Werk & Studie alle pijlers

Welke opleiding

09-02-2014 19:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,

Ik heb een paar vragen over mijn dochter ze zit in de vierde klas van het vmbo kaderberoep

Ze weet totaal niet wat ze wilt worden , ondernemer detailhandel of pedagogisch medewerker kinderopvang niveau 4 lijkt haar wel wat

Heeft iemand ervaring of tips met wat ze het beste van de 2 kan kiezen

En ze zit ook te twijfelen tussen bol of bbl

Ook wilt ze dan weten als ze een bbl opleiding volgt of dat ze dan uitbetaald krijgt ?
Dat zijn toch twee totaal verschillende dingen? Ik ken jouw dochter niet dus geen idee wat bij haar past. Misschien eens een beroepskeuzetest doen of eens meelopen bij een bedrijf of op een opleiding? Open dagen bezoeken?

Ik weet niet waar je woont maar in de kinderopvang vallen veel ontslagen. Werken in de detailhandel is ook geen vetpot en je bent al snel te oud.

Of je uitbetaald krijgt als je een BBL opleiding volgt, ligt helemaal aan de instelling waar ze dan werkt. De ene geeft het wel, de andere niet.
Wij kunnen niet voor je dochter kiezen, dit is veel te persoonlijk. Het zijn wel 2 totaal verschillende richtingen.

Welke richting doet ze nu?

Ik ging naar opendagen zodat ik meer informatie kreeg en maakte mijn keuzes oop basis van deze opendagen.
Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet helemaal: vraag je nu aan ons, wat je dochter moet kiezen? Ik weet niet wat jouw dochter leuk vindt, ze zal toch echt zelf moeten kiezen.

En wat betreft een betaalde of onbetaalde opleiding: daar kun je toch ook wel info over vinden lijkt me? Ofwel via school, ofwel via het internet?
Ja dat klopt , ik denk dat er weinig werk zal zijn in de kinderopvang

Ze volgt nu ook een totaal andere richting : handel en administratie , maar op kantoor werken lijkt haar achteraf ook niet echt iets voor haar

Naar de open dagen is ze al wezen kijken maar ze weet het nog steeds niet
En heeft ze al eens meegelopen bij wat bedrijven of instellingen, Nina de Jong?
Nee ik wil alleen even vragen of mensen ervaringen met het werk hebben zodat we een beetje weten van hoe of wat
quote:ninaxdejong schreef op 09 februari 2014 @ 19:50:

Ja dat klopt , ik denk dat er weinig werk zal zijn in de kinderopvang

Ze volgt nu ook een totaal andere richting : handel en administratie , maar op kantoor werken lijkt haar achteraf ook niet echt iets voor haar

Naar de open dagen is ze al wezen kijken maar ze weet het nog steeds nietDan lijkt doorgaan in de handel mij het meest logisch, als ze dit wel leuk vindt.
Ze heeft wel is stage gelopen bij een bloemenwinkel, een bejaardentehuis en een buiten schoolse opvang
Tijdens een BBL opleiding ga je meestal 1 dag per week naar school en werk je daarnaast bij een bedrijf. Dus dan krijg je salaris.

Dan moet je dus wel zelf solliciteren op vacatures.

Bij de kinderopvang vallen momenteel veel ontslagen dus lijkt het mij vrij moeilijk om zo'n BBL plaats te vinden.

Als ze al wordt aangenomen dan mag er ook niets mis gaan want ligt ze er uit dan kan ze stoppen met school. (misschien kan ze dan wel overstappen naar de BOL variant.

Voor een opleiding in de richting detailhandel lijkt mij een BBL variant wel een goed idee want die zoeken meestal maximaal 18 jarigen met heel veel ervaring dus dan wordt het moeilijk om een baan te krijgen als je van je BOL opleiding afkomt. Je hebt dan immers veel minder werkervaring.

Welke richting het beste bij je dochter past kunnen wij niet beoordelen.
Maar als ze al op open dagen geweest is, dan weet ze toch het antwoord op de vragen over het verschil in BOL of BBL en betaling en dergelijke?
Als zij pedagogisch medewerker wil worden, moet zij eerst niv 2 en 3 afronden voor ze begint aan niv 4! Je kunt met een kader diploma namelijk geen niv 4 doen, je begint op niv 2, als ze dus snel die niveau's wil halen is het het beste om haar iets te laten doen waar ze binnen een jaar mee klaar is (niv2) en daarna snel niv3 pas dan kan ze instromen in niveau 4! Detailhandel zou dus wel kunnen, ik zou voor bbl kiezen, dan verdient ze haar eigen centjes en kan ze veel ervaringen opdoen in de praktijk
Ze was er toen zeker van dat ze bol wou gaan doen , daarom heeft ze dat ook niet gevraagd

Maar nu is ze toch weer aan het twijfelen
Detailhandel is ook gewoon werken in een winkel hoor, op het roc zijn er verschillende routes voor secretaresse, maar daar is detailhandel geen onderdeel van.
Wil je dochter de rest van haar leven in een winkel werken? Houdt er rekening mee dat je bij veel winkels al te oud bent als ze straks een jaar of 20/21 is. Als ze dan weer op zoek moet naar een nieuwe baan, dan wordt het al lastig.

Zoals gezegd vallen er in de kinderopvang ook veel ontslagen maar met een dergelijk diploma kan ze ook nog wel wat andere dingen.

Maar waarom doet je dochter geen beroepskeuzetest als ze zoveel dingen leuk vindt?
welke sector doet je dochter nu? Ondernemer worden valt onder de sector economie en PW onder de sector zorg&welzijn. Welke vakken heeft ze nu?

Overigens zijn de vragen die je hier nu aan ons stelt eigenlijk vragen voor haar decaan. Begin eens met een gesprek met decaan (of mentor, op sommige scholen zijn de mentoren heel erg betrokken bij beroepskeuze). Als het goed is, heeft je dochter de afgelopen jaren ook regelmatig informatie van de decaan gehad en hebben jullie als ouders ook voorlichting gehad over de verschillende mogelijkheden.

Een opleiding via BBL volgen wil zeggen dat je een baan hebt voor vier dagen per week en dat je een dag per week naar school gaat. Die baan moet wel bij een erkend leerbedrijf zijn en zij gaan ook met jou en de school een contract aan. Je krijgt betaald voor een BBL-baan, je bent immers in dienst. Er zijn echter maar zeer beperkt mogelijkheden voor BBL, dat vind je vooral in de techniek en in de zorg, maar daar zijn heel veel bezuinigingen.

Verder hoe je moet kiezen? Het zijn zulke totaal verschillende dingen..... zonder iemand te willen beledigen, toch even wat stereotypen: werken in de kinderopvang is geschikt voor lieve, rustige meiden (M/V) die graag met kinderen tutten en niet uit zijn op carrière maken en geld verdienen. Ze beschikken over goede contactuele eigenschappen, zijn creatief en geduldig. Ze zijn bereid om, als ze werk vinden in de branche, dit parttime te doen tegen een bescheiden salaris.

Mensen die ondernemer willen worden, zijn juist heel ambitieus en bereid om hard te werken. Ze realiseren zich dat een eigen bedrijf (of franchise-nemer of filiaalhouder zijn) betekent dat je vaak veel meer dan fulltime werkt. Ook weten ze dat je niet automatisch stinkend rijk wordt van ondernemer zijn, maar een klein deel lukt dat uiteindelijk, vaak is het vooral heel hard werken. Je moet stevig in je schoenen staan, goed zijn met cijfers (economie, boekhouden), beschikken over goede ondernemersvaardigheden (besluitvaardig, durven optreden).

Nogmaals, vraag een gesprek aan op school! Het is al februari!
Vindt ze koken niet leuk? Ik ben namelijk kok maar werk in de bediening omdat ik dan mocht blijven bij het hotel waar ik werk omdat ik het zo leuk vond daar, kok is namelijk wel een beroep waar je veel mee kan bereiken en er zal altijd werk in blijven, ik zou heel graag nog een keer aan de slag willen op een marineschip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven