Werken voor geld of plezier?
zaterdag 9 oktober 2021 om 14:20
Goedemiddag !
Echt een luxeprobleem hier. Ik heb altijd geroepen: ik werk omdat ik geld wil verdienen. Dat het leuk moet zijn is ook wel zo, maar voornamelijk voor brood op de plank.
Ik heb een goede baan bij een solide bedrijf, leuke collegas, maak promotie na promotie en verdien een goed belegde boterham. Alles in orde zou je zeggen.
Maar.... ik verveel me echt zo vreselijk, vooral nu met thuiswerken. De halve dag besteed ik aan nutteloos vergaderen, de andere helft huishouden. Het is heel rustig op het werk, zeg gerust: ik heb geen reet te doen. Teamleider weet dat maar verandert niks.
Je zou zeggen: niet moe worden en elke maand goed betaald krijgen, klinkt top, doe mij zo'n baan. Maar ik ben er aardig klaar mee. Ik mis uitdaging, loop nergens warm meer voor en word van het niksdoen nog luier.
Andere baan zoeken dan maar, maar wat dan? En het thuiswerken an sich is fijn, goed te combineren met gezin, salaris is ook goed en beter dan wat ik zie bij vacatures..
Bij dit bedrijf zit ik aan de top, qua werkzaamheden binnen mijn functie en qua salaris. Een andere functie binnen bedrijf ambieer ik niet.
Wat zouden jullie doen? Blijven en minimale inzet maximaal salaris binnenharken of toch verder kijken?
Echt een luxeprobleem hier. Ik heb altijd geroepen: ik werk omdat ik geld wil verdienen. Dat het leuk moet zijn is ook wel zo, maar voornamelijk voor brood op de plank.
Ik heb een goede baan bij een solide bedrijf, leuke collegas, maak promotie na promotie en verdien een goed belegde boterham. Alles in orde zou je zeggen.
Maar.... ik verveel me echt zo vreselijk, vooral nu met thuiswerken. De halve dag besteed ik aan nutteloos vergaderen, de andere helft huishouden. Het is heel rustig op het werk, zeg gerust: ik heb geen reet te doen. Teamleider weet dat maar verandert niks.
Je zou zeggen: niet moe worden en elke maand goed betaald krijgen, klinkt top, doe mij zo'n baan. Maar ik ben er aardig klaar mee. Ik mis uitdaging, loop nergens warm meer voor en word van het niksdoen nog luier.
Andere baan zoeken dan maar, maar wat dan? En het thuiswerken an sich is fijn, goed te combineren met gezin, salaris is ook goed en beter dan wat ik zie bij vacatures..
Bij dit bedrijf zit ik aan de top, qua werkzaamheden binnen mijn functie en qua salaris. Een andere functie binnen bedrijf ambieer ik niet.
Wat zouden jullie doen? Blijven en minimale inzet maximaal salaris binnenharken of toch verder kijken?
zaterdag 9 oktober 2021 om 18:05
Is omscholing niks voor je? Je moet nog lang werken.Liebeskind² schreef: ↑09-10-2021 17:15Ik vind dat ook zorgelijk hoor. Ik ben 46. Ik zou graag zo'n van hebben waarbij ik moet vergaderen en mailtjes in de gaten houden. Ik werk al 29 jaar in de zorg... Niet met veel plezier...
zaterdag 9 oktober 2021 om 18:10
Ik kan het ook niet aanraden. Helaas is tijdelijk minder verdienen geen mogelijkheid, dus het is niet anders.

zaterdag 9 oktober 2021 om 18:11
Voor mij zou omscholing bijvoorbeeld niet echt werken, ik ben gewoon iemand die geen enkel werk ooit echt helemaal voor m’n lol zou doen. Ik heb ook al best veel banen en werkgevers gehad, dus ik weet dat je ik altijd een element van tegenzin zal hebben. Maar dat heb ik zelfs met dingen die ik leuk vind. Dus doe ik een sportles, ga ik naar een concert of toneelstuk of wat dan ook, ik zit altijd meteen al te kijken hoe lang het nog duurt. Dus op zoek naar de ideale baan ben ik niet meer, die is er voor mij niet.
zaterdag 9 oktober 2021 om 18:39
Ik heb ook wel eens een baan gehad waar ik niets te doen had. Daar was ik snel weg. Als je een groot deel van je leven bezig bent op je werk dan kan het maar beter leuk zijn.
Natuurlijk kunnen omstandigheden ertoe leiden dat je werk moet doen voor het geld, maar als je de luxe hebt om te kiezen, dan ga ik toch echt voor de baan die ik leuk vind, ook al levert dat misschien net wat minder op financieel gezien.
Natuurlijk kunnen omstandigheden ertoe leiden dat je werk moet doen voor het geld, maar als je de luxe hebt om te kiezen, dan ga ik toch echt voor de baan die ik leuk vind, ook al levert dat misschien net wat minder op financieel gezien.
zaterdag 9 oktober 2021 om 19:35

zondag 10 oktober 2021 om 02:27
Zou minder verdienen bij een leukere baan wél een optie zijn? Als dat zou betekenen dat je meer werkplezier zou hebben (er even vanuit gaande dat je minder werkplezier in je huidige baan zou hebben)Martinimeisje schreef: ↑09-10-2021 19:35Ik kies voor plezier!
Ik heb een salaris waar ik goed van rond kan komen en een baan waar ik veel plezier in heb. Meer verdienen zou voor mij geen reden zijn om over te stappen, plezier vind ik belangrijker.
zondag 10 oktober 2021 om 09:56
Dit herken ik ook wel, ik zou met m’n leukste hobby nog niet m’n brood willen verdienen. Dat ik iets ‘moet’ om te voorzien in m’n levensonderhoud staat me gewoon tegen. Ik heb op zich ook geen hekel aan werken en me vervelen op m’n werk vind ik ook vreselijk, dus ik werk altijd wel hard en blijf op zoek naar nieuwe uitdagingen. Maar ik zal niet zo snel overstappen naar een baan met minder salaris, want hoe leuk de baan ook is, er is altijd dat element van tegenzin, en binnen twee jaar ben ik meestal verveeld. Dus probeer ik altijd een middenweg te vinden tussen meer geld verdienen en werk wat minimaal even leuk is als de huidige baan.novaviva schreef: ↑09-10-2021 18:11Voor mij zou omscholing bijvoorbeeld niet echt werken, ik ben gewoon iemand die geen enkel werk ooit echt helemaal voor m’n lol zou doen. Ik heb ook al best veel banen en werkgevers gehad, dus ik weet dat je ik altijd een element van tegenzin zal hebben. Maar dat heb ik zelfs met dingen die ik leuk vind. Dus doe ik een sportles, ga ik naar een concert of toneelstuk of wat dan ook, ik zit altijd meteen al te kijken hoe lang het nog duurt. Dus op zoek naar de ideale baan ben ik niet meer, die is er voor mij niet.
zondag 10 oktober 2021 om 10:07
Dit soort banen helpt ons land niet vooruit, alleen jouw werkgever die zo nòg meer geld binnenharkt dan jij.
Misschien toch maar eens zinvol werk doen, voor jezelf en voor de medemens?
In de zorg zijn zoveel leuke en nuttige banen en werk je vaak in team verband wat het nog leuker maakt.
Sorry voor de negatieve uitstraling van dit bericht, maar als zorgmedewerker gaat het mij boven de pet dat iemand met vergaderen en thuiswerken zoveel kan verdienen terwijl het als niet zinvol wordt ervaren.
In de zorg zijn zoveel leuke en nuttige banen en werk je vaak in team verband wat het nog leuker maakt.
Sorry voor de negatieve uitstraling van dit bericht, maar als zorgmedewerker gaat het mij boven de pet dat iemand met vergaderen en thuiswerken zoveel kan verdienen terwijl het als niet zinvol wordt ervaren.
zondag 10 oktober 2021 om 10:31
Weet je heel zeker dat het bedrijf echt zo solide is? Weinig werk komt overal wel eens voor maar als het structureel is moet je toch gaan uitkijken. En als er geen werk is kan een teamleider het ook niet creëren natuurlijk. Als je toch veel tijd over hebt moet je misschien eens de jaarcijfers van het bedrijf van de afgelopen jaren bestuderen. Daar valt veel uit te halen v.w.b. de werkelijke staat van het bedrijf.Mina81 schreef: ↑09-10-2021 14:20
Daarnaast: als je al zoveel promoties hebt gehad wordt er waarschijnlijk ook van je verwacht dat je zelf dingen gaat bedenken en ondernemen binnen de organisatie (tenzij het een ontzettend hiërarchisch bedrijf is waar je na vele promoties nog steeds onderaan in de organisatie bungelt).
zondag 10 oktober 2021 om 11:00
Dit vond ik ook vreemd. Promotie na promotie en dan nog een “teamleider” hebben.ca726647543 schreef: ↑10-10-2021 10:31
Daarnaast: als je al zoveel promoties hebt gehad wordt er waarschijnlijk ook van je verwacht dat je zelf dingen gaat bedenken en ondernemen binnen de organisatie (tenzij het een ontzettend hiërarchisch bedrijf is waar je na vele promoties nog steeds onderaan in de organisatie bungelt).
zondag 10 oktober 2021 om 11:18
zondag 10 oktober 2021 om 11:24
Ik vind dit bijna beschuldigdend klinken, alsof ze het anderen zo ongeveer verplicht zou zijn deze baan achter zich te laten. Het moet uiteindelijk wel gewoon haar eigen beslissing zijn. Besluit ze om wat voor reden deze baan nog een tijd te houden dan is dat ook gewoon haar goed recht.DeeDee76 schreef: ↑10-10-2021 10:07Dit soort banen helpt ons land niet vooruit, alleen jouw werkgever die zo nòg meer geld binnenharkt dan jij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 10 oktober 2021 om 11:35
Het “moeten” is iets waar ik m’n hele leven problemen mee zal hebben. Als kind had ik dat al. De basisschool ben ik zonder enige inzet doorgevlogen, dus daar heb ik het moeten minder ervaren. De middelbare school was vanwege het vele dingen moeten een drama, dat ik het gehaald heb is echt puur omdat er uiteindelijk docenten waren die mij loslieten. Universiteit ging wel, omdat ik daar meer zelf kon indelen.amby schreef: ↑10-10-2021 09:56Dit herken ik ook wel, ik zou met m’n leukste hobby nog niet m’n brood willen verdienen. Dat ik iets ‘moet’ om te voorzien in m’n levensonderhoud staat me gewoon tegen. Ik heb op zich ook geen hekel aan werken en me vervelen op m’n werk vind ik ook vreselijk, dus ik werk altijd wel hard en blijf op zoek naar nieuwe uitdagingen. Maar ik zal niet zo snel overstappen naar een baan met minder salaris, want hoe leuk de baan ook is, er is altijd dat element van tegenzin, en binnen twee jaar ben ik meestal verveeld. Dus probeer ik altijd een middenweg te vinden tussen meer geld verdienen en werk wat minimaal even leuk is als de huidige baan.
Maar nu, alleen al elke dag om dezelfde tijd opstaan en beginnen lukt me niet. Maar als ik de geest krijg, dan knal ik dingen er zo doorheen. Maar ik heb in mijn carrière maar twee keer een leidinggevende gehad die ik echt respecteerde en die mij gewoon mijn eigen gang lieten gaan.
Dit alles om te zeggen, op zoek gaan naar de ideale baan heeft in mijn geval geen zin, hoewel een écht trage baan voor mij ook niet geschikt is. Maar nu ik vanuit huis werk zou ik daar minder moeite mee hebben. Dan doe ik lekker mijn eigen dingen, zonder dat men dat doorheeft.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 10-10-2021 11:39
0.23% gewijzigd
zondag 10 oktober 2021 om 11:37
Herkenbaar. Ik werk veel thuis, wat uiteindelijk veel efficiënter is dan op kantoor. Dezelfde hoeveelheid werk doe ik nu in minder tijd. Bij mij is de rek er wel uit qua doorgroeien. Die mogelijkheden zijn er helaas nauwelijks. Mede vanwege veel (negatieve) veranderingen bij mijn huidige werkgever heb ik besloten het roer om te gooien. Ik ben op zoek naar een andere baan en ben weer begonnen met leren. Maar…. Ik ga ook niet zomaar weg. Ik heb nu veel vrijheid, kan mijn uren best vrij indelen en heb een redelijk salaris. Ondanks dat ik niet blij ben met mijn werk, geef ik dat toch ook niet zomaar op. Succes!
Ben blij met de reacties van Novaviva en Amby. Dat herken ik ook zo ontzettend. Ik haat dat moeten… Vandaag is het de 10e, ik hoop stiekem toch weer op die dikke prijs waardoor ik kan stoppen.
Ben blij met de reacties van Novaviva en Amby. Dat herken ik ook zo ontzettend. Ik haat dat moeten… Vandaag is het de 10e, ik hoop stiekem toch weer op die dikke prijs waardoor ik kan stoppen.
mockturtle wijzigde dit bericht op 10-10-2021 11:48
15.35% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zondag 10 oktober 2021 om 11:44
zondag 10 oktober 2021 om 11:52
Ik zou echt iets anders gaan zoeken. Ik heb pas ook een jaar in ongeveer deze positie gezeten en ik vond het echt killing. Ik kon helemaal niks meer opbrengen, ook niet bijvoorbeeld een cursus of opleiding. Er kwam werkelijk niks meer uit mijn handen op het einde, zelfs mijn zelfvertrouwen begon te wankelen. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe baan maakte ik me oprecht zorgen of ik het uberhaupt nog kon opbrengen om te werken.
Nieuwe baan gevonden, heel het nare gevoel als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb nu weer genoeg uitdagend werk, leuke collega's, zit 1000x beter in mijn vel.
Je doodvervelen op je werk is echt geen 'luxe positie'. Ga iets anders zoeken. Er is zoveel werk nu, daar moet iets beters voor je bij zitten. Zonde hierin te blijven hangen, vooral in deze tijd.
Nieuwe baan gevonden, heel het nare gevoel als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb nu weer genoeg uitdagend werk, leuke collega's, zit 1000x beter in mijn vel.
Je doodvervelen op je werk is echt geen 'luxe positie'. Ga iets anders zoeken. Er is zoveel werk nu, daar moet iets beters voor je bij zitten. Zonde hierin te blijven hangen, vooral in deze tijd.
zondag 10 oktober 2021 om 12:55
Dat ligt eraan hoeveel minder

Ik denk dat ik dat tot zo'n 500 euro minder wel zou doen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
M. Python

zondag 10 oktober 2021 om 13:52
Oprechte vraag (en ik pik jouw reactie er even uit, omdat je het zo verwoordt, maar ik lees hier meer mensen die op deze manier werken), maar heb je weleens last van een schuldgevoel hierover richting bedrijf/organisatie waar je voor werkt? Want dit klinkt totaal niet productief, terwijl je wel wordt betaald en mensen vast oprecht denken dat je aan het werk bent.novaviva schreef: ↑10-10-2021 11:35
Maar nu, alleen al elke dag om dezelfde tijd opstaan en beginnen lukt me niet. Maar als ik de geest krijg, dan knal ik dingen er zo doorheen. Maar ik heb in mijn carrière maar twee keer een leidinggevende gehad die ik echt respecteerde en die mij gewoon mijn eigen gang lieten gaan.
Dit alles om te zeggen, op zoek gaan naar de ideale baan heeft in mijn geval geen zin, hoewel een écht trage baan voor mij ook niet geschikt is. Maar nu ik vanuit huis werk zou ik daar minder moeite mee hebben. Dan doe ik lekker mijn eigen dingen, zonder dat men dat doorheeft.
zondag 10 oktober 2021 om 14:32
Sjongejongejonge, het moet weer over de zorg gaan, over hoe geweldig en fantastisch dat is.DeeDee76 schreef: ↑10-10-2021 10:07Dit soort banen helpt ons land niet vooruit, alleen jouw werkgever die zo nòg meer geld binnenharkt dan jij.
Ja hoor, er gebeurt heel veel goeds in de zorg maar er is ook heel veel mis in de zorg. Dit soort reacties slaat nergens op.
Dat TO haar werk niet als zinvol beschouwt wil niet zeggen dat het niet zinvol is. En dan nog: blijkbaar is er een werkgever die TO veel wil betalen. Wat heeft de zorg daarmee te maken?
zondag 10 oktober 2021 om 14:36
Echt zo herkenbaar, ook wat je over school schrijft. Middelbare school heb ik me puur op discipline doorheen geakkerd. Zoveel dingen die me geen barst interesseerde en toch moesten.novaviva schreef: ↑10-10-2021 11:35Het “moeten” is iets waar ik m’n hele leven problemen mee zal hebben. Als kind had ik dat al. De basisschool ben ik zonder enige inzet doorgevlogen, dus daar heb ik het moeten minder ervaren. De middelbare school was vanwege het vele dingen moeten een drama, dat ik het gehaald heb is echt puur omdat er uiteindelijk docenten waren die mij loslieten. Universiteit ging wel, omdat ik daar meer zelf kon indelen.

Ik word nu wel redelijk geleefd door m’n collega’s, ik kom meestal ook niet echt op gang in de ochtend tot de eerste persoon me ‘lastig valt’. Anderzijds kan ik wel door blijven gaan tot ik vind dat ik alles voor die dag redelijkerwijs heb afgehandeld, ook al moet ik dan ‘s avonds nog even door. Maar een baan waar niks te doen is, is echt niks voor mij, want dan zal ik ook niks doen.
zondag 10 oktober 2021 om 15:42
Maar het gaat toch om een situatie waarin je te weinig te doen hebt in je baan, waar je dus ook niet de hele tijd productief kán zijn omdat er gewoon te weinig te doen is?Aberlady schreef: ↑10-10-2021 13:52Oprechte vraag (en ik pik jouw reactie er even uit, omdat je het zo verwoordt, maar ik lees hier meer mensen die op deze manier werken), maar heb je weleens last van een schuldgevoel hierover richting bedrijf/organisatie waar je voor werkt? Want dit klinkt totaal niet productief, terwijl je wel wordt betaald en mensen vast oprecht denken dat je aan het werk bent.
Don't waste your time on jealousy,
zondag 10 oktober 2021 om 15:51
De zorg is zeker niet alleen maar geweldig en fantastisch en er is inderdaad ook een hoop mis.minnimouse schreef: ↑10-10-2021 14:32Sjongejongejonge, het moet weer over de zorg gaan, over hoe geweldig en fantastisch dat is.
Ja hoor, er gebeurt heel veel goeds in de zorg maar er is ook heel veel mis in de zorg. Dit soort reacties slaat nergens op.
Dat TO haar werk niet als zinvol beschouwt wil niet zeggen dat het niet zinvol is. En dan nog: blijkbaar is er een werkgever die TO veel wil betalen. Wat heeft de zorg daarmee te maken?
Maar ik zou het niet kunnen; werk doen wat ik zelf niet als zinvol ervaar. (Ik ervaar mijn werk in de zorg, aan het bed, wel als zinvol).
Het hoefde niet alleen maar over de zorg te gaan hoor, er zijn zoveel leuke zinvolle banen, ook in andere sectoren, waar ze staan te springen om nieuwe medewerkers.