Werk & Studie alle pijlers

Werk opgeven door jaloerse collega?

10-08-2009 16:03 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (man) werk al een aantal jaren op een afdeling met alleen vrouwen zonder noemenswaardige problemen.

Nu is er een aantal maanden geleden een nieuw project gestart waardoor collega A en ik veel samen naar lessen zijn geweest en ook op het werk meer dan vroeger samen bezig zijn.

Collega A en ik hebben beide een gezin en hebben het altijd prima samen kunnen vinden maar meer ook niet.

Nu heeft collega B, die al jaren bevriend is met collega A haar laatst gewaarschuwd dat ze niet zoveel met mij zou moeten optrekken omdat het gevaar bestaat dat we verliefd op elkaar zouden kunnen worden.

Nogmaals, dit is totaal niet aan de orde weten wij beiden, maar toch heeft deze opmerking zoveel invloed gehad dat mijn collega A zich afvraagt of we wel op deze manier met dit project door kunnen gaan en zich toch aan haar vriendin wil aanpassen, en op mij heeft het zo'n impact gehad dat ik er nu over loop te denken om mijn baan maar op te zeggen.

Het zou voor mij namelijk niet te verteren zijn als dit invloed op haar huwelijk zou hebben, en ook op een normale manier samenwerken wordt op deze manier haast onmogelijk omdat ik ook buiten dit project regelmatig moet overleggen met mijn collega en me bij alles af ga vragen of ik collega A niet in een ongemakkelijke positie breng of wat collega B wel niet denkt.

De reden dat ik in de titel jaloerse collega heb gezet is dat ik meer denk dat jaloezie een rol speelt dan dat ze serieus meent dat we verliefd zouden kunnen worden.

Wie kan mij een zinnig advies geven?
In dit soort gevallen weet je nooit zeker wat andere mensen denken / voelen / denken te voelen. Mijn ervaring is dat je intuïtie de beste pijler is.

Wel zou ik met collega A alles duidelijk uitspreken, zodat zij weet wat ze aan jou heeft en wat ze van jou kan verwachten. Zij moet hierin natuurlijk ook haar eigen keuze maken en ziet / voelt dingen misschien anders dan jij, dat weet je niet. Maar als je jouw intenties hebt uitgesproken, dan is er in ieder geval de kans alles helemaal open en eerlijk te laten verlopen.
Ik weet niet of ik zinnig advies kan geven, maar ik ben het wel met je eens als je zegt dat die andere collega gewoon jaloers is.

Je hoort het idd vaker dat er in zulke situaties een relatie kan ontstaan ondanks dat je beiden een gezin hebt. Ik vind alleen niet dat je hiervoor je baan moet opzeggen. Want waarom zou je dat doen als jullie beiden beweren dat er geen gevoelens in romantische zin aanwezig zijn?

Je bent een beetje vaag op dat gebied, maar het is wel een rigoureuze oplossing. Praat er samen over en trek desnoods wat minder met elkaar op.

Mocht dit dan nog niet het gewenste resultaat hebben, dan kan er alsnog veranderen van baan of functie...

Succes!
Ik vind het een vreemd verhaal van collega B en ik snap niet zo goed waarom dit voor jou zo'n impact heeft gehad.

Als je met collega A toch gewoon duidelijk bent, voor mij part eens wat doet met jullie beider gezinnen ofzo, zodat je elkaars partner ook kent, dan is er toch niks aan de hand?

Een andere baan zoeken lijkt me echt heel rigoreus!
Wees zakelijk en duidelijk: spreek dit uit, onderling en met zijn drieën. Bespreek dit desnoods met jullie manager als het zo'n impact heeft op jullie werk. Het lijkt me heel goed als je even een stapje terug doet en deze situatie van een afstandje bekijkt: je gaat je baan toch niet opzeggen omdat er iemand loopt te stoken? Kom op zeg!

Mijn belangrijkste tip voor het gesprek: houd het zakelijk.

Ga de vriendin niet beschuldigen (je kunt niet in haar hoofd kijken, je weet niet écht wat zij denkt), maar meld haar dat je normaal wilt kunnen werken en dat het prima is als zij haar zorgen uit, maar dat er niets aan de hand is.

Succes en veel plezier met je werk!
quote:Linndaatje schreef op 10 augustus 2009 @ 16:07:

In dit soort gevallen weet je nooit zeker wat andere mensen denken / voelen / denken te voelen. Mijn ervaring is dat je intuïtie de beste pijler is.Haha ik las dit en dacht: huh hebben we een pijler hier op viva die intuitie heet?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Als jij niet verliefd bent op die collega A, dan zou ik me verder niet al teveel hiervan aantrekken. Zou me wel afvragen waarom collega A zich hier zo veel van aantrekt dat ze nu afstand neemt. Of jullie contact invloed heeft op haar huwelijk is aan haar en het is aan haar om daarmee te dealen, dat staat volkomen los van jou, en ik vind het een tikkie aanmatigend dat jij meent te moeten bepalen wat wel en niet goed is voor haar huwelijk. Focus jij je vooral op je eigen vrouw en je eigen gezin, en doe geen dingen met collega A waarvan je weet dat JOUW vrouw er moeite mee zou kunnen hebben. En als dat betekent andere baan zoeken omdat je eigen vrouw moeite heeft met je (te) amicale contact met vrouwelijke collega's zou ik dat signaal niet negeren.
Een stapje terug doen of het wat rustiger aandoen is niet mogelijk, eerder zal het werk samen toenemen.

De reden dat dit zo'n impact heeft op mij is dat ik mijn werk normaal en goed wil kunnen doen, en als ik me bij alles af moet gaan vragen hoe er tegenaan gekeken wordt, zal er wellicht een keer komen dat ik niet zal overleggen met haar terwijl dat wel wenselijk is.

Door de aard van ons werk staat er dan niet een fout in een rapport oid maar kan dit mensenlevens in gevaar brengen.

Natuurlijk ben ik wel man, maar niet van een andere planeet, en weet dat er relaties op het werk ontstaan, maar dit is absoluut niet het geval. Daarom voelt dit ook zo onrechtvaardig en raakt het mij zo.
Zorg wel voor een bepaalde muur om je privé ik. Je hoeft haar niet je diepste geheimen en gedachtes te vertellen, zeg maar. Maar alleen wat losjes keuvelen over het weer, over dat het dagje uit met je gezin zo leuk was, bla bla bla. Maar laat haar privé niet te dichtbij jou als privé persoon komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven