Wat zijn HBO-studies met weinig perspectief? [Geen OP]

vrijdag 30 april 2021 om 22:26
Klopt! Zeker als kind een richting op wil met minder baankansen, worden de mbo posities vaak ingenomen door hbo'ers die geen werk op eigen niveau kunnen vinden.PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:23Heel fijn! Dus bij creatief kan het beter hbo doen en als er op mbo en hbo gelijke studies zijn kun je meestal beter hbo kiezen.

vrijdag 30 april 2021 om 22:28
Hutsefluts schreef: ↑30-04-2021 22:20Er zijn tegenwoordig ook veel mbo’s met een speciale havo-route, dus zo gek is dat niet.
Maar wat is sportief/creatief? Op welke manier? Zelf sporten of ook bijv. lesgeven? Knippen en plakken of …?
Het is niet zo’n gamer, bankhangende Netflixer of Social media verslaafde tiener, maakt sport of maakt dan wat. Twintig kilometer naar school fietsen doet het bijvoorbeeld graag.
Die havoroute mbo gaan we ook meenemen.

vrijdag 30 april 2021 om 22:34
Bij sommige hbo-studies start je met 1600 bruto en dan heb je ook nog een hogere studieschuld. Dan kun je beter met een lagere studieschuld starten toch?
vrijdag 30 april 2021 om 22:51

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 30 april 2021 om 23:00
Het gaat niet alleen om je startsalaris.PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:34Bij sommige hbo-studies start je met 1600 bruto en dan heb je ook nog een hogere studieschuld. Dan kun je beter met een lagere studieschuld starten toch?
Met een hbo diploma groei je over het algemeen veel sneller (en hoger) dan met mbo.
vrijdag 30 april 2021 om 23:02
Dat is meer voor studenten die TL gedaan hebben en in maatschappelijk werk of zorg verder willen gaan op HBO niveau. Als jouw zoon al een havo-diploma heeft is dat een beetje zonde want wiskunde, Nederlands en Engels beheerst hij dan al op havo-niveau en ik denk dat hij daar dan niet eens voor in aanmerking komt.PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:28Het is niet zo’n gamer, bankhangende Netflixer of Social media verslaafde tiener, maakt sport of maakt dan wat. Twintig kilometer naar school fietsen doet het bijvoorbeeld graag.
Die havoroute mbo gaan we ook meenemen.
Ik werk in het onderwijs en hier in het Noorden zijn er maar weinig vacatures Frans. In Brabant so zal je die meer tegenkomen.
Veel vmbo-scholen hebben hier sowieso geen Frans meer. Alleen als een TL in een school zit met een H/V.
Sommige scholen bieden zelfs geen Duits aan in basis en kader. Maar daar is wel een groot tekort aan en dat zal oplopen omdat eurregio’s belangrijker worden.
Ik ben docent aardrijkskunde maar ben er wiskunde bij gaan doen omdat het aantal uren erg terugloopt omdat de vmbo’s doorgaans in de onderbouw mens & maatschappij geven en dat mag ook door geschiedenisdocenten gegeven worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 30 april 2021 om 23:07
Docent maatschappijleer is vaak een kleine aanstelling. Je zou dat met een ander van kunnen combineren.PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:20Dank je ontzettend!
Docent Frans is idd een optie waarnaar kind wil kijken. Onderwijs betaalt ook goed. Geschiedenis en maatschappijleer vindt het ook interessant, maar dat zou dus qua werkgelegenheid een minder handige keuze zijn.
Ligt natuurlijk aan je referentiekader, maar ik vind dat onderwijs niet heel goed betaalt. Volgens mij wel als je eerstegraads lesbevoegdheid hebt.

vrijdag 30 april 2021 om 23:11
Wij vinden wel dat onderwijs goed betaald, maar wij hebben niet de salarissen die op dit forum worden genoemd.

vrijdag 30 april 2021 om 23:26
Zeker niet. Ik ben docent (Nederlands) op een creatief mbo, en hier hebben we speciale klassen met juist alleen maar havo-gediplomeerden. Zij volgen een speciaal traject waarbij er juist minder naar het algemene Nederlands/Engels/rekenen wordt gekeken en meer naar de beroepsvakken. Juist omdat zij al het juiste niveau hebben en ze zich anders gaan vervelen omdat het te makkelijk is.suzyqfive schreef: ↑30-04-2021 23:02Dat is meer voor studenten die TL gedaan hebben en in maatschappelijk werk of zorg verder willen gaan op HBO niveau. Als jouw zoon al een havo-diploma heeft is dat een beetje zonde want wiskunde, Nederlands en Engels beheerst hij dan al op havo-niveau en ik denk dat hij daar dan niet eens voor in aanmerking komt.
zaterdag 1 mei 2021 om 00:20
Weet je zeker dat je het over bruto hebt? Minimum loon is hoger dan dat......PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:34Bij sommige hbo-studies start je met 1600 bruto en dan heb je ook nog een hogere studieschuld. Dan kun je beter met een lagere studieschuld starten toch?
zaterdag 1 mei 2021 om 06:58
Als jij ondermodaal verdient, kan je ook zonder studieschuld niet in je eentje een huis kopen in een groot deel van Nederland. Het probleem is niet de studieschuld, het probleem zijn de hoge woningprijzen. Als je je daarover druk maakt kan je er beter voor zorgen dat je zoon zich zsm inschrijft voor een sociale huurwoning.PattyJupiter schreef: ↑30-04-2021 22:10Er is elders best een zorgwekkend onderwerp op dit forum over het niet huis kunnen kopen met studieschuld.
En laat hem verder het zelf uitzoeken. Je kunt adviseren maar niet meer dan dat. Zelfvertrouwen en zelfstandigheid zijn ook belangrijke vaardigheden.

zaterdag 1 mei 2021 om 07:32
Arbeidsmarktinformatie
Landelijk voor studie Vormgeving
68%
van de werkenden vond een baan op niveau
51%
vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 1.500
bruto startsalaris op basis van 34 uur per week
https://www.studiekeuze123.nl/opleiding ... o-bachelor
Landelijk voor studie Vormgeving
68%
51%
€ 1.500
bruto startsalaris op basis van 34 uur per week

zaterdag 1 mei 2021 om 07:37
Arbeidsmarktinformatie
Landelijk voor studie Bedrijfskunde
82%
54%
€ 2.500
bruto startsalaris op basis van 38 uur per week
Landelijk voor studie Bedrijfskunde
82%
54%
€ 2.500
bruto startsalaris op basis van 38 uur per week
zaterdag 1 mei 2021 om 07:41
Ik heb de eerste 10 jaar van mijn volwassen leven ook gehuurd, de eerste jaren met een toeslag. Je doet alsof hij hoog op de ladder moet starten. Veel jongeren hebben de tijd nodig om zichzelf te ontdekken.
TO, je zoon gaat 4 jaar iets studeren alleen omdat jij dat graag wil nooit volhouden.
Ik ben ooit begonnen met bedrijfseconomie (vanwege de kansen later) en ik ben binnen 6 maanden volledig afgeknapt op het hele studeren.
Ik ben op mijn 18de gaan werken en ik heb pas veel later mezelf ontdekt en toen nog twee studies in deeltijd gedaan.
Maak niet dezelfde fout door je kind te pushen om alleen voor het succes te studeren.
TO, je zoon gaat 4 jaar iets studeren alleen omdat jij dat graag wil nooit volhouden.
Ik ben ooit begonnen met bedrijfseconomie (vanwege de kansen later) en ik ben binnen 6 maanden volledig afgeknapt op het hele studeren.
Ik ben op mijn 18de gaan werken en ik heb pas veel later mezelf ontdekt en toen nog twee studies in deeltijd gedaan.
Maak niet dezelfde fout door je kind te pushen om alleen voor het succes te studeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zaterdag 1 mei 2021 om 08:03
Is dat percentage t.o.v. de groep die in jaar 1 gestart is? Dan zitten daar ook studenten in die tussen start en jaar 5 gestopt zijn / andere studie zijn gaan doen. Meeste uitval zal in eerste jaar zijn. Op WO zijn dat bijv ook studenten die hun bsa niet halen (dus niet voldoende studiepunten)PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 07:58Maar wat me ook opvalt bij opleidingen is dat soms maar 35% een diploma haalt binnen 5 jaar. Hoe dan?
zaterdag 1 mei 2021 om 08:12
Is dat iets wat je afschrikt van het Hbo? Ben je bang dat jouw kind er een van zal zijn? Weet je ook hoe de cijfers van mbo-opleidingen eruit zien?PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 07:58Maar wat me ook opvalt bij opleidingen is dat soms maar 35% een diploma haalt binnen 5 jaar. Hoe dan?

zaterdag 1 mei 2021 om 08:12
viva-amber schreef: ↑01-05-2021 07:41Ik heb de eerste 10 jaar van mijn volwassen leven ook gehuurd, de eerste jaren met een toeslag. Je doet alsof hij hoog op de ladder moet starten. Veel jongeren hebben de tijd nodig om zichzelf te ontdekken.
Misschien moet je je eigen problemen even loslaten.
Volgens mij ga je studeren, omdat je daarmee een baan hoopt te vinden waarmee je jezelf kunt onderhouden en je opgebouwde studieschuld kunt terug betalen. Het gaat bij mijn kinderen om studieschulden van 50k. Ze moeten op kamers. Ze zullen tijd aan hun studie moeten besteden, het zijn gemiddelde leerlingen en de ouders zijn niet rijk en ook niet zo arm dat er geld komt vanuit het rijk. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ouders dan ook informatie inwinnen wat wel een goed idee is en ook wat niet.
zaterdag 1 mei 2021 om 08:19
Ik hoop gewoon dat je kind geen studiekeuze gaat maken op basis van de angsten van zijn moeder. Hoe goed ze het ook met hem voor heeft. Maar dat hij zijn eigen weg mag vinden.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 08:12Misschien moet je je eigen problemen even loslaten.
Volgens mij ga je studeren, omdat je daarmee een baan hoopt te vinden waarmee je jezelf kunt onderhouden en je opgebouwde studieschuld kunt terug betalen. Het gaat bij mijn kinderen om studieschulden van 50k. Ze moeten op kamers. Ze zullen tijd aan hun studie moeten besteden, het zijn gemiddelde leerlingen en de ouders zijn niet rijk en ook niet zo arm dat er geld komt vanuit het rijk. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ouders dan ook informatie inwinnen wat wel een goed idee is en ook wat niet.
zaterdag 1 mei 2021 om 08:21
Nou ja, ik moet niets. Maar goed. Je komt er van zelf wel achter.
Wanneer je kinderen stoppen en zonder diploma afhaken dan moeten ze ook hun studieschuld terug betalen.
Je kinderen gaan zich op de dag losmaken en bij de één gebeurd dat op zijn 18de en bij ander op zijn 23 ste. Er gaat een moment komen dat ze hun eigen keuzes gaan maken.
Wanneer je kinderen stoppen en zonder diploma afhaken dan moeten ze ook hun studieschuld terug betalen.
Je kinderen gaan zich op de dag losmaken en bij de één gebeurd dat op zijn 18de en bij ander op zijn 23 ste. Er gaat een moment komen dat ze hun eigen keuzes gaan maken.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-05-2021 08:23
33.59% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 1 mei 2021 om 08:21
Bijvoorbeeld omdat de opleiding tegen viel, omdat ze niet hebben gekeken naar wat ze leuk vinden, maar naar baankans om hun moeder te plezieren.PattyJupiter schreef: ↑01-05-2021 07:58Maar wat me ook opvalt bij opleidingen is dat soms maar 35% een diploma haalt binnen 5 jaar. Hoe dan?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zaterdag 1 mei 2021 om 08:25
Kinderen maken fouten...dat hoort bij het leven, anders leer je niet.
Ze kiezen weleens de verkeerde richting of kunnen iets niet aan en dan kiezen ze weer iets anders.
Wanneer je kind een gemiddelde leerling is, laat hem dan iets kiezen in lijn met zijn interesses, want zonder motivatie gaat hij het niet redden.
Zo gaan die dingen. Ik snap dat het allemaal wil beheersen en controleren: volwassen worden = loslaten.
Ze kiezen weleens de verkeerde richting of kunnen iets niet aan en dan kiezen ze weer iets anders.
Wanneer je kind een gemiddelde leerling is, laat hem dan iets kiezen in lijn met zijn interesses, want zonder motivatie gaat hij het niet redden.
Zo gaan die dingen. Ik snap dat het allemaal wil beheersen en controleren: volwassen worden = loslaten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-05-2021 08:30
21.20% gewijzigd

zaterdag 1 mei 2021 om 08:29
Er schrikt mij niet zoveel af en ik ben niet zo bang aangelegd.
Maar ik vind dat een studie met lening van 50k een investering is die je terug wilt zien. Dat blijkt een erg vreemde gedachte te zijn. Ik begrijp nu wel de kloof tussen de nieuwe Nederlandse ouders en de oorspronkelijke Nederlandse bij mijn kinderen in de klas. Het is volgens mij echt een cultuurding. We gaan het niet eens worden,