Werk & Studie alle pijlers

Werken in de uitvaartzorg

03-10-2017 07:07 7 berichten
Al enige tijd zit ik te denken om de switch te maken van de gehandicaptenzorg naar de uitvaartzorg.
Iemand hier die daar ervaring in heeft?
Welke opleiding heb je gedaan, welke functie heb je en vooral, wat zijn jouw ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wel een zeer goede vriendin die indertijd ook de switch heeft gemaakt.
Zij heeft een HBO opleiding gevolgd en is vol goede moed gestart met haar eigen onderneming.
Zij onderscheidde zich van de grote namen en deed zoals je veel ziet bij zelfstandigen in de uitvaart zorg, een uitvaart vanuit het hart.
Fantastisch wat zij kon doen en deed, ware het niet dat opboksen tegen de reeds gevestigden en grote namen in dit wereldje, een hardere dobber bleek dan vooraf gedacht.
Daarnaast is er veelal onderling een bepaalde haat en nijd en hoor ik van haar veel misgunnen zeker bij een startende concurrent/collega.
Kortom zij kon niet opboksen tegen de grotere en reeds gevestigde ondernemers. Veel mensen weten niet dat zij ook al zijn zij verzekerd bij Dela bijv zij ook een andere ondernemen mogen aannemen om de uitvaart te verzorgen.
Ze is geen opgever en is een samenwerking aangegaan op verzoek van een oude rot in het vak die haar wel op waarde schatte en haar graag wilde toevoegen aan zijn team. Dit nadat zij al een dikke 4 jaar aan de weg aan het timmer was.

Kijk eens rond wie er al zijn gevestigd in jouw regio praat eens met de bekende uitvaartondernemers en de ondernemers die wat kleiner zijn.
Het is volgens mijn vriendin het mooiste vak wat er bestaat.
Waarom denk je eraan? Wat lijkt je zo leuk? En war zou je precies willen gaan doen? Ik vraag dit omdat mensen vaak een romantisch beeld hebben en niet zien dat het keihard werken is. Geen idee hebben wat er allemaal moet gebeuren.

Er is trouwens niet veel werk te vinden. Je moet echt mazzel hebben en er toch via via inrollen.

Lilith, wat je schrijft over de harde concurrentie herken ik niet. Jammer dat je vriendin daar zo tegen aan liep. Wij werken juist samen met de kleine zelfstandige.
waarom neem je niet eens contact op met een bedrijf in de uitvaartzorg of bij een crematorium. En loop eens een dag mee.

Er zijn, net zoals in de zorg, veel verschillende functies. Bij sommige heb je een opleiding nodig, andere kan je meer leren "on the job" en zijn er cursussen.

Het aantal ZZP'ers in de uitvaart, is drastisch gestegen de laatste jaren. De concurrentie is dus heel erg groot. En je moet dan vaak altijd bereikbaar zijn voor wanneer er iemand net is overleden. Dus ook in de weekenden, 's avonds en zelfs s nachts, want wanneer er iemand thuis is overleden, moeten er toch snel van alles en nog wat geregeld worden om het lichaam netjes in een kist te krijgen.

Welk onderdeel van de uitvaartzorg trekt je specifiek aan?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De combinatie van het organiseren, contact met mensen, uitdaging, ook in de zin dat je niet altijd even prettige nabestaanden treft, creatief denken en handelen. En uiteraard een bijdrage moge leveren aan een bijzond er belangrijke gebeurtenis in het leven van mensen.
Ik zit er niet aan te denken om als zelfstandige te werken, maar wel voor een baas.
Mijn man heeft jaren in de uitvaart gewerkt. Wat jij wil is uitvaartleider worden. Dat kan je zelfstandig doen of in dienst van een bedrijf. De meeste uitvaartleiders worden per klus ingehuurd, zijn dus niet in vaste dienst.
Een opleiding of diploma is niet verplicht, maar de meeste hebben wel de opleiding gedaan bij Docendo, en dan praat je over 5 tot 8 duizend euro.
De afgelopen 10 jaar is het aantal uitvaartondernemingen heel erg gestegen, waardoor er voor nieuwkomers geen droog brood te verdienen valt. Dus je zult je moeten verhuren als uitvaartleider, en dat zal niet meevallen want het tilt ervan op.
Misschien kan je bij een plaatselijke uitvaartverzorger een paar uurtje meedraaien als gastdame. Dan heb je veel contact met een familie en kan je eens kijken of het wel de juiste keuze is. Zonder opleiding kom je er bij ons niet tussen als uitvaartverzorger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven