Werk & Studie alle pijlers

Werkdagen aanpassen

13-02-2017 21:40 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Werkgever heeft wat lopen schuiven in het personeel. Pietje ineens naar locatie A, Jantje naar locatie B, etc.

Vervolgens komt werkgever er achter dat op locatie A op een bepaalde dag niet genoeg personeel aanwezig is. Denk aan part-time werkenden waarvan er toevallig meerdere op dezelfde dag vrij zijn.

Nu wil werkgever de werkdagen opnieuw verdelen, zodat er elke dag evenveel personeel is.

Mag hij dat zomaar vragen/eisen? Moet men hieraan gehoor geven? De werkgever had dit toch zelf kunnen voorzien. Het was immers vooraf bekend welke personen op welke dagen werkzaam zijn.
Ik neem aan dat je een contract hebt voor een bepaald aantal uren en niet voor bepaalde dagen?
in overleg ja. In het ergste geval roulatie.

Vaak trek je helaas echt aan het kortste eind. Je moet echt hele goede argumenten hebben om niet akkoord te gaann, helaas.
Ik word er wel eens moe van dat mensen hun eigen planning belangrijker vinden dan die van hun werkgever. Zo van: ik wil wél 18 uur per week werken, maar dan alléén op maandag van 9 tot 12 en dan misschien op dinsdag van 10 tot 14 uur, en op woensdag wellicht van 13 uur tot 15 uur, enz. En die dan denken dat het hun "recht" is. Ja, zodra die tijden in je contract staan met de uitdrukkelijke bepaling dat er niet van afgeweken zal worden, heb je een "recht". Maar waarom moet de werkgever wél altijd flexibel zijn om zich aan jou aan te passen en is het omgekeerd altijd gezeur?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als het een werkplek is waar een bepaalde bezetting nodig is, denk ik dat er wel gehoor gegeven moet worden aan bepaalde werkdagen.

Wat is de reden dat het voor jou lastig is om te switchen?
Je kunt méér.
In mijn contract staan geen vaste dagen en ook niet over hoeveel dagen het werk verdeeld moet worden. Hoe staat het bij jou? Als je opvang moet regelen voor kinderen ofzo vind ik zelf een maand overgangstermijn wel redelijk om dit te regelen en kan je naar mijn mening dan ook gewoon vragen.
quote:rups13 schreef op 13 februari 2017 @ 21:54:

In mijn contract staan geen vaste dagen en ook niet over hoeveel dagen het werk verdeeld moet worden. Hoe staat het bij jou? Als je opvang moet regelen voor kinderen ofzo vind ik zelf een maand overgangstermijn wel redelijk om dit te regelen en kan je naar mijn mening dan ook gewoon vragen.Een maand? Het kan hier zo een paar maanden duren voor er plek is op een andere dag op het kinderdagverblijf.
Ja dat mag gewoon. Ik snap dat het niet altijd even goed uitkomt, met name als je kinderen hebt of een 2de baan, maar tenzij je het niet nadrukkelijk hebt vast gelegd in je contract heb je er geen recht op. Vond het ook altijd een beetje irritant als collega's daar niet flexibel in waren. Zo wilde ik een keer ruilen met een collega omdat ik wat belangrijke dingen moest plannen en dat kon i.v.m. omstandigheden alleen op een dag dat zij vrij was. Dus ik vroeg of ze wilde ruilen en nee dat kon echt niet want ze moest het huis poetsen en ze had die dag toch altijd vrij?! Gelukkig vond m'n leidinggevende het geen probleem om me vrij te geven ook al kwam het eigenlijk niet uit. Heb die collega dus ook nooit meer uit de brand geholpen.
Ik ben heus wel flexibel en een keer een dag ruilen is helemaal geen probleem. In vakanties extra werken ook niet.

Maar met een kindje dat ergens opgevangen moet worden ga ik niet om de haverklap wisselen, een beetje stuctuur is wel fijn en opvangtechnisch ook echt wel nodig. Kan kind moeilijk meenemen naar mijn werk of alleen thuis laten.

En ja, het klinkt heel egoistisch en ik krijg ook vast het hele forum over mij heen als ik dit hardop uitspreek, maar mijn gezin staat bij mij toch echt op de 1e plaats en pas daarna komt mijn werk.

Bovendien heb ik inderdaad mijn werkdagen zwart op wit in mijn contract staan, zelfs nog met de tijden erbij.
quote:pejeka schreef op 13 februari 2017 @ 21:47:

Ik word er wel eens moe van dat mensen hun eigen planning belangrijker vinden dan die van hun werkgever. Zo van: ik wil wél 18 uur per week werken, maar dan alléén op maandag van 9 tot 12 en dan misschien op dinsdag van 10 tot 14 uur, en op woensdag wellicht van 13 uur tot 15 uur, enz. En die dan denken dat het hun "recht" is. Ja, zodra die tijden in je contract staan met de uitdrukkelijke bepaling dat er niet van afgeweken zal worden, heb je een "recht". Maar waarom moet de werkgever wél altijd flexibel zijn om zich aan jou aan te passen en is het omgekeerd altijd gezeur?Nooit van " het nieuwe werken" gehoord zeker.
quote:rups13 schreef op 13 februari 2017 @ 21:54:

In mijn contract staan geen vaste dagen en ook niet over hoeveel dagen het werk verdeeld moet worden. Hoe staat het bij jou? Als je opvang moet regelen voor kinderen ofzo vind ik zelf een maand overgangstermijn wel redelijk om dit te regelen en kan je naar mijn mening dan ook gewoon vragen.

En maand?

Dat bleek hier veel te weinig. Ik had al jaren vaste dagen. Dan plan je alles om je werk heen. Kinderopvang, zwemles, onze eigen sportavonden, parttime dag van man. Na mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat voor een definitieve wijziging van een rooster minstens drie maanden gegeven moet worden. Of geld om al je gemiste dingen te vergoeden.

Incidenteel eens ruilen moet natuurlijk wel kunnen kort termijn.
Als het in je contract staat, dan sta je aardig sterk. Staat het bij je collega's ook in het contract denk je?

Maar wie zegt dat je om de haverklap moet wisselen? Als er nu 1 of 2 personen van vaste vrije dag wisselen is het weer voor jaren opgelost toch?

Staat bij de vader van je kinderen het gezin ook op de eerste plek, of bij hem toch het werk?
Niet in alle branches is 'het nieuwe werken' mogelijk. Zelf was ik het ook gewend hoor, vast aantal uren en dan zelf indelen, rekening houdend met de tijdstippen van vergaderingen etc.

Maar zit nu in een branche waar van 9 tot 6 een X aantal mensen moet zitten. Als we allemaal zelf onze tijden gaan bepalen klopt er niks meer van.

In het geval van TO vind ik het een verschil of je één keer je diensten wijzigt, of om de haverklap. Dat laatste is bijna niet te doen met een gezin (die ws ook nog allemaal naar de dokter/tandarts/zwemles moeten) maar als je werkgever één keer de indeling verandert lijkt me dat niet zo gek.
Je kunt méér.
quote:miekemv schreef op 13 februari 2017 @ 22:24:

[...]

Nooit van " het nieuwe werken" gehoord zeker.Kinderopvang niet hoor, tenzij je een gastouder hebt die flexibel wil zijn heb je verder weinig opties.
Ik snap dat het lastig is, maar je zult toch samen tot een oplossing moeten komen. Je hebt de dagen en werktijden in je contract staan. Dat kun je eerst aankaarten, maar uiteindelijk ga je toch aan het kortste eind trekken vrees ik.

Ga gewoon in gesprek en probeer er samen uit te komen. Dat moet lukken toch?
En wie weet is er een collega voor wie switchen geen probleem is en kun jij gewoon je dagen houden.
Je kunt méér.
quote:SallySpectra schreef op 13 februari 2017 @ 22:02:

[...]

Een maand? Het kan hier zo een paar maanden duren voor er plek is op een andere dag op het kinderdagverblijf.Heel naar, maar niet het probleem van de werkgever. Als doe met alle overgangssituatie van alle betrokkenen rekening moet houden, komt hij voorlopig met de planning niet uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als t in je contract staat dan denk ik dat je sterk staat ja.

Was dit niet het geval dan mag er gewisseld worden. In ons cao staat dat je dit 2 maanden van te voren moet weten.

Hopelijk kan er iemand van vaste vrije dag wisselen zodat het opgelost is.

Als ik jullie was zou ik niet alleen erover klagen maar ook actief een oplossing bedenken. En dit aandragen. Zo laat he zien dat jullie actief meedenken
quote:himalaya schreef op 13 februari 2017 @ 22:51:

[...]

Heel naar, maar niet het probleem van de werkgever. Als doe met alle overgangssituatie van alle betrokkenen rekening moet houden, komt hij voorlopig met de planning niet uit.Dat had hij toch kunnen voorzien toen hij de boel ging herindelen? En even concreet: wat doe je met een kind als je moet werken en geen opvang hebt?
quote:SallySpectra schreef op 13 februari 2017 @ 23:01:

[...]

Dat had hij toch kunnen voorzien toen hij de boel ging herindelen? En even concreet: wat doe je met een kind als je moet werken en geen opvang hebt?Doorzoeken tot je wel opvang hebt....ouderschapsverlof, man vrije dagen op laten nemen, man ouderschapsverlof etc.
quote:tvandattum schreef op 13 februari 2017 @ 23:07:

[...]

Doorzoeken tot je wel opvang hebt....ouderschapsverlof, man vrije dagen op laten nemen, man ouderschapsverlof etc.De werkgever van man moet wel rekening houden met de persoonlijke omstandigheden, maar die van de vrouw niet? Bijzonder.
Daarom is het t beste om nu als werknemers van die vestiging met elkaar om de tafel te gaan om een oplossing te zoeken. Voor de korte termijn een rooster opstellen zodat je allemaal maar 1 of 2x een oplossing moet zoeken. En voor de lange termijn iemand die wil schuiven met de dagen.

Niet gaan zitten afwachten tot de baas iemand moet aanwijzen, gewoon zelf pro-actief zijn.
quote:piepp schreef op 13 februari 2017 @ 22:18:

Ik ben heus wel flexibel en een keer een dag ruilen is helemaal geen probleem. In vakanties extra werken ook niet.

Maar met een kindje dat ergens opgevangen moet worden ga ik niet om de haverklap wisselen, een beetje stuctuur is wel fijn en opvangtechnisch ook echt wel nodig. Kan kind moeilijk meenemen naar mijn werk of alleen thuis laten.

En ja, het klinkt heel egoistisch en ik krijg ook vast het hele forum over mij heen als ik dit hardop uitspreek, maar mijn gezin staat bij mij toch echt op de 1e plaats en pas daarna komt mijn werk.

Bovendien heb ik inderdaad mijn werkdagen zwart op wit in mijn contract staan, zelfs nog met de tijden erbij.Je hebt groot gelijk!
quote:SallySpectra schreef op 13 februari 2017 @ 23:10:

[...]

De werkgever van man moet wel rekening houden met de persoonlijke omstandigheden, maar die van de vrouw niet? Bijzonder.Dit
Het klinkt allemaal zo mooi: wat doet man met z'n uren? Maar over het algemeen is een kind of zijn de kinderen thuis op de vrije dagen van de parttimer. Of dit nu de man, de vrouw of allebei is. Hier is alles op afgestemd. Als een werkgever hier iets in wil veranderen, zal hij rekening moeten houden met dit aspect. Als medewerker kun je natuurlijk wel oplossend meedenken en je best doen iets anders te regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven