Wie voeg je toe op linkedin?
dinsdag 2 november 2010 om 20:05
Ik ben eindelijk linkedin aan het aanmaken. Ik heb hyves gehad en facebook heb ik nog wel, ik ben niet het type die vaak mensen uitnodigt als vriend. Maar linkedin gebruik je voornamelijk voor het netwerken. Wat zijn de regels mbt tot toevoegen? Mensen die je goed kent? Of ook personen met wie je oppervlakkig contact hebt op het werk en niet privé, waarvan je denkt dat ze goed zijn voor je netwerk? Hoe moet ik dit zien?
dinsdag 2 november 2010 om 20:08
Ik voeg eigenlijk iedereen toe waarmee ik een redelijk goed zakelijk contact heb. Directe collegas, mensen van andere afdelingen waarmee ik in projecten werk etc. Maar bijvoorbeeld de manager van een andere afdeling niet als ik die niet vaker dan een enkele keer in een vergadering zie, mijn eigen management en MT leden dan weer wel bijvoorbeeld. Zeg maar de mensen die je bij de koffieautomaat ook zou aanspreken en die jou en je werk ook kennen.
Klanten ben ik voorzichtiger mee dan met collega's. Die voeg ik alleen toe als ik ze echt goed ken.
Klanten ben ik voorzichtiger mee dan met collega's. Die voeg ik alleen toe als ik ze echt goed ken.
dinsdag 2 november 2010 om 20:17
Oud klasgenoten doe ik weer niet. Collega's wel. MT leden alleen op hun uitnodiging. Werk op een erg hierarchische afdeling dus ben wat voorzichtiger met toevoegen van mensen die 'boven' mij staan. Goeie vrienden wel, kennissen alleen als ze ooit nog eens van pas kunnen komen oid. Familie wel.
Merk wel dat het voor mensen heel erg verschilt. Sommigen voegen iedereen toe die ze kennen om er maar zoveel mogelijk te hebben, sommigen zijn weer heel kieskeurig. Als ik niet zeker weet hoe iemand reageert wacht ik af of diegene mij toevoegt.
Merk wel dat het voor mensen heel erg verschilt. Sommigen voegen iedereen toe die ze kennen om er maar zoveel mogelijk te hebben, sommigen zijn weer heel kieskeurig. Als ik niet zeker weet hoe iemand reageert wacht ik af of diegene mij toevoegt.
dinsdag 2 november 2010 om 20:56
Iedereen met wie je zakelijk contact hebt of vriendschappelijk maar die ook zakelijk iets voor jou/jij voor hem of haar kan betekenen. Hyves en Facebook zijn idd meer voor de sociale contacten, ik zie LinkedIn echt als een zakelijk netwerk. Wel ideaal om zoveel mogelijk mensen met wie je contact hebt uit te nodigen. Ik ben nu na veel omzwervingen als recruiter aan het werk en profiteer nog dagelijks van mijn netwerk uit vorige banen! Zeker doen dus en juist niet beperken tot je eigen bedrijf of organisatie, ervan uitgaande dat je veel externe contacten hebt dan. Succes ermee!
PS: reactie op de bijbanen-discussie hierboven: wel kort vermelden. Op die manier laat je zien dat je van aanpakken houdt is mijn mening
PS: reactie op de bijbanen-discussie hierboven: wel kort vermelden. Op die manier laat je zien dat je van aanpakken houdt is mijn mening
woensdag 3 november 2010 om 12:06
Wat ik doe is misschien ook handig als je niet weet wie je precies kunt toevoegen: ik heb onderaan mijn e-mail handtekening een link staan naar mijn linkedin profiel. Zo kunnen relaties (/collega's) die het op prijs stellen, zelf initiatief nemen. Bovendien zien kunnen relaties dan ook zien wat voor een vlees ze in de kuip hebben (obv. CV op linkedin). Dat vond ik ook wel fijn, want door de naam van mijn functie werd ik vaak gezien als de domme typegeit (nadruk op dom) en nu merk ik dat wanneer ze me via linkedin hebben leren kennen (vaak dus als we connected zijn) dat ze me anders benaderen.
Verder heb ik zelf ook veel mensen uitgenodigd, maar dan met name zakenrelaties, collega's en (soms) ook managers (MT) en vrienden/kennissen. Ik zie linkedin echt als netwerken (IRL) en dan schroom je (ik tenminste) vaak ook niet echt om op die mensen af te stappen als ze iets voor je kunnen betekenen. Je weet immers maar nooit hoe een koe een haas vangt!
Je hebt op linkedin ook superusers (zoals bijv. Obama, Rutte etc) die veel connecties hebben, als je hen toevoegt dan wordt je indirecte netwerk ook groter en wanneer je dan berichten post (bij mij vaak marketing/sales getint) is het bereik groter.
Bovendien de tip om het linkje van je profiel aan te passen in bijv. <link linkedin>/liene85 Waarbij je dus je naam zichtbaar maakt (anders staat er een code met letters en cijfers die automatisch door de site aan je profiel toegekend wordt.
Bovendien doet een foto en recomendations veel en kun je overwegen om je profiel in het Engels te schrijven.
Succes ermee!
Verder heb ik zelf ook veel mensen uitgenodigd, maar dan met name zakenrelaties, collega's en (soms) ook managers (MT) en vrienden/kennissen. Ik zie linkedin echt als netwerken (IRL) en dan schroom je (ik tenminste) vaak ook niet echt om op die mensen af te stappen als ze iets voor je kunnen betekenen. Je weet immers maar nooit hoe een koe een haas vangt!
Je hebt op linkedin ook superusers (zoals bijv. Obama, Rutte etc) die veel connecties hebben, als je hen toevoegt dan wordt je indirecte netwerk ook groter en wanneer je dan berichten post (bij mij vaak marketing/sales getint) is het bereik groter.
Bovendien de tip om het linkje van je profiel aan te passen in bijv. <link linkedin>/liene85 Waarbij je dus je naam zichtbaar maakt (anders staat er een code met letters en cijfers die automatisch door de site aan je profiel toegekend wordt.
Bovendien doet een foto en recomendations veel en kun je overwegen om je profiel in het Engels te schrijven.
Succes ermee!
woensdag 3 november 2010 om 12:42
Relevante bijbanen zou ik zeker toevoegen.
Verder nodig ik mensen uit met wie ik heb samengewerkt aan projecten of iets dergelijks, of bekenden waarvan ik weet dat ze een netwerk hebben waaraan ik mogelijk iets heb of andersom. Zelf krijg ik veel uitnodigingen van familie, vrienden en bekenden. Die voeg ik dan wel toe (weigeren is ook weer zo wat), maar ik nodig zelf alleen mensen uit als ik vind dat ze wat bijdragen aan mijn netwerk. Het is geen Facebook of zo. Maar helaas denkt niet iedereen er zo over.
Mensen uit het MT zou ik zelf niet uitnodigen. Op mijn werk is dat "not done" (hiërarchische werkomgeving) en het zou contraproductief werken. Gelukkig hebben verschillende mensen uit het MT mij zelf al toegevoegd
Verder nodig ik mensen uit met wie ik heb samengewerkt aan projecten of iets dergelijks, of bekenden waarvan ik weet dat ze een netwerk hebben waaraan ik mogelijk iets heb of andersom. Zelf krijg ik veel uitnodigingen van familie, vrienden en bekenden. Die voeg ik dan wel toe (weigeren is ook weer zo wat), maar ik nodig zelf alleen mensen uit als ik vind dat ze wat bijdragen aan mijn netwerk. Het is geen Facebook of zo. Maar helaas denkt niet iedereen er zo over.
Mensen uit het MT zou ik zelf niet uitnodigen. Op mijn werk is dat "not done" (hiërarchische werkomgeving) en het zou contraproductief werken. Gelukkig hebben verschillende mensen uit het MT mij zelf al toegevoegd
woensdag 3 november 2010 om 15:54
quote:Liene85 schreef op 02 november 2010 @ 20:23:
Ik ben niet zo'n vrienden uitnodigert (als je dat zo kan zeggen haha).
Collega's is nog lastig ben pas 2 dagen werkzaam in deze functie sinds mijn afstuderen.
Je kunt je wel aanmelden bij het bedrijf waar je voor werkt. Voeg dat bedrijf toe aan je profiel en jij verschijnt direct in de updates van dat bedrijf. Collega's die jou kennen of die voor jou belangrijk zijn zullen jou dan vanzelf wel gaan toevoegen.
En anders wacht je nog even een maand en voeg je daarna zelf de mensen toe met wie je tot dus hebt gewerkt of kennis hebt gemaakt.
Ik ben niet zo'n vrienden uitnodigert (als je dat zo kan zeggen haha).
Collega's is nog lastig ben pas 2 dagen werkzaam in deze functie sinds mijn afstuderen.
Je kunt je wel aanmelden bij het bedrijf waar je voor werkt. Voeg dat bedrijf toe aan je profiel en jij verschijnt direct in de updates van dat bedrijf. Collega's die jou kennen of die voor jou belangrijk zijn zullen jou dan vanzelf wel gaan toevoegen.
En anders wacht je nog even een maand en voeg je daarna zelf de mensen toe met wie je tot dus hebt gewerkt of kennis hebt gemaakt.