Werk & Studie alle pijlers

Wie wil er meedenken?

11-01-2010 15:06 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben druk bezig me te orienteren op een nieuwe functie. Maar ik kom er niet helemaal uit. Wie wil er even meedenken?

Mijn achtergrond:

Ik heb Psychologie gestudeerd, hoofdrichting Sociale en Organisatiepsychologie. Ben nu 3 jaar aan het werk als trainer/adviseur. Heb een depressie gekregen o.a. door de targetcultuur, het hotelleven, de druk van de-klant-is-altijd-koning (oftewel jij vraagt ik spring). Dat wil ik dus duidelijk niet meer.

Wat ik wel erg leuk vind is de afwisseling, het helpen van mensen en de creatieve kant van het vak (ontwerpen van werkvormen). Dat zijn dus dingen die ik graag terug zou zien in een nieuwe functie.

Binnenkort ga ik reintegreren. Voor het traject is het belangrijk dat ik weet waar ik naartoe wil. Maar ik kom daar dus niet echt uit.

Hebben jullie suggesties voor functies die passen bij mijn wensen en achtergrond?
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 15:06:

Wie wil er even meedenken? quote:de druk van de-klant-is-altijd-koning (oftewel jij vraagt ik spring).Als je geld wil verdienen, zal je altijd klanten hebben, en ja, de klant is echt koning. Maar het is wel goed te bedenken dat het een constitutionele monarchie is quote:Hebben jullie suggesties voor functies die passen bij mijn wensen en achtergrond?

Nee, maar misschien wel nog wat extra vragen die je, mogelijk, kan gebruiken:

- waar ben je echt, echt, echt goed in?

- als je alles over mocht doen, alle mogelijkheden had, en inkomen geen rol speelde, wat zou je dan doen met je leven?

- heb je tot nu toe goed rond kunnen kijken in non-profit omgevingen (werkgever, klanten, etc)? Wat zijn volgens jou kenmerken van een non-profit organisatie?

- heb je tot nu toe goed rond kunnen kijken in profit omgevingen (werkgever, klanten, etc)? Wat zijn volgens jou kenmerken van een profit organisatie?

- Waarom werk je?
Heb je het idee dat je nu assertiever en communicatief vaardiger bent dan voordat je in een depressie raakte? Kun je je grenzen nu beter bewaken en kun je je ruimte die je nodig hebt nu beter creeeren? Zo nee, dan is het misschien handig om daar een cursus voor te gaan volgen (of om er eens een boek over te lezen).

Waar krijg je energie van, wat kost je energie?
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 15:16:

Goede vragen om over na te denken. Even uit de losse pols (al moet ik ze nog wel wat dieper op me in laten werken):

- waar ben je echt, echt, echt goed in?

Analyseren (vandaar ook een depressie overanalyse van mezelf )

Ontwerpen (in de zin van adviezen of projecten)

De aanloop naar een training gaat me goed af, de training zelf in principe ook wel..maar daar ontstaat de druk. Dit is wel een goede vraag trouwens. Ga ik nog even verder over nadenken

- als je alles over mocht doen, alle mogelijkheden had, en inkomen geen rol speelde, wat zou je dan doen met je leven?

Als inkomen geen rol speelde was ik waarschijnlijk iets creatiefs gaan doen. Kunstenaar. Helaas zie ik daar geen brood in bij mezelf.

- heb je tot nu toe goed rond kunnen kijken in non-profit omgevingen (werkgever, klanten, etc)? Wat zijn volgens jou kenmerken van een non-profit organisatie?

Geen ervaring binnen non-profit organisaties. Ik werk in de industrie en zakelijke dienstverlening. Dus alleen profit.

- heb je tot nu toe goed rond kunnen kijken in profit omgevingen (werkgever, klanten, etc)? Wat zijn volgens jou kenmerken van een profit organisatie?

Ehm geld, geld en eh geld?

Maar ook klanten, innovatie, acquisitie, HRM-beleid, strategie, jaarplannen, begrotingen etc.

- Waarom werk je?

Onderdeel zijn van de maatschappij en daar een bijdrag in leveren, sociale contacten, uitdaging, persoonlijke ontwikkeling, plezier (moet nog komen...) en geld.Bedankt voor je reactie trouwens!
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 15:30:

Heb je het idee dat je nu assertiever en communicatief vaardiger bent dan voordat je in een depressie raakte? Kun je je grenzen nu beter bewaken en kun je je ruimte die je nodig hebt nu beter creeeren? Zo nee, dan is het misschien handig om daar een cursus voor te gaan volgen (of om er eens een boek over te lezen).

Waar krijg je energie van, wat kost je energie?

Ik hoop het wel. Ik heb therapie en trainingen gevolgd. Ik merk het wel in mijn dagelijks leven. Maar in de werksfeer moet het nog blijken. Het belang van grenzen is me in ieder geval wel duidelijk geworden.

Energie krijgen: mensen echt een stap vooruit helpen (een kwartje zien vallen), creatief bezig zijn, succesvol zijn in wat ik doe, leuke contacten.

Energie kosten: mezelf niet terug kunnen trekken (heb tijd en ruimte nodig om te reflecteren), geneuzel tijdens vergaderingen, gebrek aan ruimte voor vernieuwing.

Ga ik ook nog even verder over nadenken. Wel fijn deze vragen. Ik breek een beetje uit mijn redeneerkringetje op deze manier.
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 15:40:

[...]

Energie krijgen: mensen echt een stap vooruit helpen (een kwartje zien vallen), creatief bezig zijn, succesvol zijn in wat ik doe, leuke contacten.Energie kosten: mezelf niet terug kunnen trekken (heb tijd en ruimte nodig om te reflecteren), geneuzel tijdens vergaderingen, gebrek aan ruimte voor vernieuwing.

Ga ik ook nog even verder over nadenken. Wel fijn deze vragen. Ik breek een beetje uit mijn redeneerkringetje op deze manier.Zou je jezelf met mensen zien werken? Mensen begeleiden, coachen?
En dan bedoel ik meer met mensen werken dan je nu doet. Het begeleiden van mensen naar een juiste werkplek, of juist binnen hun werk verder helpen.
Ik wil inderdaad met mensen werken. Tijdens mijn studie heb ik heel bewust gekozen om niet de klinische kant op te gaan omdat ik geen therapeut wilde worden. Met groepen werken leek me leuker.

*denkt even heel diep na*'

Wat ik leuk vind aan groepen is de groepsdynamica die er speelt. Observatie en analyse daarvan met name en daarover te adviseren.
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 15:40:

[...]

Ik hoop het wel. Ik heb therapie en trainingen gevolgd. Ik merk het wel in mijn dagelijks leven. Maar in de werksfeer moet het nog blijken. Het belang van grenzen is me in ieder geval wel duidelijk geworden.

Energie krijgen: mensen echt een stap vooruit helpen (een kwartje zien vallen), creatief bezig zijn, succesvol zijn in wat ik doe, leuke contacten.

Energie kosten: mezelf niet terug kunnen trekken (heb tijd en ruimte nodig om te reflecteren), geneuzel tijdens vergaderingen, gebrek aan ruimte voor vernieuwing.

Ga ik ook nog even verder over nadenken. Wel fijn deze vragen. Ik breek een beetje uit mijn redeneerkringetje op deze manier.

Bij energie krijgen en kosten zet je dingen die voor iedereen gelden, zoiets als ik hou van lekker eten en leuke hobbies en ik hou niet van stomme mensen (Duh...)

Ik bedoel eigenlijk meer een indeling van bijvoorbeeld de volgende dingen bij energie kosten en opleveren:

-dingen tot op de bodem uitzoeken

-contact onderhouden

-nieuwe contacten leggen

-onderdeel zijn van een hecht team

-ingewikkelde problemen oplossen (de diepte in)

-problemen signaleren

-andere mensen aansturen die problemen oplossen (helicopterview)

-mensen overtuigen

-individueel bezig zijn

-zelf je werk/taken bepalen (klinkt veel leuker dan het is)

-functioneel leidinggeven

-hierarchisch leidinggeven

-goed afgebakende opdrachten uitvoeren

-zelf projecen starten

-feedback geven aan anderen

Dat soort dingen dus.

Maar ik maak er even kort door de bocht maar van dat je het leuk vindt om mensen mee te nemen in een bepaalde ontwikkeling in een niet logge omgeving.

Kun je daar iets mee?

Misschien is het dan iets om dan niet al te grote, niet al te dynamische organisaties uit te zoeken als werkgever.

En by the way, er is een non-profit sector, een profit sector maar ook nog een not-for-profit sector. Onder die laatste sector vallen bedrijven die geen gelden van derden ontvangen, alleen van klanten, voor geleverde diensten/producten, maar die geen winstoogmerk hebben.
quote:Verkademeisje schreef op 11 januari 2010 @ 15:48:

En dan bedoel ik meer met mensen werken dan je nu doet. Het begeleiden van mensen naar een juiste werkplek, of juist binnen hun werk verder helpen.Reintegratiecoach of loopbaanbegeleider heb ik inderdaad overwogen. Ik heb ook de mogelijkheid voor die functie binnen de organisatie waar ik nu werk. Het is dus een optie, maar ik heb niet de indruk dat het echt mijn passie is.
Het is voor mij ver-van-mijn-bed-show, maar ik probeer hard mee te denken.

Wel:

GroepenAnalyserenOntwerpenGroepsdynamicaNiet:GeldgerichtGeen eigen keuzes kunnen makenVeel vergaderingenTwijfel:Trainingen gevenNog aanvullingen?
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 15:55:

[...]

Ik bedoel eigenlijk meer een indeling van bijvoorbeeld de volgende dingen bij energie kosten en opleveren:

-dingen tot op de bodem uitzoeken

levert energie op

-contact onderhouden

kost energie

-nieuwe contacten leggen

kost energie

-onderdeel zijn van een hecht team

levert energie op

-ingewikkelde problemen oplossen (de diepte in)

levert energie op

-problemen signaleren

levert energie op

-andere mensen aansturen die problemen oplossen (helicopterview)

levert energie op

-mensen overtuigen

levert energie op

-individueel bezig zijn

Een tussenweg zou leuk zijn.

-zelf je werk/taken bepalen (klinkt veel leuker dan het is)

Ook een tussenweg.

-functioneel leidinggeven

Kan een optie zijn.

-hierarchisch leidinggeven

Nee

-goed afgebakende opdrachten uitvoeren

Nee

-zelf projecen starten

Ja!!

-feedback geven aan anderen

Ja!!

Fijn dat je even een aantal voorbeelden op een rijtje zet. Ik ga nog even nadenken over aanvullingen.

Maar ik maak er even kort door de bocht maar van dat je het leuk vindt om mensen mee te nemen in een bepaalde ontwikkeling in een niet logge omgeving.

Kun je daar iets mee? Ja, daar komt het inderdaad op neer.

Misschien is het dan iets om dan niet al te grote, niet al te dynamische organisaties uit te zoeken als werkgever.

Waarom denk je dat?

En by the way, er is een non-profit sector, een profit sector maar ook nog een not-for-profit sector. Onder die laatste sector vallen bedrijven die geen gelden van derden ontvangen, alleen van klanten, voor geleverde diensten/producten, maar die geen winstoogmerk hebben.Thnx weer voor je bijdrage. Helpt me goed om het op een rijtje te krijgen.
Hmm, tja.

Ik denk even aan mijn eigen omgeving. Ik werk binnen het onderwijs, waar veel trainingen gegeven worden. Zo ook trainingen waarbij frustraties worden uitgesproken, visies worden gevormd, omgangsregels worden bepaald enz.

Deze worden altijd begeleid door eh, ik denk psychologen. Moet ik in deze richting denken, of is dit niet wat je zou willen?
quote:Verkademeisje schreef op 11 januari 2010 @ 16:04:

Het is voor mij ver-van-mijn-bed-show, maar ik probeer hard mee te denken.

Wel:

GroepenAnalyserenOntwerpenGroepsdynamicaNiet:GeldgerichtGeen eigen keuzes kunnen makenVeel vergaderingenTwijfel:Trainingen gevenNog aanvullingen?

Dank voor de samenvatting.Aanvullingen:

Wel:

- Contacten met collega's (ik vind trainer een vrij eenzaam beroep)

- Vrijheid (geen van 9 tot 5 op kantoor)
quote:Verkademeisje schreef op 11 januari 2010 @ 16:08:

Hmm, tja.

Ik denk even aan mijn eigen omgeving. Ik werk binnen het onderwijs, waar veel trainingen gegeven worden. Zo ook trainingen waarbij frustraties worden uitgesproken, visies worden gevormd, omgangsregels worden bepaald enz.

Deze worden altijd begeleid door eh, ik denk psychologen. Moet ik in deze richting denken, of is dit niet wat je zou willen?Ja, zoiets lijkt me inderdaad wel leuk. Zijn dat meerdaagse trainingen of meer sessies? Is dat in-company of extern?
Dat denk ik omdat in een kleinere organisatie functies meestal wat minder begrensd zijn, zodat je dus wat meer petten op hebt en je op die manier makkelijker kunt uitzoeken wat je echt leuk vindt en goed kunt dan in een grotere organisatie.

In een kleinere organisatie zijn projecten ook doorgaans wat kleiner van omvang, de lijnen zijn korter en er worden doorgaans wat sneller beslissingen genomen, dan heb je dus ook meestal eerder resultaat.

En met niet al te dynamisch bedoel ik een bedrijf dat niet al te veel last heeft van conjuctuur, zodat er veel pieken en dalen in de werkdruk ontstaan. Een bedrijf dat wel vernieuwd en groeit maar dat in een normaal tempo doet, niet in een duizelingwekkend tempo, of juist helemaal niet.

Als je creatief bent, dan kun je dat ook aanwenden in het vinden van oplossingen voor ingewikkelde problemen, het hoeft niet alleen te betekenen dat je graag kunstzinnige dingen doet.
Ja vlinder, dat klopt helemaal. Ik denk dat een dergelijke organisatie het beste bij me past.

Met creatief bedoel ik inderdaad geen kunstzinnige dingen. Eerder het ontwerpen. Of dat nou werkvormen, adviezen zijn, situaties van een andere kant belichten etc. Ik denk dat ik daarin het best tot mijn recht zou komen.
Ondernemers met een kleine maar groeiende onderneming lopen vaak tegen organisatieproblemen aan waar de Shells van deze wereld een dure consultancy voor inhuren. Maar waar gaan de MKB-ers naar toe?

Heb je wel eens aan consultancy gedacht, niet zozeer het trainen van groepen, maar meer de boardroom?
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 16:14:

[...]

Ja, zoiets lijkt me inderdaad wel leuk. Zijn dat meerdaagse trainingen of meer sessies? Is dat in-company of extern?

Eigenlijk is alles mogelijk. In ons geval een tweedaagse, extern. Maar binnen het onderwijs is het juist ook van een dag, met herhalingsdagen of terugkomdagen of hoe je dat ook wilt noemen. En dan intern.

Mocht je meer willen weten, wil ik wel opzoeken of ik kan vinden welk bedrijf dit deed en of ze een site hebben. Dan kun je eens kijken of dit iets voor je zou zijn.
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 16:21:

Met creatief bedoel ik inderdaad geen kunstzinnige dingen. Eerder het ontwerpen. Of dat nou werkvormen, adviezen zijn, situaties van een andere kant belichten etc. Ik denk dat ik daarin het best tot mijn recht zou komen.En dat is eigenlijk wel wat de psychologen (?) tijdens onze tweedaagse deden. Bovendien is het met het onderwijs als opdrachtgever (in dit geval, dat kan natuurlijk ook vaak anders zijn) minder belust op geld en targets enzo.
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 16:25:

Ondernemers met een kleine maar groeiende onderneming lopen vaak tegen organisatieproblemen aan waar de Shells van deze wereld een dure consultancy voor inhuren. Maar waar gaan de MKB-ers naar toe?

Heb je wel eens aan consultancy gedacht, niet zozeer het trainen van groepen, maar meer de boardroom?

Ja dat lijkt me inderdaad leuk. Alleen ben ik bang dat ik daar onvoldoende ervaring voor heb. Al maakt het natuurlijk wel een verschil of je bij BCG of Cap Gemini gaat werken.

HRM-adviseur is iets wat ook wel door mijn hoofd speelt. Vraag me alleen af of ik daar de juiste achtergrond en ervaring voor heb.
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 16:31:

[...]

Ja dat lijkt me inderdaad leuk. Alleen ben ik bang dat ik daar onvoldoende ervaring voor heb. Al maakt het natuurlijk wel een verschil of je bij BCG of Cap Gemini gaat werken.Voor een BCG heb je zo te lezen véél te weinig ervaring, en dat is ook een vrij bikkelharde club volgens mij (ik heb bij een consultancy gewerkt die in de ogen van de BCG-jongens waarschijnlijk als een stelletje sukkels zou gelden, en dáár was het al bikkelhard )

Maar BCG is geen MKB. In het MKB heb je een hele reeks aan consultancies, maar je zou ook kunnen denken aan een rol als zelfstandige, of bijvoorbeeld aansluiten bij een accountantskantoor oid.
quote:Verkademeisje schreef op 11 januari 2010 @ 16:31:

[...]

En dat is eigenlijk wel wat de psychologen (?) tijdens onze tweedaagse deden. Bovendien is het met het onderwijs als opdrachtgever (in dit geval, dat kan natuurlijk ook vaak anders zijn) minder belust op geld en targets enzo.

Haha, ik denk dat het erg lijkt op wat ik nu doe (kom ik straks toch nog bij mijn eigen baan uit).

Ik denk trouwens dat het dan nog degelijk wel om targets gaat, want ik neem aan dat die psychologen extern ingehuurd worden. Die psychologen moeten dus nog steeds acquireren en een x-aantal trainingen geven op jaarbasis.

En je hebt het ook over een tweedaagse. Daar ben ik dus heel erg klaar mee. Ik gaf meestal driedaagse trainingen. Betekent dus dat je drie dagen per week in een hotel zit. Van 8 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds met zo'n groep bezig bent...bluh!
Het klinkt also de studie Creatieve Therapie iets voor jou is. Zin weer (deeltijd) de schoolbanken in te gaan?
Haha, dan houdt mijn meedenken op. Ik weet daar gewoon te weinig vanaf. Maar zo te zien past het wel in Riders straatje, dus zij kan je vast goed verder helpen. Hopelijk word je wat wijzer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven