Werk & Studie alle pijlers

Wat zijn papadagen?

22-08-2010 20:07 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor wel eens mannen zeggen dat ze een (wekelijkse) 'papadag' hebben. Wat is dat eigenlijk?
Lieve mensen, jullie zien toch wel de smiley bij mijn "oppas"-opmerking??

Of willen jullie allemaal gewoon mijn punt bevestigen, dat papa niet op zijn eigen kinderen past?
Inderdaad een jeukwoord!! Ook de opmerking van vaders die oppassen.....

Mijn man heeft die fout ooit 1 x gemaakt om dit te zeggen. Hij had toendertijd eens in de 2 weken een ATV dag (dus geen papadag ), en op die dagen plande ik vaak kappersbezoek o.i.d., zodat ik geen oppas hoefde te regelen. Hij klaagde toen een keer dat ie "steeds moest oppassen op z'n vrije dag". Nou... hij heeft me zelden zo kwaad gezien als toen!!
quote:Xander68 schreef op 22 augustus 2010 @ 20:21:

[...]

oppast? Hij past toch niet op z'n eigen kinderen ?

Maar ook ik krijg jeuk van het woord "papadag"

Ja ja, ik ken jouw soort. Jij zegt vast: 'Elke dag is papadag'.

Het was me duidelijk Panta, fijn hoe je het er in 1 zin bij deed om het geheel nog jeukeriger te maken .
Nee dan past papa op de kids. Niet op de kinderen, op de kids.
"Nee, collega X, ik kan echt niet! Je wèèt toch dat ik vrijdags niet kan vergaderen ivm 'Papadag" ? Nee, we gaan niet telefonisch vergaderen! Nee, ik kàn het ècht niet maken om kleintje wèèr bij mijn moeder te droppen! Jullie moeten op het werk er toch echt eens aan gaan wennen dat er mensen zijn die kinderen hebben en dus een "Papadag" hebben! De rest van de week is het "Mama's week" en kunnen we dus bergen met werk verzetten, laten we zeggen a.s. maandag op de golfclub. Knopen we er gelijk een borrel met dineetje aan vast beste kerel! Goed voor het netwerken, ja, precies! "
Ik krijg al blaren van volwassen mensen die het tegen andere volwassenen over papa's en mamma's hebben. Of hun eigen ouders aanduiden met papa en mama. Brrr...
Of mensen die het over hun kindje hebben. Dat slaapt onder een lakentje in een bedje in een kamertje, met een speentje in zijn mondje, maar nu een verstopt neusje heeft. Of ontstoken oortjes.

Ongeneeslijke jeuk...
quote:wuiles schreef op 22 augustus 2010 @ 20:30:

Ik krijg al blaren van volwassen mensen die het tegen andere volwassenen over papa's en mamma's hebben. Of hun eigen ouders aanduiden met papa en mama. Brrr...Als mijn vriend me 1 keer mama noemt als hij mij aanspreekt, kan hij moven
Nou hoor, mijn baby is echt nog een kindje, heur....
Ik krijg meteen een galbult, Star
Ach, ieder heeft zijn eigen taalgebruik he? Ik erger me ook wel eens wild aan bepaalde uitspraken, maar ja, het verander er niet door, helaas.....
quote:Feliciaatje schreef op 22 augustus 2010 @ 20:23:

[...]

Yep. Precies. Zo wil ik ook wel mamadagen...

Het is idd een jeukwoord.

Ik ken wel iemand hoor, die het over mamadagen heeft. Daar krijg ik net zo hard jeuk van, al is het dan wel ietsje consequenter.

Net zo erg is om te zeggen "dan heb ik de kinderen", dus de overige 6 dagen van de week heb je ze niet?
Kindje en al die andere verkleinwoordjes vind ik niet erg (als het tenminste ook over een klein kind gaat, niet over een puber). Maar het woord kids vind ik klinken alsof iemand met nagels over een stuk karton schraapt. Net als volwassen mensen die elkaar papa en mama noemen inderdaad, ieks.
quote:mimama schreef op 22 augustus 2010 @ 20:35:

Net zo erg is om te zeggen "dan heb ik de kinderen", dus de overige 6 dagen van de week heb je ze niet?Wordt dat niet meestal gebruikt door gescheiden ouders?
quote:Broedkippetje schreef op 22 augustus 2010 @ 20:14:

[...]

Juist.

Ik heb het vandaag al eerder gezegd: zelfs in ons taalgebruik over zulke simpele dingen zie je dat vaders en moeders nog lang niet écht gelijkwaardig aan elkaar zijn.Inderdaad, ik heb het equivalent, een mammadag, nog nooit gehoord. (Wel opa en oma dag bijvoorbeeld, maar da's dan weer anders).
Ik zeg regelmatig: Dan kan ik niet, want dan heb ik de kinderen.

Ben gescheiden, dusssssss....dan krijg je wel eens met dat soort uitspraken te maken , ja.

Kids, kiddo's ( heet dat toch tegenwoordig? Brrrr!!!! ), blaagjes.....

Zeg veel liever belhamels, meiden, bakvissen, opgeschoten knul. Lekker ouwerwets!
quote:Star schreef op 22 augustus 2010 @ 20:24:

[...]

Ja ja, ik ken jouw soort. Jij zegt vast: 'Elke dag is papadag'.

Euhhh...
papadagen zijn toch die dagen waarop papa alle aandacht aan de kinderen geeft, en daardoor geen tijd om ook even de afwas/strijk te doen. Daardoor is mama de rest van de week weer bezig de kinderen (ook wel genoemd: kids) terug in het gareel te krijgen en de achterstand afwas /strijk bij te werken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind overigens het woord pappadag nog niet eens zo erg, erger vind ik het als zo'n kerel (of diens vrouw) er enorm mee loopt te dwepen. Alsof het zo nobel is, dat deze man, geheel vrijwillig, een dag met zijn kinderen besteeds. Is het niet fatanstisch? Hij heeft ze gemaakt en doet dan ook nog es een dag in de week er tijd in steken terwijl zijn vrouw haar baantje doet. Oh en dat hij ook nog kookt ook nog! (Ik hou er van als een man lekker kan koken hoor, maar als ze doen alsof het iets bijzonders is en applaus verwachten voor het feit dat ze het doen, dan is de lol voo rmij er af).
quote:pantalaimon schreef op 22 augustus 2010 @ 20:37:

[...]

Wordt dat niet meestal gebruikt door gescheiden ouders?oh dat zou best kunnen, ik ken alleen niet zoveel gescheiden ouders en hoor het van "papa's" die nog bij "mama" zijn.
quote:Bloesie schreef op 22 augustus 2010 @ 20:40:

Kids, kiddo's ( heet dat toch tegenwoordig? Brrrr!!!! ), blaagjes.....

Zeg veel liever belhamels, meiden, bakvissen, opgeschoten knul. Lekker ouwDerwets! Kiddo's??? Echt? 't moet niet gekker wurdenn heurr!
quote:wuiles schreef op 22 augustus 2010 @ 20:30:

Ik krijg al blaren van volwassen mensen die het tegen andere volwassenen over papa's en mamma's hebben. Of hun eigen ouders aanduiden met papa en mama. Brrr...Zolang ze echte kinderen hebben kan ik het nog hebben. Maar als ze elkaar papa en mama noemen en ze hebben geen kinderen maar een hond..........
Ja, en het inkomen uit dat "baantje" van die vrouw wordt ook altijd afgezet tegen de kosten van de kinderopvang. Immers, als zij niet zou werken, was die opvang ook niet nodig geweest, toch?

quote:pantalaimon schreef op 22 augustus 2010 @ 20:34:

Ik krijg meteen een galbult, Star Wie ben jij nou toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven