Werk & Studie alle pijlers

Werken via PGB

28-12-2010 10:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een vraag over werken via een Persoonsgebonden Budget. Ben het hele internet al aan het afpluizen maar weet niet zeker of ik het nou goed begrepen heb, en hoop dat er hier mensen zijn die via dit werken.

Als ik het goed begrijp moet je een VAR aanvragen, zoals ik het bekeken heb moet dit een VAR ROW zijn omdat ik 5-7 uur per week zal gaan werken in een gezin. Hiernaast heb ik nog een baan (loondienst). Dan betalen de ouders dus mij uit, van dit bedrag moet ik een deel opzij zetten. Aan het eind van het jaar geef ik mijn inkomsten op aan de belastingdienst waarna ik de belasting moet betalen over hetgeen ik verdient heb met het werken via PGB. Is dat het en klopt dit? Of komt er nog meer bij kijken?

En daarnaast kan het ook nog zijn dat ik mogelijk ga werken via een bemiddelingsbureau, zij betalen mij dan uit via het geld (zorg in natura is dit dan) wat ze van de ouders krijgen. Er is dan verder sprake van hetzelfde aantal uren en de baan die ik ernaast heb. Dan moet ik toch ook de VAR ROW aanvragen? en dan is het toch ook zo dat ik aan het eind van het jaar het inkomen moet opgeven en daar belasting over moet betalen?

Hoop dat iemand mij kan helpen, bedankt alvast in ieder geval!
Hoihoi,

Hmmm ik zit even te lezen. Werk namelijk zelf vanuit het pgb bij verschillende gezinnen.

Dus wellicht is mailcontact beter Dus als je een manier kan vinden om je je emailadres te geven.

Momenteel werk ik volledig als zelfstandige, en heb ik dus een VAR-WUO (winst uit onderneming). Ik heb nu een accountant die mijn belastingopgave doet (de rest doe ik zelf, qua facturen en dergelijke).

Tot bijna 2 jaar geleden deed ik het op de zelfde wijze als jij nu van plan bent, dus naast een functie in loondienst.

Ik heb nooit via bemiddelingsbureaus gewerkt, omdat dit niet nodig was en ik hier ook niet helemaal achtersta (weer een extra kostenpost voor ouders/ mijzelf etc).

Het is naar mijn weten niet zo dat je dan zorg in natura kan leveren, omdat ook bemiddelingsbureaus werken met de PGB-s en niet de andere tak van de AWBZ (de ZIN).

maargoed wellicht beter om even op een andere wijze contact te hebben.
check de site van de pgb centrale daar wordt het 1 en ander redelijk duidelijk uitgelegd. Ook is daar een forum waar je, je vragen kan stellen.
Oh, ik lees anders graag mee want ik zou via het PGB voor iemand kunnen gaan werken. Ik twijfel echter ook of ik dit moet doen, of het niet heel veel gedoe en administratie met zich meebrengt... Ik werk al drie dagen per week in loondienst, geld opzij zetten voor de belasting vind ik geen probleem, maar als ik twee a drie uur cliëntcontact heb en daarnaast nog uren per week aan administratie moet besteden vind ik het denk ik niet de moeite waard.

Roosje, kun je wellicht wel aangeven hoeveel tijd jou die administratie kost? Alvast dank!
Ben toevallig op dit moment bezig met mn financiele administratie gebeuren 2010, bonnetjes uitzoeken en dergelijke (de welbekende schoenendoos die ff uitgezocht moet worden).

Dat kost even wat tijd...maar meer ook omdat ik dus als zelfstandig ondernemer werk.

De administratie zelf valt reuze mee hoor, ik hou in mijn agenda de uren bij die ik draai. Aan de hand daarvan stel ik einde van de maand mn facturen op, in excel (versturen als pdf). Hiervoor was dat 1x per maand urenbriefjes sturen. Met die facturen ben ik met opstellen, uitprinten en versturen een uurtje of 2 bezig.
Ik werk 6u p/wk via pgb en heb een opting-in verklarig ingevuld dan regelt de svb alles wb inhoudingen en salarisadmin, maar ik weet niet of jouw toekomstig werkgever ook een overeenkomst met de svb (sociale verzekerings bank) heeft.
bedankt voor jullie reacties! En Roosje, wat ik hierboven dus typte klopt dan wel als ik het naast een baan doe? ik voldoe lang niet aan die eisen van het ondernemerschap zag ik op de site van de belastingdienst. Ben ook niet van plan om het verder uit te breiden (voorlopig dan). Dit bemiddelingsbureau werkt wel met zorg in natura. En ik snap idd dat je niet via zo'n bureau werkt, ik kom er nu pas achter hoeveel geld zij inhouden! Mm. En die opting in verklaring waar haal je dat dan vandaan? dat zie ik niet op de site van de belastingdienst staan?
kijk ook eens op de site van de svb, daar staat ook veel over het pgb. daar staan ook voorbeeldcontracten waarbij je het opting in stuk mee kan regelen. Overal waar ik kom werk ik ook met deze contracten, maar dan zonder opting in.

Nee dat snap ik dat je daar nu niet aan die eisen van de belastingdienst voldoet, maar dat hoeft ook niet om wel dit werk te kunnen doen.
spam/reclame
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2011 00:16
Reden: span/reclame
% gewijzigd
Ik heb zo'n 3 jaar gewerkt voor iemand met een PGB budget, dit naast studie/bijbaan en inmiddels vaste baan, ik heb hiervoor geen VAR-nodig gehad. Houdt er wel rekening mee dat je geen belasting betaalt over je PGB inkomsten en dus achteraf een dikke inkomstenbelasting rekening mag verwachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven