Werk & Studie alle pijlers

Werkgevers - Hoe het niet moet

08-09-2010 20:36 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als we dan toch over solliciteren bezig zijn, kunnen de werkzoekende die hier ook op het forum zitten, ook wel aan werkgevers wat tips laten weten toch??

-Sollicitatiebrieven waar mensen misschien uren over gedaan hebben, hebben laten nalezen door familie/vrienden/whatever gelijk afkraken. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met een brief schrijven, of zijn zo moedeloos door lang werk zoeken dat de brief ook steeds korter word. Het CWI belooft mensen om te helpen met brieven schrijven, maar die raden ook helemaal niet aan om 2 alinea's motivatie te sturen. Kort en bondig is daar het motto. Evenals je sollicitatiebrief. Je kunt gewoon een brief krijgen waarin je alleen de namen hoeft te veranderen en de functie.

-Sollicitanten eens een bevestiging en update van de ontvangen brief geven. Sommige mensen zitten letterlijk voor hun mailbox/brievenbus/telefoon te wachten op een signaal van de werkgevers kant.
-Een duidelijke werkomschrijving in de vacature zetten. Met duidelijk de taken erin.

-Niet dingen mooier laten klinken dan ze zijn. Ik ben eens naar een sollicitatie gegaan waarin gevraag werd om een receptioniste, puntje bij paaltje kwam ik terecht op een callcenter..
Sollicitaties via een online formulier willen hebben, met de vermelding om "kort en bondig een motivatie te geven" en vervolgens iemand afwijzen vanwege weinig info in de "sollicitatiebrief".
Je realiseren dat er aan de andere kant van de brief / mail echte mensen zitten.
668, the neighbour of the Beast
- Vragen om iemand met HBO-/universitair niveau en dan vervolgens op de proppen komen met een functie die MBO-niveau nog niet eens waardig is.

En in dezelfde lijn:

- Een vacature uitzetten waarin gezocht wordt naar iemand met bijv. HBO-niveau en als dan zo iemand solliciteert zeggen: we zijn bang dat je te overgekwalificeerd bent en dat je je gaat vervelen, dus we willen je niet.

Las net het andere topic! Verder niks toe te voegen.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Touche!

(met streepje op e, kon ik niet vinden!)
This is not kosher!
Gutteguttegut.

Maar toch doe ik ook een duit in het zakje:

Uit de CV komt duidelijk naar voren dat persoon geen specifieke ervaring in de branche heeft. Nodig hem dan ook niet uit voor een gesprek als je vind dat die ervaring cruciaal is om de functie te vervullen.
alt+130 intoetsen

-Om een pasfoto vragen bij een sollicitatiebrief.. waarvoor is dat relevant?? Ik solliciteer toch niet naar model?? Als ik op uiterlijk word geselecteerd hoeft het van mij niet..
Een bedrijf in een vrij specifieke branche hebben, met maar één soort product, daar tijdens het sollicitatiegesprek zelf uuuuuuren over praten en dan verbaasd zijn dat de sollicitant weinig geïnteresseerd leek op het einde van het gesprek
-Je meer dan een uur laten reizen, en bij binnenkomst alles snel willen afhandelen want er zijn nog meer sollicitanten.

-Vragen om mensen met een WW uitkering, zodat je ze niet hoeft te betalen (gebeurt echt!! Banen met opleiding, maar alleen als je minimaal een jaar ww heb)
-Selecteren op leeftijd boven kennis..
Of iemand een half uur of 3 kwartier laten wachten bij de receptie, voordat je ze komt ophalen voor het gesprek.

(en ja, dat gebeurt váák)
Ja idd.. dat gebeurt heeeeeeeeel vaak.. heb al eens 2 uur zitten wachten voor een gesprek van 5 minuten..

(Ja ik ben wanhopig )
quote:Namine schreef op 08 september 2010 @ 20:59:

alt+130 intoetsen

-Om een pasfoto vragen bij een sollicitatiebrief.. waarvoor is dat relevant?? Ik solliciteer toch niet naar model?? Als ik op uiterlijk word geselecteerd hoeft het van mij niet..

Thanks! Oh nee, heb Mac, werkt niet! Hoe moet dat als ik nu moet solliciteren???? Nou dan stuur ik wel een foto mee, zijn ze zeker overtuigd

En vertel dat ik niet kan leidinggeven...
This is not kosher!
- overdreven vragen stellen als ''waar wil je zijn over 5 jaar'' voor een tijdelijke functie.....

- afwijzen op vage redenen, en een maand later dezelfde vacature opnieuw zien verschijnen

- vissen naar informatie; hoe vaak ben je ziek? En gespeelde interesse door te vragen of je ook samenwoont, maar stiekem gewoon willen weten of je kinderen hebt...

- geen reactie of bevestiging geven

- die eeuwige spookvacatures. Je belt er heen voor extra informatie, de vacature staat net 1 dag online, maar is al ''intern opgevuld''..... en dan toch stug die vacature een week laten staan....
-
In de functieomschrijving zetten dat er sprake is van meer dan uitstekende arbeidsvoorwaarden, maar feitelijk niet eens pensioen te bieden en moeilijk te doen over reiskostenvergoeding.
quote:Namine schreef op 08 september 2010 @ 21:06:

Ja idd.. dat gebeurt heeeeeeeeel vaak.. heb al eens 2 uur zitten wachten voor een gesprek van 5 minuten..

(Ja ik ben wanhopig )Pfff, dat is echt ronduit onbeschoft zeg. Knap dat je bent blijven wachten (maar begrijpelijk als je dringend een baan nodig hebt. Dat is ook vaak het probleem hè, werkgevers kunnen een hoop maken als jij op zoek bent naar een baan).
quote:Namine schreef op 08 september 2010 @ 20:36:

Als we dan toch over solliciteren bezig zijn, kunnen de werkzoekende die hier ook op het forum zitten, ook wel aan werkgevers wat tips laten weten toch??Bij voorbaat dank. Even zien of ze nuttig zijn.quote:-Sollicitatiebrieven waar mensen misschien uren over gedaan hebben, hebben laten nalezen door familie/vrienden/whatever gelijk afkraken.Ik kraak niks af waar een sollicitant bij is. Maar aan de andere kant heb ik niks te maken met hoeveel uur het gekost heeft. Als je 10 uur nodig hebt om rotzooi te produceren is het nog steeds rotzooi.quote:Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met een brief schrijven, of zijn zo moedeloos door lang werk zoeken dat de brief ook steeds korter word.Ja, en? Moet ik dan mensen uit medelijden maar een baan geven ofzo?quote:Het CWI belooft mensen om te helpen met brieven schrijven, maar die raden ook helemaal niet aan om 2 alinea's motivatie te sturen. Kort en bondig is daar het motto.Hier ook, laat proza vooral thuis.quote:-Sollicitanten eens een bevestiging en update van de ontvangen brief geven. Sommige mensen zitten letterlijk voor hun mailbox/brievenbus/telefoon te wachten op een signaal van de werkgevers kant.Check. Doen we. Tenzij het een open sollicitatie is.
ik ben pas net begonnen, dus ik zal veel van de hier genoemde dingen nog wel tegen gaan komen.
Iemand afwijzen omdat je op zoek bent naar iemand met meer ervaring, terwijl het een junior functie betreft.

Edit: dat overkwam mijn vriend dus. Het gesprek liep voor geen meter, die mensen konden niet sollicitatiegesprekken voeren. De vragen werden heel aanvallend gesteld. Hij is waarschijnlijk gewoon afgewezen omdat ze hem een eikel vonden, zeg dat dan gewoon denk ik dan....in plaats van zo'n lulkoek reden verzinnen.
Dannas, u is niet zonder spelfouten
quote:Namine schreef op 08 september 2010 @ 20:38:

-Een duidelijke werkomschrijving in de vacature zetten. Met duidelijk de taken erin. Sollicitanten die niet zelf een idee hebben over hun taken hoeven we niet.quote:-Niet dingen mooier laten klinken dan ze zijn. Ik ben eens naar een sollicitatie gegaan waarin gevraag werd om een receptioniste, puntje bij paaltje kwam ik terecht op een callcenter..check. We maken het lelijker dan het is
quote:limara schreef op 08 september 2010 @ 21:09:

Die eeuwige spookvacatures. Je belt er heen voor extra informatie, de vacature staat net 1 dag online, maar is al ''intern opgevuld''..... en dan toch stug die vacature een week laten staan....

Ja die zijn idd gruwelijk.. ben je echt lang bezig met een brief, je heb de baan al helemaal voor ogen zegmaar, en dan krijg je een bericht dat het al ingevuld is..

quote:S0LEIL schreef op 08 september 2010 @ 21:10:

[...]

Pfff, dat is echt ronduit onbeschoft zeg. Knap dat je bent blijven wachten (maar begrijpelijk als je dringend een baan nodig hebt. Dat is ook vaak het probleem hè, werkgevers kunnen een hoop maken als jij op zoek bent naar een baan).

Ja idd.. en ik bén wanhopig.. want ik kom bijv nieteens in een magazijn aan de bak..

Maar ik ben niet de enige die wanhopig zoekt, dat weet ik zeker. Veel meer mensen met mij hebben geen ww of recht op ander geld van de overheid, en zitten dus ook elke maand te piekeren hoe ze t nu weer gaan redden. Als werkgevers die brieven nou idd eens behandelen of er mensen achter zitten.. dat zou denk al een hoop schelen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven