Werk & Studie alle pijlers

Wanneer nou eindelijk eens een keer rust?

10-09-2019 23:42 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het allemaal ff niet meer goed. Ik loop vast. Waar en wanneer kan je nou eindelijk eens een keertje rust krijgen? Overal op school wordt er wat van je gevraagd en van je verwacht. Ik ben op. Burn-out. En niet een beetje, ik heb erg heftige weken of dagen gehad. Er is erg veel gebeurt in mn omgeving, crisissituaties, maar daarnaast heb ik ook veel teveel van mezelf gevraagd/veel te hard gewerkt. Dit leidde ertoe dat ik mijn 6vwo niet heb kunnen afmaken, omdat mijn lichaam dat niet meer aankon. Ik ben havo gaan doen. Dit moest op het volwassenonderwijs, het vavo. Er bleven 4 vakken over op havo-niveau. Maar om echt dit jaar te herstellen, leuke dingen te gaan doen en gelukkig te worden, heb ik na veel gepieker, en goed nagedacht, besloten dit jaar maar 2 vakken te gaan doen op havo-niveau. Die andere 2 kwamen dan het jaar erna. Ik heb het programma gehoord van een van die twee vakken en ben geschrokken: Ik moet een hele hoop overdoen en er komen ook een hoop dingen bij (bijvoorbeeld: se-cijfers van 5vwo mogen niet mee (maargoed dat snap ik) en ook de boeken en verslagen voor Nederlands mogen niet mee en ipv daarvan nieuwe boeken lezen en nieuwe verslagen erbij maken in een jaar en dat zijn er een hele hoop). Er wordt voor dat vak op havo-niveau op de VAVO nu meer geeist dan op het VWO op mn vorige school. Ik ben daar verbaasd over. Maar vooral geschrokken. Mensen om me heen zijn van: “maar je doet maar twee vakken” en ik snap heel goed dat mensen die dit lezen misschien denken van wat zeurt ze ofzo ze doet maar twee vakken. Zo weinig. Ja dat is in principe ook weinig en dat had ik vroeger, toen ik al die problemen en fysieke klachten en gebeurtenissen nog niet had meegemaakt ook weinig gevonden... maar dan ga je naar de havo en de vavo, doe je maar 2 vakken en hoef je ook niet meer veel van die vakken... en is dat ook echt het max dat je nu mag doen met je klachten... hoor je opeens wat alle eisen zijn voor dat ene vak. Dus veel meer dan in 5havo op een normale school. Ik maak me zorgen daarover en weet niet goed wat ik doen moet. Over 2 jaar moet ik echt starten aan mn HBO, maar ik heb nog zoveel te werken aan mn problemen en zo hard te werken om gelukkig te worden. Heeft iemand misschien tips voor wat ik het beste kan gaan doen nu? Alvast veel dank!
Alle reacties Link kopieren
@moirmel ik vind meer dan 9 boeken zeker niet veel. Maar 9 verslagen nu wel met hoe ik er fysiek en mentaal aantoe ben.
Alle reacties Link kopieren
En bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
11-09-2019 16:07
@moirmel ik vind meer dan 9 boeken zeker niet veel. Maar 9 verslagen nu wel met hoe ik er fysiek en mentaal aantoe ben.
Nogmaals: je hebt nog geen idee hoe die verslagen eruit moeten gaan zien. En volgens mij zit ook een deel van het probleem erin dat jij vindt dat je perfecte verslagen moet maken waar je minstens een 8 voor krijgt, ‘want je doet maar twee vakken’.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
11-09-2019 08:20
Ze mag niet alleen maar gaan werken want ze heeft geen startkwalificatie. Dat is minimaal een mbo2, havo of vwo diploma.
Als ze 18 is, mag ze gaan werken zonder startkwalificatie.
De meeste mensen in 6vwo zijn aan het einde van het schooljaar 18.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Krijg je wel therapie voor je burn out?
Alle reacties Link kopieren
Take a chill pill. En die gedachte over 2 jaar hbo... HEt leenstelsel wordt afgeschaft. Ik zou juist daar in rust zoeken dat het over een x aantal jaar anders is, is toch weer een positieve draai geven aan het hele verhaal. Doe lekker rustig over je havo, wat maakt het nou uit dat jij 2 vakken per jaar doet? rustig blijven.
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
11-09-2019 08:01
Veel dank voor jullie reacties!

@ToosTosti ik moest naar vavo als ik havo wilde doen, omdat ik op mn oude middelbare school geen havo meer mocht doen :(

@patchouli_ ik snap dat er op het HBO veel meer van je wordt verwacht. Maar het halen van een havo-diploma is het proberen waard. Verder heb ik 6 jaar VWO gedaan met goede cijfers. Alleen heb ik veel te hard gewerkt (veel meer dan moest) en teveel meegemaakt, waardoor het op een gegeven moment fysiek en mentaal is misgegaan. Maar ik ben dus wel gewend heel veel te werken.. En ik hoop dus dat ik deze 2 jaren tot rust kan komen zodat ik er voor het HBO straks helemaal klaar voor sta
Als je 6 VWO gedaan hebt met goede cijfers, dan ga ik er van uit dat je ook examen gedaan hebt en geslaagd?
Waarom zou je dan de havo nog willen doen?

Kun je dan niet beter kijken naar een MBO opleiding die een aansluiting biedt op de HBO opleiding die je wilt gaan volgen? Voordeel is dat het studie tempo en de belasting voor jou een stuk lager is, je toch regelmaat hebt en kunt werken aan je herstel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven