Werk & Studie alle pijlers

Weinig klanten, hoe komt dat?

22-11-2018 16:38 108 berichten
Vraag aan verkopers, marketeers of wie dan ook die er verstand van heeft:
als je te weinig klanten hebt, is er dan een makkelijke manier om uit te zoeken waar dat door komt?

Achtergrond: ik heb een evenement georganiseerd waar te weinig inschrijvingen voor zijn. Geen ramp, was een pilot, juist bedoeld om dingen uit te proberen. Maar ik zou graag willen weten of het ligt aan de dag van de week, de tijd van het jaar, de prijs van het evenement, de publiciteit (te weinig of de verkeerde kanalen), aan de inhoud van het evenement of aan iets anders wat ik niet kan verzinnen? Hoe kom ik daar achter?
Alle reacties Link kopieren
als je te weinig klanten hebt, is er dan een makkelijke manier om uit te zoeken waar dat door komt?

Als dat zo makkelijk was, waren er niet zoveel faillissementen.

En wat betreft je evenement: all of the above.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vraag het aan je potentiele klanten
Heb je marktonderzoek gedaan voordat je begon?
Wie was je doelgroep? Warm of koud publiek? Sloot het event aan bij een behoefte van je doelgroep? Hoe en waar heb je het event gepromoot? Zijn dat plekken waar je doelgroep komt? Was de omschrijving duidelijk genoeg? Hoe zag je inschrijfpagina eruit? Wat was de toegangsprijs? Was de locatie goed te bereiken?

Zoveel dingen die invloed kunnen hebben.... Misschien kun je een vragenlijstje voorleggen aan degenen die zich wel ingeschreven hebben, wat zij ervan vonden of dat ze suggesties hebben voor de volgende keer.
Als je het evenement ook online hebt aangekondigd zullen mensen desgevraagd laten weten of ze het te duur/ver/saai/onhandige dag/etc. vonden
himalaya schreef:
22-11-2018 16:45
Als dat zo makkelijk was, waren er niet zoveel faillissementen.
Ik dacht: klein evenementje, niet zoveel factoren.
En ik dacht ook: overal is een tool voor. :-)
Annelleke schreef:
22-11-2018 16:52
Heb je marktonderzoek gedaan voordat je begon?
Jazeker.
Met zo weinig info kan niemand daar toch iets zinnigs over zeggen?
Hallo?!
Ik zou bijna denken dat dit een schoolopdracht is want je doet voordat je een evenement plant toch onderzoek hoe je je doelgroep kan bereiken? Echter zijn er niet genoeg mensen gekomen. Kun je dan niet opnieuw die doelgroep vragen hoe dat komt?
jina schreef:
22-11-2018 16:55
Wie was je doelgroep? Warm of koud publiek? Sloot het event aan bij een behoefte van je doelgroep? Hoe en waar heb je het event gepromoot? Zijn dat plekken waar je doelgroep komt? Was de omschrijving duidelijk genoeg? Hoe zag je inschrijfpagina eruit? Wat was de toegangsprijs? Was de locatie goed te bereiken?
Dank voor het lijstje. Allemaal dingen waar ik aan gedacht heb, maar waar ik ook wel verbeterpunten zie.

Ik heb vermoedelijk in elk geval niet genoeg rekening gehouden met 'warm' of 'koud'.
Zijn daar richtlijnen voor, of vuistregels, bijvoorbeeld: hoe vaak moet je iemand bereiken voor je die 'warm' mag noemen, hoeveel 'koude' mensen moet je bereiken om er hoeveel over te houden?
Zijn er richtlijnen over hoe lang van tevoren en hoe vaak dat het best kan, bijvoorbeeld: eerst een save the date, dan een uitnodiging, dan een reminder.
_Doortje_ schreef:
22-11-2018 17:01
Ik vraag dan ook niet om het voor me uit te zoeken, ik vraag HOE ik het uit moet zoeken en met welke middelen. Ik ben namelijk geen marketeer en geen verkoper, ik ben van de inhoud.
TsumTsum schreef:
22-11-2018 17:02
Ik zou bijna denken dat dit een schoolopdracht is want je doet voordat je een evenement plant toch onderzoek hoe je je doelgroep kan bereiken? Echter zijn er niet genoeg mensen gekomen. Kun je dan niet opnieuw die doelgroep vragen hoe dat komt?
Schoolopdrachten zijn voor mij al meer dan 30 jaar geleden.

Is er een reden dat mensen die niet komen, daar wel vragen over zouden willen beantwoorden? Ik kan er geen verzinnen.
stroman schreef:
22-11-2018 17:11

Is er een reden dat mensen die niet komen, daar wel vragen over zouden willen beantwoorden? Ik kan er geen verzinnen.
1) "Als je het op een andere dag deed, kon ik wel."
2) "Als het de volgende keer goedkoper is, kom ik wel."
enz.
stroman schreef:
22-11-2018 17:11

Ik zou dan wel een vragenlijst invullen als ik een duidelijke reden heb waarom ik niet ben gekomen. Zo ben ik een paar keer niet naar evenementen gegaan waar ik eigenlijk wel heen wilde omdat:
- Het toch te duur was.
- Op een dag dat ik niet kon.
- Minder goed bereikbaar met OV of gewoon te ver weg.
- De activiteiten op evenement die mij aanspraken waren gewoon klote ingedeeld.
Etc. etc..

Ik vul die vragenlijsten dus juist in zodat de organisatie zich kan verbeteren en kan zien waar de knelpunten zitten waardoor ik wellicht later wel naar dat evenement ga.
Joh het kan zo veel redenen hebben. Heb je wel genoeg mensen bereikt, is er wel genoeg ruchtbaarheid aan gegeven. Bereikbaarheid, dag, tijden, duur, prijs als het buiten is het weer... zonder gegevens is het niet te zeggen waar het aan heeft gelegen.
De beste evenementen groeien met de jaren door mond aan mond reclame.
Het schijnt dat je gemiddeld 7 keer je aanbod bij iemand onder de aandacht moet brengen. Hoe vaak heeft je doelgroep gehoord over je event?

Sorry, dit is inhoudelijk al, niet over 'hoe' je er achter komt. Dat weet ik namelijk ook niet zo, behalve een marketing coach in de arm nemen.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
_Doortje_ schreef:
22-11-2018 17:01
Dit.
Bel een deel van je doelpubliek op en vraag het hen.

(En nope, mailen gaat niet helpen, want dan mailt geen hond je terug.)

Kijk ook es wat eventuele concurrentie doet qua datums, prijzen, ...
|Courage| schreef:
22-11-2018 17:53
Het schijnt dat je gemiddeld 7 keer je aanbod bij iemand onder de aandacht moet brengen. Hoe vaak heeft je doelgroep gehoord over je event?

Sorry, dit is inhoudelijk al, niet over 'hoe' je er achter komt.
Maar wel zinvolle info. Ik dacht dat het (ten minste) 3 x was.
TsumTsum schreef:
22-11-2018 17:45
Ik zou dan wel een vragenlijst invullen als ik een duidelijke reden heb waarom ik niet ben gekomen. Zo ben ik een paar keer niet naar evenementen gegaan waar ik eigenlijk wel heen wilde omdat:
- Het toch te duur was.
- Op een dag dat ik niet kon.
- Minder goed bereikbaar met OV of gewoon te ver weg.
- De activiteiten op evenement die mij aanspraken waren gewoon klote ingedeeld.
Etc. etc..

Ik vul die vragenlijsten dus juist in zodat de organisatie zich kan verbeteren en kan zien waar de knelpunten zitten waardoor ik wellicht later wel naar dat evenement ga.
Ok, dank je! De bereikbaarheid, die was ik nog vergeten. En de parkeergelegenheid. Zet ik erbij in het lijstje.
Belg007 schreef:
22-11-2018 18:00
Bel een deel van je doelpubliek op en vraag het hen.

(En nope, mailen gaat niet helpen, want dan mailt geen hond je terug.)
Ik had al zo’n vermoeden dat mailen niet werkt, goed om dat bevestigd te krijgen.
Kijk ook es wat eventuele concurrentie doet qua datums, prijzen, ...
Ja, gedaan, heb ik veel info over.
Ik ben wel benieuwd wat voor evenement het is.
Het klinkt alsof je je doelgroep niet goed hebt gedefinieerd of onvoelde benaderd.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Mensen die mee gedaan hebben aan het marktonderzoek nogmaals benaderen (mits te kan en mag) om te vragen of dat ze gegaan zijn. Zo niet, waarom niet.

Kijk ook een kritisch naar je marktonderzoek. Is het zo'n onderzoek waar mensen makkelijk kunnen antwoorden, ja leuk, of lijkt me wel wat, ja hoor daar ga ik graag heen.

Dan kom je er goed uit bij het marktonderzoek, maar de realiteit is anders.

Redenen voor weinig bezoeker
- te duur
- aanbod is niet goed
- verkeerde dag (kermis in de stad, moederdag, vakantieperiode, etc)
- buitenactiviteit, en het weer is te nat, koud, warm, etc
- naam van het festival
- is de doelgroep duidelijk
- parkeermogelijkheden
- 12 in een dozijn festival
- hoofdact is net slecht in het nieuws geweest
- te duur
- geen waar voor je geld
- slechte locate (verkeerde associatie)
- te duur
- slechte reclame, niet goed je social media gebruikt, doelgroep neit bereikt
- te duur
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven