Werk & Studie alle pijlers

Werken als docent VAVO?

30-05-2017 18:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na een gesprek aangenomen als docent op een vavo. In eerste instantie ben ik hier heel blij mee maar ik merk dat er in mijn omgeving negatief wordt gereageerd op het werken als docent op het vavo. Dit waren vakgenoten!
Nu twijfel ik en zou ik graag ervaringen willen horen? Wie o wie werkt er als docent op een vavo?
Thanks!
Ik vraag mij af of die mensen in je omgeving zelf wel gewerkt hebben op het vavo of zomaar een mening geven die niet gefundeerd is.
Ik ken wel een paar jongeren die een soort tweede start hebben gemaakt op het vavo en dat is serieus aan de slag.
Het voordeel lijkt mij (ik heb op mavoniveau les gegeven), dat de leerlingen als de pubertijd zijn ontstegen en meer gemotiveerd zijn.
Go girl!
Mijn ervaring als ex-leerling van een vavo is ook dat de leerlingen veel gemotiveerder zijn. Bij mij was de gemiddelde leeftijd zo tussen de 18 en 20 jaar. Vanaf 18 jaar was er destijds geen leerplicht meer. Dus degene die in de klas waren wilden ook leren. En ondanks dat er geen aanwezigheidsplicht was, waren de meeste toch (vrijwel) altijd aanwezig.
Mijn ervaring was dat zowel de leerlingen als de leraren erg gemotiveerd en betrokken waren.
Dankjulliewel!
Na de Meao heb ik via avondonderwijs alsnog Wiskunde Mavo-D en Havo-A gedaan.
En jaren later Frans niveau B2.
(Alle diploma's ook gehaald).
Altijd gemotiveerde mensen, een prettige sfeer en nooit "geëtter".

Straks ga ik verder met Frans en dan verwacht ik hetzelfde soort publiek. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Lijkt me juist een DROOMBAAN. Super gemotiveerde leerlingen...#bijnabeetjejaloers. Veel plezier :-)
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Navraag gedaan bij een ex-vavo student. Die vond het wel erg fijn dat ze met alleen gemotiveerde mensen in een klas zat die zo snel mogelijk alle vakken wilden halen om zo aan een vervolgopleiding te kunnen beginnen. Zij was echter minder te spreken over de kennis van de docenten. Volgens haar waren de meeste docenten op de normale middelbare schoolvakkundiger.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Lijkt mij ook heerlijk om op les te kunnen geven! Ik geef nu les in het mbo en het is zo prettig dat studenten een stukje ouder zijn. Geen ervaring op de vavo, helaas, maar ik wens je veel plezier bij je nieuwe baan!
Ik heb een heerlijk jaar op het VAVO gehad. Leuke klas (14 leerlingen), bevlogen docenten en gemotiveerde mensen om me heen. Ik kijk er met zeer goeie herinneringen op terug en het heeft me zeker klaargestoomd voor het leven daarna (studeren, werken, zelfstandig beslissingen nemen).

Ik zou het niet zien als een soort afvoerputje. Het zijn allemaal leerlingen die - om wat voor reden dan ook (van tienerzwangerschap tot zittenblijven of een mislukt mbo-avontuur) - nu heel gedreven zijn om een diploma te halen. In mijn geval deed ik na de havo daar sprint-vwo en iedereen is geslaagd.
Ik zie het ook als droombaan. Ik heb zelf VAVO gedaan en ik hou de vacatures in mijn regio nauwlettend in de gaten, het lijkt me geweldig om daar les te mogen geven.
violetskies schreef:
31-05-2017 08:47
Navraag gedaan bij een ex-vavo student. Die vond het wel erg fijn dat ze met alleen gemotiveerde mensen in een klas zat die zo snel mogelijk alle vakken wilden halen om zo aan een vervolgopleiding te kunnen beginnen. Zij was echter minder te spreken over de kennis van de docenten. Volgens haar waren de meeste docenten op de normale middelbare schoolvakkundiger.
Ik denk dat dat laatste het geval is waar ze het over hebben, middelbareschooldocenten vinden dat zelf ook namelijk.

Vavo lijkt me ook vrij saai, leerlingen krijgen minder lesstof, eigenlijk alleen wat nodig is voor het examen, in vergelijking met onze school dan. Wat ik heb begrepen van oud-leerlingen.
Ik weet van een vriendin, dat zij het lesgeven op de VAVO minder leuk vond, omdat ze in sneltreinvaart door de stof heen moest gaan en het een jaar is met heel veel toetsen.

Er is dus minder tijd om lekker met de leerlingen te vlooien en te frutselen.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Fijn toch, geen gevlooi en gefrutsel? Gewoon doen wat nodig is, dan heeft een mens tijd over voor LEUKE dingen.

Mijn 14-jarige zou blij zijn als hij nu alleen wiskunde, nask en economie had. Helaas moeten Engels en Nederlands er nog bij.
Snoesje666 schreef:
03-06-2017 10:07
Fijn toch, geen gevlooi en gefrutsel? Gewoon doen wat nodig is, dan heeft een mens tijd over voor LEUKE dingen.

Mijn 14-jarige zou blij zijn als hij nu alleen wiskunde, nask en economie had. Helaas moeten Engels en Nederlands er nog bij.
Het lijkt mij als docent echt niet leuk om alleen maar de examstof er doorheen te jassen. Nu weet ik niet wat anderen onder gevlooi en gefrutsel verstaan, maar eens een actueel onderwerp behandelen, nog wat extra Shakespeare of gewoon wat dieper op de stof ingaan dan absoluut noodzakelijk voor het examen is hier op school vrij gewoon. Ik zou dat echt missen.
Mijn zoon doet alleen maar zijn best op school om er zo snel mogelijk af te kunnen. Dus als alle "ballast" weg kon, graag. Alleen tekenen mag dan nog blijven.
Havo is Hoger Algemeen Vormend Onderwijs. Algemene vorming maakt dus deel uit van het curriculum. En terecht, wat mij betreft. Een diploma is niets waard als het een uitgeklede versie zou betreffen en opleidingen en werkgevers verwachten een brede algemene basis.
Snoesje666 schreef:
30-05-2017 23:17
Na de Meao heb ik via avondonderwijs alsnog Wiskunde Mavo-D en Havo-A gedaan.
En jaren later Frans niveau B2.
(Alle diploma's ook gehaald).
Altijd gemotiveerde mensen, een prettige sfeer en nooit "geëtter".

Straks ga ik verder met Frans en dan verwacht ik hetzelfde soort publiek. :)
.
Ik heb diverse avondopleidingen gedaan en verschillende leraren waren afgeknapt op het reguliere onderwijs. Op de avondschool was meer motivatie. Maar om dat nu op te hemelen...

In het eerste jaar was een leerlinge die niet meer verscheen. Iemand wist dat ze verkering had gekregen. De verbaasde leraar werd door meerdere klasgenoten terecht gewezen, het sprak immers vanzelf dat je niet naar de avondschool gaat als je verkering hebt.

Meerdere leerlingen kwamen domweg niet meer opdagen. Van eentje begrepen we het wel, enerzijds was het niveau te hoog en anderzijds had hij duidelijk geen oefening in op school zitten en thuis huiswerk maken.

De beste leservaring had in het privéonderwijs, dus die dure instituten met kleine klasjes. De meesten waren gezakt en hadden ouders die de smak geld ervoor over hadden. Over het algemeen werd er vlijtig geleerd. Het bezwaar was dat door sommige leraren iedereen gezien werd als een 17-, hoogstens 18-jarige met neiging tot lijntrekken en smoesjes.
Mevrouw75 schreef:
03-06-2017 08:40
Ik denk dat dat laatste het geval is waar ze het over hebben, middelbareschooldocenten vinden dat zelf ook namelijk.

Vavo lijkt me ook vrij saai, leerlingen krijgen minder lesstof, eigenlijk alleen wat nodig is voor het examen, in vergelijking met onze school dan. Wat ik heb begrepen van oud-leerlingen.
.
Op de avondhavo kregen we de repetitiebladen van de reguliere havo. Sommige opdrachten konden we overslaan, zoals Schrijf de volgende woorden fonetisch. Verklaring: de avondschool is alleen de bovenbouw. Je wordt geacht door het leven wijzer geworden te zijn en al e.e.a. opgestoken te hebben of genoeg opgestoken te hebben om bewust naar de avondschool te gaan en je daarvoor in te spannen. Het diploma heeft wel dezelfde waarde als het reguliere.

Het is niet vrij saai, omdat je het meestal 's avonds na het werk doet. Je bent dan gemotiveerder, maar hebt wel minder energie dan een tienerscholier, die bovendien thuis nog bediend wordt. Of het saai is hangt af van de leerkrachten.

Wat me erg stoorde, was dat leerlingen die goede cijfers haalden, het advies kregen om een jaar over te slaan. Dat slaat toch nergens op als je toch al een ingekorte opleiding doet? Ik heb het dus geweigerd, omkleed met argumenten. Toen ik het alweer vergeten was, werd ik staande gehouden voor het schooladvies, met als toelichting de argumenten die ik er zelf ingeramd had.
vrouwjagersma schreef:
03-06-2017 22:06
Havo is Hoger Algemeen Vormend Onderwijs. Algemene vorming maakt dus deel uit van het curriculum. En terecht, wat mij betreft. Een diploma is niets waard als het een uitgeklede versie zou betreffen en opleidingen en werkgevers verwachten een brede algemene basis.

Het enige waar mijn werkgever naar keek was foutloos Nederlands en een zeer goede typvaardigheid. En zorgvuldig kunnen werken.

Met mijn talenkennis (5 talen op mijn diploma) en bedrijfadministratie doe ik niets, ook niet met maaschappijleer, tekenen, gymnastiek, handvaardigheid, geschiedenis, aardrijkskunde, economie...

Ja, ik had een "pretpakket" en ben dankbaar dat dat toen nog kon. En ik kan er prima een hypotheek van betalen.

Ik heb medelijden met mijn dyslectische zoon, die zich door zoveel ballast heen moet werken, terwijl hij tegelijkertijd in Havo-2 bij NaSk zoet wordt gehouden met VWO-4 materiaal.
Die ballast is juist wat zorg voor een goede algemene ontwikkeling. Een van de grote voordelen van de middelbare school is dat je gedwongen wordt je te verdiepen in zaken waar je eigenlijk geen interesse in hebt of waarvan je denkt dat ze niet interessant zijn of denkt geen aanleg voor te hebben.
Op school moest ik natuurkunde, scheikunde, economie, wiskunde en Duits doen. Allemaal vakken waar ik zelf geen enkele interesse in had. Maar hierdoor heb ik wel veel geleerd, waaronder ook zeker dat iets wat misschien moeilijk is en niet mijn eerste interesse uiteindelijk wel degelijk heel boeiend kan zijn. En zelfs als het dat niet is het toch handig kan zijn om bepaalde zaken te weten.

Ik vind een brede opleiding juist heel goed, evenals een ruime algemene ontwikkeling, juist ook in die gebieden waar je minder aanleg/interesse voor hebt. Dus ja, vooral veel ballast. Dat is goed voor de geest.

On topic: ik geef zelf colleges op de universiteit. Het is heel leuk om met gemotiveerde jonge mensen te werken. Maar ook lang niet alle studenten zijn super gemotiveerd en zo zal vast ook lang niet elke vavo leerling gemotiveerd zijn.
Maar wel meer dan op school waarschijnlijk en dat zal ongetwijfeld voor een fijne werkomgeving zorgen.

Het nadeel lijkt me inderdaad dat je heel efficient om moet gaan met de lesstof en dat er weinig ruimte bestaat voor verdieping of zelf wat toevoegen.

Ik weet nog zelf van school vroeger dat de docenten ook regelmatig onderwerpen inbrachten die hun persoonlijke interesse hadden, daar was tijd voor. Of als leerlingen zelf wat in wilden brengen kon het ook. Er was inderdaad tijd om eens een keer iets anders te doen want niet perse meteen met het examenprogramma te maken had. Op de vavo zal dat veel minder zijn.
sueann schreef:
04-06-2017 00:11
.
Op de avondhavo kregen we de repetitiebladen van de reguliere havo. Sommige opdrachten konden we overslaan, zoals Schrijf de volgende woorden fonetisch. Verklaring: de avondschool is alleen de bovenbouw. Je wordt geacht door het leven wijzer geworden te zijn en al e.e.a. opgestoken te hebben of genoeg opgestoken te hebben om bewust naar de avondschool te gaan en je daarvoor in te spannen. Het diploma heeft wel dezelfde waarde als het reguliere.

Het is niet vrij saai, omdat je het meestal 's avonds na het werk doet. Je bent dan gemotiveerder, maar hebt wel minder energie dan een tienerscholier, die bovendien thuis nog bediend wordt. Of het saai is hangt af van de leerkrachten.

Wat me erg stoorde, was dat leerlingen die goede cijfers haalden, het advies kregen om een jaar over te slaan. Dat slaat toch nergens op als je toch al een ingekorte opleiding doet? Ik heb het dus geweigerd, omkleed met argumenten. Toen ik het alweer vergeten was, werd ik staande gehouden voor het schooladvies, met als toelichting de argumenten die ik er zelf ingeramd had.
Dit gaat toch om een leerkracht?
Als leerkracht lijkt mij vavo saaier.
Wat Valia zegt: algemene ontwikkeling is een doel op zich.
Mijn zoon ontwikkelt zich heerlijk bij scouting, sport en kampeerkampen.
:)
@TO: wat vind je leuk aan je werk als docent?
Ben zelf nadat ik gezakt was nog voor 1 vak een jaar vavo gaan doen. Leuke docent, maar iedereen zat er met 1 doel: diploma halen. Ik kwam paar uurtjes naar school en vertrok weer. Onderling contact met 'klasgenoten' was functioneel tijdens de les. Gewoon serieus knallen om zo snel mogelijk diploma te halen. Verder buiten lesuren geen contact met elkaar. Ik kwam er niet voor de gezelligheid of om vrienden te maken, maar om mijn diploma te halen. Net als iedereen met mij.

Heb je een passie voor je vak en wil je de stof overbrengen op leergierige mensen: go for it.
Ik heb de Vavo gewoon overdag gedaan. 5 dagen per week.
Ik deed havo 3 en 4 in 1 jaar en het 2e jaar havo 5

Leuke, gemotiveerde klas en bevlogen docenten.
Niets saais aan
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven