Ik ben kritisch op mijn werkgever. Ik vind het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende. En dat is jammer want op zich ben ik wel enthousiast over wat er verkocht wordt. Ik ben niet de enige die dit vind ik denk dat al mijn collega's dit ook vinden en de helft uit dit ook regelmatig en meestal in vrij duidelijke berwoording. Ik heb geen aanwijzingen dat anderen ook een dergelijke e mail hebben gekregen.

Daarbij ik ben aangenomen door iemand die ondertussen is vertrokken en waarover het management zich erg negatief heeft geuit in de nieuwjaarstoespraak.

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan maar zou het liefste nog even blijven zitten en rustig weer wennen aan het werkende leven op de plek waar ik nu zit.

Ik heb een email terug gestuurd dat ik geschrokken was van zijn bericht en dat dit niet mijn intentie was en dat ik dit graag 1 op 1 met hem bespreek. Dit zal morgen gebeuren.

Ik ben ernstig op zoek naar tips en advies over hoe dit gesprek in te gaan en wat wel en niet te doen zodat ik hier met kleerscheuren uit kom.

Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht. Tijdens mijn zwangerschap kon ik mijn eigen taken niet uitvoeren en werd geclaimd dat er 0 vervangende taken voor mij te doen zijn.

Ziet er niet heel rooskleurig uit en ik wil echt wel weg maar wel met een opgeheven hoofd.

Graag advies
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
11-02-2019 13:24
Even checken of ik het goed begrijp. Bedoel je dat de bedrijfscultuur verandert is in de periode dat ik afwezig was en dat ik nu wel uit de toon val met mijn negatieve uitingen?
Nee, ik bedoel dat omdat je lang bent weggeweest je door je leidinggevende en wellicht je directe collega's niet meer gezien wordt als iemand die "erbij hoort" en dat het daarom anders wordt opgevat als jij kritiek uit of als iemand anders dat doet. Je bent nu eerder vergelijkbaar met die nieuwe die net een week is aangenomen en direct al hoog van de toren blaast met kritiek, terwijl hij zichzelf nog niet eens bewezen heeft. Dat komt heel anders over als wanneer Truus die al 14 jaar op de afdeling werkt precies dezelfde kritiek uit.

Zoiets is er denk ik bij jou ook aan de hand, voor je werkgever en wellicht je collega's ben jij met een beetje pech die ene die al een jaar lang op kosten van de baas lekker thuis zit terwijl zij allemaal heel hard werken, en die nu net 3 dagen terug is en gelijk alweer de negatieve zeikerd loopt uit te hangen terwijl je net een jaar betaald vakantie hebt gehad. Gechargeerd, maar zo wordt kritiek van lang afwezigen doorgaans wel opgepakt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 13:55
terwijl je net een jaar betaald vakantie hebt gehad. Gechargeerd, maar zo wordt kritiek van lang afwezigen doorgaans wel opgepakt.
Sinds wanneer wordt zwangerschaps en ziekteverlof door de baas betaald en niet door het UWV? En dat noem je vakantie?

Sorry maar, vakanie is echt iets anders.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
11-02-2019 14:46
Sinds wanneer wordt zwangerschaps en ziekteverlof door de baas betaald en niet door het UWV? En dat noem je vakantie?

Sorry maar, vakanie is echt iets anders.
Ze zegt dan ook: "Gechargeerd, maar zo wordt kritiek van lang afwezigen doorgaans wel opgepakt".
Zo zouden de werkgever en de collega's TO kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 10:54
Ik denk dat zowel je collega's als het bedrijf er de balen van hebben dat je in 1,5 jaar tijd maar een half jaar hebt kunnen werken. Jij kunt daar niets aan doen, maar als ik jouw collega was zou ik er ook van balen als ik een jaar lang jouw werkzaamheden erbij zou moeten doen. En als je dan ook nog eens lekker mee komt klagen over het bedrijf zou ik me wel afvragen wat je eigenlijk komt doen.
Ik heb ook wel samengewerkt met collega die vrij kort na start ziek werd en dus ik een deel van haar takenpakket erbij kreeg. Kon zij niets aan doen en heb ik dan ook nooit kwalijk genomen., alsof zij stond te juichen . Ook dit was zwangerschap gerelateerd. Zij had zich ook wat anders voorgesteld qua zwangerschap en bevalling..

En wat ik lees qua klagen heeft TO niet eens zo iets raars gezegd en collega's deden het zelfde.. Dus .. Ik zou me eerder afvragen of ik wel bij dit soort mensen zou willen werken..
Alle reacties Link kopieren
Update: vandaag hebben ze me een vaststellings overeenkomst aangeboden en me verder vrij gesteld van werk.

Ik ben nu thuis en zal zo contact opnemen met een arbeidsrechts advocaat om te kijken wat de vervolgstappen zijn.
Dus het was toch in het kader van dossieropbouw?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 13:55
Nee, ik bedoel dat omdat je lang bent weggeweest je door je leidinggevende en wellicht je directe collega's niet meer gezien wordt als iemand die "erbij hoort" en dat het daarom anders wordt opgevat als jij kritiek uit of als iemand anders dat doet. Je bent nu eerder vergelijkbaar met die nieuwe die net een week is aangenomen en direct al hoog van de toren blaast met kritiek, terwijl hij zichzelf nog niet eens bewezen heeft. Dat komt heel anders over als wanneer Truus die al 14 jaar op de afdeling werkt precies dezelfde kritiek uit.

Zoiets is er denk ik bij jou ook aan de hand, voor je werkgever en wellicht je collega's ben jij met een beetje pech die ene die al een jaar lang op kosten van de baas lekker thuis zit terwijl zij allemaal heel hard werken, en die nu net 3 dagen terug is en gelijk alweer de negatieve zeikerd loopt uit te hangen terwijl je net een jaar betaald vakantie hebt gehad. Gechargeerd, maar zo wordt kritiek van lang afwezigen doorgaans wel opgepakt.
Niet dat het nog heel relevant is. Maar in de 3 dagen dat ik terug was heb ik me niet negatief uitgelaten. Behalve dat ik heb verzucht dat het wel onhandig was dat de helpdesk een wachttijd van 50 minuten had waardoor het tot half 4 duurde voor ik daadwerkelijk ingelogd was in mijn computer en kon beginnen met werken. Dus volgens mij speelde dat niet.

Ik weet nog steeds niet precies waar het vandaan komt, maar het zal me ondertussen ook aan mijn reet roesten ;)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-03-2019 12:16
Dus het was toch in het kader van dossieropbouw?
Nee, want ze hebben me (voorzover ik zo snel kan zien) een reguliere vaststellingsovereenkomst gestuurd.
Maar waren er tussendoor nog ontwikkelingen?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-03-2019 12:18
Maar waren er tussendoor nog ontwikkelingen?
Nee, behalve dat ik totaal genegeerd was en slechts 1 taak toebedeeld heb gekregen waar ik ongeveer 6 uur per week mee bezig was zijn er geen rare dingen gebeurd..
Maar wat hebben ze aangegeven toen ze je dit aanboden?

Wel shit, sterkte!
Kaaaaaaaatje schreef:
21-03-2019 12:23
Nee, behalve dat ik totaal genegeerd was en slechts 1 taak toebedeeld heb gekregen waar ik ongeveer 6 uur per week mee bezig was zijn er geen rare dingen gebeurd..
Als de situatie inderdaad zo is als hier beschreven, dan heb je een sterke zaak. Advocaat erop en sowieso nooit het eerste voorstel accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Even over je zorgen over je kids en het KDV: ik neem aan dat het financiële zorgen betreft, oftewel kun je zonder baan het KDV betalen? Als je in de WW terecht komt ben je officieel werkzoekend en heb je nog een hele poos recht op kinderopvangtoeslag. Althans dit had ik vorig jaar, hoe het nu precies zit / zat weet ik niet, maar als dit nog steeds zo geldt, geeft het wellicht net wat minder stress op het KDV-vlak.

Edit: ik zie net dat je een vaststellingsovereenkomst aangeboden hebt gekregen... Wtf... succes!!
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Whoopsadaisies schreef:
21-03-2019 14:10
Even over je zorgen over je kids en het KDV: ik neem aan dat het financiële zorgen betreft, oftewel kun je zonder baan het KDV betalen? Als je in de WW terecht komt ben je officieel werkzoekend en heb je nog een hele poos recht op kinderopvangtoeslag. Althans dit had ik vorig jaar, hoe het nu precies zit / zat weet ik niet, maar als dit nog steeds zo geldt, geeft het wellicht net wat minder stress op het KDV-vlak.

Edit: ik zie net dat je een vaststellingsovereenkomst aangeboden hebt gekregen... Wtf... succes!!
Je krijgt nog 3 maanden KOT. Dat is dus best even, maar niet perse heel lang. En we kunnen best een paar maanden overbruggen met ons spaargeld, maar ze gaan alle 2 3 dagen en dat is elke maand een hele smak geld.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
21-03-2019 14:13
Je krijgt nog 3 maanden KOT. Dat is dus best even, maar niet perse heel lang. En we kunnen best een paar maanden overbruggen met ons spaargeld, maar ze gaan alle 2 3 dagen en dat is elke maand een hele smak geld.
Als je een ‘traject naar werk’ volgt, behoud je je recht op KOT. Volgens mij val je met het ontvangen van een ww-uitkering al hieronder. Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -naar-werk

Bij twijfel kan je even naar de BD bellen.

Overigens zwaar ruk van de vaststellingsovereenkomst, maar als ik jouw verhaal lees, hebben ze weinig om ontslag af te dwingen. Dat maakt dat jij in een sterke positie staat, dus gebruik je advocaat goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven