Werk & Studie alle pijlers

Werken naast WO studie

16-08-2019 22:28 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey all! Om af te trappen, ik heb een vwo-diploma gehaald, hierna heb ik ongeveer 4 tussenjaren (reizen, werken ed.) gehad voordat ik wist wat ik echt wilde. Lang, maar ondertussen heb ik wel mijn passie gevonden. Vorig jaar heb ik een studie op HBO niveau gevolgd. Hierna ben ik erachter gekomen dat ik de studie (Sociaal juridische dienstverlening) zo leuk vond dat ik deze op WO niveau wil voortzetten.
Ik begin in september aan het eerste jaar rechtsgeleerdheid. Vooropgesteld, deeltijd lijkt me niks voor mij :).
Een andere oude werkgever heeft aangegeven dat ik bij hem kan werken, wat super is, ik betaal namelijk alles zelf en hier heb ik al het ea opgebouwd. Het dingetje is wel dat hij mij voor minimaal 25 u/pw wil in kunnen zetten. De werktijden zijn heel erg flexibel dwz van 07:00 tot 00:00 maandag - zondag. Ik mag deze uren naar gelieve invullen en soms zal het voorkomen dat ik wat meer uren verwacht wordt.
Een vriend/kids heb ik niet, en heb een klein huishouden. Geen tijdrovende hobbies ook. Ik heb ongeveer 4 verplichte contacturen pw op de uni.

Graag hoor ik ervaringsdeskundigen! Is dit vol te houden (en daarbij ook nog goede cijfers halen)? Neem ik hiermee te veel hooi op mijn vork? Hoeveel werkten jullie naast jullie studie?
anoniem_389486 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 23:02
7.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De 4 verplichte contacturen zijn dat werk- of tutorgroepen? Daar zitten vast je (hoor) colleges niet bij?

Ik weet niet naar welke universiteit je gaat?

Afhankelijk van de keuzes die je zelf maakt kan 25 uur werken wel haalbaar zijn. Als je dan ook wel echt zorgt dat je voldoende tijd inruomt voor je studie en bijvoorbeeld zorgt dat je al veel uren in het weekend draait.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Selune schreef:
16-08-2019 23:00
De 4 verplichte contacturen zijn dat werk- of tutorgroepen? Daar zitten vast je (hoor) colleges niet bij?

Ik weet niet naar welke universiteit je gaat?

Afhankelijk van de keuzes die je zelf maakt kan 25 uur werken wel haalbaar zijn. Als je dan ook wel echt zorgt dat je voldoende tijd inruomt voor je studie en bijvoorbeeld zorgt dat je al veel uren in het weekend draait.
Ja precies, zijn werkgroepen. Ik wil het liefst uiteraard alle hoor/werkcolleges bijwonen, zal zo'n 14/15 uur pw beslaan schat ik. Het gaat om een opleiding op de UvA :).
Hiervoor zat ik op de HvA.

Ik was inderdaad van plan om de zaterdag en de zondag aan werk te spenderen. En dan 1,5 dag doordeweeks.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er heel erg aan hoe snel je bent met dingen eigen maken, hoe snel je iets begrijpt of hoe snel je iets uit je hoofd leert.
Ik was een student die heel het weekend (en een paar avonden) door moest om een studie te kunnen halen met gemiddeld resultaat, maar er zijn ook studenten die het weekend gewoon vrij hadden.

Ik weet niet hoe zwaar de studie is, maar zou het niet doen voordat je weet hoeveel tijd je aan je studie kwijt bent. Tenzij je makkelijk onder de baan uit kan.

Reken het anders even na, aan de hand van de ECTS kun je uitrekenen hoeveel uur je minstens kwijt zou zijn aan je studie.
kit_kat wijzigde dit bericht op 16-08-2019 23:14
1.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja.
luiwammes wijzigde dit bericht op 16-08-2019 23:20
97.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Luiwammes, Bedankt voor je berichtje! Deed jij de deeltijdvariant of de voltijd?
Alle reacties Link kopieren
De UvA werkt niet met Probleemgestuurd Leren (PGL) zoals bv de EUR wel doet. Ook is de eis van alle 60 punten in het eerste jaar moeten halen er daar niet (voor zover mij bekend), dan zou het op zich wel haalbaar moeten zijn. Ik zou het gewoon proberen. Als het echt niet lukt kun je altijd nog een baan voor minder uren zoeken.

Succes en heel veel plezier met je nieuwe studie!
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
...
luiwammes wijzigde dit bericht op 16-08-2019 23:27
98.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
16-08-2019 23:11
Ligt er heel erg aan hoe snel je bent met dingen eigen maken, hoe snel je iets begrijpt of hoe snel je iets uit je hoofd leert.
Ik was een student heel het weekend (en een paar avonden) door moest om een (technische) studie te kunnen halen met gemiddeld resultaat, maar er zijn ook studenten die het weekend gewoon vrij hadden.

Ik weet niet hoe zwaar de studie is, maar zou het niet doen voordat je weet hoeveel tijd je aan je studie kwijt bent. Tenzij je makkelijk onder de baan uit kan.

Reken het anders even na, aan de hand van de ECTS kun je uitrekenen hoeveel uur je minstens kwijt zou zijn aan je studie.
Ik heb gekozen voor de studie rechtsgeleerdheid, aan een beta-studie zou ik mijn handen niet willen branden, ik snap dat je daar veel tijd voor nodig hebt gehad! Dat lijkt me ook wel andere koek.

Ik kan er vrij makkelijk onderuit, het is een 0-uren contract alleen tsja, daar maak je jezelf natuurlijk niet populair mee als er al op je wordt gerekend. Hbo kon ik goed aan met 16 uur doordeweeks werken, alleen wil ik de uni niet onderschatten. Ik heb een stuk minder contacturen vergeleken met vorig jaar, alleen wil ik me daar niet op verkijken :).
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
16-08-2019 23:16
Weggehaald ivm privé
Ok! Duidelijk. Ik denk sowieso dat het voor mij te laat is om naar deeltijd te switchen want over 2 weken begint de hele rambam al. Ik kijk nu op de UvA website en zie dat deeltijd sowieso is afgeschaft :(.
Alle reacties Link kopieren
Selune schreef:
16-08-2019 23:15
De UvA werkt niet met Probleemgestuurd Leren (PGL) zoals bv de EUR wel doet. Ook is de eis van alle 60 punten in het eerste jaar moeten halen er daar niet (voor zover mij bekend), dan zou het op zich wel haalbaar moeten zijn. Ik zou het gewoon proberen. Als het echt niet lukt kun je altijd nog een baan voor minder uren zoeken.

Succes en heel veel plezier met je nieuwe studie!
Precies mijn reden om niet voor de EUR te kiezen :). Lijkt me verschrikkelijk om vanwege het feit dat je een enkele toets niet gehaald hebt te moeten stoppen. Dank voor je advies en goede wensen!
Alle reacties Link kopieren
peekaboo122 schreef:
16-08-2019 23:21
Ok! Duidelijk. Ik denk sowieso dat het voor mij te laat is om naar deeltijd te switchen want over 2 weken begint de hele rambam al. Ik kijk nu op de UvA website en zie dat deeltijd sowieso is afgeschaft :(.
Oh das wel balen. Geven ze nog wel avondcolleges? Dat was wel echt een uitkomst.
luiwammes wijzigde dit bericht op 17-08-2019 09:30
34.29% gewijzigd
Hoe lang duurt de studie?

1 jaar kiezen op elkaar en de 2 combineren lijkt mij doenbaar.
Meerdere jaren totaal geen leven naast studie en werk - je moet namelijk ooit ook nog slapen, eten en boodschappen doen - lijkt mij moeilijker.


Het enige voordeel is dat je werk flexibel is en dat je niet te hard gebonden bent aan harde werkuren.


Zie die studie namelijk zo'n beetje als een fulltime job.
(Buiten de uren op de unief ben je thuis ook nog aan 't werken aan opdrachten en papers, ben je je thesis aan 't schrijven, ben je aan 't studeren, ...)

Je bent dus bezig aan 1.6 fulltime job. Met af en toe nog wat uren meer in drukke periodes met je werk of in drukke studie-periodes.


Met een héél strakke planning - desnoods op papier - moet het voor 1 of maximaal 2 jaar wel haalbaar zijn, maar dan moet je héél strikt kunnen zijn voor jezelf.
Hoe productief ben je bijvoorbeeld nog als je in 't weekend 2 x 9 uur werkt?
(Want je baas zal na een tijd niet alleen het aantal uur rekenen, maar ook het werk dat je doet in die tijd.)

Is er een alternatief qua werk?
Bijvoorbeeld op je oude plek 16 uur blijven draaien?

Of kan je uittesten of je die 25 uur trekt en als het tegenslaat op een job terugvallen van 16 uur?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
16-08-2019 23:32
Hoe lang duurt de studie?

1 jaar kiezen op elkaar en de 2 combineren lijkt mij doenbaar.
Meerdere jaren totaal geen leven naast studie en werk - je moet namelijk ooit ook nog slapen, eten en boodschappen doen - lijkt mij moeilijker.


Het enige voordeel is dat je werk flexibel is en dat je niet te hard gebonden bent aan harde werkuren.


Zie die studie namelijk zo'n beetje als een fulltime job.
(Buiten de uren op de unief ben je thuis ook nog aan 't werken aan opdrachten en papers, ben je je thesis aan 't schrijven, ben je aan 't studeren, ...)

Je bent dus bezig aan 1.6 fulltime job. Met af en toe nog wat uren meer in drukke periodes met je werk of in drukke studie-periodes.


Met een héél strakke planning - desnoods op papier - moet het voor 1 of maximaal 2 jaar wel haalbaar zijn, maar dan moet je héél strikt kunnen zijn voor jezelf.
Hoe productief ben je bijvoorbeeld nog als je in 't weekend 2 x 9 uur werkt?
(Want je baas zal na een tijd niet alleen het aantal uur rekenen, maar ook het werk dat je doet in die tijd.)

Is er een alternatief qua werk?
Bijvoorbeeld op je oude plek 16 uur blijven draaien?

Of kan je uittesten of je die 25 uur trekt en als het tegenslaat op een job terugvallen van 16 uur?
De kans is vrij groot dat na dit jaar de uren weer kunnen worden afgebouwd naar evt 18 uur omdat er dan mensen terugkeren van hun verlof!
Het zal dus idd het eerste jaar vooral doorbijten zijn. Alleen omdat dit mijn eerste jaar op de uni is wil ik me niet verkijken op de intensiteit van de studie.

Ik kan terugvallen op de job van 16 uur per week, Is eigenlijk ook mijn rampenplan als het niet gaat lukken met die baan voor 25 u pw :biggrin: . Alleen omdat ik hier niet in het weekend aan de slag kan en gebonden ben aan kantooruren vind ik dit zelf minder fijn :@@: Ik zou dan sowieso lessen moeten missen. Het salaris van bovengenoemde baan ligt ook hoger plus onregelmatigheidstoeslagen. De werkzaamheden vind ik ook niet erg leuk meer.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
16-08-2019 23:29
....
Ik zie het niet zo snel terug op de site maar ik neem aan dat je je daar al voor had moeten aanmelden dan in principe? Ik ben nu ingedeeld in een jaargroep voor het reguliere studiepad. Hangt de deeltijd samen met de avondcursussen of kan je ook de avondcursussen volgen als voltijdstudent, of is dat echt een vraag voor de UvA zelf? :)
Bedankt! Ik hoop het ook. Ik herken dat gevoel. Gelukkig hebben we onze 'calling' gevonden ;).
Alle reacties Link kopieren
Een tip als je er wel voor gaat: bespreek goed met je werkgever wat de mogelijkheden zijn rondom de tentamenperiodes.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ervaring! Heb na hbo (iets anders) in 4 jaar voltijd rechten gedaan aan uva en altijd 24-28 uur gewerkt. Ik volgde idd afwisselend avond en dagcolleges voor dezelfde vakken. Voor hoorcolleges lette daar toen niemand op. Ik kan trouwens wel snel nieuwe stof opnemen en vond het ook niet moeilijk. Concentrateren vond ik wel bij vlagen heeel lastig net als doorzetten: na een werkdag door de regen naar de uva en daar een atrium-maaltijd eten en 4 uur hoorcolleges volgen ipv thuis warm en droog pasta slurpen voor de tv ofzo. Na 4 jaar was ik daar zooo klaar mee.

Tips:
- rooster een dag per week vrij voor jezelf om te rusten. Voor mijnwas dat zondag. Zaterdag studeerde ik doorgaans van 8-14 uur.
- bespreek minder werken in tentamenperiode en een dag of twee erna om bij te komen.
- hou de rest van je leven simpel. Ik lees dat je dat ook hebt? Hielp mij enorm destijds.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het goed te doen. Ik heb de bachelors rechtsgeleerdheid en fiscaal recht met elkaar gecombineerd. Dat is blijkbaar ongeveer anderhalve studie. Ik heb daarbij altijd 20 uur per week gewerkt en het gewoon netjes in nominaal gehaald.

Rond tentamen periodes was het met momenten wel zwaar en dan is het in die periode wel fijn als je iets minder kunt werken. Een vaste "vrije" dag MadameJean zegt is ook prettig en helpt je om de rest van de tijd vol te houden.

Verder ben ik niet zo'n feestbeest en had ik tijdens mijn studie wel een minder druk en vol leven als andere studenten. Geen verenigingsleven en weinig stappen bijvoorbeeld. Als je iemand bent die dat wel graag wil zul je het waarschijnlijk lastiger krijgen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
17-08-2019 08:12
Ervaring! Heb na hbo (iets anders) in 4 jaar voltijd rechten gedaan aan uva en altijd 24-28 uur gewerkt. Ik volgde idd afwisselend avond en dagcolleges voor dezelfde vakken. Voor hoorcolleges lette daar toen niemand op. Ik kan trouwens wel snel nieuwe stof opnemen en vond het ook niet moeilijk. Concentrateren vond ik wel bij vlagen heeel lastig net als doorzetten: na een werkdag door de regen naar de uva en daar een atrium-maaltijd eten en 4 uur hoorcolleges volgen ipv thuis warm en droog pasta slurpen voor de tv ofzo. Na 4 jaar was ik daar zooo klaar mee.

Tips:
- rooster een dag per week vrij voor jezelf om te rusten. Voor mijnwas dat zondag. Zaterdag studeerde ik doorgaans van 8-14 uur.
- bespreek minder werken in tentamenperiode en een dag of twee erna om bij te komen.
- hou de rest van je leven simpel. Ik lees dat je dat ook hebt? Hielp mij enorm destijds.

Succes!
Precies dit! Goede tips!
luiwammes wijzigde dit bericht op 17-08-2019 15:07
30.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
17-08-2019 09:29
Precies dit! Goede tips!

De avond groepen stonden ook open voor dagstudenten; je kon zelf kiezen bij welke werkgroepen je je inschreef en bij welke hoorcolleges je aanschoof. Ik kon zelf nooit overdag dus dat was altijd savonds. Daar zaten soms ook dagstudenten.

Ik herken heel erg wat madame Jean schrijft; die lange dagen, snelle hap in de mensa en weer door. Ik had een keer in de twee weken een hele zondag vrij en ik had extra vrije dagen op werk voor tentamenperiodes. Ik deed meer tentamens dan vakken die ik had gevolgd. Ik plande weinig sociale activiteiten, maar daar had mijn omgeving wel begrip voor.

Als je deze route hebt afgelegd, is eigenlijk geen enkele baan daarna meer zwaar. Ik heb hierdoor hard leren werken en daar heb ik nog steeds profijt van. Ik was voor die tijd eigenlijk gewoon een luie student, dit heeft me tot een harde werker gemaakt en een goede carrière opgeleverd.
Haha idd superherkenbaar! Overigens ging ik de eerste jaren op zaterdagavond altijd keihard uit en zondag vegeteerde ik met eieren en de krant dus dat was ook nog erg leuk. Ook op donderdagavond (vrijdag wel werk, geen colleges) ging ik vaak naar paradiso ofzo. Amsterdam is wat dat betreft top, veel te doen en niet alles standaard studentikoos met liters bier.

Gedurende de bachelor haalde ik ook wel tentamens zonder de vakken te volgen (arbeidsrecht, strafproces etc), maar in master lukte dat niet meer.

Erna werd ik advocaat en kon ik dus mooi door met avonden en zaterdagochtend werken :-(. Maar serieus, het heeft me veel opgeleverd vooral waar het concentratie en doorzetten betreft.
Alle reacties Link kopieren
Het zou kunnen maar dat hangt echt af van hoe snel jij dingen oppakt en hoe hard je er voor wil gaan. Je houdt dan wel vrijwel geen vrije tijd meer over.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
17-08-2019 08:12
Ervaring! Heb na hbo (iets anders) in 4 jaar voltijd rechten gedaan aan uva en altijd 24-28 uur gewerkt. Ik volgde idd afwisselend avond en dagcolleges voor dezelfde vakken. Voor hoorcolleges lette daar toen niemand op. Ik kan trouwens wel snel nieuwe stof opnemen en vond het ook niet moeilijk. Concentrateren vond ik wel bij vlagen heeel lastig net als doorzetten: na een werkdag door de regen naar de uva en daar een atrium-maaltijd eten en 4 uur hoorcolleges volgen ipv thuis warm en droog pasta slurpen voor de tv ofzo. Na 4 jaar was ik daar zooo klaar mee.

Tips:
- rooster een dag per week vrij voor jezelf om te rusten. Voor mijnwas dat zondag. Zaterdag studeerde ik doorgaans van 8-14 uur.
- bespreek minder werken in tentamenperiode en een dag of twee erna om bij te komen.
- hou de rest van je leven simpel. Ik lees dat je dat ook hebt? Hielp mij enorm destijds.

Succes!
Een succesverhaal dus! Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ga je tips zeker meenemen!
Ik zie alleen niet terug bij de UvA hoe ik zomaar kan aansluiten bij avondcolleges.
Ik zie wel dat sommige groepen hoorcolleges hebben op gunstiger tijden (soms avond). Kan je daar gewoon aansluiten? :)

Vind het ook heeeel jammer dat ze de hc’s niet meer publiceren tijdens de lesweken :( dat deden ze bij de hogeschool wel. In zo’n collegezaal vind ik het verschrikkelijk om me te concentreren sowieso.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is: hoe gemakkelijk of lastig gaat die studie je af. Sommige studenten doorlopen met (heel) weinig inspanning hun studie en anderen studeren zich suf en halen het niet. Aan ervaringen van anderen heb je helaas niet veel. Het gaat alleen om jou.

Een voltijdstudie is gebaseerd op 40 uur per week, maar dat is maar een gemiddelde. Uitgaande van dat gemiddelde, leg je je zelf een 'studie-werkweek' op van 65 uur en dat is echt veel.

Wellicht eerst aanzien of je de studie goed aankan door in de eerste periode van komend studiejaar veel minder dan 25 uur per week te werken. Na de eerste tentamenperiode weer verder zien wat betreft aantal werkuren. In elk geval voorkomen dat je door te veel werken je studie niet haalt.

Goed voor ogen houden dat je primair een voltijdstudent bent en geen werknemer.

Daarnaast is er ook nog zoiets als studiefinanciering, voor zover je daarvoor in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
17-08-2019 12:01
De vraag is: hoe gemakkelijk of lastig gaat die studie je af. Sommige studenten doorlopen met (heel) weinig inspanning hun studie en anderen studeren zich suf en halen het niet. Aan ervaringen van anderen heb je helaas niet veel. Het gaat alleen om jou.

Een voltijdstudie is gebaseerd op 40 uur per week, maar dat is maar een gemiddelde. Uitgaande van dat gemiddelde, leg je je zelf een 'studie-werkweek' op van 65 uur en dat is echt veel.

Wellicht eerst aanzien of je de studie goed aankan door in de eerste periode van komend studiejaar veel minder dan 25 uur per week te werken. Na de eerste tentamenperiode weer verder zien wat betreft aantal werkuren. In elk geval voorkomen dat je door te veel werken je studie niet haalt.

Goed voor ogen houden dat je primair een voltijdstudent bent en geen werknemer.

Daarnaast is er ook nog zoiets als studiefinanciering, voor zover je daarvoor in aanmerking komt.
Ik vind het wel fijn om ervaringen te lezen wbt de voltijd bachelor icm zulke werkuren, als ik ervaringen opzocht vond ik namelijk alleen deeltijdstudenten die zich waagden aan een baan van meer dan 24 uur per week.
Ik vind de ervaringen en tips die ik hier krijg zeker fijn ;) ook al is de ene student de andere niet.
Studiefinanciering kom ik niet voor in aanmerking, de studielening wel. Ik moet alles zelf betalen, woonruimte, collegegeld en boeken, en vol lenen de komende 4 jaar zie ik niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
peekaboo122 schreef:
17-08-2019 12:33
Ik vind het wel fijn om ervaringen te lezen wbt de voltijd bachelor icm zulke werkuren, als ik ervaringen opzocht vond ik namelijk alleen deeltijdstudenten die zich waagden aan een baan van meer dan 24 uur per week.
Ik vind de ervaringen en tips die ik hier krijg zeker fijn ;) ook al is de ene student de andere niet.
Studiefinanciering kom ik niet voor in aanmerking, de studielening wel. Ik moet alles zelf betalen, woonruimte, collegegeld en boeken, en vol lenen de komende 4 jaar zie ik niet zitten.
Ik was destijds in een vergelijkbare financiele situatie. alsnog fiks geleend voor onderzoeksmasterfase, ivm hogere studiedruk en verlengde stage etc. maar goed toen was de eindstreep in zicht. In advocatuur kon ik schild redelijk makkelijk aflossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven