Wga en werken
dinsdag 28 augustus 2018 om 16:08
Ik heb een vraag.
Mijn 2e ziektejaar is om en er is nog geen ontslag aangezegd door de werkgever. Loon betaalt ie niet meer want het tweede jaar is om.
Stel ik accepteer dan een baan voor 12 uurtjes elders in een heel andere functie en dus voor een paar uurtjes. Mag dit zomaar of moet ik dan zelf eerst ontslag nemen vanwege het slapend dienstverband van 40 uren? Dit zou nadelig zijn toch?
Ik ontvang wel WGA 80-100 voor een jaar. Dan volgt opnieuw een beoordeling. Snap het niet helemaal doordat ik nog geen officieel ontslag heb gekregen.
Ik hoor het graag.
Mijn 2e ziektejaar is om en er is nog geen ontslag aangezegd door de werkgever. Loon betaalt ie niet meer want het tweede jaar is om.
Stel ik accepteer dan een baan voor 12 uurtjes elders in een heel andere functie en dus voor een paar uurtjes. Mag dit zomaar of moet ik dan zelf eerst ontslag nemen vanwege het slapend dienstverband van 40 uren? Dit zou nadelig zijn toch?
Ik ontvang wel WGA 80-100 voor een jaar. Dan volgt opnieuw een beoordeling. Snap het niet helemaal doordat ik nog geen officieel ontslag heb gekregen.
Ik hoor het graag.
dinsdag 28 augustus 2018 om 16:12
dinsdag 28 augustus 2018 om 16:14
Nooit zelf ontslag nemen.
Bel het UWV voor advies voor de huidige baan. Je werkt daar niet. Je krijgt je WGA via de werkgever of via het UWV direct?
Ben je niet gewoon ziek uit dienst?
Als je een wga uitkering hebt via het uwv en je bent volledig tijdelijk afgekeurd en je wil gaan werken moet je dat eerst daar regelen/doorgeven.
Dat doe je pas als je weer beter genoeg bent en werk heb gevonden.
Ik zou nu eerst uitvogelen hoe het zit met mijn dienstverband en dat navragen bij UWV en /of werkgever.
Daarna pas een baan zoeken en dat gewoon melden bij het UWV.
Bel het UWV voor advies voor de huidige baan. Je werkt daar niet. Je krijgt je WGA via de werkgever of via het UWV direct?
Ben je niet gewoon ziek uit dienst?
Als je een wga uitkering hebt via het uwv en je bent volledig tijdelijk afgekeurd en je wil gaan werken moet je dat eerst daar regelen/doorgeven.
Dat doe je pas als je weer beter genoeg bent en werk heb gevonden.
Ik zou nu eerst uitvogelen hoe het zit met mijn dienstverband en dat navragen bij UWV en /of werkgever.
Daarna pas een baan zoeken en dat gewoon melden bij het UWV.
dinsdag 28 augustus 2018 om 16:50
Jouw werkgever zal formeel eerst een ontslagprocedure moeten starten. Maar... als jij weer (deels) kunt reintegreren, dan mag jouw werkgever jou niet ontslaan, want dat mag alleen als er geen zicht is op een terugkeer naar het werk binnen 6 maanden. Bovendien loop je het risico dat het UWV gaat herbeoordelen als jij weer aan de slag gaan en dat jij daarmee jouw uitkering (deels) verliest. Kortom, laat je juridisch bijstaan in dit verhaal, want er zitten nogal wat haken en ogen aan.
dinsdag 28 augustus 2018 om 17:06
Waar kan TO dat laten doen?Nummer*Zoveel schreef: ↑28-08-2018 16:50Jouw werkgever zal formeel eerst een ontslagprocedure moeten starten. Maar... als jij weer (deels) kunt reintegreren, dan mag jouw werkgever jou niet ontslaan, want dat mag alleen als er geen zicht is op een terugkeer naar het werk binnen 6 maanden. Bovendien loop je het risico dat het UWV gaat herbeoordelen als jij weer aan de slag gaan en dat jij daarmee jouw uitkering (deels) verliest. Kortom, laat je juridisch bijstaan in dit verhaal, want er zitten nogal wat haken en ogen aan.
Als ze bijvoorbeeld geen rechtsbijstand heeft?
dinsdag 28 augustus 2018 om 17:09
Vakbond, juridisch loket, advocaat.Lucifer2018 schreef: ↑28-08-2018 17:06Waar kan TO dat laten doen?
Als ze bijvoorbeeld geen rechtsbijstand heeft?
dinsdag 28 augustus 2018 om 17:12
Denk vraag het even voor TO, want ik denk niet dat ze die stap zelf kan bedenken/maken.
dinsdag 28 augustus 2018 om 17:17
Waar baseer je dat op?Lucifer2018 schreef: ↑28-08-2018 17:12Denk vraag het even voor TO, want ik denk niet dat ze die stap zelf kan bedenken/maken.