Werk & Studie alle pijlers

Wie als referentie?

11-09-2018 08:28 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kort geleden ben ik aangenomen voor een nieuwe functie. Ik moet nu nog een referentie opgeven die, zoals degene van P&O zei, "me heel goed kent en even een goed woordje doet". Nou weet ik echter niet goed wie het moet worden.

Tijdens mijn studie heb ik een heel goede stage gehad die ik ook met een hoog cijfer heb afgesloten. Deze stage ligt precies binnen het werkveld. Ik wilde dus mijn stagebegeleider van toen vragen, maar ik heb hem al 5 jaar niet meer gezien/gesproken.

Daarna heb ik anderhalf jaar in een ander werkveld vrijwilligerswerk gedaan, met wel enige overlap met dit werkveld. Daar zou ik een collega kunnen vragen, met wie ik een dik jaar geleden nog contact had. Ik heb met har nauw samengewerkt en zij kent me dus ook wel goed.

Dan is er nog de baan waar ik nu bijna 2 jaar werk in een compleet ander werkveld dan waarin ik nu terechtkom. Ik heb met erg weinig collega's direct te maken, dus niemand kent me goed. Mijn manager heeft aangegeven wel referentie te willen zijn, maar hij kent mij echt nog maar een paar maanden en denkt dus ook nog eens vanuit een ander werkveld.

Ik weet niet zo goed wie van deze personen nou het meest geschikt is. Wie zouden jullie kiezen?
Waarom zou je nog een referentie aanleveren als je al bent aangenomen? Wat is het nut daarvan?
Willen ze een referent die jou als werkgever gezien heeft of misschien juist persoonlijk? Een vriendin bijv. Kan aan de functie liggen.
Erizon schreef:
11-09-2018 08:32
Waarom zou je nog een referentie aanleveren als je al bent aangenomen? Wat is het nut daarvan?
Dat is hun procedure, het is dus ook niet dat het er nog vanaf hangt of ik wel of niet mag blijven, maar het is voor hun beeldvorming nog even een gesprek met een referentie. Daarna ga ik pas officieel tekenen.
Dan ben je dus nog niet officieel aangenomen. Ik laat altijd twee referenties checken voordat ik iemand aan neem en heb wel eens ná een goed gesprek de procedure stopgezet door een negatieve referentie.

Het lijkt me dat jou referenties allemaal prima zijn. Zou er gewoon twee opgeven. Wel even aan die persoon laten weten dat hij of zij gebeld kan worden.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
FrenchKitten schreef:
11-09-2018 08:34
Dat is hun procedure, het is dus ook niet dat het er nog vanaf hangt of ik wel of niet mag blijven, maar het is voor hun beeldvorming nog even een gesprek met een referentie. Daarna ga ik pas officieel tekenen.
Reken maar dat alles zal afhangen van wat die persoon over je verteld.
Geef gewoon die referenten op met de context erbij. Wel eerst contact opnemen, akkoord vragen en aangeven wat voor jou belangrijk is voor de functie. Hier lopen procedures soms nog op stuk, dus pak het zorgvuldig aan. Waarschijnlijk is het aanbod onder voorbehoud van goede referenties.

Wie zat er trouwens voor die manager die je nog maar kort kent?
Probeer eerst even zelf contact te zoeken met betreffende persoon en vraag of die persoon als referentie zou willen dienen.
Erizon schreef:
11-09-2018 08:32
Voor sommige functies gaat je contract simpelweg niet door zonder referenties
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maar de wijze les TO, is dat je edn prachtige netwerkkans na je stage hebt laten versloffen. Nooit meer doen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven