Werk & Studie alle pijlers

Wie werkt er als zorgcoördinator

01-10-2010 18:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb mijn hbo-v opleiding op zak en ben mij aan het oriénteren op beroepen buiten het ziekenhuis.

Nu kwam ik op internet ineens de functie van zorgcoördinator tegen... nooit eerder aan gedacht.

Bv. in de thuis of kraamzorg.

Ik zag ook dat je daar met een hbo-v diploma wel aan de slag kunt..

wie werkt er in zo'n (soorgelijke) functie en wil mij hier meer over vertellen?

Thankx!
Ik heb als zorgcoordinator in de gehandicaptenzorg gewerkt. Een leuke afwisselende baan. heel veel geregel en echt de spin in het web voor de client. Ik schreef ook de ondersteuningsplannen voor mijn caseload (40 clienten). In mijn functie ging het ook erg om het inhoudelijk ondersteunen van de groepsbegeleiders in de uitvoering van de werkplannen.

Het zal per doelgroep/organisatie erg verschillen wat de functie precies inhoud. Soms is het echt een regelfunctie, soms dichter bij de client.

Ik vond het wel een zware baan, veel tegengestelde belangen en weinig tijd per client.
Ik werkte trouwens niet op de groepen, het was meer een kantoorbaan. Veel reizen tussen de lokaties voor overleggen en observaties e.d. Wel wat ik op dat moment wilde, maar ik had ook collega's die vonden dat ze hierdoor te ver van de client afstonden. Ik had daar niet echt last van.
In mijn ziekenhuis zijn ze er op de verpleegafdelingen. Doen niet veel andere dingen dan de 'normale' verpleegkundige. Hier en daar wordt eens een projectje opgepakt. Verder gewoon meewerkend. Maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de instelling die blijkbaar niet veel meer van deze functie verwacht. Zoals ik hierboven lees kan het elders dus om een geheel andere functie-inhoud gaan.
Ik ben een paar maanden zorgcoördinator geweest op mijn vorige middelbare school.

Zeer pittig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als je zorgcoordinator als in teamleider bedoelt, zou ik eerst voor flink wat ervaring op de werkvloer zorgen..
heej

bedankt voor jullie reacties :-)

Goh die functie "zorgcoördinator" heeft dus veel verschil per branche.

Ik ken het eigenlijk ook niet echt.. maar ik kwam net bv deze vacature tegen:

http://www.werkenbijflore ... g-benoordenhout-den-haag/

en het klinkt wel interessant...

wat het verschil is met een zorgmanager.. daar ben ik nog niet echt uit.

Ik denk dat het beroep wat ik dan op het oog heb, het meeste lijkt op de baan die Hangmat heeft gedaan. Ik wil ook liever niet meer aan het bed werken.. maar wil meer een regelfunctie .. zoals jij beschrijft.

Wat doe jij nu voor werk als ik vragen mag? Waarom ben je gestopt met je andere baan? Niet leuk meer of .. ?

basic: volgens mij bedoel jij een senior-verpleegkundige? die functie ken ik wel (in het ziekenhuis) .. maar dat is niet de functie waar ik op doel.
up
Ik heb 3 jaar als zorgcoördinator bij de thuiszorg gewerkt. Heb net als jij een HBO-V studie gedaan (gediplomeerd in 1994).

Als zorgcoördinator (z.c afgekort) ben je inderdaad een spin in het web. Clienten melden zich aan voor zorg. Afhankelijk van de vraag wordt er direct een indicatie geregeld (bijv. hulp bij aantrekken steunkousen of injecteren) of wordt er een huisbezoek afgesproken als de vraag complexer is. Meestal moet er dan ook een indicatie worden geregeld. Is die eenmaal binnen dan is het de taak van de z.c. om ervoor te gaan zorgen dat de zorg gestart kan gaan worden.

Naast het indicatiedeel was er ook deel hulpmiddelen die geregeld moesten worden, wat ook tot het takenpakket van de z.c. behoorde.

Ik vond het een erg leuke baan. Vaak wel druk maar daar hou ik wel van. Een echte regeltante zijn dus.

Nadeel : clienten hebben i.p. keuzevrijheid in zorgaanbieder als zij een indicatie krijgen maar omdat zij zich aanmeldden bij 'mijn' thuiszorgorganisatie werd die automatisch de zorgaanbieder.

Wat dus ook betekende dat niet alle clienten de zorg kregen, waar zij wel recht op hadden. Bijv. door personeelsgebrek.

Bij een andere thuiszorgorganisatie was dat wrs geen probleem geweest.

Op een gegeven moment ben ik verder gaan kijken, omdat er van ons ook werd verwacht dat wij clienten aanvullende diensten zouden gaan aansmeren. Denk aan een alarmeringssysteem, maaltijdservice, kapper aan huis etc etc, uiteraard allemaal van dezelfde thuiszorgorganisatie.

Na mijn functie als z.c. heb ik een aantal jaren gewerkt als indicatiesteller bij het CIZ. En inmiddels werk ik als consulent bij stichting MEE. Ook een functie als z.c. maar dan niet gebonden aan 1 bepaalde organisatie.

Nou, even heel kort dus mijn ervaringen als z.c.
gabje :-) ik ben heeeel blij met jouw reactie ! dit is precies wat ik een beetje wilde weten.

Mag ik vragen of het voor jou makkelijk was om aan het werk te gaan als zorgcoördinator? Ik zie maar HEEL weinig vacatures, of ... heb ik dat mis? Wat heb jij na je hbo-v eerst gedaan? In een ziekenhuis gewerkt of in de thuiszorg?

Mis jij het werken als verpleegkundige? Behoud je je BIG-registratie? (ik denk van niet)

Ik heb destijds ook al eens gekeken voor de functie van CIZ indicatiesteller... grappig dat jij dat ook hebt gedaan.

Ook de functie bij MEE heb ik bekeken, maar ik dacht daar echt niet aan t werk te kunnen ivm gebrek aan ervaring.

Als je niet hier wilt reageren.. dan wil ik je ook wel mailen (als je dat goed vind). Als je dat liever hebt dan kan je mij als viva-vriendje toevoegen.
Ik begrijp je term zorgcoordinator niet zo goed, bedoel je hier een leidinggevende functie mee?

Ben zelf werkzaam bij een thuiszorgorganisatie als verzorgende c (dat is nivo 2). Wij hebben allemaal een paar klanten waar we zorgcoordinator van zijn, moeten zelf vervolgindicaties aanvragen of als het nodig is een nieuw produkt. Heb je vast en zeker geen hbo v voor nodig, lijkt me zonde.

Waarschijnlijk bedoel je een functie als manager, eerlijk gezegd kan ik je na 25 jaar nog steeds niet vertellen wat die nou eigenlijk uitvoert, Tussen verzorging en manager zit ook nog een planner om het nog makkelijker te maken.
he lammy

neej de functie zorgcoördinator is volgens mij ook niet overal bekend ! ... het is onder een manager .. je bent een soort aanspreekpunt voor alles en iedereen etc.

Haha ik moet wel lachen om jouw opmerking over de manager.. tjah .. wat doen die nu eigenlijk inderdaad :p...
Ik heb ook gewerkt als zorgcoördinator in de thuiszorg. Was nog voor de tijd van de Wmo, toen de huishoudelijke hulp nog onder de AWBZ viel. Ik was z.c. van een groep van 40 thuishulpen A en volgens mij iets van 200 cliënten.

Als er een nieuwe CIZ indicatie binnen kwam dan ging ik op intake bij de cliënt. Besprak wat er nodig was en regelde alles rondom zorginzet. Verder was ik verantwoordelijk voor de coaching en scholing van de groep thuishulpen. Onzettend leuke baan was het.

Boven mij stond een zorgmanager. Zij hield zich bezig met cijfers, declaraties, functioneringsgesprekken en andere "management" zaken. Ik deed de cliëntcontacten en de werkinhoudelijke zaken.

Vanwege bezuinigingen werd mijn functie overbodig en alle zorgcoördinatoren werden ontslagen. Het was een "laag" waarop bezuinigd kon worden. Ik weet dat nu de medewerkers zelf de intake doen en overige taken zijn doorgeschoven naar de zorgmanagers. De tijden zijn (zeker op financieel gebied) erg veranderd en ik kom de functie zoals ik hem ooit uitoefende dan ook bijna niet meer tegen. Maar ik zou zo terug willen, super leuke baan gehad.

Overigens klopt het wel dat de functie zorgcoördinator binnen elke instelling een eigen invulling krijgt. Soms bedoelen ze meer leidinggevende of manager met deze term.
He Konela..

o wat jammer zeg.. dat je moest stoppen met een baan waar je het goed naar je zin had. Dat lijkt mij zo balen. Wat ben je daarna gaan doen voor werk?

Ik kom ook maar weinig vacatures tegen hoor van zo'n functie.. dus ik denk dat er meer op bezuinigd is beetje jammer.

Terwijl het naar mijn idee juist WEL nodig is zo'n spin in het web... aangezien er bij diverse organisaties wel iets mis is.

Die functie die jij zo beschrijft lijkt mij idd superleuk. Maar goed, het wordt dus nog lastig om aan zo'n baan te komen.

iig bedankt voor je reactie!
up
Zonnetje, sorry voor mijn late reactie....

Ik heb de opleiding maatschappelijk werk gedaan, geen HBO-V.

Na de baan als zorgcoördinator heb ik eerst 2 jaar iets heel anders gedaan, namelijk gewerkt als bedrijfsmaatschappelijk werker binnen de politie (dus voor politiemensen op straat).

Vervolgens ben ik in dienst gegaan bij een gemeente en nu werk ik op de afdeling Wmo van een gemeente. Daar worden de indicaties voor huishoudelijke hulp gesteld. Mijn taak omvat o.a. het bemiddelen van nieuwe klanten naar de thuiszorg. Dat betekent dat ik dagelijks contact heb met de zorgcoördinatoren van de thuiszorg, dus zeg maar mijn "oude" baan. Nog steeds lijkt dat werk me zo leuk, maar er is wel heel veel veranderd. In "mijn tijd" ging je nog bij elke nieuwe cliënt op huisbezoek. Nu is dat helemaal niet meer. Ook ben ik gewend in wijkteams te werken. Ik had bijv. 2 wijken in onze stad onder mijn hoede. Tegenwoordig heeft een zorgcoördinator geen 2 wijken, maar 2 steden onder z'n hoede. en zit het hoofdkantoor van onze "lokale" zorgaanbieder 100 km verderop. Alles gaat telefonisch en is gericht op productie. Tenminste, zo werkt het hier in de regio. Ik zal niet zeggen dat de kwaliteit minder is geworden, want de hulpen die "het echte" werk doen, die werken nog steeds even goed. Maar in de "kantoor-laag" is flink gesneden. ...
hi konela

ah joh :-) jij hebt tenminste nog gereageerd .. daar ben ik al blij om haha.

Ja dat is toch wel erg jammer he.. dat er zo bezuinigd wordt op dit soort werk/functies... daar gaat uiteindelijk toch de kwaliteit mee omlaag .. hoe je het ook wend op keert.

O wat leuk.. jij hebt dus de MWD opleiding gedaan? Ik zit er aan te denken om dat ooit in de toekomst nog eens te gaan behalen. Nu doe je niet echt werk wat bij die opleiding past toch? Vind je het mwd werk niet leuk? of .. zit ik ernaast en doe je wel zo;n soort functie? Bij de politie vond je het op een gegeven moment wel leuk geweest?

Vind je je huidige baan leuk?
Ik heb verschillende banen gehad, maar merk dat ik niet echt goed was in het echte maatschappelijk werk. Het vak op zich is wel heel leuk en interessant.

Heb in de vrouwenopvang gewerkt, dat was erg leuk. Heel praktisch, veel dingen regelen en kortdurend. Bij de politie deed ik de intakegesprekken. Was een tijdelijke baan. Ook super leuk, alleen het traject wat er na die intake kwam (dus zeg maar de psychosociale hulpverlening) daar ben ik niet goed in. Soms had ik mensen op intake en dan was ik goed in staat om boven tafel te krijgen wat nu precies het probleem was, wat de doelen waren, blablabla, maar hoe ze te bereiken? Geen idee.... Was blij dat ik daar m'n collega's voor had

Per toeval op mijn huidige baan terecht gekomen (vanwege mijn ervaring ooit in de thuiszorg) maar bevalt erg goed. Eigenlijk zou ik hier een juridische achtergrond voor moeten hebben, dus mijn MWD diploma gebruik ik eigenlijk niet. Maar de samenwerking met de thuiszorg bevalt me zo goed dat ik ooit nog denk te willen overstappen. Het werken met de mensen blijft gewoon erg leuk.

Het leuke aan de opleiding MWD is dat het werkveld erg breed is. Je kan veel kanten op, heel divers. Vond het een leuke opleiding.
he konela

wow jij hebt ook al veel gedaan ! zo doe je wel de meeste ervaring op, handig! dan weet je iig wat je wel/niet leuk vindt en waar je goed in bent.

Ja werken met mensen vind ik ook leuk... maar de ZORG die ik nu als verpleegkundige uitvoer vind ik vreselijk. Dus daar wil ik echt weg....

Vandaar mijn zoektocht naar een meer coördinerende rol of evt. een vervolgopleiding... (maar ja, ik moet ook inkomsten blijven houden.. dus is lastig).

Goed om te horen dat MWD een leuke opleiding is ! en nogmaals bedankt voor je reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven