Werk & Studie alle pijlers

Werkgerelateerde contact met collega's na werktijd

07-09-2019 08:49 70 berichten
Ik werk met een collega wel eens in project-vorm. Ik heb met haar goed contact en we werken over het algemeen goed samen.

Het enkele probleem: ze appt graag na werktijd over het werk. Over dingen die we nog moeten onthouden, niet moeten vergeten, hoe iets is verlopen. Geen dringende zaken die niet kunnen wachten en prima genoteerd kunnen worden tot onze volgende face-to-face contact.

De tijdstippen zijn, in mijn ogen, buitenproportioneel. Gisteren kreeg ik nog om 21:30u een appje. Ik weet dat ze het goed bedoeld, bang is om het te vergeten, maar ik ben niet graag op dit tijdstip nog met het werk bezig. Mijn mening is dat het werk prima binnen onze uren gedaan kan worden.

Ik heb mijn grens lang afgehouden, want leuk, een collega die zich zo inzet voor het bedrijf. Ik zet me ook graag in, maar binnen de uren dat ik op kantoor ben en eventueel waar nodig daarbuiten. Ik heb me te lang afgevraagd of ik niet naar haar standaard moest bewegen, maar ik weet nu dat ik niet zo ben en niet zo zal worden. Ik heb naast mijn werk ook nog een man, kinderen, vrienden en een hobby die heel belangrijk voor me is, en ik in de toekomst mijn werk van wil maken.

Geen concrete vraag, maar ik vraag me af of iemand dit herkent en hoe gaan jullie ermee om? Ik heb nu mijn grens aangegeven, maar moeilijk! Want ze bedoeld het zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt een grafhekel aan na werktijden contact met collega's maar helaas hoort dat bij mijn (onregelmatige) baan. Ik mag niet uit groepsapps en hoewel ik alles op stil heb staan word ik er bloednerveus van. Ik reageer dan ook nergens op. En in vakanties ga ik alsnog uit de app tot behoorlijke woordenwisselingen van de planning aan toe.
Echt ik werk van bijv 8 tot 5 en daarna hou je je snater tegen mij!!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 19:56
Nog of al, dat laatste lijkt me logischer. Het maakt bij ons niet zoveel uit hoe laat je werkt, buiten afspraken en overleggen e.d.
Logisch ook, en begrijpelijk. Niet ieder beroep leent zich ervoor om even flexibel te zijn om uren te schuiven (niet naar bedoeld overigens), door bijvoorbeeld 's avonds door te werken.
In this mad house we must all survive
Gewoon haar berichten dempen en smorgens pas lezen.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
09-09-2019 20:21
Ik heb echt een grafhekel aan na werktijden contact met collega's maar helaas hoort dat bij mijn (onregelmatige) baan. Ik mag niet uit groepsapps en hoewel ik alles op stil heb staan word ik er bloednerveus van. Ik reageer dan ook nergens op. En in vakanties ga ik alsnog uit de app tot behoorlijke woordenwisselingen van de planning aan toe.
Echt ik werk van bijv 8 tot 5 en daarna hou je je snater tegen mij!!
Wauw!
Grafhekel.
Hou je je snater.
Het zit je echt hoog, die berichtjes buiten werktijd over je werk!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-09-2019 20:18
TO heeft geen zakelijk nummer.
Misschien wel handig om te nemen dan
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-09-2019 21:25
Wauw!
Grafhekel.
Hou je je snater.
Het zit je echt hoog, die berichtjes buiten werktijd over je werk!

Het is vrij heftig geformuleerd, maar als je daar gevoelig voor bent en dat van jezelf weet...

Ik heb collega's die absoluut niet willen thuiswerken en dat op eigen verzoek ook niet kunnen. Die blijven dan constant in hun hoofd bezig met het werk. Berichtjes op hun privé nummer zullen hetzelfde effect hebben.

Vroeger had ik er zelf ook meer moeite mee. Met thuiswerken was het altijd "nog even dit afmaken.." en dan was het alweer 20 uur. Of 's avonds toch nog even de mail checken. Nu nog blijft mijn mobiel op de stille stand in mijn tas als ik thuis kom. Die tas ligt in de hal. Doe ik bewust. Ik heb ook twee telefoons, 1 voor werk en 1 voor privé, terwijl ze beide dual SIM zijn.

Die striktere scheiding tussen werk en privé heeft zowel mijn werk als privéleven een stuk leuker en relaxter gemaakt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het hoor. Je word er helemaal gek van. Continu berichtjes, geen spoed, op je vrije dag/momenten. Of zelfs in de vakantie. Het liefste wil ik inderdaad mijn dual sim gaan benutten maar ik moet me nog inlezen hoe dit precies werkt.

Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet wil. Dan gaat het een paar weken goed, week later is het weer raak. Ik heb een vaste vrije dag, en ook ik ben niet onmisbaar. Maar dan toch. Ogen nog niet los en ik heb alweer meerdere werkgerelateerde appjes.. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-09-2019 21:25
Wauw!
Grafhekel.
Hou je je snater.
Het zit je echt hoog, die berichtjes buiten werktijd over je werk!
Ik heb er ook een grote hekel aan. Mijn werk slokt al 40 uur per week van mijn tijd op en in die tijd ben ik beschikbaar voor klanten en collega's. Daarbuiten is mijn vrije tijd en ik stel het absoluut niet op prijs dat collega's / werkgever van mening denkt te moeten zijn om mij in mijn vrije tijd (die is heilig voor mij) lastig te kunnen vallen met werkgerelateerde zaken.

Daarnaast heb ik strikte scheiding tussen werk en privé. Hoe leuk / aardig collega's ook zijn, buiten werktijd ga ik niet met hen om. Even zo dat vrienden geen collega's zijn.

De jongere generatie is wat dat betreft wat gemakkelijker maar met het gevaar dat zij straks 24/7 in dienst zijn van hun werkgever zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
09-09-2019 22:09
Ik heb er ook een grote hekel aan. Mijn werk slokt al 40 uur per week van mijn tijd op en in die tijd ben ik beschikbaar voor klanten en collega's. Daarbuiten is mijn vrije tijd en ik stel het absoluut niet op prijs dat collega's / werkgever van mening denkt te moeten zijn om mij in mijn vrije tijd (die is heilig voor mij) lastig te kunnen vallen met werkgerelateerde zaken.
Bij mij ook. Ooit eens een werkbericht op vakantie, en ik kon 's nachts niet slapen. Daarvoor heb ik geen vakantie.
Dus geen werk-app of werk-mail buiten werktijden. En die paar keer dat mijn baas belde om 22:00 ... prima, nuttig gesprek, ... en telt gewoon voor mij gewoon als werkuren

En ik zit in geen enkele werk-whatsapps-groep. Alleen ad-hoc in tijden van hoge spanning wel. Hoogstens eens per jaar, en dan enkele uren/dagen. Ik werk-whatsapps-groepen (en ook Skype-groepen) een slechte manier van communiceren "kan iemand even kijken of ... ". Ik ben nogal autoritair ingesteld, dus dat werkt voor mij; ik zeg "Marieke, kan jij X doen".
Kleppeboxx schreef:
09-09-2019 22:09
Daarnaast heb ik strikte scheiding tussen werk en privé. Hoe leuk / aardig collega's ook zijn, buiten werktijd ga ik niet met hen om. Even zo dat vrienden geen collega's zijn.
Collega's zijn idd geen vrienden. Werk-etentje betaald door de baas: prima! Maar voor de rest hou ik het gescheiden.

En ook prive geldt bij mij:
- Whatsapp en alle media op stil
- Whatsapp-groepen op Mute
- Vage groepen (sportvereniging) met gebabbel => ik ga daar uit.
Pffff. Ik ben uit alle werk-groepsapps gegaan vanwege dit soort shizzle. Ik wil niet als ik vrij ben aan m'n werk hoeven denken. Ook niet via een 'gedempte' app. Want je ziet het toch wel.

Ik zou zeggen: zorg voor een werktelefoon die je uitzet als je niet werkt. En vraag je collega om je niet meer buiten werktijd te appen op je privénummer. Meest normale verzoek ever. Heb ik ook wel eens gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
09-09-2019 22:09
Ik heb er ook een grote hekel aan. Mijn werk slokt al 40 uur per week van mijn tijd op en in die tijd ben ik beschikbaar voor klanten en collega's. Daarbuiten is mijn vrije tijd en ik stel het absoluut niet op prijs dat collega's / werkgever van mening denkt te moeten zijn om mij in mijn vrije tijd (die is heilig voor mij) lastig te kunnen vallen met werkgerelateerde zaken.

Daarnaast heb ik strikte scheiding tussen werk en privé. Hoe leuk / aardig collega's ook zijn, buiten werktijd ga ik niet met hen om. Even zo dat vrienden geen collega's zijn.

Ik snap het deels wel. Ik vind het zelf niet zo erg als ik buiten werktijd eens een appje krijgt maar het moet niet te gek worden. En als ik geen behoefte heb aan app contact op dat moment, negeer ik gewoon mijn whatsapp. Maar dat doe ik privé net zo.

Ik heb zelf wel collega's die er net zo in staan als jij, heb ik begrip voor en vind ik prima. Ik vind het dan alleen zo krom dat ik hen soms hele dagdelen allerlei prive telefoongesprekken hoor voeren. Afspraak bij dokter/tandarts maken voor Kind (van 18). Bellen naar dierenarts voor een niet dringende vraag over hond. Dit even regelen, dat even regelen. Dan denk ik wel bij mezelf, prima dat je werk van prive gescheiden wil houden, maar doe het dan ook andersom. (ik zeg niet dat bij jou zo is hoor, maar even als voorbeeld van wat ik wel eens merk)
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
07-09-2019 09:39
Ik heb haar nu een appje gestuurd dat ik het tijdstip niet prettig vond en we het dinsdag, als we elkaar weer zien, dan wel bespreken.

Ik ga me eens verdiepen in het muten, dat ken ik nog niet.
Op het moment heb ik (nog) geen zakelijk nummer, dus het is moeilijk afhouden.

Ik wil haar dinsdag sowieso voorstellen het voortaan of even een notitie te maken of het naar mijn werkmail te sturen.
Dat is inderdaad de beste methode in plaats van even bespreken :facepalm:

Mij heeft het nooit uitgemaakt. app en mail dus ook op alle tijden :-)
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
09-09-2019 20:21
Ik heb echt een grafhekel aan na werktijden contact met collega's maar helaas hoort dat bij mijn (onregelmatige) baan. Ik mag niet uit groepsapps en hoewel ik alles op stil heb staan word ik er bloednerveus van. Ik reageer dan ook nergens op. En in vakanties ga ik alsnog uit de app tot behoorlijke woordenwisselingen van de planning aan toe.
Echt ik werk van bijv 8 tot 5 en daarna hou je je snater tegen mij!!
Maar als Whatsapp oh zo belangrijk is dan heb je als het goed is ook een zakelijke telefoon of in ieder geval zakelijke SIM die je in vakanties gewoon volledig kan uitschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben we geen groepsapp of zo op het werk.
Op zich vind ik het niet zo erg als ik iets na werktijd wordt gebeld, vaak zit ik dan in de auto onderweg naar huis vanuit een klant.
In mijn baan werk ik zelfstandig vanuit huis, soms kom ik weken niet op kantoor.
Na 19:00u bellen is zeer uitzonderlijk, komt eigenlijk niet voor.

Een tijd geleden werd ik door een nieuwe collega, waarvoor ik een soort mentor ben, om 21:30u gebeld met een vraag die ook de volgende dag kon.
Ik heb de vraag beantwoord en wel gezegd dat ik het niet vond kunnen en dat hij dat niet nogmaals hoefde te doen.
Daar was hij erg verbaasd over, maar toen ik het uitlegde snapte hij het. In zijn vorige, erg internationale baan was dit bij hem erg normaal vanwege tijdszones en zo.
Ik heb een aparte mobiel van de zaak en in vakanties staat die op alles stil en zit die in mijn werktas. Moet hem altijd weer opladen aan het eind van de vakantie.

Zelf vind ik thuiswerken heerlijk. Ik doe meer als op kantoor, want wordt niet gestoord. Kan dan gelijk een wasje draaien, vaatwasser in- en uitruimen etc.
En ik sta niet in de file.

Met sommige collega’s ga ik vriendschappelijk om, twee zijn erg goede vrienden geworden. Die hebben trouwens in de loop der tijd banen elders gevonden.
Er is een collega waar ik thuis over de vloer kom. Dat is dan wel zakelijk als die ook thuis werkt, we wonen beiden in het westen en kantoor is in Arnhem, dus dat is veel handiger dan op kantoor afspreken.
Ik eet dan ook vaak een hapje mee. Is een erg gezellige collega.
When in doubt, the auditor is always right!
Maak er toch niet zo'n issue van. Hier wordt vrij veel buiten werktijd geappt en gemaild door collega's en ook door mijzelf. Anderzijds ga ik ook rustig even naar de kapper onder werktijd als dat zo uit komt om maar een voorbeeld te noemen. Wij hebben flexibele banen waarin het resultaat belangrijker is dan de uren, al is jezelf over de kop werken niet de bedoeling en ook niet nodig. Als ik een avond of weekend geen tijd/zin heb om met het werk bezig te zijn dan mute ik. Mijn collega's weten dat en bellen als het echt super dringend is. In al die jaren 1 keer gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
11-09-2019 20:40
Maak er toch niet zo'n issue van. Hier wordt vrij veel buiten werktijd geappt en gemaild door collega's en ook door mijzelf. Anderzijds ga ik ook rustig even naar de kapper onder werktijd als dat zo uit komt om maar een voorbeeld te noemen. Wij hebben flexibele banen waarin het resultaat belangrijker is dan de uren, al is jezelf over de kop werken niet de bedoeling en ook niet nodig. Als ik een avond of weekend geen tijd/zin heb om met het werk bezig te zijn dan mute ik. Mijn collega's weten dat en bellen als het echt super dringend is. In al die jaren 1 keer gebeurd.
Het verschilt denk ik ook wel of je daarvoor open staat of niet. Ik hoor/lees vaker van mensen die bijvoorbeeld een baan hebben met flexibele uren dat zij ook meer open staan om buiten de standaard werktijden bereikbaar te zijn, alhoewel dat niet voor iedereen geldt / zo hoeft te zijn. Aan de andere kant zijn er, zoals uit dit topic blijkt, ook mensen die minder of helemaal niet gecharmeerd zijn van werkgerelateerde telefoontjes, appjes en mailtje buiten werktijd. Dus wat voor jou (wellicht) geen issue is, kan voor iemand anders wel een punt zijn.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
09-09-2019 22:09
De jongere generatie is wat dat betreft wat gemakkelijker maar met het gevaar dat zij straks 24/7 in dienst zijn van hun werkgever zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
De scheidslijn prive en werk is qua collega’s erg dun bij mij. Ik doe mijn werk ook uit overtuiging, evenals mijn collega’s. En ik zou niet anders willen. Dat betekent niet dat ik 24 uur per dag in dienst sta van mijn werkgever. Werken doe ik niet na werktijd, en actielijstjes worden dan ook niet doorgeappt. Wel relevante media-berichtjes; omdat het ons allemaal interesseert. Of welgemeende persoonlijke berichtjes; om bijv een prettige vakantie te wensen, of succes voor iets belangrijks. Ik vind dit heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
11-09-2019 20:40
Maak er toch niet zo'n issue van. Hier wordt vrij veel buiten werktijd geappt en gemaild door collega's en ook door mijzelf. Anderzijds ga ik ook rustig even naar de kapper onder werktijd als dat zo uit komt om maar een voorbeeld te noemen. Wij hebben flexibele banen waarin het resultaat belangrijker is dan de uren, al is jezelf over de kop werken niet de bedoeling en ook niet nodig. Als ik een avond of weekend geen tijd/zin heb om met het werk bezig te zijn dan mute ik. Mijn collega's weten dat en bellen als het echt super dringend is. In al die jaren 1 keer gebeurd.
Ik vind het wel een issue. 1 vrije dag in de week en dan weer telefoon of je dit even kan checken of even daar heen kan bellen. Zo ben je dus 7 dagen in dienst. Ik maak al veel en flexibele uren. Dan wens ik niet op die ene dag die ik vrij heb en in die maximaal 3 weken per jaar vakantie ook nog gebeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, omdat het zo kan verschillen per werksector, team, enz.

Mijn persoonlijke kreet is altijd ‘Wie betaalt, die bepaalt’. Wij krijgen geen laptop, iPad of werktelefoon. Ook geen tweede simkaart of een soort BYOD regeling. Dus ik gebruik mijn zooi dan ook niet op of voor werk (ben jarenlang wel zo’n gekkie geweest).
Dus nee, mijn privénummer geef ik niet, ik check in mijn vrije weekend niet de werkmail op mijn iPad. Maandagochtend hoor en zie ik verder. Of de volgende werkdag. En voor nood en dood beschikt de werkgever over het nummer van mijn vaste telefoonlijn.

Uitzonderingen: stagiaires (zijn niet alle werkdagen aanwezig) en directe collega’s. Dat zijn de collega’s waar ik buiten werktijd ook wel eens mee op stap ga, die berichten zijn geen verzoekjes om acties, sparren of wat dan ook.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
11-09-2019 20:40
Maak er toch niet zo'n issue van. Hier wordt vrij veel buiten werktijd geappt en gemaild door collega's en ook door mijzelf. Anderzijds ga ik ook rustig even naar de kapper onder werktijd als dat zo uit komt om maar een voorbeeld te noemen. Wij hebben flexibele banen waarin het resultaat belangrijker is dan de uren, al is jezelf over de kop werken niet de bedoeling en ook niet nodig. Als ik een avond of weekend geen tijd/zin heb om met het werk bezig te zijn dan mute ik. Mijn collega's weten dat en bellen als het echt super dringend is. In al die jaren 1 keer gebeurd.

In principe heb ik elke avond en elk weekend geen zin om met het werk bezig te zijn.

Ik heb leuk werk, leuke collega's, maar ik werk om te leven en niet andersom. Een keer een avond doorwerken is echt geen probleem, maar dat is wel een uitzondering. Als ik mijn werk niet af krijg in 36 uur per week doe ik óf iets verkeerd, óf mis ik de vereiste kwaliteiten óf is er te grote werkvoorraad en moet werkgever voor versterking zorgen.

Gelukkig staan mijn collega's er net zo in.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven