Werk & Studie alle pijlers

Werkzaamheden die niet tot mijn takenpakket horen

14-05-2018 17:34 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik werk bij een bedrijf waar ik licht administratieve werkzaamheden doe (deed). Mijn functie is van origine telefoniste/administratief medewerker. Sinds 1,5 jaar doe ik behoorlijk wat werkzaamheden erbij. ik organiseer bijeenkomsten en evenementen, ik boek vergaderzalen, hotelkamers en vluchten. Ik organiseer grote vergaderingen en notuleer ze. Ik onderhoud de website, ik stel nieuwsbrieven op. Ik doe veel regelwerk, beheer agenda's ,personeel gerelateerde werkzaamheden zoals opstellen contracten, vragen beantwoorden van personeel over meest uitlopende zaken. Dus al lang niet meer alleen de facturatie en opnemen van de telefoon waar ik voor aangenomen ben.

Mijn baas vindt een secretaresse onzin, hij zegt dat hij die niet nodig heeft. Dat kan ik me voorstellen want volgens mij ben ik o.a. secretaresse. :-) Ik ben zelf 46 en heb een MBO+/HBO (tweejarig) achtergrond op secretarieel gebied. Ik ben ook 12 jaar directiesecretaresse geweest. Hoewel ik het werk en het bedrijf superleuk vind merk ik dat het me begint te irriteren. Ik doe al lange tijd werkzaamheden waar ik niet voor betaald wordt. Mijn salaris is 2200 op basis van een 40 urige werkweek. Ik wil dit dus gaan bespreken. Wat vinden jullie? En hoe zal ik dit eens aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
14-05-2018 22:38
Wat ze toen gedaan hebben omdat ik erop bleef aandringen dat ik een functieprofiel wilde zien, is dat ze een al bestaande algemene functieomschrijving onder me neus hebben gedrukt die voor ongeveer 35% overeenkwam met wat ik deed, en de overige 65% was niet van toepassing op mijn functie. Mijn functie was namelijk een nieuwe functie die later was toegevoegd aan de afdeling waardoor mijn specifieke taken nooit aan het functiehuis zijn toegevoegd.
Kortom: ik kon er niets mee en ik kon ze ook niet verplichten om een nieuwe voor mij te maken. Van P&O kreeg ik de boodschap dat ze er niet aan beginnen om voor elke functie een specifiek functieprofiel op te stellen.

Uiteindelijk ben ik daar weggegaan. Ik werd sowieso onderbetaald en omdat we een CAO hadden viel er weinig te onderhandelen. Ieder jaar ga je een trede omhoog en thats it.
Viezerikken zeg !
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
15-05-2018 09:53
Is die 2200,- het bruto salaris of is heet netto?
Dat is bruto obv 36 uur.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb jij het naar je zin met een baas die je niet serieus neemt?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Mentosje schreef:
15-05-2018 09:28
Goed, net dus een gesprek gehad. Mijn baas was behoorlijk geïrriteerd. Ik ga vanmiddag meer horen zei hij. o_o
Wat heb je gezegd of gevraagd aan hem? Waaruit bleek dat hij geirriteerd is?
Mentosje schreef:
14-05-2018 21:00
Dank je voor je advies. Dat is dus ook het probleem, op papier ben ik administratief medewerker waar volgens Loonwijzers een bepaald salaris aanhangt. Als ik b.v. managementassistente zou zijn hoort daar ook een hoger salaris bij. Mijn werkgever schermt daar ook mee, dat ik nu eenmaal administratief medewerker ben en geen managementassistente. Het bedrijf heeft ook geen CAO dus daarom is dit zo lastig. :-(
Het komt helaas vaak voor dat bedrijven, vaak kleinere bedrijven, misbruik maken van het feit dat er geen CAO van kracht is. Ze betalen fors onder de marktwaarde.
Ik heb ook ooit gewerkt voor het minimumloon bij zo’n bedrijf terwijk ik een HBO diploma heb. Na mijn eerste jaar wilde ze me tegemoetkomen met een verhoging naar 1.600 euro :facepalm: Toen ik zei dat ik wegging kon er opeens 200 euro meer bij.
Ik heb helaas van alles en nog wat meegemaakt op dat vlak. Het schijnt heel erg lastig te zijn om een verhoging te krijgen. TO, gelukkig voor ons is de arbeidsmarkt dusdanig goed dat je nu in veel betere staat bent om te onderhandelen. Werkgevers MOETEN om de tafel. Als ze jou laten gaan moeten ze straks iemand nieuw inwerken en ik betwijfel dat ze iemand gaan vinden die datzelfde werk wil doen voor minder dan 2.600-2.800 dus laat je niet gek maken dat je teveel vraagt. Draai het om, ze betalen jou al een hele tijd veels te weinig.
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
15-05-2018 10:53
TO, heb jij het naar je zin met een baas die je niet serieus neemt?
Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken o_o Maar nu je het zegt zijn er inmiddels wel een aantal dingen voorgevallen die onder die categorie vallen. Aan de andere kant, ik ben wel al 46 en om dan weer te moeten solliciteren... Ik vrees dat de banen dan niet meer voor het oprapen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
15-05-2018 12:09
Wat heb je gezegd of gevraagd aan hem? Waaruit bleek dat hij geirriteerd is?
Niets, ik heb ongeveer de woorden in het advies van Nummerzoveel gebruikt. En hij zei letterlijk dat het hem nu begon te irriteren. Nou ja, en ik kroop onmiddellijk in m'n schulp maar ik heb het wel gezegd. :-?
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
15-05-2018 12:22
Het komt helaas vaak voor dat bedrijven, vaak kleinere bedrijven, misbruik maken van het feit dat er geen CAO van kracht is. Ze betalen fors onder de marktwaarde.
Ik heb ook ooit gewerkt voor het minimumloon bij zo’n bedrijf terwijk ik een HBO diploma heb. Na mijn eerste jaar wilde ze me tegemoetkomen met een verhoging naar 1.600 euro :facepalm: Toen ik zei dat ik wegging kon er opeens 200 euro meer bij.
Ik heb helaas van alles en nog wat meegemaakt op dat vlak. Het schijnt heel erg lastig te zijn om een verhoging te krijgen. TO, gelukkig voor ons is de arbeidsmarkt dusdanig goed dat je nu in veel betere staat bent om te onderhandelen. Werkgevers MOETEN om de tafel. Als ze jou laten gaan moeten ze straks iemand nieuw inwerken en ik betwijfel dat ze iemand gaan vinden die datzelfde werk wil doen voor minder dan 2.600-2.800 dus laat je niet gek maken dat je teveel vraagt. Draai het om, ze betalen jou al een hele tijd veels te weinig.
Dat plus het feit dat ik nog geen vast contract heb. Die krijg ik eventueel pas in december. Dus ik voel me wel aan alle kanten een beetje vastzitten. Maar dank je wel voor de hart onder de riem. Ik ben gewoon bang dat als ik het hard ga spelen dat ze bedanken voor de eer en dat ik dan kan gaan. :$
Mentosje schreef:
15-05-2018 12:44
Dat plus het feit dat ik nog geen vast contract heb. Die krijg ik eventueel pas in december. Dus ik voel me wel aan alle kanten een beetje vastzitten. Maar dank je wel voor de hart onder de riem. Ik ben gewoon bang dat als ik het hard ga spelen dat ze bedanken voor de eer en dat ik dan kan gaan. :$
Hoe lang werk je bij dat bedrijf? Zit t bedrijf in de randstad?
Ik denk dat je niets te vrezen heb vwb je leeftijd hoor. Geloof mij, er zijn op dit moment zat vacatures. Werkgevers hebben het juist moeilijk om goede mensen te vinden omdat er nu meer vraag is dan aanbod. Als ze eenmaal een goede gevonden hebben zijn ze vaak bereid om je tegemoet te komen.
Laat ook aub niet merken dat je je geintimideerd voelt. En mochten ze vragen wat je gaat doen als je geen verhoging krijgt, zeg gewoon eerlijk dat je om je heen gaat kijken. Je hoeft er niet mee te dreigen, maar als ze het vragen kan je daar gewoon eerlijk over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
15-05-2018 12:37
Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken o_o Maar nu je het zegt zijn er inmiddels wel een aantal dingen voorgevallen die onder die categorie vallen. Aan de andere kant, ik ben wel al 46 en om dan weer te moeten solliciteren... Ik vrees dat de banen dan niet meer voor het oprapen liggen.
46 betekend dat je nog zo'n 20 jaar moet.
Wil je al die tijd uitzitten bij een bedrijf waar je ondergewaardeerd en onderbetaald wordt?

Rondkijken een solliciteren hoeft ook niet te betekenen dat je nu meteen opstapt. Je baas heeft laten zien dat hij je niet kan of wil geven wat je verdient. Dat lijkt me een hele goede reden om eens rond te kijken welke mogelijkheden je nog meer hebt. Dan kom je er snel genoeg achter hoeveel ruimte jij hebt op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Rondkijken kan ook zonder te dreigen met een aanstaand vertrek. Dan geef je jezelf net wat meer rust, tijd en ruimte om een echt leuke andere baan te vinden.

Een welgemeend “Wat ontzettend jammer. Ik ben echt teleurgesteld dat je mijn inzet en bijdrage maar 2200 euro bruto per maand waard vindt en had gehoopt op meer waardering” is bovendien veel effectiever. Omdat je het daarmee bij je eigen gevoel op basis van de feiten houdt, geef je met deze reactie weinig ruimte voor een tegenaanval of verdediging. Maar je maakt wel pijnlijk duidelijk welke boodschap hij met zijn beslissing uitzendt.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
15-05-2018 12:52
Hoe lang werk je bij dat bedrijf? Zit t bedrijf in de randstad?
Ik denk dat je niets te vrezen heb vwb je leeftijd hoor. Geloof mij, er zijn op dit moment zat vacatures. Werkgevers hebben het juist moeilijk om goede mensen te vinden omdat er nu meer vraag is dan aanbod. Als ze eenmaal een goede gevonden hebben zijn ze vaak bereid om je tegemoet te komen.
Laat ook aub niet merken dat je je geintimideerd voelt. En mochten ze vragen wat je gaat doen als je geen verhoging krijgt, zeg gewoon eerlijk dat je om je heen gaat kijken. Je hoeft er niet mee te dreigen, maar als ze het vragen kan je daar gewoon eerlijk over zijn.
Ik werk 1,5 jaar bij dit bedrijf en het is een bedrijf in Flevoland. Ik denk dat ik inderdaad eens ga rondkijken. Dan heb ik een beetje een idee wat mijn kansen zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze zeggen dat het dan jammer maar helaas is. Vooral omdat mijn voorganger ook weer voor een aantal uren terug is in het bedrijf (zie eerder topic). :'( Dus ik ben enigszins onzeker.
Alle reacties Link kopieren
sammo schreef:
15-05-2018 09:56
Ik kan hier zo boos om worden! Dit soort reacties maakt dat mensen niet meer durven te vragen in de toekomst. Erg onprofessioneel van je baas! Ik hoop dat ze inzien dat ze aan jou een goede hebben en je gaan betalen naar het werk wat je doet. Zo niet, dan zou ik echt op zoek gaan naar iets anders. Voor zulke mensen zou ik niet eens meer willen werken.
Ik vind het ook zo jammer. Ik werk hard, ben loyaal en betrouwbaar en ik doe mijn werk goed. Maar ik ben niet de meest assertieve persoon ter wereld helaas.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-05-2018 13:58
Rondkijken kan ook zonder te dreigen met een aanstaand vertrek. Dan geef je jezelf net wat meer rust, tijd en ruimte om een echt leuke andere baan te vinden.

Een welgemeend “Wat ontzettend jammer. Ik ben echt teleurgesteld dat je mijn inzet en bijdrage maar 2200 euro bruto per maand waard vindt en had gehoopt op meer waardering” is bovendien veel effectiever. Omdat je het daarmee bij je eigen gevoel op basis van de feiten houdt, geef je met deze reactie weinig ruimte voor een tegenaanval of verdediging. Maar je maakt wel pijnlijk duidelijk welke boodschap hij met zijn beslissing uitzendt.
Bedankt voor het goede advies :-) Ik wil inderdaad niet "dreigen"met weggaan maar wel aangeven dat ik dan ga rondkijken. Dat laatste is niet raar om aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
Rondkijken zou ik ook voor me houden.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
15-05-2018 16:00
Bedankt voor het goede advies :-) Ik wil inderdaad niet "dreigen"met weggaan maar wel aangeven dat ik dan ga rondkijken. Dat laatste is niet raar om aan te geven.
Zeggen dat je “rond gaat kijken” is ook dreigen met weggaan. Of tenminste, zo zal dat door de ontvanger van de boodschap wel geïnterpreteerd gaan worden. Ik zou dat dus gewoon voor je houden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon rondkijken, niet meedelen. Je hebt je baas geinformeerd dat je je huidige salaris te laag vindt voor de taken die je doet. De bal ligt nu bij hem. Komt ie niet (voldoende) over de brug, ga dan iets anders zoeken. Houd je aan je opzegtermijn en zorg ervoor dat je netjes weggaat. Je weet maar nooit :)
Als TO aangeeft dat ze om zich heen gaat kijken kan ze haar baas wellicht dwingen tot een onderhandeling. Sowieso betalen ze te weinig en de kans bestaat dat als ze iemand anders aan moeten nemen ze alsnog meer salaris moeten betalen.
Een collega van mij heeft op deze manier ervoor gezorgd dat ze extra uren per week vrij kreeg (ipv salarisverhoging).
Het is natuurlijk afhankelijk van of TO ook echt weg wil. Als ze graag wil blijven maar niet voor de huidige salaris dan kan ze beter met haar baas onderhandelen toch?
Alle reacties Link kopieren
Wat Nummer*Zoveel zegt! En absoluut niet kenbaar maken dat je gaat rondkijken. Dat wordt zeker gezien als dreigement als je baas al zo geïrriteerd reageerde op je - meer dan terechte - verzoek. Zonder vast contract kan dat zomaar aanleiding zijn om niet te verlengen en als je dan nog niks anders gevonden hebt dan kom je thuis te zitten. Ik heb ooit een vergelijkbare situatie gehad, aangegeven het jammer te vinden en als een gek gaan solliciteren. Drie maanden later was ik weg, met het indienen van mijn ontslag kwam de boodschap wel binnen. Jammer, maar helaas voor hun.
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd waar je baas vanmiddag nog mee is teruggekomen.

Mocht er niet meer inzitten, zou ik inderdaad benoemen dat je t jammer vindt dat er niet meer inzit gezien je inzet en kwaliteiten. Dreigen met weggaan of zeggen dat je dan gaat rondkijken, zou ik in jouw situatie te riskant vinden; dat zou ik eerder doen als je n vast contract had gehad, dan sta je sterker. Al hoewel ik me afvraag of ik wil werken voor n bedrijf waar ik eerst moet gaan "dreigen"

Dit doet me wel denken aan mijn administratieve baan in n ver verleden. Had er ook allemaal taken bij gekregen; erg leuk maar niet in verhouding tot mn salaris. Toen heb ik ook gevraagd om n salaris meer passend bij de taken die ik deed....
De week erop werden "heel toevallig" deze taken overgenomen door n senior-collega. Zat ik daar met mn administratieve basistaken. Toen ben ik gaa solliciteren zonder dit vantevoren mee te delen, wetende dat ik dan vast zou eindigen als fulltime postzegel-plakker en dat zag ik toch niet zitten als n nieuwe baan nog n half jaar op zich zou laten wachten :-)

T zou ook nog zo maar kunnen zijn dat deze "assertiviteit" niet van je werd verwacht: er wordt gezegd dat vrouwen minder goed zijn in salaris-onderhandelingen, maar heb zelf de hypothese dat dit ook komt omdat t maatschappelijk minder geaccepteerd is om als vrouw over je salaris te beginnen.

Ik vind t goed dat je t hebt aangekaart en t is niet erg dat je vervolgens je in je schulp voelde kruipen. Je hebt t gezegd en daar gaat t om!
Kan ook nog best n strategie zijn van je baas om vervolgens te zeggen dat hij geirriteerd is....in de hoop dat jij terugkrabbelt.

Zie t zakelijk, zo kijkt je baas er ook naar. En als er geen verhoging in zit kun je, zonder dat je baas t weet, om je heen gaan kijken of t gras elders groener is!
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op het salariskompas wat een gebruikelijk minimum- en maximumsalaris is voor jouw takenpakket en sector. Dat kun je een je baas laten zien:

https://www.intermediair.nl/salariskomp ... =tekstlink
Love is the meaning of life
Ik vind het al raar dat er geen gesprek mogelijk is zonder dat baas geïrriteerd raakt. Dat je niet eens iets ter sprake kunt brengen vind ik wel extreem.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
16-05-2018 07:10
Kijk even op het salariskompas wat een gebruikelijk minimum- en maximumsalaris is voor jouw takenpakket en sector. Dat kun je een je baas laten zien:

https://www.intermediair.nl/salariskomp ... =tekstlink
Klopt dit wel? Ik heb net mijn salaris gecheckt en intermediair komt op 700-1000 euro bruto per maand meer uit dan ik nu verdien. Ik verdien niet bakken met geld momenteel, maar ook niet bepaald het minimum. Als ik via indeed kijk, krijg ik een indicatie die wel in overeenstemming met mijn huidige salaris is.
Alle reacties Link kopieren
Salariskompas en aanverwante sites zijn onbetrouwbaar. Als 2 mensen in 2007 een keer hun gegevens hebben achter gelaten, dan zegt dat niets over wat men vandaag de dag gemiddeld in dit soort functies verdient.
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2018 20:56
TO doet het werk van een (directie)secretaresse en ze heeft jarenlang ervaring in die functie. Een goede secretaresse met jarenlange ervaring verdient zeker wel 3500 euro per maand, zelfs in de minder betaalde sectoren.
Dat hangt toch echt heel erg van de sector en de cao af. Hier een hele grote organisatie en de secretaresses komen absoluut niet voorbij de 2800 euro per maand en dan zitten ze aan het einde van hun schaal. Ook al zijn ze secretaresse van de hoofdirectie of de RvB.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven