Werk & Studie alle pijlers

Welke beroepen zijn 'niet recessieproof'

28-03-2020 22:18 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had ook bij de Corona pijler kunnen staan misschien maar met een mogelijk naderende recessie / economische crisis vraag ik mijzelf af:

Aan welke functie denk je als eerste als zijnde 'niet recessieproof'? Dus welke banen functies zullen fors verminderen of misschien wel verdwijnen?

Mijn eerste gedachte gaat denk ik wel naar recruiters. In de afgelopen jaren onmisbaar en menigeen kon zonder ervaring zo in deze functie instappen en best aardig verdienen. Tijdens een recessie zie ik heel veel recruiters wel hun baan verliezen want; een stuk minder vacatures

Aan welke functies denken jullie zoal?
Marnamai schreef:
28-03-2020 23:19
Als je straks in de WW zit omdat het bedrijf waar je werkte failliet is zal je wel moeten bezuinigen.
Als je nadien in de bijstand belandt omdat je niet op tijd een job vond al helemaal.

Dan kan het geen kwaad om op voorhand al eens na te denken waar je het eerst op gaat besparen.


Niet iedereen is 2-verdiener of heeft een giga buffer.


Man begint hier na Corona normaal gezien ook aan een nieuwe job.
Ik hou nog altijd rekening met de mogelijkheid dat ze in april bellen "we hebben toch geen geld om je te betalen".
Je neemt wel veel aan zeg. Ik heb geen buffer. Die is net uitgegeven aan allerlei noodzakelijke en onverwachte kosten.

Ik ben vast stuitend naief, maar ik maak me niet zo druk. Voor kleine zelfstandigen of mensen met banen die als eerste verdwijnen vind ik het afschuwelijk, maar voor mezelf maak ik me gewoon geen zorgen. Zelfs niet als ze bellen dat ik toch niet hoef te komen eigenlijk.
Th∅rdis schreef:
28-03-2020 23:23
Je neemt wel veel aan zeg. Ik heb geen buffer. Die is net uitgegeven aan allerlei noodzakelijke en onverwachte kosten.

Ik ben vast stuitend naief, maar ik maak me niet zo druk. Voor kleine zelfstandigen of mensen met banen die als eerste verdwijnen vind ik het afschuwelijk, maar voor mezelf maak ik me gewoon geen zorgen. Zelfs niet als ze bellen dat ik toch niet hoef te komen eigenlijk.
Het is ook dat wij dit al eens meegemaakt hebben.

Man is bij de crisis van 2008 nog al eens 2 jaar op de dool geweest qua jobs.
Hoppend van tijdelijk contract naar werkloosheid naar terug tijdelijk contract naar terug werkloosheid ...

Dat wil ik écht niet nog een keer meemaken.


Bovendien werk ik ook in een subsidie-gevoelige sector.
Als ze daar straks de kraan ipv met 25 % (zat er al aan te komen) met 50 % dichtdraaien kunnen we mijn loon ook wel vergeten.

De overheid - ook de Belgische :-) - is "gratis geld" aan 't uitdelen, maar dat moeten ze ergens halen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 23:31
6.37% gewijzigd
Maar er zullen ook mensen zijn die hier sterk uitkomen. Ik zie nu al kleine bedrijven heel inventief het werk oppakken. Ze gaan voor veiligheid, maar bieden diensten anders aan. Ik vind het bewonderenswaardig hoe snel mensen die kansen creëren.
De hele tussenlaag aan managers in het bedrijfsleven. De coaches, de influencers.

Veel wotden afgebroken tot op het bot. Dan is er geen tijd meer voor onzin en verspilling.

Ik vraag me oprecht af of men in tijden van armoe nog steeds zo nonchalant omspringt met geld.

Moet " Mathijs " echt het omroepsysteem saboteren en 8 ton verdienen. En Marc Marie, meer dan 1200 op een avond. Wat doe ze voor ons dat dat gerechtvaardigd is?
redbulletje schreef:
28-03-2020 23:18
Maar dit is toch veel groter dan wat er ooit tijdens ons leven gebeurd is? De hele wereld ligt op z'n gat.
Ik ga er vanuit dat dingen straks veel duurder worden en wellicht zelfs onbetaalbaar met 'n klein inkomen.
Ben in elk geval erg blij dat ik vorig jaar airco heb laten installeren, ik acht de kans groot dat het dit jaar makkelijk 1000 euro meer zal kunnen kosten.

Maar waarom zou dat duurder zijn? Ik wil binnen nu en 2-3 jaar graag een huis kopen en dat wilden we eigenlijk nu al, maar die huizengekte daar wilden we niet in mee. Dus doen we het als de boel weer instort. Hebben we de vorige keer ook zo gedaan, toen we eigenlijk allang weg moesten hebben we gewacht wegens veel te hysterische huizenprijzen en toen de boel klapte gekocht. Nu maakt het ons dus geen klap uit of de huizenprijzen gigántisch gaan zakken, want wij hebben gewoon afgelost en maken sowieso wel winst op ons huis, zelfs als het 50.000 minder waard wordt dan op dit moment.

Ik snap gewoon de reflex ‘Oeh recessie dús bezuinigen’ niet. Tenzij je dus idd in een sector zit die volledig instort. Dan is het onbeschrijflijk kut.
Marnamai schreef:
28-03-2020 23:28
Het is ook dat wij dit al eens meegemaakt hebben.

Man is bij de crisis van 2008 nog al eens 2 jaar op de dool geweest qua jobs.
Hoppend van tijdelijk contract naar werkloosheid naar terug tijdelijk contract naar terug werkloosheid ...

Dat wil ik écht niet nog een keer meemaken.


Bovendien werk ik ook in een subsidie-gevoelige sector.
Als ze daar straks de kraan ipv met 25 % (zat er al aan te komen) met 50 % dichtdraaien kunnen we mijn loon ook wel vergeten.

De overheid - ook de Belgische :-) - is "gratis geld" aan 't uitdelen, maar dat moeten ze ergens halen.
Snap ik. Ik ben in 2008 ook vanuit ww in een kutbaan terecht gekomen omdat ik geen keus had, opleiding heeft een paar jaar vertraging opgelopen daardoor. Maar ik snap gewoon de paniek niet
Mijn man is zzp'er en het lijkt erop dat hij failliet zal gaan. Dus halvering inkomen voor ons. Nu al, want er komt bij hem niks meer binnen.
Th∅rdis schreef:
28-03-2020 23:31
Maar waarom zou dat duurder zijn? Ik wil binnen nu en 2-3 jaar graag een huis kopen en dat wilden we eigenlijk nu al, maar die huizengekte daar wilden we niet in mee. Dus doen we het als de boel weer instort. Hebben we de vorige keer ook zo gedaan, toen we eigenlijk allang weg moesten hebben we gewacht wegens veel te hysterische huizenprijzen en toen de boel klapte gekocht. Nu maakt het ons dus geen klap uit of de huizenprijzen gigántisch gaan zakken, want wij hebben gewoon afgelost en maken sowieso wel winst op ons huis, zelfs als het 50.000 minder waard wordt dan op dit moment.

Ik snap gewoon de reflex ‘Oeh recessie dús bezuinigen’ niet. Tenzij je dus idd in een sector zit die volledig instort. Dan is het onbeschrijflijk kut.
Al die gouden bergen die nu beloofd worden aan alle beroepsgroepen die verlies lijden door deze crisis moeten toch ergens vandaan komen?
Dit lijkt me allenszins geen normale recessie.
We hebben wellicht nog geluk dat de hele westerse wereld in het zelfde schuitje zit waardoor een en ander tegen elkaar afgestreept kan worden.
Th∅rdis schreef:
28-03-2020 23:31
Maar waarom zou dat duurder zijn? Ik wil binnen nu en 2-3 jaar graag een huis kopen en dat wilden we eigenlijk nu al, maar die huizengekte daar wilden we niet in mee. Dus doen we het als de boel weer instort. Hebben we de vorige keer ook zo gedaan, toen we eigenlijk allang weg moesten hebben we gewacht wegens veel te hysterische huizenprijzen en toen de boel klapte gekocht. Nu maakt het ons dus geen klap uit of de huizenprijzen gigántisch gaan zakken, want wij hebben gewoon afgelost en maken sowieso wel winst op ons huis, zelfs als het 50.000 minder waard wordt dan op dit moment.

Ik snap gewoon de reflex ‘Oeh recessie dús bezuinigen’ niet. Tenzij je dus idd in een sector zit die volledig instort. Dan is het onbeschrijflijk kut.



Jij kent dus niet het spreekwoord? Als het bij de buurman lekt? Is een beetje het idee achter domino rally. Als de ene valt gaat de ander ook. Als.jij heen haar heb kan ik jou niet knippen. Zoiets.
Het bedrijf waar ik voor werk is dus ook helemaal niet recessie-proof.

We hangen voor een stuk af van overheids-centen.
Als de overheid beslist dat die centen elders nuttiger zijn of gewoon al op, zijn de helft van de jobs verloren.


Ze hebben vér voor Corona sowieso al bepaald dat we 't maar met 10 à 25 % minder moeten doen. Ze geraken er alleen niet goed uit met hoeveel minder precies exact.
RocketScienceFiction schreef:
28-03-2020 23:40
[/b]


Jij kent dus niet het spreekwoord? Als het bij de buurman lekt? Is een beetje het idee achter domino rally. Als de ene valt gaat de ander ook. Als.jij heen haar heb kan ik jou niet knippen. Zoiets.
Hoe is dat hier op van toepassing dan? Ik vraag dat serieus. Want ik heb er geen kaas van gegeten en ik vraag me dus oprecht af waar de reflex ‘Oeh recessie dus bezuinigen’ vandaan komt
Klonkje schreef:
28-03-2020 23:37
Mijn man is zzp'er en het lijkt erop dat hij failliet zal gaan. Dus halvering inkomen voor ons. Nu al, want er komt bij hem niks meer binnen.
Dan snap ik dat je nadenkt over bezuinigen.
Marnamai schreef:
28-03-2020 23:41
Het bedrijf waar ik voor werk is dus ook helemaal niet recessie-proof.

We hangen voor een stuk af van overheids-centen.
Als de overheid beslist dat die centen elders nuttiger zijn of gewoon al op, zijn de helft van de jobs verloren.


Ze hebben vér voor Corona sowieso al bepaald dat we 't maar met 10 à 25 % minder moeten doen. Ze geraken er alleen niet goed uit met hoeveel minder precies exact.
Vandaan op radio 1 de stelling dat " subsidie volk ( kunst ) wel kon helpen voor niks in bejaardentehuizen. Waarom niet? De staat betaalt je.

Iemand andere argumenten?
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
28-03-2020 23:37
Mijn man is zzp'er en het lijkt erop dat hij failliet zal gaan. Dus halvering inkomen voor ons. Nu al, want er komt bij hem niks meer binnen.
Zelfde hier, echt vrij kut.

Wat betreft de OP: ik denk dat de hele culturele sector de komende jaren screwed is, want er zal de komende jaren weer flink bezuinigd moeten worden gezien alle maatregelen nu. Dus kleine festivals, bibliotheken en kunstenhuizen, podia en de hele sector er omheen die aan elkaar hangt van zzpers. Deze organisaties kunnen hun subsidies wel op hun buik schrijven in 2021 en daarna.
RocketScienceFiction schreef:
28-03-2020 23:45
Vandaan op radio 1 de stelling dat " subsidie volk ( kunst ) wel kon helpen voor niks in bejaardentehuizen. Waarom niet? De staat betaalt je.

Iemand andere argumenten?
Dat vind ik geen oplossing. Maar het zou wel mooi zijn al mensen wat meer I nuttige beroepen zouden gaan werken, zorg, onderwijs, bouw, en wat minder in niet zo heel nuttige beroepen. Waar ik kunst niet mee bedoel want het is zonde dat dat er altijd als eerste aan gaat. Maar van die mensen die niet zoveel kunnen behalve babbelen, alle loi coaches en mevrouwen met een theehuisje voor de lol als leuk project, die kunnen ook iets gaan doen wat wél iets bijdraagt.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
28-03-2020 23:45
Vandaan op radio 1 de stelling dat " subsidie volk ( kunst ) wel kon helpen voor niks in bejaardentehuizen. Waarom niet? De staat betaalt je.

Iemand andere argumenten?
Subsidievolk. Heerlijk.

En alle steuntrekkers die niet willen werken mogen dan hopelijk ook aantreden?
Laat ze liever alle detacheringsbureaus opdoeken en alle zzp’ers uit de zorg. Veel te duur personeel terwijl die ook rechtstreeks in dienst genomen kunnen worden. Die enorme zorg giganten moeten ook kleiner en de zzp’ers opdoeken en weer in dienst bij kleinere instellingen. Dat scheelt bérgen geld én je krijgt er betere zorg van
RocketScienceFiction schreef:
28-03-2020 23:45
Vandaan op radio 1 de stelling dat " subsidie volk ( kunst ) wel kon helpen voor niks in bejaardentehuizen. Waarom niet? De staat betaalt je.

Iemand andere argumenten?
Effe duidelijk stellen:
Ik zit niet in de kunst-business :-).

Maar val wel onder de socio-culturele (in BE) als belangenorganisatie en hulp voor gehandicapten en hun ouders.


(Niet quoten graag.)
Th∅rdis schreef:
28-03-2020 23:44
Hoe is dat hier op van toepassing dan? Ik vraag dat serieus. Want ik heb er geen kaas van gegeten en ik vraag me dus oprecht af waar de reflex ‘Oeh recessie dus bezuinigen’ vandaan komt
Het is echt zo simpel als dat als ik geen geld heb ik niet naar de bakker kan. Als daar veel van zijn koopt de bakker minder meel.

Zo druppelt dat door. Als mensen geen geld meer hebben voor vakantie zie je dat terug in allerlei sectoren.

Als het je buurman treft, treft het jou uiteindelijk. Veel mensen zijn nu vrijwel direct enorm getroffen. Niet zozeer eigen schuld, meer het systeem.

Een beetje zoals 260 rijden op een motor. Niks aan de hand tot het misgaat. En dat is nu.
Th∅rdis schreef:
28-03-2020 23:48
Dat vind ik geen oplossing. Maar het zou wel mooi zijn al mensen wat meer I nuttige beroepen zouden gaan werken, zorg, onderwijs, bouw, en wat minder in niet zo heel nuttige beroepen. Waar ik kunst niet mee bedoel want het is zonde dat dat er altijd als eerste aan gaat. Maar van die mensen die niet zoveel kunnen behalve babbelen, alle loi coaches en mevrouwen met een theehuisje voor de lol als leuk project, die kunnen ook iets gaan doen wat wél iets bijdraagt.
Moet er alleen ook wel chronisch extra geld komen voor de zorg en het onderwijs.

Je kan geen mensen aantrekken zonder middelen en zonder verbetering van de statuten.
[quote=thee_leutje101 post_id=31166645 time=1585435630 user_id=213845]
Zelfde hier, echt vrij kut


:hug:
Ik vind het wel beetje flauw, ik word blij van schattige theehuisjes en kleinschalige kunstprojecten. Wat mij betreft óók belangrijk. En dat het luxe is om zo te denken, ja, weet ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed vooral dingen als snoepwinkels, sauna-bedrijven, subtropische zwembaden, nagelstylisten.
Klonkje schreef:
29-03-2020 00:00
Ik vind het wel beetje flauw, ik word blij van schattige theehuisjes en kleinschalige kunstprojecten. Wat mij betreft óók belangrijk. En dat het luxe is om zo te denken, ja, weet ik.
Ze doen geen vlieg kwaad, dus wat mij betreft mogen ze blijven.

De vraag is alleen: Hebben er straks nog genoeg mensen geld om luxe te kunnen denken én eten?


Als ik kan kiezen tussen ofwel 's middags een lunch in zo'n tentje, ofwel een etentje bij de Italiaan 's avonds met man dan ga ik toch voor het avondeten.

En veel kans dat ik straks niet én én kan en zal moeten kiezen.
Marnamai schreef:
28-03-2020 23:54

Moet er alleen ook wel chronisch extra geld komen
voor de zorg en het onderwijs.

Je kan geen mensen aantrekken zonder middelen en zonder verbetering van de statuten.
Geld gaat er sowieso niet zijn de komende tijd. Om te leven hooguit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven