Werk & Studie alle pijlers

Wat zouden jullie doen?

14-06-2010 11:52 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu alweer bijna 2 jaar bij een prima werkgever. Het betreft een winkel, ik doe daar de administratie en van alles en nog wat....

De laatste tijd hebben ze bedacht dat we aan koude aquisititie moeten doen, omdat het aardig rustig is in de zaak. In het verleden heb ik voor de zaak een training voor deze acquisitie gevolgd. Dit was een vraag van mijn manager, omdat niemand naar deze training wilde, of ik misschien wilde gaan. Ik heb toen toegestemd, maar wel meteen aangegeven dat ik iets in de verkoop absoluut niet ambieer. Dit vond zij ok, het ging haar er alleen om dat er iemand aanwezig zou zijn.

Op dit moment hebben we te weinig personeel, waardoor er niet altijd tijd is deze koude acquisitie te plegen, ondanks dit van hogere hand wel verwacht wordt. Er wordt mij nu gevraagd hier bij te helpen. Ik heb aangegeven dit absoluut niet te willen, nu word ik min of meer gedwongen, omdat ik wel tijd over zou hebben.

Wat zouden jullie doen, kan ik dit weigeren? Het staat namelijk niet in mij functieomschrijving. Bovendien hebben de verkopers een target waar ze voor beloond worden, ik verdien een stuk minder....
Ligt eraan. Als het een dagtaak gaat worden niet. Maar goed, als winkelbediende staat ook niet in de omschrijving dat je de wc moet schoonmaken. En toch is dat voor velen ook gewoon iets om erbij te doen. Oftewel eens van je schema afwijken kan geen kwaad. Weigeren maak je nooit vriendjes mee.
Is het de bedoeling dat je moet bellen/brieven moet versturen of klantengesprekken moet doen?
Ik zou eerst uitzoeken wat precies de bedoeling is en ook verwahcten dat zij jou dat haarfijn kunnen vertellen.

Dan komt er bovenop jouw functie dus wel degelijk extra belasting en daar zou je ook naar moeten worden vergoed.

Dit is geen werkweigering omdat het een toevoeging is die niet bij jouw functie hoort. Het is dus wat anders als de plantjes water geven of stofzuigen, dat wekelijks wel bij je functie zou kunnen horen maar niet in je omschrijving staat.

Ben je lid van een vakbond dan kan je dit daar ook navragen.

Als jij dit werkelijk niet wilt kun je niet gedwongen worden.

En ik vraag mij af op welke manier jij je dan gedwongen voelt?

Welke pressie wordt erop gezet?
..popcorn?
Als je tijd over hebt, je er een training voor hebt gevolgd en het iets is waarbij nu wordt gevraagd (tijdelijk) te helpen omdat er te weinig personeel is en bij andere collega's te weinig tijd voor is, waarom zou je dat dan niet doen? Als het aardig rustig is in de zaak betekent dat waarschijnlijk dat er minder geld dan voorheen binnen komt. Ook voor jouw baan is het prettig als de tent niet failliet gaat toch?
Het is natuurlijk al 'fout' gegaan toen jij die training hebt gevolgd. Als je totaal geen interesse hebt, waarom wil je dan wél je tijd verdoen op zo'n training, maar nu geen tijd er in steken om iets met die training te doen?

Je zegt dat het aardig rustig is in de zaak, maar ook dat er te weinig personeel is. In het eerste geval betekent dat volgens mij, dat je wel tijd zou kunnen hebben om er iets bij te doen. Natuurlijk kun je je poot stijf houden en weigeren, maar hoe groot is de kans dat het dan steeds slechter gaat met het bedrijf en jij misschien binnenkort helemaal geen werk hebt?

Ik snap dat je er geen zin in hebt (ik moet er ook niet aan denken om koude acquisitie te doen) maar misschien dat je kunt bedenken hoe veel uur per week en over een hoe lange periode het voor jou acceptabel is het wel te doen. En dit dan HEEL goed afspreken met je baas, dat je het echt niet doet voor je lol, maar voor het bedrijf en tijdelijk. Een eventuele (tijdelijke) salarisverhoging is misschien ook bespreekbaar, dat hangt er van af hoe het bedrijf er verder voor staat.
wat is koude dinges??
quote:bordie2 schreef op 14 juni 2010 @ 12:32:

wat is koude dinges??Potentiele klanten waar je nog geen "band" mee hebt benaderen om zaken mee te doen.
quote:bordie2 schreef op 14 juni 2010 @ 12:32:

wat is koude dinges??

Van die vervelende nuon verkopers aan de deur, of de - wij hebben speciaal voor u een fantastische aanbieding die u niet wilt missen - telefoontjes.

Vreselijk, begrijp dat TO dat niet wil. Maarja...
Staat in je arbeidsovereenkomst niet zoiets als "...en alle voorkomende werkzaamheden"?
Werk is niet altijd alleen maar datgene wat je leuk vind. Als het slecht gaat met het bedrijf is het toch ook in jouw voordeel dat er wellicht nieuwe klanten bijkomen?

Hoe erg is dat nu helemaal, koude acquisitie plegen? Op de koffie bij potentiele klanten en een info-map achterlaten? Ik kan me wel vervelendere dingen voorstellen die je zou moeten doen om een bedrijf staande te houden waar het maar zo-zo mee gaat.

Probeer met je leidinggevende te bespreken wat je precies vervelend vind. Misschien denkt ze wel me je mee over een oplossing.

Ik vind het eigenlijk een beetje kinderachtig om met je hielen in het zand ''nee, ik wil het niet'' te doen.
Een werkgever mag van een werknemer verwachten dat deze een redelijk en billijk voorstel tot wijziging van het takenpakket accepteert. In economisch slechtere tijden wordt van werknemers meer flexibiliteit verwacht op dit gebied.

Ik begrijp uit de OP dat jou is gevraagd "te helpen" bij koude acquisitie. Als je takenpakket nu bestaat uit "de administratie en van alles en nog wat" dan hoeft het voorstel van je werkgever niet onredelijk te zijn. Het zal afhangen van de taken die je werkgever precies op het oog heeft.

Maar, wat is nu precies het probleem? Heb je een probleem met je salaris? Bedenk dan wat redelijk is en bespreek vervolgens je wensen. Heb je een probleem met verandering van je takenpakket? Bedenk dan hoe redelijk dat is en ga in overleg met je werkgever. Je sec beroepen op de functieomschrijving is niet zo'n sterk argument.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven