Werkgever komt afspraken niet na

maandag 30 augustus 2021 om 17:11
Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe job in de retail.
Tijdens sollicitatie heb ik aangegeven niet te willen werken op de vrijdag en zaterdag, ivm prive redenen..die wil ik even niet omschrijven.
De vraag of ik af en toe wil invallen is oke, en dat wil ik wel.
Toen ik begon met werken werd ik alsnog elke vrijdag en zaterdag ingepland.
Ik heb aangegeven dat ik voorlopig wel om de zaterdag kan werken maar niet elke zaterdag en tijdelijk.
Mijn collega vroeg onlangs hoelang het nog duurde totdat ik elke zaterdag kan werken.
Ik heb gezegd heel lang, en dat het tot eind sept om de zaterdag is en daarna geen zaterdagen meer ga werken, zoals afgesproken.
Tot mijn verbazing werd ik ineens weer ingepland voor de vrijdagen en zaterdagen, ik heb aangegeven dat ik beslist die zaterdagen niet kan.
Ik krijg geen reactie van mijn leidinggevende.
Komende zaterdag ben ik dus ingepland, maar ik kan echt niet, en weet nu niet wat ik moet doen.
Leidinggevende is met vakantie, en de vervanger(man) geeft niet thuis.
Tijdens sollicitatie heb ik aangegeven niet te willen werken op de vrijdag en zaterdag, ivm prive redenen..die wil ik even niet omschrijven.
De vraag of ik af en toe wil invallen is oke, en dat wil ik wel.
Toen ik begon met werken werd ik alsnog elke vrijdag en zaterdag ingepland.
Ik heb aangegeven dat ik voorlopig wel om de zaterdag kan werken maar niet elke zaterdag en tijdelijk.
Mijn collega vroeg onlangs hoelang het nog duurde totdat ik elke zaterdag kan werken.
Ik heb gezegd heel lang, en dat het tot eind sept om de zaterdag is en daarna geen zaterdagen meer ga werken, zoals afgesproken.
Tot mijn verbazing werd ik ineens weer ingepland voor de vrijdagen en zaterdagen, ik heb aangegeven dat ik beslist die zaterdagen niet kan.
Ik krijg geen reactie van mijn leidinggevende.
Komende zaterdag ben ik dus ingepland, maar ik kan echt niet, en weet nu niet wat ik moet doen.
Leidinggevende is met vakantie, en de vervanger(man) geeft niet thuis.
maandag 30 augustus 2021 om 17:25
Ik neem aan dat je deze afspraak schriftelijk hebt gemaakt aangezien in de retail de vrijdagen en de zaterdagen vaak de drukste dagen zijn. Dan kan je daarnaar verwijzen en aangeven dat dit expliciet schriftelijk is overeengekomen.
Als je het niet schriftelijk bent overeengekomen dan kan je er natuurlijk niks mee maar ik ga er vanuit dat je zoiets belangrijks hebt laten vastleggen.
Als je het niet schriftelijk bent overeengekomen dan kan je er natuurlijk niks mee maar ik ga er vanuit dat je zoiets belangrijks hebt laten vastleggen.
maandag 30 augustus 2021 om 17:28
En de afspraak "ik kan vrijdagen en zaterdagen niet, maar soms weer wel en ik ga van in begin al akkoord met een aantal zaterdagen werken" is natuurlijk te vaag voor je baas. En je collega's.
Die zien gewoon dat je nu wel - enigszins tegen je zin - zaterdagen werkt.
Net in begin moet je standvastig overkomen en zeggen "Ik kan vrijdagen en zaterdagen nooit. Punt."
Kan je na een half jaar nog altijd 1 keer om de 2 maanden ofzo inspringen bij hoge nood, maar dan weten ze tenminste dat dat de strikte lijn is.
Die zien gewoon dat je nu wel - enigszins tegen je zin - zaterdagen werkt.
Net in begin moet je standvastig overkomen en zeggen "Ik kan vrijdagen en zaterdagen nooit. Punt."
Kan je na een half jaar nog altijd 1 keer om de 2 maanden ofzo inspringen bij hoge nood, maar dan weten ze tenminste dat dat de strikte lijn is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 30 augustus 2021 om 17:43
Bwah, ik snap in de retail anders wel dat ze het gewoon proberen op 't drukste moment van de week.
En opstartster is dan ook nog vanaf zo'n beetje het eerste moment wel de helft van de zaterdagen komen opdraven.
Zo "onmogelijk" is "ik kan onmogelijk op vrijdag en zaterdag werken" dus blijkbaar niet.
Dus nogal logisch dat ze het nu ook weer gewoon verder zetten en opnieuw proberen met de nieuwe planning.
Het is op de meeste retail-plekken ook gewoon een beetje eigen aan de job dat ze testen hoe ver ze kunnen gaan.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-08-2021 17:44
7.14% gewijzigd
Is dit nu later?

maandag 30 augustus 2021 om 17:43
Nee staat helaas niet vast, is mondeling afgesproken.
In mijn contract staat daar niets over, alleen dat ik een 20u contract heb, niet op welke dagen en uren ik werk.
Ik ben die dagen gaan werken omdat het toen nog kon, en heb aangegeven dat dat later niet meer mogelijk was.
Ja vaag..klopt..dat snap ik.
Maar ik wilde die baan, en wist ook niet dat ik op die dagen toch ingezet werd.
In mijn contract staat daar niets over, alleen dat ik een 20u contract heb, niet op welke dagen en uren ik werk.
Ik ben die dagen gaan werken omdat het toen nog kon, en heb aangegeven dat dat later niet meer mogelijk was.
maandag 30 augustus 2021 om 17:46
En werk je nu 20u?nadanni schreef: ↑30-08-2021 17:43Nee staat helaas niet vast, is mondeling afgesproken.
Of meer uren door die extra zaterdagen?
(In het laatste geval kan je het ook nog afschuiven op dat je vanaf september geen overuren wenst te doen.)
En tja, niet bijster slim dus dat er niets op papier staat.
Ik zou dus op zoek gaan naar ander werk, want je zal al zwaar moeten knokken - en aanzien worden als moeilijk - om nu nog iets op papier te krijgen.
Is dit nu later?

maandag 30 augustus 2021 om 17:48
Wissewis schreef: ↑30-08-2021 17:43Bwah, ik snap in de retail anders wel dat ze het gewoon proberen op 't drukste moment van de week.
En opstartster is dan ook nog vanaf zo'n beetje het eerste moment wel de helft van de zaterdagen komen opdraven.
Zo "onmogelijk" is "ik kan onmogelijk op vrijdag en zaterdag werken" dus blijkbaar niet.
Dus nogal logisch dat ze het nu ook weer gewoon verder zetten en opnieuw proberen met de nieuwe planning.
Het is op de meeste retail-plekken ook gewoon een beetje eigen aan de job dat ze testen hoe ver ze kunnen gaan.
Ik vind het gek dat jij het normaal vindt dat werkgevers zo met hun medewerkers omgaan. Ongeacht de branche is goed werkgeverschap nogal belangrijk. En daar kom je verder mee dan uittesten en afspraken ‘vergeten’.
maandag 30 augustus 2021 om 17:51
Ik hoor al 20 jaar niets anders (en ik ben 37, waarschijnlijk geldt het eigenlijk al 100 jaar).
Zeker in de retail.
In de kantoor-wereld zullen ze zoiets niet te gauw testen.
Maar wel in een wereld waar ze "morgen" (of volgende week of volgende maand) desnoods iemand anders - al was het een 16-jarige - laten opdraven.
Dan kan je daar kwaad over worden.
Maar daar ben je weinig mee.
Tenzij ineens elke 16-jarige mee met elke medewerker in de retail aan 1 zeel gaat trekken betreffende arbeids-voorwaarden en dergelijke.
En de kans dat dat gebeurt ... is helaas bijna 0.
Is dit nu later?

maandag 30 augustus 2021 om 18:17
Bwah, er wordt gewoon misbruik gemaakt van TO.Wissewis schreef: ↑30-08-2021 17:43Bwah, ik snap in de retail anders wel dat ze het gewoon proberen op 't drukste moment van de week.
Ik zou een andere baan zoeken, en dit soort zaken voortaan wel vast laten leggen.

maandag 30 augustus 2021 om 18:18
Vervelend voor je dat jij geen andere verhalen kent. Ik ken die gelukkig wel. Genoeg leuke en meedenkende werkgevers. Ook in de retail.Wissewis schreef: ↑30-08-2021 17:51Ik hoor al 20 jaar niets anders (en ik ben 37, waarschijnlijk geldt het eigenlijk al 100 jaar).
Zeker in de retail.
In de kantoor-wereld zullen ze zoiets niet te gauw testen.
Maar wel in een wereld waar ze "morgen" (of volgende week of volgende maand) desnoods iemand anders - al was het een 16-jarige - laten opdraven.
Dan kan je daar kwaad over worden.
Maar daar ben je weinig mee.
Tenzij ineens elke 16-jarige mee met elke medewerker in de retail aan 1 zeel gaat trekken betreffende arbeids-voorwaarden en dergelijke.
En de kans dat dat gebeurt ... is helaas bijna 0.
Als niemand er ooit tegenin gaat, wat zeg ik, het zelfs normaal vindt, dan blijven ze het proberen he.
maandag 30 augustus 2021 om 18:23
Inderdaad altijd vast laten leggen, dit soort uitzonderlijke voorwaarden.
Maar goed, daar heb je nu niets meer aan. Hoe heb je geprobeerd contact te leggen, het lijkt me raar dat een leidinggevende dagenlang de telefoon niet opneemt? Anders toch maar even langs de winkel, je kunt moeilijk gewoon niet komen opdagen.
Maar goed, daar heb je nu niets meer aan. Hoe heb je geprobeerd contact te leggen, het lijkt me raar dat een leidinggevende dagenlang de telefoon niet opneemt? Anders toch maar even langs de winkel, je kunt moeilijk gewoon niet komen opdagen.
maandag 30 augustus 2021 om 18:37
Tsja, afspraak gemaakt en je daar dan zelf niet aan houden, zo blijven ze over je heen lopen.Toen ik begon met werken werd ik alsnog elke vrijdag en zaterdag ingepland.
Honey, you should see me in a crown
maandag 30 augustus 2021 om 18:38
BE Kees, BE. Altijd bijzondere ervaringen daar van deze forumster.
Honey, you should see me in a crown
dinsdag 31 augustus 2021 om 09:34
Je hebt het mondeling afgesproken maar óók zwart op wit getekend voor wel de hele week werken. Dat is niet slim want zwart op wit telt gewoon zwaarder en dat is helaas waar je 'recht' (en plicht) ligt. Je zult er echt onderling uit moeten gaan komen en als je eenzijdig weigert is dat werkweigering en ben je verder van huis.
dinsdag 31 augustus 2021 om 10:00
Ik ken het binnen de retail echt niet dat je wordt aangenomen met standaard vrijdag-zaterdag vrij. Hooguit als hulpkracht die dan de avonden en zondag wel komt, maar standaard die twee dagen niet beschikbaar als reguliere medewerker is meestal gewoonweg niet aannemen.
Niet handig dat je wat er mondeling besproken is niet hebt vast laten leggen, juist omdat het in deze sector niet gebruikelijk is.
Niet handig dat je wat er mondeling besproken is niet hebt vast laten leggen, juist omdat het in deze sector niet gebruikelijk is.
dinsdag 31 augustus 2021 om 10:19
Een winkel moet tijdens winkeltijden bemand zijn.
Het is geen werk dat medewerkers later, of thuis kunnen inhalen.
Je kunt geen bedrijf draaien in de sprokkeluurtjes die overblijven nadat iedereen zijn hobbies, zorgtaken en 'liever niet' dagen heeft ingevuld.
Zeker omdat TO zo'n vaag signaal stuurt: Ik kan niet op vrijdag/zaterdag, maar soms wel, we leggen het niet vast en ik begin er meteen mee.
Echt, als werkgever zou het niet in mij opkomen om nu te zeggen 'jij hebt wel genoeg op vrijdag en zaterdag gewerkt, ga maar lekker naar huis, wij redden het wel' .
TO schrijft 'werkgever komt afspraken niet na' - ze heeft ze zelf ook niet nageleefd. Hoe hard zijn ze dan?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

dinsdag 31 augustus 2021 om 13:47
KooktMetKnoflook schreef: ↑31-08-2021 10:19Een winkel moet tijdens winkeltijden bemand zijn.
Het is geen werk dat medewerkers later, of thuis kunnen inhalen.
Je kunt geen bedrijf draaien in de sprokkeluurtjes die overblijven nadat iedereen zijn hobbies, zorgtaken en 'liever niet' dagen heeft ingevuld.
Zeker omdat TO zo'n vaag signaal stuurt: Ik kan niet op vrijdag/zaterdag, maar soms wel, we leggen het niet vast en ik begin er meteen mee.
Echt, als werkgever zou het niet in mij opkomen om nu te zeggen 'jij hebt wel genoeg op vrijdag en zaterdag gewerkt, ga maar lekker naar huis, wij redden het wel' .
TO schrijft 'werkgever komt afspraken niet na' - ze heeft ze zelf ook niet nageleefd. Hoe hard zijn ze dan?
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de retail werkt. TO heeft het in de gesprekken voordat ze werd aangenomen aangegeven, en zij hebben de keuze gemaakt haar toch in dienst te stellen. Dan moeten ze zich ook aan de afspraken houden en dat is waar het hier nu over gaat. Dat vind ik getuigen van slecht werkgeverschap.
Als ze iemand wilden hebben die specifiek die dagen kon werken hadden ze met een ander in zee moeten gaan.