Werk & Studie alle pijlers

Wel of geen werk van maken? Grote fout gemaakt!

13-11-2009 15:10 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte als bijbaan bij een winkel waarbij ik de volledige verantwoordelijkheid had over de winkel en zo ook het op maken van de kas.

Twee weken geleden is er iets voorgevallen op een dag dat ik de kas heb opgemaakt. Er was een zeer groot verschil in de min waarvan onduidelijk was hoe het dat zo gebeurd is.

Ik vond het heel erg dat ik schijnbaar die grove fout had gemaakt en mijn baas heeft het me ook 1,5 week ingewreven dat het een grote fout was en dat zij nu op haar kop kreeg daarvoor.

Maar ze zijn erachter gekomen hoe dat grote bedrag in de min zo gekomen is. Blijkbaar heb ik het bedrag in een systeem geboekt waar ik nooit in had mogen komen. Ik kan het me totaal niet herinneren dat ik dat gedaan zou hebben. Ten eerste weet ik helemaal niet hoe ik erin moet komen en ten tweede mag ik er ook niet in komen. Mijn baas vertelde zelf dat zij als enige dat mag doen. Toevallig moest zij op die dag de ochtend werken en ik de middag en de avond.

Nu krijg ik het vermoeden dat zij die fout heeft gemaakt en dat ik de schuld in mijn schoenen kreeg geschoven. Ik heb gewoon de standaard procedure gevolgd van het opmaken van de kas en heb totaal niet in een ander systeem gezeten die dag aangezien ik niet eens weet hoe dat moet.

Ze heeft het me heel erg aangerekend en is er steeds op terug gekomen wat voor een ontzettend grote fout ik wel niet had gemaakt en ook weten dankzij haar alle collega's er nu van.

Wat zouden jullie doen? Ik heb inmiddels ontslag genomen omdat er wel meer zaakjes waren die ik niet helemaal in orde vond. Maar ik ben wel erg gefrustreerd dat het op deze manier is gegaan en ik de schuld ervan heb gekregen. We werken onder een hoofdkantoor. Ik zat eraan te denken om het hoofdkantoor te bellen hierover om uit te vinden of ik die fout wel of niet heb gemaakt want ik zou het heel erg vinden als ik de schuld krijg van iets dat ik niet gedaan heb! En dat zij er dan maar makkelijk mee weg komt. Of het toch maar laten zitten en gewoon verder gaan met waar ik mee bezig was..
Ik zou wel een brief naar het hoofdkantoor versturen. Maar dat is een afweging die je toch echt zelf in moet schatten. Heb je, ook na je ontslag nou met haar of die winkel te maken? Denk je dat hierdoor je beter zal voelen over de hele situatie?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik zou het wel aangeven bij het hoofdkantoor. Al was het maar om te voorkomen dat een ander ook de dupe wordt van haar fouten. Alleen wel jammer dat je dit niet hebt gedaan voordat je ontslag hebt genomen.
Werk je bij de Aldi ofzo. Als je toch al ontslag hebt genomen wat heeft het dan nog voor zin om er werk van te maken. Succes met je nieuwe baan alvast.
Ikzelf zou het zeker doen.. dan weet je het tenminste en hoef je (hopelijk) niet meer aan jezelf te twijfelen.

Succes met je nieuwe baan!
Ik zou het laten zitten maar herken wel je frustratie. Jaren geleden, ik was toen een jaar of 17 werkte ik in een winkel. Aan het eind van de dag bleek er een enorme fout te zijn gemaakt met een pintransactie. Ik kreeg daar als nieuwkomer gelijk de schuld van. Ik kon dat niet gedaan hebben want ik mocht van mijn collega nooit afrekenen, zij had dus zelf die fout gemaakt maar wilde het toch in mijn schoenen schuiven. Ik heb het toen wel bij mijn baas gemeld maar heb er een nare smaak aan over gehouden.
Neeee ik werk niet bij de Aldi, alsjeblieft zeg hahaha. Nee het is gewoon een winkeltje.

Ik heb nu niks meer met haar te maken want ik ga daar weg. Maar het is meer voor mezelf omdat ik me er heel erg klote onder heb gevoeld en door haar zeer vervelend ben behandeld hierover. Als ik echt die fout heb gemaakt dan is dat zo maar het zit me wel dwars dat het waarschijnlijk niet eens zo is. Meer om toch een beetje mijn gelijk te halen aangezien ze me echt het gevoel gaf als of ik verstandelijk niet helemaal in orde ben. En dus geen kas op kan maken terwijl ik gewoon HBO niveau heb.
Ik zou er werk van maken. Dit is toch belachelijk? Mijn man is ooit bij een bijbaan beschuldigd van diefstal, onterecht. Die is zo ontzettend kwaad geworden (heb echt een hele brave man die niet tegen onrecht kan ). Maargoed, los hiervan.

Stel dat jouw nwe baan inlichtingen gaat inwinnen bij je oude baan en dit komt naar voren. Daar sta je met je goede gedrag.

Een brief schrijven en alles bewaren. Dan heb je het zwart op wit en kan jou niets gebeuren!
Ik dacht eigenlijk gaan bellen.. Ben nooit zo van het brieven schrijven.. Wil graag direct antwoord ipv weken wachten. Of kan ik dat niet maken?

Ik kan dus niks hard maken tegenover haar maar het is meer een vreemd gevoel erover aangezien ik het me echt niet kan herinneren dat ik dat zou hebben gedaan en ik dat hele systeem niet eens ken!
Ik zou er wel werk van maken, al is het maar om voor jezelf duidelijk te maken dat dit niet jouw fout is.

Maar goed, ik ben iemand die over dit soort dingen een heel leven na blijft denken
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Bellen heeft geen nut, je zal het toch op papier moeten zetten wil er werk van gemaakt worden, dat zullen ze je daar ook vertellen.

Probeer het eens, wie weet verbaas je jezelf. En ik had dat ook gedaan want het lijkt me een vreselijk irritante situatie en indien blijkt dat die baas van jou incompetent is moeten ze daar ook maar eens wat aan doen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Zeker werk van maken. Zoals hierboven al is aangegeven, als deze persoon zelf de fout heeft gemaakt is het zaak dat dit in de toekomst niet weer voorkomt met een ander én inderdaad als er referenties gecontroleerd worden, dat jouw naam niet negatief benoemd wordt. (Wettelijk gezien mogen ze je niet afkraken, maar ze mogen wel zeggen of ze tevreden over je waren of niet).

Als het onmogelijk is voor jouw qua autorisatie om in het betreffende systeem te komen, dan kan je aantonen dat jij dus niet verantwoordelijk was voor deze fout. Of je had een code gekregen waarmee jij dat wel kon, maar wist jij daar niets van en dan is het nog niet jouw fout. Autorisatie geven blijft de verantwoording van de leidinggevende, evenals het juist uitleggen van het gebruik van het systeem.

(Ex rayonmanager heeft gesproken)
Nou, Pixie, ik zou er werk van maken. En een brief schrijven. Dat kun je vast wel, met je HBO niveau!

Gewoon zonder emoties duidelijk opschrijven wat er die bewuste dag is voorgevallen en afsluiten met het nare gevoel wat je eraan over hebt gehouden.

Ze zullen er vast blij mee zijn, want als er een fout in het systeem zit, waardoor jij geld kon 'wegboeken', moet het hoofdkantoor daar toch van op de hoogte worden gebracht?
Als jij niet in het systeem kan en mag, dan is er waarschijnlijk een code voor om in het systeem te kunnen. En meestal is het ook zo dat er dan data's en tijden bijstaan wanneer er in het systeem is geweest, misschien heb je er wat aan om te vragen wanneer er iemand op welke tijd en data in het systeem is geweest? Ik zou er het er in ieder geval niet bij laten zitten.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat ik moet met de uitspraak "Ik het me echt niet kan herinneren dat ik dat zou hebben gedaan". Het doet me eerlijk gezegd denken aan parlementaire enquetes. Je hebt het gedaan en kunt je dat dus herinneren, of je hebt het niet gedaan en bent daar zeker van.

In het eerste geval is er organisatorisch iets mis in de zin dat kritische systemen beveiligd dienen te zijn tegen ondeskundig en ongeoorloofd gebruik. In het tweede geval ben je ten onrechte beschuldigd.

In beide gevallen kan ik me voorstellen dat je een brief stuurt naar de directie waarin je beschrijft wat er is gebeurd en wat in jouw ogen verbeterd zou kunnen worden. Het lijkt me niet realistisch te verwachten dat iemand jouw verhaal telefonisch aanhoort en direct een reactie geeft. Jij wilt toch zelf ook dat dit goed wordt onderzocht? Dat kost dus even tijd. Een periode van vier tot zes weken lijkt me redelijk.
Eensch met voorgaande reacties: gewoon doen (voor je eigen zelfbeeld en misschien wel voor je toekomst) maar vooral in een brief inderdaad. Dan weet je zeker dat die ergens aankomt (desnoods bel je later na) maar ook weet je dan zeker dat men jouw verhaal leest zoals jij het wil, dat je niks vergeet én dat je niet emotioneel wordt of per ongeluk dingen uit je mond laat glippen als 'dat kreng moet het zelf gedaan hebben'
Als je in een specifiek systeem moet inloggen om bepaalde transacties te kunnen doen (SAP, CRM?) dan zijn daar altijd gegevens voor terug te vinden. Je kunt precies zien wie er ingelogd stond, hoe laat, hoe lang en welke transacties zijn gemaakt. Dus daar zou de IT-afdeling op het hoofdkantoor naar kunnen kijken.

Als jij het niet gedaan hebt (en dat weet jij 100% zeker, "ik kan het me niet herinneren" lijkt me vrij raar in een situatie als deze. Vooral als je niet eens toegang hebt tot het systeem), dan zou ik een brief schrijven naar het hoofdkantoor en vragen of ze een rapportje kunnen uitdraaien. Overigens zullen ze dat vast al gedaan hebben.

Het feit dat jij al ontslag hebt genomen vind ik persoonlijk een vreemde zet. Zo lijkt het inderdaad alsof jij het hebt gedaan en schuld aanvaardt. Dat zou ik zelf nooit hebben gedaan.
Aansluitend op Wuiles: het beste wat je kan doen is inderdaad een brief schrijven en het niet telefonisch doen! Als de winkel waar je hebt gewerkt tot een keten behoort, dan heb je grote kans dat dit telefoontje of niet op de juiste plek terecht komt, of wellicht in de vergetelheid raakt omdat men het vaak druk heeft.

Een brief schrijven dus, en deze richten aan de rayonmanager van het district van de keten waaronder jij viel (je kent deze dan ook vast wel van naam) of als het een kleiner winkelbedrijf was, het richten aan personeelszaken.

Succes en vervelend voor je dat je dit hebt meegemaakt. Nogmaals: je werkte parttime en kreeg daarbij al veel verantwoording. Toch was je geen direct leidinggevende en had dus blijkbaar geen autorisatie gekregen om dit uit te voeren, en je was er niet goed voor onderricht. Dus kan men de verantwoording niet in jouw schoenen schuiven. Bovendien blifjt de filiaalhoudster ten alle tijde verantwoordelijk voor de gemaakte fouten, ook voor die van een ander, want dan is zij tekort geschoten in haar leidinggevende en controlerende capaciteiten. Neem dit mee in je brief, en voel je niet meer rot.

Wel balen dat je ontslag moest nemen.
Ik zou wel een brief schrijven, maar ik zou dat heel subtiel doen. Met modder gooien levert altijd problemen op en is bovendien niet chic. Als ze jouw vraag onderzoeken, dan komen ze er vanzelf wel achter wie wel de fout heeft gemaakt.

Wat ik in de brief zou zetten is het volgende. Beschrijf eerst de situatie, dus dat er een bedrag miste en dat later bleek dat dit verkeerd geboekt is. En geef vervolgens aan dat je van je leidinggevende hebt vernomen dat dit jouw fout was, maar dat jij niet goed snapt hoe jij dat gedaan kunt hebben omdat je niet in dat systeem kunt. Vervolgens aangeven dat je weliswaar ontslag hebt genomen, maar dat het je toch niet lekker zit en dat je graag wilt begrijpen wat je precies verkeerd hebt gedaan zodat je deze periode toch met een goed gevoel af kunt sluiten.

Op die manier hoe je het bij jezelf en dus ook heel netjes. Je weet nooit of dat ooit nog eens van belang wordt als je een referentie nodig hebt oid. En je zult waarschijnlijk ook evengoed wel het doel bereiken dat het bedrijf er achter komt wie de fout wel gemaakt heeft.
Er zeker werk van maken!! Als een volgende werkgever referenties checkt, dan zou het toch lullig zijn als dit naar bovenkomt.....en zoals eerder gezegd; ze kunnen precies zien wie de fout maakt door de inlogcode.
Wuiles, ik herken dat wel van TO hoor, dat je soms gewoonweg niet meer weet wat je gedaan hebt. Het is druk en je werkt op de automatische piloot.

Zo heb ik in een ver verleden ook wel eens geld kwijtgemaakt bij een bijbaan. Iemand had contact betaald bij mij. 150 gulden. Waar het geld was gebleven? Geen idee. Ik had het aangenomen, maar het was niet in de kas beland (en ook niet in mijn eigen zak, even voor de goede orde ).

Ik heb het zelf terug betaald, omdat ik mijzelf ken (slordig) en dus gelijk ervan uit ging dat die ander gelijk had en het mijn schuld was. Wel balen van het geld uiteraard...
Er wordt hier geopperd dat je voorzichtig moet zijn i.v.m. referenties. Wil je uberhaupt nog referenties van deze baas?

Jij bent er stellig van overtuigd dat je het niet hebt gedaan, en ik geloof je ook zeker. Alleen ik ken, uit ervaring, de andere kant ook. Ik zit in eenzelfde soort wereld (detailhandel). Zeker wanneer het een leidinggevende betreft die naar jouw idee deze fout heeft gemaakt, heeft het geen zin om een brief naar het HK te schrijven. Zeker ook omdat je zelf ontslag hebt genomen. HK zal waarschijnlijk toch de handen boven het hoofd van deze persoon houden, zeker wanneer deze er al langere tijd (ik praat over jaren) bij deze werkgever aan de slag is. Het is vriendjespolitiek, maar zo gaat het wel vaak in dit wereldje.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er een ontzettend ontevreden, onbevredigd en rot gevoel aan houdt. Maar ik zou tegen je willen zeggen: Meid bespaar je de moeite en de kosten. Waarschijnlijk trek je toch aan het kortste eind, zeker nu je niet meer voor deze baas werkt. Ik denk zelfs dat je uberhaupt blij mag zijn als je een antwoord terug krijgt.

Ik had je liever, net als alle andere meiden hier, geadviseerd dat je het moest doen. Dat je het probleem gewoon aan de kaak moet stellen want het klopt van geen kant! Zeker mee eens.

Maar ik ben er bang voor dat ze mekaar daar allemaal de hand boven het hoofd houden en dat jij uiteindelijk aan het kortste eind trekt. En ik wil je daarvoor behoeden.

Sorry, ik had je liever een positiever antwoord gegeven. En misschien is jouw werkgever daarin anders in. Maar ik ken zat grote (vooral grote trouwens) organisaties waar het er dus zo aan toe gaat. En dan heb ik het onder andere over HEMA, Etos, Kruidvat, Steps, Albert Heijn. De groten dus. Als jij voor een wat kleiner bedrijf hebt gewerkt, dan kun je het natuurlijk proberen! Viel je onder de groten, dan ben je vaak slechts een nummer in de hele organisatie. En zolang het goed gaat, gaat het ook goed en zijn ze blij met je. Maar zodra er iets fout gaat, krijgt iemand toch de zwarte piet toegespeeld. Er moet toch een zondebok gevonden worden en dan heb je altijd een paar kontenkruipers die er alles aan zullen doen om maar niet de schuld op zich te hoeven nemen.
Overigens werken veel winkelketens inderdaad met een logsysteem. Maar ook bij een logsysteem kan een collega (meestal per ongeluk, soms expres) onder jouw code werken.

En jouw code staat dan waarschijnlijk net bij het voorval waar het fout is gegaan. Dan kan een collega wel onder jouw code hebben gewerkt, maar ze komen toch als eerste bij jou aankloppen. Want jouw naam/nummer/oid staat eronder.

dus zo'n logsysteem is lang niet altijd waterdicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven