Werk & Studie alle pijlers

Weer studeren? > 25 jr

19-03-2014 11:07 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, ik ben momenteel beetje aan het nadenken of ik weer zou gaan studeren. En dan naar de kunstacademie. Ik heb eerst jaar op het grafisch lyceum gezeten, door slechte motivatie en griep liep ik achter en vond ik het gewoon echt niet meer leuk.

Daarna secretaresse opleiding gaan doen. Toen managementassistent, inmiddels 4 jaar werkervaring.

Maar door de huidige situatie nu, ben baan kwijt geraakt, huis kwijt, en mn vriend (ex) kwijt. Zit ik erover na te denken om misschien weer te gaan studeren.

Ik wilde eerst al weer gaan studeren, maar als je samenwoont, gaat dat gewoon moeilijk.

Maar ben ik niet een beetje te laat daarmee? Ben inmiddels 25 in juni 26... Eer dat ik klaar ben met de studie ben ik misschien wel 30...

Wilde even een mening van jullie... Thanks alvast.
Los van je leeftijd, je bent nu werkloos en je zit te denken aan de kunstacademie? Misschien een idee om iets te vinden waar de kansen op een baan wat beter zijn?
+1
Niet geschoten is altijd mis
+2
Op je dertigste klaar zijn lijkt me geen probleem, dan moet je nog 37 jaar werken dus dan beter een leuke, goedbetaalde baan.

maar inderdaad, kunstacademie? ik zou toch echt een studie zoeken met een beter baanperspectief zodat je niet op je 30ste naar heel veel moeite alsnog werkloos thuis zit of een flut baantje aan moet nemen waar je ook niet happy van wordt.
Ik ben 25 jaar en studeer nog en bezig om de opleiding af te ronden. Om op je 25ste nog aan studie is niet erg. Maar je zou beter nadenken over mogelijke andere opleiding met betere kansen op een baan dan kunstacademie
Wat wil je bereiken met die studie? Wil je in een galerij of museum gaan werken? Als in, combineren met je managementassistentwerkervaring?

Of wil je praktiserend kunstenaar worden?

Je moet wel veel doorzettingsvermogen hebben om te studeren en samenwonen, zeker als jouw leeftijdsgenoten allemaal al uitgestudeerd zijn. Maar als je uiteindelijk dat diploma hebt kan je wel trots zijn dat je het kan
Adem in, adem uit
quote:lala87 schreef op 19 maart 2014 @ 11:42:

+2+3
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je de kunstacademie in deeltijd naast je werk doet (als dat mogelijk is). Een collega van mij heeft voltijd Rechten gestudeerd, heeft nu een juridische baan en doet nu Archeologie in deeltijd.
Naja het is niet zo dat ik zeg, goh, laat ik eens de kunstacademie gaan doen.

Maar dan zou ik de tak mode willen gaan doen. Ben op dit moment al bezig met tassen en kleding maken.

Maar helaas is het inderdaad wel zo dat er weinig werk in is te vinden.. Maar wie weet over 5 jaar? Zou je daarom het niet moeten doen? Omdat er misschien geen werk in is te vinden?

Ik heb dus eerder voor die keuze gestaan, dat ik dacht, laat ik maar een "veilige" keuze maken en secretaresse opleiding gaan doen, daar is altijd wel werk in te vinden. Maar ja, lijkt mij echt niet leuk om nog 40 jaar dat te gaan doen.. Misschien kan ik wel een opleiding gaan doen waarvan ik zeker ben op een baan, maar als je passie ergens ligt...

Maar iig thanks voor de kritiek, moet daar ook inderdaad aan denken!
Als je nog zo twijfelt, zou ik er niet zomaar aan beginnen. Studeren kost ook geld; hoe wil je dat gaan doen? Met alleen studiefinanciering kom je echt niet rond, tenzij je bij je ouders woont en die alles betalen verder.

Of studeer in een richting die je écht heel, heel graag wilt; liefst waar je ook nog in zou kunnen werken inderdaad.. Maar als het je vooral om het 'studeren' gaat en je een 'baangarantie' niet belangrijk vindt; dan is kunstacademie best leuk. Alleen; zoiets ga je never nooit volhouden zonder volledige motivatie. 'Het lijkt me wel aardig,' is geen motivatie..

Als je wel echt iets wilt studeren en daarmee aan het werk wilt (tja over 5 jaar, who knows; wie had 5 jaar geleden bedacht dat zoveel studenten thuis zouden zitten na hun studie?), maar zoek dan een studie waar veel werk in is; techniek?

Maar studeren zonder goede motivatie is sowieso lastig. Helemaal als je ouder wordt en daarnaast wellicht wilt/moet werken; deeltijd studeren houd je ook niet vol zonder motivatie
Je zou ook een bredere opleiding kunnen volgen die toch past bij je interesses.

Mijn zus heeft gestudeerd tot haar 31ste, eerst 4 jaar pabo, vervolgens 2 jaar hbo-v en daarna kwam ze eigenlijk tot de ontdekking dat haar hart toch meer bij het kunstzinnige/creatieve lag, maar in haar geval, wel gericht op kinderen. Kunstacadamie en Rietveld academie trokken haar aan, maar mede op advies van onze ouders, wegens slecht arbeidsperspectief, dit uiteindelijk niet gedaan. Uiteindelijk heeft ze de docentenopleiding voor beeldende vorming gedaan. Een brede studie, met veel ruimte voor creativiteit en kunstzinnige vakken. Voordeel is dat na afronding van deze studie je een docentenbevoegdheid hebt t/m HBO niveau. Mocht het onderwijs je niet aanspreken kan je altijd nog voor jezelf o.i.d. beginnen.
Ik ben ook 25 ( in mei 26) en heb ook besloten weer te gaan studeren, ik dacht eerst ook, pff 30 als ik klaar ben, maar wat maakt het uit, je moet nog zo lang werken dus dan kun je maar beter wat doen wat je echt leuk vindt.. En 4 jaar in een mensenleven is niet veel.. Ik woon trouwens wel samen maar ga een variant doen waar ik maximaal 20 uur naast kan werken en ik krijg nog stufi.
Mijn leeftijd begint met een 3 en ik ben vorig jaar weer gaan studeren. Dusss.... 25 is overigens geen gekke leeftijd, er zijn zat studenten van 25/26.

Hoe groot is de kans dat je wordt toegelaten op de kunstacademie? Hoe kan je dit financieren als het niet eens kon toen je samenwoonde? Nu moet je toch alle lasten zelf betalen? Qua banenkans vind ik het ook een lastige, misschien ben je heel goed, loop je een goede stage, bouw je een goed netwerk op, rol je ergens in. Of niet. En dan heb je én een opleiding met weinig banenkans én een gat op je CV. Maar goed, als dit echt is wat je wil en je wordt toegelaten en je kan het allemaal financieren, waarom niet? Laat je leeftijd je in ieder geval niet tegenhouden.
Ik ben weer gaan studeren op mn 29ste; kunstgeschiedenis. Nul arbeidsperspectief, maar toch een bewuste keuze. Ik vul liever mijn hoofd met interessante zaken dan mijn portemonnee met geld. Makkelijk is natuurlijk anders, maar agh, anders wordt het ook saai. Overigens zie ik niet in waarom je niet kan studeren en samenwonen (deed ik zelf tijdens mijn eerste studie).

En verder zou ik me geen ruk aantrekken van wat je behoort te doen op een bepaalde leeftijd. Denk liever voor jezelf en volg je eigen verwachtingspatroon: verwacht je spijt te krijgen als je niet doet? Dan weet je je antwoord al.
Ik sluit me volledig aan bij genke. Toevallig heb ik mijzelf gisteren aangemeld voor een voltijd hbo opleiding! Heb de afgelopen 5.5 jaar gewerkt, maar moest eruit door een reorganisatie. Woon samen, en mijn vriend zijn baan is ook niet vast. Maar goed, zo af en toe moet je eens een risico nemen

En misschien dat je niet zo snel een baan zult vinden met de opleiding die jij wilt doen, je doet wel iets waar je passie ligt! Je zou zelfs wat voor jezelf kunnen beginnen..?

En anders heb je altijd je 'veilige' secretaresse diploma nog

Ik zou zeggen volg je gevoel, dan zit je altijd goed. Als je er maar vol voor gaat!
...
Je bent m.i. nooit te oud om weer te gaan studeren, maar met jouw leeftijd zeker niet. Je moet nog zo'n 40 jaar werken!

Ik ga zelf ook weer studeren en ben wat ouder dan jij. Ik zal rond de 35 zijn als ik klaar ben en dan hopelijk aan het werk in het desbetreffende vakgebied. Heb er superveel zin in.

Heel veel succes!
Met kunstacademie kun je prima een beroep krijgen waar wél vraag naar is, zoals bijv interaction designer. Maar toch zou ik het niet doen... Kunstacademie is echt enorm zwaar (ken veel mensen die het doen), en hoe wil je dat redden zonder er naast te werken? Ik zou dan een opleiding kiezen met wel baan perspectief, zoals informatica.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven