Werk & Studie alle pijlers

Werken met agressie

17-12-2017 16:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 10 jaar werk ik in de zorg, waarvan de laatste 5 jaar op afdelingen waar ook agressie voorkomt. Ik vind mijn werk ontzettend leuk. En sinds kort werk ik op een nieuwe afdeling.
Maar ineens merk ik dat ik helemaal klaar ben met de agressie. Ik heb dit gevoel wel vaker gehad, maar dat ging dan wel weer over. Nu weet ik het niet goed meer. Het werk an sich vind ik leuk. Maar ik word me steeds meer bewust van de risico's die er aan kleven. Door de jaren heen heb ik al redelijk wat collega's met serieus letsel zien vertrekken. Oké de kans is klein, maar toch. ... Iedere dag weer kans op een hersenschudding. De blauwe plekken, een tik hier en daar. Ik denk dat ik daar eigenlijk geen zin meer in heb. Hoewel ik het werk verder wel leuk vind. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik ben net helemaal ingewerkt op mijn nieuwe groep. Ze zijn erg blij met mij als nieuwe collega. Wat te doen?
Wat zeggen je collega's ervan?
Hoe zou je de risico's kunnen inperken?
Zouden bepaalde personen van te voren beter gescreend moeten worden voordat ze op de afdleing komen?
Heb je dit besproken met collega's? Of zij herkenning hebben? Gevraagd hoe zij hiermee omgaan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Neem aan dat er ook werk te vinden is in de zorg zonder agressie? Waarom blijven bij zo'n risicovolle doelgroep? Betaalt dit significant beter?
Enn schreef:
17-12-2017 16:50
Heb je dit besproken met collega's? Of zij herkenning hebben? Gevraagd hoe zij hiermee omgaan?
Ik weet wel van een aantal collega's dat ze er soms ook moeite mee hebben. We krijgen vaak een crisis binnen. Crisisplekken hebben we al jaren, maar de gevallen die wel binnen krijgen worden steeds heftiger. Buiten dat ook veel nieuw personeel wat ook minder ervaring heeft. Daarom voel ik me ook minder veilig.
Hoe jonger het personeel, hoe leuker ze zulke groepen vinden. De ouderen haken op den duur af.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dit klinkt dat je er helemaal klaar mee bent en dat het tijd wordt voor iets anders.

Blijkbaar heb je dit lang genoeg gedaan, is de 'behoefte' om dit werk te doen bevredigd en ben je er klaar voor om een nieuwe weg in te slaan.

Geen ervaring in jouw job, wel ervaring met het helemaal ergens klaar mee zijn. De zin komt dan bij mij niet meer terug.
redbulletje schreef:
17-12-2017 16:53
Neem aan dat er ook werk te vinden is in de zorg zonder agressie? Waarom blijven bij zo'n risicovolle doelgroep? Betaalt dit significant beter?
Het betaalt iets beter, maar niet veel. De reden dat ik met deze doelgroep ben gaan werken is dat er meer uitdaging lag. Groepen zonder gedragsproblemen is toch wat saaier en meer koffie leuten.
Maar de risico'staat weet ik niet zo goed of ik daar nog zoveel zin in heb. De banen liggen wel redelijk voor het oprapen nu in de zorg. Dus misschien toch maar weer verder kijken
mick87 schreef:
17-12-2017 16:55
Ik weet wel van een aantal collega's dat ze er soms ook moeite mee hebben. We krijgen vaak een crisis binnen. Crisisplekken hebben we al jaren, maar de gevallen die wel binnen krijgen worden steeds heftiger. Buiten dat ook veel nieuw personeel wat ook minder ervaring heeft. Daarom voel ik me ook minder veilig.
Het wordt steeds heftiger ; klopt.
Krijgen jullie wel goede trainingen ?
Als de agressie er niet was, zou je het werk dan wel leuk vinden?
blijfgewoonbianca schreef:
17-12-2017 16:57
Hoe jonger het personeel, hoe leuker ze zulke groepen vinden. De ouderen haken op den duur af.
Dat klopt wel. De gemiddelde werknemer is een 20'er of begin 30. Na de 40 zijn de meesten er wel klaar mee.
mick87 schreef:
17-12-2017 16:59
Het betaalt iets beter, maar niet veel. De reden dat ik met deze doelgroep ben gaan werken is dat er meer uitdaging lag. Groepen zonder gedragsproblemen is toch wat saaier en meer koffie leuten.
Maar de risico'staat weet ik niet zo goed of ik daar nog zoveel zin in heb. De banen liggen wel redelijk voor het oprapen nu in de zorg. Dus misschien toch maar weer verder kijken
Dat koffieleuten is niet helemaal waar, natuurlijk. Dat ligt ook aan je eigen mentaliteit, inzicht en creativiteit.
blueeyes*3 schreef:
17-12-2017 17:00
Als de agressie er niet was, zou je het werk dan wel leuk vinden?
ja dat zou een hoop schelen. Ik vind het werk wel leuk , maar niet de risico's die er bij horen.
mick87 schreef:
17-12-2017 17:01
Dat klopt wel. De gemiddelde werknemer is een 20'er of begin 30. Na de 40 zijn de meesten er wel klaar mee.
Dan vind je dus ook minder aansluiting binnen het team, als je niet meer piep bent . ( of geen grote sterke vent )
mick87 schreef:
17-12-2017 16:59
Klinkt meer als 'n baan voor mannen. En niet voor het type watje-man natuurlijk.
Als je wel 'ns leest dat ze 'n klein vrouwtje als 'bewaker' meesturen met 'n tbs-er op verlof, dan klopt er iets niet helemaal.
@blijfgewoonbianca jij werkt ook in de zorg? De trainingen zijn wel erg goed gelukkig.
mick87 schreef:
17-12-2017 17:02
ja dat zou een hoop schelen. Ik vind het werk wel leuk , maar niet de risico's die er bij horen.
Er is werk zat. En jong personeel die het wel leuk vindt ook.
redbulletje schreef:
17-12-2017 17:03
Klinkt meer als 'n baan voor mannen. En niet voor het type watje-man natuurlijk.
Mijn ervaring is dat juist die mannen door hun postuur soms agressie uitlokken. Cliënten lijken dan te willen meten wie het sterkste is. Juist tengere vrouwen werken dan soms verrassend goed!

@TO: wanneer er qua training en bejegening geen verbetering te verwachten valt dan zou ik voor iets anders kiezen. De tekorten in de zorg lopen al behoorlijk op, dus je hebt keuze genoeg.
Heb zelf op een crisis afdeling gewerkt in de psychiatrie en mij ging de agressie gepaard met separatie behoorlijk tegen staan. Ik werk nu op een andere afdeling en blijft het vooral bij verbale agressie en heel soms fysiek. Kan me voorstellen dat je er op een moment klaar mee bent.
Kunnen jullie wel bijscholingen of cursussen/trainingen deëscalerend werken of omgaan met agressie doen? Dat heeft mij heel erg geholpen om er anders naar te kijken en mee om te gaan.
Life is always rocky when you're a gem.
mick87 schreef:
17-12-2017 17:02
Misschien kun je eens een paar andere organisaties mailen, of je een dag mee mag lopen onder het motto 'van uitwisseling kunnen we beiden leren'?
Ik heb ervaring zat, ook met tilliften e.d. En er is heel veel werk. Dus ik denk dat het tijd wordt om weer verder te gaan kijken.
sophiax schreef:
17-12-2017 17:23
Mijn ervaring is dat juist die mannen door hun postuur soms agressie uitlokken. Cliënten lijken dan te willen meten wie het sterkste is. Juist tengere vrouwen werken dan soms verrassend goed!
Maar die blijven nergens meer als het toch uit de hand loopt. Kun je beter zo'n halve militair hebben die gelijk korte metten met ze maakt.
blijfgewoonbianca schreef:
17-12-2017 17:01
Dat koffieleuten is niet helemaal waar, natuurlijk. Dat ligt ook aan je eigen mentaliteit, inzicht en creativiteit.
Klopt. Op mijn werk geen aggressie maar genoeg uitdaging.
De hele dag koffieleuten zit er niet in hoor.
redbulletje schreef:
17-12-2017 17:46
Maar die blijven nergens meer als het toch uit de hand loopt. Kun je beter zo'n halve militair hebben die gelijk korte metten met ze maakt.
Gelukkig weet je er niet zoveel vanaf.
mick87 schreef:
17-12-2017 17:43
Ik heb ervaring zat, ook met tilliften e.d. En er is heel veel werk. Dus ik denk dat het tijd wordt om weer verder te gaan kijken.
Klinkt alsof je nu in de vg zit. Zou de psychiatrie iets voor je zijn? Meer 1 op 1 contact, en voor jou een nieuwe uitdaging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven