Werk & Studie alle pijlers

Wie studeert er ook af in deze kriesestijd en baankansen

09-09-2009 17:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Nu ik er zojuist achter ben gekomen dat Bill gates niet echt een fortuin verdeeld over mensen die zijn mail rondsturen , begin ik me zorgen te maken om mijn bankrekening.

Ik studeer dit jaar af, tijdens de kredietcrisis. Op de radio hoor ik de laatste tijd niets anders dan het advies: Ben je bijna student-af, kies dan voor een vervolgstudie. Laat ik dat nou net al gedaan hebben. Ik ben inmiddels wel klaar met studeren! Figuurlijk dan. En ja, ik ben in deze tijden van crisis op zoek naar mijn eerste baan.

Zijn er nog meer pas-afgestudeerden, of mensen die bijna klaar zijn en nu op zoek zijn naar hun eerste baan? Het lijkt me leuk ervaringen uit te wisselen (ook de niet zo leuke), zodat we een beetje steun hebben aan elkaar en misschien goede tips hebben voor elkaar. En wie weet blijkt het allemaal wel mee te vallen en hebben we binnen een niet al te lange termijn allemaal een baan!
Ik ben afgelopen 27 augustus afgestudeerd, maar gelukkig werk ik in een branche die niet zo crisis-gevoellig is; het onderwijs.

Kinderen zullen altijd naar school blijven gaan, maar ook in het basisonderwijs is het niet al te best hoor. Héél veel invalwerk, maar een vaste baan voor heel de week in één groep.......

Ben vandaag gelukkig aangenomen voor een onbepaalde tijd, voor 3 dagen groep 7/8. Eindelijk, want aan die -1000 zit ik al een poosje!!
quote:JerneyKaagman schreef op 09 september 2009 @ 17:13:

Nu ik er zojuist achter ben gekomen dat Bill gates niet echt een fortuin verdeeld over mensen die zijn mail rondsturen , begin ik me zorgen te maken om mijn bankrekening.

Als je die zelfspot vasthoudt, kom je er vast wel. Het is niet zo dat er überhaupt geen banen meer zijn, in veel sectoren is het alleen lastiger. Ik hoop dat je hier een aantal mensen treft waarmee je ervaringen kunt uitwisselen, stoom kunt afblazen en tips kunt doorspelen. Maar bovenal hoop ik dat je snel een (leuke) baan zult vinden. Succes met de zoektocht!
He JuffieS,

Gefeliciteerd met je baan. Wel erg fijn om zekerheid te hebben lijkt me. En vooral het vooruitzicht dat je van die -1000 verlost bent binnenkort :-) Onderwijs had ik niet zo gauw aan gedacht, maar zou ik eventueel ook misschien wel kunnen gaan doen, op een middelbare school denk ik. Ik zal er eens naar kijken.
Hey Jerney ;)

Tja ligt natuurlijk ontzettend aan waarin je afstudeert, zijn zat branches waar men nog steeds zit te springen om starters.

Probeer uit te vinden wat jou 'uniek' maakt tegenover alle andere starters (of mensen met tig jaar ervaring die zonder werk zitten!).

Zo op het eerste gezicht zijn dat je studies, ik neem aan dat ze enigszins met elkaar overlappen, toon de verschillen goed aan zodat je niet 1 expertise hebt maar 2, of meer natuurlijk.

Kijk ook eens naar traineeships, vaak willen ze daar wel starters voor, maar ook geen 20 jarigen, ik ben 3x voor een traineeship afgewezen vanwege mijn leeftijd. (ik was zo'n 20 jarige afgestudeerde hbo'er die keurig na de havo in 1 rits t hbo door drentelde, daarna dus ook maar vrolijk naar de uni gegaan!)

In welke branche heb je gestudeerd trouwens?
Ik ben in juni afgestudeerd en nog werkloos.

Maar nee verder studeren was voor mij ook niet echt een optie, was ook he-le-maal klaar met studeren!
Ik ben ook pas afgestudeerd en druk aan het solliciteren. Tot ik een vaste baan heb werk ik tijdelijk in de thuiszorg. Ook best leuk, maar niet wat ik de rest van mijn leven wil doen natuurlijk Mijn buurmeisje is in dezelfde richting afgestudeerd als ik en we reageren nu steeds op dezelfde functies, dus ik heb nog serieuze concurrentie ook
Ook ik mag dit jaar afstuderen. Ik heb het al helemaal gehad en ben erg benieuwd hoe het daadwerkelijke afstuderen zal zijn en natuurlijk het vinden van een baan. Het liefste begin ik een eigen bedrijf, maar af dat nu zo haalbaar gaat zijn...

Ik studeer trouwens aan de kunstacademie, fine art.
Ik ben inmiddels al een paar maanden afgestudeerd en al vrij snel (binnen 1,5 maand) een baan gevonden. Net zoals JuffieS in een niet crisis-gevoelige-branche: de zorg.

Ben inmiddels wel weer verder aan het kijken naar vacatures, maar nog niet wat interessants gezien...

Succes allemaal!
Albion, zelfde schuitje dus. Jij ook succes de komende tijd.

En huisgenootje, ik heb inderdaad wel iets wat mij uniek maakt ten opzichte van mijn concurrentie, maar dan niet in positieve zin haha . Daar kwam ik vandaag achter na een afwijzing.

He Boomkat, je buurmeisje als concurrentie, poeh. Kun je je wel wat makkelijker richten op de verschillen tussen jullie en wat jouw (positieve) unieke ding is. Ik zou in jou geval stiekem wel een beetje balen als zij voor een baan wordt aangenomen waar jij ook op hebt gesolliciteerd. Al gun je iedereen wel een baan natuurlijk.

Kunstomized, je hebt nog even om je te orienteren. Eerst je tandjes zetten in je afstuderen. Wie weet is tegen de tijd dat je klaar bent de markt wel weer in een opwaartse spiraal.

En tenslotte Feye; fantastisch dat er nog niet-crisis gevoelige sectoren zijn. Ik heb ook mijn bijbaan in de zorg, net als boomkat. Maar ook voor mij is het duidelijk dat ik hierin niet wil blijven werken. Niet op hands-on-bed niveau in ieder geval. Ook niet in onderzoek, maar liever iets er tussenin. Ik heb trouwens een life science achtergrond.
ik heb eind aug. mijn scriptie ingeleverd en ben dus ook afgestudeerd. Kreeg gisteren te horen dat ik tot eind 2009 ergens aan de slag kan op mijn vakgebied, dus dat is mooi. Kredietcrisis lijkt weinig invloed te hebben op mijn sector.

Dat het tijdelijk is vind ik niet zo erg; zo kan ik kijken of het wat voor me is en kan ik rustig verder zoeken naar wat anders evt. voor vast. Tijdens het afstuderen had ik daar echt weinig tijd voor.
He Monk, gefeliciteerd ook. Tegen een tijdelijke baan zou ik ook geen bezwaar hebben. Heb je in ieder geval weer wat werkervaring die je op je CV kunt zetten.
Jerney, wanneer ben je zelf klaar? Ik hoop zelf in januari mijn scriptie af te ronden. Dan mijn vrije werk nog. Heel veel succes in ieder geval!
@jerneykaagman: In 2002 zat ik min of meer in hetzelfde schuitje. In mijn geval ging ik net voor de crisis werken en werd het tijdelijk contract niet verlengd door een lege orderportefeuille. Via een detacheringsbureau kon ik tijdelijk aan de slag bij een lokale overheid. Ik kreeg werkervaring, de economie herstelde en er was genoeg werk.

Overigens werk ik nog steeds bij een lokale overheid en kom ik om in het werk, vanwege de gevolgen van diverse wetswijzigingen.

Kortom: overheid is een fijne vluchthaven tijdens een crisis en via een uitzendbureau of detacheringsbureau kun je soms wel (tijdelijk) ergens terecht als je branche niet erg crisisgevoelig is.
Ik ben in februari afgestudeerd, toen eerst een paar maanden gaan reizen en sinds eind juli actief op zoek naar werk gegaan. Via een detacheringsbureau ben ik aangenomen voor een project bij de locale overheid tot het einde van het jaar. Dus ik blijf ondertussen doorzoeken voor iets voor daarna.

Bij andere vacatures werd ik steeds afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Lastig. Ik zit in de sociale sector trouwens.

@ iedereen die nog aan het afstuderen is: heel veel succes! En tip: ga lekker een tijdje de hort op als je geen werk kunt vinden (in Nederland).
Jerney ik ben vorige zomer afgestudeerd, ik woon in Spanje en er is hier een werkeloosheid van 20% (dus dat is wel even andere koek dan Nederland). Het heeft me een halfjaar gezocht om een leuke, passende, interessante en uitdagende baan te vinden. Het salaris is niet je van het en dat zal wel voor een groot deel door de crisis komen die mijn onderhandelingspositie natuurlijk flink verslechtert. Voor ik deze baan vond heeft het me ongeveer een maand of wat gekost om 'een' baan te vinden, namelijk secretaressewerk wat ik eerst heb gedaan voor ik begon met deze baan.

Ik heb wel heel veel sollicitaties rondgestuurd, genetwerkt, etc. maar wanhoop niet!
Zo te lezen is er hoop. De overheid als uitvalsbasis is misschien een goede tip, maar ook daar zal ik veel last hebben van concurrentie natuurlijk. Een poosje de hort op als het allemaal niet wil vlotten klinkt erg fijn. Goed om de talenkennis eens bij te spijkeren ook. Echter zit dat er voor mij geld- en verplichtingstechnisch gezien er niet in. Mijn speelkwartiertje heb ik al gehad.

Margaretha, wat goed dat je in spanje toch werk hebt kunnen vinden. Dat zal vast helemaal niet meevallen met zulke hoge werkeloosheid. Overigens heb ik afgelopen week nog een gesprek gehad ergens en daar vonden ze juist mijn unieke ik wel weer heel leuk. Geen baan nog want het was detacheringsbureau, maar toch. Ik verwacht trouwens voor 2010 de studie wel echt af te hebben en wil dus het liefst in december of januari aan het werk zijn.

Iemand van de andere mensen nog leuke of minder leuke ervaringen achter de rug? Solliciteren jullie ook op banen waar je qua profiel in past maar die je eigenlijk niet zo leuk lijken?
quote:JerneyKaagman schreef op 09 september 2009 @ 19:01:

Albion, zelfde schuitje dus. Jij ook succes de komende tijd.

En huisgenootje, ik heb inderdaad wel iets wat mij uniek maakt ten opzichte van mijn concurrentie, maar dan niet in positieve zin haha . Daar kwam ik vandaag achter na een afwijzing.

Wat is jouw 'unieke ding' wat deze keer dan niet positief voor je uitpakte?
?
ik ben ook aan het afstuderen, hoop eind oktober met een diploma op zak te zitten.

Heb al ergens gesolliciteerd, die zochten specifiek een starter. Maar daar heb ik nog niets van gehoord. Dat is wel voor 40 uur en eigenlijk zit ik daar nog niet op te wachten, wil eigenlijk nog (deeltijd/duaal) verder studeren.

Eerst het diploma maar eens halen, dan zie ik dan wel verder. :-)
@rollergirl,

Dat unieke ding is dat ik niet geheel de juiste afstudeerrichting heb voor de banen waar ik op solliciteer, maar ach. Ik heb wel de juiste competenties dus ik maak me geen zorgen wat dat betreft. Soms zijn mensen met de juiste papieren totaal ongeschikt voor het werk waar ze voor zijn opgeleid. Ik denk ook dat dat grootendeels komt doordat mensen al op jonge leeftijd uit enorm veel richtingen moeten kiezen, terwijl ze dan nog helemaal niet weten wat voor soort persoon ze zijn of worden.

Cyn, heb je al achter je sollicitatie aangebeld? Soms is het voor een bedrijf niet echt een probleem als je eerst parrtime wilt. Wat wil je nog gaan doorleren na dit diploma dan? Als je niet zou gaan doorleren is van parttime werken naar fulltime werken wel een opgave. Je gaat toch wennen en leven naar de vrije tijd die je hebt denk ik.
Ik hoop begin 2010 af te studeren. Helaas bevind ik mij echt in de sector waar de klappen vallen. En doorstuderen heb ik echt geen zin meer in. Ik wil best cursussen volgen bij mij toekomstige werkgever, maar een voltijdstudie zie ik niet meer zitten.

Ben van mezelf niet zo optimistisch ingesteld en ben dus best wel bang dat ik moeilijk werk zal vinden over een paar maanden. Hopelijk is de economie dan al wat aangetrokken. Ik zal er in elk geval maar niet vanuit gaan dat ik vanuit mijn stageplek lekker een baan kan krijgen, zoals dat de afgelopen jaren vrij standaard was....

Iedereen die momenteel werk zoekt succes! Zal me er zelf nog maar even een tijdje niet druk om lopen maken. Schiet ik ook niks mee op
Hallo!

Ik ben eind augustus afgestudeerd (mijn 2e Master, dus doorstuderen is niet echt een optie) en ben sinds juli actief op zoek naar werk. Tot nu toe zonder resultaat, dus werk ik tijdelijk in de kinderopvang. Ik wil heeel erg graag beginnen, maar het is zo moeilijk binnenkomen zonder werkervaring. Het liefst zou ik willen werken bij een internationale organisatie, maar zie daar maar eens binnen te komen, helemaal in deze tijd....Leuk om ervaringen te kunnen uitwisselen! Hopelijk hebben we binnenkort allemaal een (leuke) baan.
He Florita,

Valt niet mee he. Bij een internattionaal bedrijf zeg je? Ik heb gemerkt dat het al best wat scheelt als je weet wat je wilt en bij wat voor soort bedrijf je dat wilt. Dan kun je op een eventueel gesprek ook veel beter je motivatie beargumenteren. in welke sector ben je nu aan het zoeken?
Nee, is niet makkelijk nee... Ik weet dat het moeilijk is en dat je geduld moet hebben, maar ik wil zo graag beginnen! Ik zoek nu in de non-profit organisaties, NGO's. Zoek jij in dezelfde sector?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven