Werk & Studie alle pijlers

Werkzaamheden die niet tot mijn takenpakket horen

14-05-2018 17:34 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik werk bij een bedrijf waar ik licht administratieve werkzaamheden doe (deed). Mijn functie is van origine telefoniste/administratief medewerker. Sinds 1,5 jaar doe ik behoorlijk wat werkzaamheden erbij. ik organiseer bijeenkomsten en evenementen, ik boek vergaderzalen, hotelkamers en vluchten. Ik organiseer grote vergaderingen en notuleer ze. Ik onderhoud de website, ik stel nieuwsbrieven op. Ik doe veel regelwerk, beheer agenda's ,personeel gerelateerde werkzaamheden zoals opstellen contracten, vragen beantwoorden van personeel over meest uitlopende zaken. Dus al lang niet meer alleen de facturatie en opnemen van de telefoon waar ik voor aangenomen ben.

Mijn baas vindt een secretaresse onzin, hij zegt dat hij die niet nodig heeft. Dat kan ik me voorstellen want volgens mij ben ik o.a. secretaresse. :-) Ik ben zelf 46 en heb een MBO+/HBO (tweejarig) achtergrond op secretarieel gebied. Ik ben ook 12 jaar directiesecretaresse geweest. Hoewel ik het werk en het bedrijf superleuk vind merk ik dat het me begint te irriteren. Ik doe al lange tijd werkzaamheden waar ik niet voor betaald wordt. Mijn salaris is 2200 op basis van een 40 urige werkweek. Ik wil dit dus gaan bespreken. Wat vinden jullie? En hoe zal ik dit eens aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Zo'n grote stijging naar 2700-2800 is voor je baas tegelijkertijd de erkenning dat ze je al die tijd onderbetaald hebben. Dus dat wordt een ego-ding. Mijn ervaring is dat als je een spotprijsje bij een organisatie bent gekomen, het nooit meer helemaal goed komt... :(

Ik heb het ook wel eens gedaan (in de crisis allang blij dat ze me wilden), voor veel minder in dienst gekomen. 400 euro bruto minder dan ik vroeg... en zodoende ver onder het loon van m'n vorige functie, maar ja, die baan was ik kwijtgeraakt dus daar kon ik alleen met weemoed op terugkijken. Gezegd werd dan dat ze eerst moesten zien of ik wel beviel, na een half jaar viel er wel over mijn voorstel te praten. En na een half jaar bleek dan dat ik wel was bevallen, maar de stap naar mijn voorstel toch nog te groot was. Dus gingen ze in het midden zitten. En zat ik daarmee ook meteen aan m'n top.

Maar wat let je om verder te kijken. Zonder de druk van de schopstoel. En misschien is dit ook wel hét moment om een assertiviteitstraining o.i.d. te gaan volgen. Daar heb je sowieso wat aan, ook in volgende functies.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
16-05-2018 09:24
Dat hangt toch echt heel erg van de sector en de cao af. Hier een hele grote organisatie en de secretaresses komen absoluut niet voorbij de 2800 euro per maand en dan zitten ze aan het einde van hun schaal. Ook al zijn ze secretaresse van de hoofdirectie of de RvB.
Dan worden de secretaresses in jouw sector zwaar onderbetaald ten opzichte van marktconform.
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie. Als het erop aankomt, trek je aan het kortste eind. Een salaris van 2.200 euro bruto is weinig voor je takenpakket en leeftijd. Probeer de relatie met die chef toch goed te houden. Wijs hem er nuchter op wat in je arbeidscontract staat en wat je allemaal in de praktijk doet. Stuur hier eventueel een korte e-mail over na zodat hij dit kan nalezen. In mondelinge communicatie gaat veel inhoud vaak verloren.

Verder zijn de mogelijkheden ook afhankelijk van wat voor soort bedrijf het is. Groot of klein bedrijf en in welke branche. Sommige bedrijven kunnen werknemers niet meer betalen dan ze al doen of klein beetje meer. Aan jou dan de keuze om daar wel of geen genoegen mee te blijven nemen.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
16-05-2018 10:25
Zo'n grote stijging naar 2700-2800 is voor je baas tegelijkertijd de erkenning dat ze je al die tijd onderbetaald hebben.

Een bekende van mij vroeg 5 jaar lang om een verhoging naar marktconform (+ zo’n 25%), maar nee, een verhoging van meer dan een paar procent per jaar zat er echt niet in. Totdat hij op een goede dag een andere baan kreeg aangeboden waar ze hem wel marktconform wilde betalen. Toen hij zijn ontslag indiende, kwam men opeens wel over de brug met een forse verhoging en bood men zelfs nog meer dan de nieuwe baan. Toen kon het dus opeens wel.

Ik weet niet meer precies wat hij heeft gezegd, maar het kwam er op neer dat dit voor hem wel bevestigde dat ze hem dus willens en wetens jarenlang flink hadden onderbetaald, en dat dit reden genoeg was om niet eens over het voorstel na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met alle reacties van NummerZoveel. Kom op, uit die schulp en kom op voor jezelf! En wat LizBakker ook schrijft, zeer bijzonder dat wanneer je iets probeert te bespreken met je baas, dat zijn eerste reactie is: 'dit irriteert me'... Pardon?! Je kaart zeer terecht dit onderwerp aan! Mijn wedervraag zou geweest zijn 'waarom irriteert jou dit en ik wil het hier gewoon, op een geschikt tijdstip, met je over hebben'? Maar ik ben, ook door schade en schande wijs geworden, wel assertief geworden wanneer het op dit soort zaken aankomt.

Wat iemand anders hier ook al aangaf, het is gemiddeld minder gebruikelijk / geaccepteerd dat vrouwen onderhandelen over hun salaris. Daarom verdienen we ook zoveel minder dan mannen in dezelfde functie... Maar daar moeten we echt hoognodig van af.

TO, je wordt echt zwaar onderbetaald. Niet bang zijn wat je baas van je denkt /vindt, je hebt meer dan terecht een punt: nu zakelijk hier een oplossing voor zoeken.
pingpong wijzigde dit bericht op 16-05-2018 13:09
Reden: toevoeging
12.34% gewijzigd
vivinnetje schreef:
16-05-2018 10:25
Zo'n grote stijging naar 2700-2800 is voor je baas tegelijkertijd de erkenning dat ze je al die tijd onderbetaald hebben. Dus dat wordt een ego-ding. Mijn ervaring is dat als je een spotprijsje bij een organisatie bent gekomen, het nooit meer helemaal goed komt... :(
Ik begrijp de openingspost denk ik niet helemaal. Want to geeft aan al heel lang extra werkzaamheden erbij te hebben gekregen, terwijl ze voorheen alleen maar basis administratieve dingen deed. Maar op de vraag hoe lang ze er al werkt, is het antwoord anderhalf jaar. Dat is toch helemaal niet lang? Dus hoe lang deed je waar je voor aangenomen was? En sinds hoe lang doe je extra taken dan? Dat zal dan toch niet meer dan een paar maanden zijn? Niet iets waarin je je onmisbaar hebt gemaakt denk ik. Bovendien is de persoon die voor jou deze werkzaamheden deed, weer teruggehaald voor x uur. Dus vraag me af hoe sterk je staat in je verhaal.
Ik vind 3000 bruto wel een erg hoog salaris voor secretaresse werk trouwens. Heb niet het idee dat de secretaresses op mijn werk dat verdienen.
Mentosje schreef:
15-05-2018 15:43
Ik werk 1,5 jaar bij dit bedrijf (...)
Vooral omdat mijn voorganger ook weer voor een aantal uren terug is in het bedrijf.
Dit snap ik dus niet goed. Sinds hoe lang die extra taken er bovenop zijn gekomen. En wat doet je voorganger nu voor functie? Is het de bedoeling dat ze de taken weer terugneemt?
Je kunt ook voortstellen het aantal en type werkzaamheden terug te schroeven en het dan bij hetzelfde salaris te houden. Dan kan die voorganger de overige werkzaamheden oppakken.

Om precies deze reden werk ik niet graag bij kleine bedrijven. Ik houd ervan dat dingen fatsoenlijk geregeld zijn en dat je je met dit soort vraagstukken in eerste instantie tot HR kunt wenden, in plaats van tot een geïrriteerde baas die wel wat anders aan zijn hoofd heeft.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
16-05-2018 13:36
Om precies deze reden werk ik niet graag bij kleine bedrijven. Ik houd ervan dat dingen fatsoenlijk geregeld zijn en dat je je met dit soort vraagstukken in eerste instantie tot HR kunt wenden, in plaats van tot een geïrriteerde baas die wel wat anders aan zijn hoofd heeft.
Ik werk juist wel graag bij kleinere organisaties, omdat daar gemiddeld minder vast ligt in functiehuizen, CAO's etc. Maar wél met de juiste manager/baas boven je: dat maakt of breekt zo'n functie, de vrijheid die je krijgt en het salaris / de verhogingen. Relatie is alles. Bij mijn vorige grote werkgever was niets mogelijk, want valt buiten stramien blablabla, bij huidige kleine werkgever net een flinke loonsverhoging gehad (10%) vanwege goed functioneren (nadat ik het wél als eerste had aangekaart) en extra taken tov ook zo'n anderhalf jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-05-2018 07:26
Klopt dit wel? Ik heb net mijn salaris gecheckt en intermediair komt op 700-1000 euro bruto per maand meer uit dan ik nu verdien. Ik verdien niet bakken met geld momenteel, maar ook niet bepaald het minimum. Als ik via indeed kijk, krijg ik een indicatie die wel in overeenstemming met mijn huidige salaris is.
Je redenering klopt denk ik niet helemaal, als salarisindicaties op dergelijke sites gebaseerd zijn op salarissen uit het verleden, zouden de salarissen van nu zelfs (een stuk) hoger moeten zijn.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
16-05-2018 17:30
Je redenering klopt denk ik niet helemaal, als salarisindicaties op dergelijke sites gebaseerd zijn op salarissen uit het verleden, zouden de salarissen van nu zelfs (een stuk) hoger moeten zijn.
Nee hoor, dat ligt maar net aan het vakgebied en de markt van vraag en aanbod. Aan arbeidskrachten in sommige functies is nu een overschot, terwijl er in het verleden tekorten waren. En dus verdiende men in het verleden veel meer dan men nu nog kan vragen. Dat zie je bijvoorbeeld bij bepaalde functies in de financiële wereld, waar een deel van de voorheen zeer duurbetaalde kennis inmiddels vrijwel volledig is geautomatiseerd.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, vandaag dus een gesprek gehad met mijn baas. Ik heb het volgende aanbod gekregen. Ik krijg een brutosalaris van 2600 euro obv een 36 urige werkweek. Vanaf deze maand gaat mijn werkgever mijn pensioenpremie betalen, dat is zo’n 200 euro. Verder ga ik vanaf dit jaar een winstdeling krijgen in de vorm van een bruto maandsalaris. o_o Ik ben dus eigenlijk best wel confuus omdat dit volgens mij best een goed aanbod is. :woa:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-05-2018 10:52
Dan worden de secretaresses in jouw sector zwaar onderbetaald ten opzichte van marktconform.
Net even gecheckt in onze cao en bij verschillende vacatures, in mijn sector verdienen secretaresses maximaal 2700, met nog een uitloop tot 2900 als ze management assistent (vergelijkbaar met directiesecretaresse) zijn. Dat is de absolute top van de schaal, daar komen ze niet bovenuit, en dat is dus met jaren ervaring. En dan heb je echt functies die nog een stuk zwaarder zijn dan die TO hier beschrijft.
Nou werk ik niet bepaald in een commerciële sector, maar dat een directiesecretaresse minimaal op 3500 gaat gewoon lang niet altijd op.
Goede stap de richting in!
Je kunt altijd nog volgend jaar solliciteren naar andere plekken. Voor nu maak je een mooie stap in je salaris.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
16-05-2018 19:43
Dag allemaal, vandaag dus een gesprek gehad met mijn baas. Ik heb het volgende aanbod gekregen. Ik krijg een brutosalaris van 2600 euro obv een 36 urige werkweek. Vanaf deze maand gaat mijn werkgever mijn pensioenpremie betalen, dat is zo’n 200 euro. Verder ga ik vanaf dit jaar een winstdeling krijgen in de vorm van een bruto maandsalaris. o_o Ik ben dus eigenlijk best wel confuus omdat dit volgens mij best een goed aanbod is. :woa:
Wat fijn! De boodschap van de baas is duidelijk, hij waardeert je en is bereid daar ook extra voor te betalen.

Als je alles bij elkaar optelt, dan kom je hiermee uit tussen de 3000-3500 br/mnd obv 40 uur die ik eerder als richtlijn gaf, dus het lijkt mij ook een prima aanbod.

Vergeet niet heel enthousiast te reageren en uitvoerig te bedanken, en zorg ervoor dat het op papier komt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-05-2018 19:49
Net even gecheckt in onze cao en bij verschillende vacatures, in mijn sector verdienen secretaresses maximaal 2700, met nog een uitloop tot 2900 als ze management assistent (vergelijkbaar met directiesecretaresse) zijn. Dat is de absolute top van de schaal, daar komen ze niet bovenuit, en dat is dus met jaren ervaring. En dan heb je echt functies die nog een stuk zwaarder zijn dan die TO hier beschrijft.
Nou werk ik niet bepaald in een commerciële sector, maar dat een directiesecretaresse minimaal op 3500 gaat gewoon lang niet altijd op.
Ik weet niet beter dan 2500-3000 voor afdelingssecretaresse en 3000-4000 voor directiesecretaresse, beiden in niet commerciële sector. Bij een multinational zit de receptioniste al rond de 2000-2500, de afdelingssecretaresse tussen de 2500-3500 en de directiesecretaresse ergens tussen de 4000-6000.
Yes! Goed nieuws TO!
Mentosje schreef:
16-05-2018 19:43
Dag allemaal, vandaag dus een gesprek gehad met mijn baas. Ik heb het volgende aanbod gekregen. Ik krijg een brutosalaris van 2600 euro obv een 36 urige werkweek. Vanaf deze maand gaat mijn werkgever mijn pensioenpremie betalen, dat is zo’n 200 euro. Verder ga ik vanaf dit jaar een winstdeling krijgen in de vorm van een bruto maandsalaris. o_o Ik ben dus eigenlijk best wel confuus omdat dit volgens mij best een goed aanbod is. :woa:
Wow! Je krijgt een verhoging van ca 17% + winstdeling + pension! Zie je wel dat assertief zijn kan lonen. Onthou dat!
Gefeliciteerd! :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Functie title maakt niets uit.

Wat verdien je?
2200

Wat moet je er voor doen?
Ontzettend veel. Je bent eerder een soort manager.

Wat kun je eraan doen?
Praten helpt niet. Gewoon betere baan zoeken of de intentie geven dat je weg gaan, misschien geven ze je wel meer geld..

Minder doen is niet echt een optie denk ik. Je doet dit immers al en waarschijnlijk doe je het ook goed!

Jou meer geld geven is goedkoper dan iemand extra aannemen welke zeker meer zal verdienen dan 2200.
Alle reacties Link kopieren
haha, ik zat op pagina 2 ;).


mooie uitkomst. Ik zei het!
Alle reacties Link kopieren
gregie schreef:
16-05-2018 21:21
haha, ik zat op pagina 2 ;).


mooie uitkomst. Ik zei het!
:rofl: Maar toch bedankt voor het advies.
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor het meedenken en adviseren. Ik zat er zo ontzettend mee. Ik kwam er alleen echt niet uit. Dankzij jullie support heb ik dit toch maar gedurfd en heeft het goed uitgepakt. Nogmaals heel erg bedankt. Ik ben super dankbaar. :flirting: :redrose: :heart: :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-05-2018 19:55
Wat fijn! De boodschap van de baas is duidelijk, hij waardeert je en is bereid daar ook extra voor te betalen.

Als je alles bij elkaar optelt, dan kom je hiermee uit tussen de 3000-3500 br/mnd obv 40 uur die ik eerder als richtlijn gaf, dus het lijkt mij ook een prima aanbod.

Vergeet niet heel enthousiast te reageren en uitvoerig te bedanken, en zorg ervoor dat het op papier komt.
Ik heb vanmiddag een fles Southern Comfort voor hem gekocht. Dat drinkt hij graag. En verder heb ik inderdaad heel enthousiast bedankt (nadat ik van de schrik was bekomen) . Hij heeft het inmiddels op de mail gezet en morgen krijg ik het officieel via de post. Eind goed, al goed. :daisy: Dank je wel voor je tijd. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
16-05-2018 20:44
Wow! Je krijgt een verhoging van ca 17% + winstdeling + pension! Zie je wel dat assertief zijn kan lonen. Onthou dat!
Gefeliciteerd! :cheers:
Dank je wel. Ook voor je tijd en advies. :redrose: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
16-05-2018 21:59
Ik heb vanmiddag een fles Southern Comfort voor hem gekocht. Dat drinkt hij graag. En verder heb ik inderdaad heel enthousiast bedankt (nadat ik van de schrik was bekomen) . Hij heeft het inmiddels op de mail gezet en morgen krijg ik het officieel via de post. Eind goed, al goed. :daisy: Dank je wel voor je tijd. :heart:
Topreactie naar je werkgever, en heel graag gedaan. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven