Werk & Studie alle pijlers

Wie wil er meedenken?

11-01-2010 15:06 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben druk bezig me te orienteren op een nieuwe functie. Maar ik kom er niet helemaal uit. Wie wil er even meedenken?

Mijn achtergrond:

Ik heb Psychologie gestudeerd, hoofdrichting Sociale en Organisatiepsychologie. Ben nu 3 jaar aan het werk als trainer/adviseur. Heb een depressie gekregen o.a. door de targetcultuur, het hotelleven, de druk van de-klant-is-altijd-koning (oftewel jij vraagt ik spring). Dat wil ik dus duidelijk niet meer.

Wat ik wel erg leuk vind is de afwisseling, het helpen van mensen en de creatieve kant van het vak (ontwerpen van werkvormen). Dat zijn dus dingen die ik graag terug zou zien in een nieuwe functie.

Binnenkort ga ik reintegreren. Voor het traject is het belangrijk dat ik weet waar ik naartoe wil. Maar ik kom daar dus niet echt uit.

Hebben jullie suggesties voor functies die passen bij mijn wensen en achtergrond?
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 16:36:

[...]

Voor een BCG heb je zo te lezen véél te weinig ervaring, en dat is ook een vrij bikkelharde club volgens mij (ik heb bij een consultancy gewerkt die in de ogen van de BCG-jongens waarschijnlijk als een stelletje sukkels zou gelden, en dáár was het al bikkelhard )

Maar BCG is geen MKB. In het MKB heb je een hele reeks aan consultancies, maar je zou ook kunnen denken aan een rol als zelfstandige, of bijvoorbeeld aansluiten bij een accountantskantoor oid.

Nee BCG gaat geen optie worden. Ik heb ooit gedate met iemand die daar stage ging lopen. Die was echt bovennatuurlijk slim. Dat bikkelharde beeld kan ik wat hem betreft wel bevestigen. Wat was die arrogant zeg! En inderdaad neerkijkend op de rest van de hele wereld (hij zou het triviant-topic geopend kunnen hebben).

Zelfstandige wil ik uiteindelijk naar toe. Maar vind ik mezelf nu nog te onervaren voor. Accountantskantoor heb ik een beetje een stoffig beeld bij. Weet niet of dat klopt (het is cliche).
quote:Verkademeisje schreef op 11 januari 2010 @ 16:40:

Haha, dan houdt mijn meedenken op. Ik weet daar gewoon te weinig vanaf. Maar zo te zien past het wel in Riders straatje, dus zij kan je vast goed verder helpen. Hopelijk word je wat wijzer!

Zij? ZIJ?

Ja, zo word ik nooit het vervelendste kereltje van dit forum he!
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 16:44:

[...]

Nee BCG gaat geen optie worden. Ik heb ooit gedate met iemand die daar stage ging lopen. Die was echt bovennatuurlijk slim. Dat bikkelharde beeld kan ik wat hem betreft wel bevestigen. Wat was die arrogant zeg! En inderdaad neerkijkend op de rest van de hele wereld (hij zou het triviant-topic geopend kunnen hebben).Zie, ik ben alleen bovennatuurlijk slim, maar verder heel bescheiden quote:Zelfstandige wil ik uiteindelijk naar toe. Maar vind ik mezelf nu nog te onervaren voor. Accountantskantoor heb ik een beetje een stoffig beeld bij. Weet niet of dat klopt (het is cliche).

Cliche. Het zijn de algemene dienstverleners voor het MKB bij uitstek. Zitten stofferds tussen, en glade jongens, en alles daar tussenin.

Maar ik zou éérst eens kijken naar kleine consultancies, daar zijn er talloze van.
quote:littlemissvixen schreef op 11 januari 2010 @ 16:39:

Het klinkt also de studie Creatieve Therapie iets voor jou is. Zin weer (deeltijd) de schoolbanken in te gaan?Misschien inderdaad wel deeltijd. Het lastige is een beetje dat ik financieel niet zo goed weet wat me te wachten staat. Koophuis voor de crisis gekocht, ex fladdert er met een ander vandoor, kredietcrisis etc. (maar das een andere pijler). Dus dit dwingt mij wel min of meer om qua salaris op een gelijk niveau te blijven (en ik verdien veel te veel voor mijn leeftijd ) en mijn geld zoveel mogelijk in mijn zak te houden.
(overigens, ik heb de schurft aan arrogante mensen, en ben dol op keiharde mensen, dat is wmb echt iets anders)
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 16:47:

[...]

Zij? ZIJ?

Ja, zo word ik nooit het vervelendste kereltje van dit forum he! Oeps...
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 16:49:

[...]

Zie, ik ben alleen bovennatuurlijk slim, maar verder heel bescheiden

Bescheidenheid is een mooie eigenschap...

[...]

Cliche. Het zijn de algemene dienstverleners voor het MKB bij uitstek. Zitten stofferds tussen, en glade jongens, en alles daar tussenin.

Maar ik zou éérst eens kijken naar kleine consultancies, daar zijn er talloze van.Zit je dan te denken aan bijvoorbeeld een Twynstra en Gudde? Of nog wat kleiner. Heb laatst een sollicitatiegesprek gehad als assessmentpsycholoog. Ging helemaal goed en leuk. Die man zeer enthousiast over mij. Ik dacht: mooi kat in 't bakkie. Toen dacht ik, maar eens even vragen hoe groot dat bedrijf is (had ik nergens kunnen vinden) bleek dat hij het hele bedrijf was. Vond ik iets te klein
@ Verkademeisje: nog bedankt voor het meedenken!
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 16:50:

(overigens, ik heb de schurft aan arrogante mensen, en ben dol op keiharde mensen, dat is wmb echt iets anders)Dat is inderdaad iets anders. Bikkelhard is leuk zo lang als er een goede intentie achter zit. Arrogant is nooit leuk.
Ik neem aan dat je wel zelf kunt lezen over de mogelijkheden, als in maatschappelijk werkster of zo. Zat soorten in
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 16:58:

[...]

Zit je dan te denken aan bijvoorbeeld een Twynstra en Gudde? Of nog wat kleiner.Twynstra Gudde kan zeker, Pentascope bijvoorbeeld, of Eiffel zou ook kunnen hoewel dat misschien niet helemaal je vakgebied is, SeederDeBoer mogelijk ook. En dan heb je het niveau daaronder nog hele massa's.quote:Heb laatst een sollicitatiegesprek gehad als assessmentpsycholoog. Ging helemaal goed en leuk. Die man zeer enthousiast over mij. Ik dacht: mooi kat in 't bakkie. Toen dacht ik, maar eens even vragen hoe groot dat bedrijf is (had ik nergens kunnen vinden) bleek dat hij het hele bedrijf was. Vond ik iets te klein ja, dan kan je beter helemaal zelfstandig gaan werken.
Rider, bedankt voor je tips! Ben zeker weer een stuk verder. Ga me nog eens verder verdiepen in de vragen die hier gesteld zijn en eens kijken naar de bedrijven die je genoemd hebt. Ben in ieder geval op weg...
Ik heb het gevoel dat hier een stap wordt overgeslagen. Het gaat dan om beantwoording van de vraag of je zult reïntegreren in je eigen functie of dat is gekozen voor het zogenaamde tweede spoor. Wat is daarover afgesproken?
@ Wuiles: de eerste afspraak met de reintegratiecoach moet nog plaatsvinden. Dus er zijn weinig concrete afspraken nog.

Maar in overleg met de bedrijfsarts en leidinggevende is er wel geconstateerd dat er een mismatch is tussen mij en mijn huidige functie. We hebben vandaag kort gesproken over een mogelijk traject waar bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding en eventueel bijscholing tot de mogelijkheden behoord. De bedrijfsarts heeft nadrukkelijk afgeraden om te reintegreren binnen mijn huidige functie omdat hij bang is dat ik dan weer in een kringetje terecht kom. Dat is voor mij dus eigenlijk geen optie. Wel zijn er binnen de organisatie waar ik werk andere 'takken van sport' die ik nog als optie zie. Dus reintegreren binnen mijn huidige functie: nee, binnen mijn huidige organisatie: misschien.

De reden dat ik er nu zo mee bezig ben is dat ik graag zelf mijn traject wil kunnen sturen. Dat is makkelijker als ik weet welke kant ik op wil, bijvoorbeeld in het kader van eventuele bijscholing.
quote:Letgo schreef op 12 januari 2010 @ 23:09:

@ Wuiles: de eerste afspraak met de reintegratiecoach moet nog plaatsvinden. Dus er zijn weinig concrete afspraken nog.

Maar in overleg met de bedrijfsarts en leidinggevende is er wel geconstateerd dat er een mismatch is tussen mij en mijn huidige functie. We hebben vandaag kort gesproken over een mogelijk traject waar bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding en eventueel bijscholing tot de mogelijkheden behoord. De bedrijfsarts heeft nadrukkelijk afgeraden om te reintegreren binnen mijn huidige functie omdat hij bang is dat ik dan weer in een kringetje terecht kom. Dat is voor mij dus eigenlijk geen optie. Wel zijn er binnen de organisatie waar ik werk andere 'takken van sport' die ik nog als optie zie. Dus reintegreren binnen mijn huidige functie: nee, binnen mijn huidige organisatie: misschien.

De reden dat ik er nu zo mee bezig ben is dat ik graag zelf mijn traject wil kunnen sturen. Dat is makkelijker als ik weet welke kant ik op wil, bijvoorbeeld in het kader van eventuele bijscholing.

Een reïntegratietraject dient aan formele eisen te voldoen. Zo moet worden vastgesteld en vastgelegd wat het doel is van de reintegratie en op welke wijze dat doel bereikt gaat worden. Ik heb de indruk dat er nog geen sprake is van een Plan van Aanpak en dat ook het doel nog niet is vastgesteld. Dit komt wat chaotisch over, is niet conform wettelijke voorschriften en kan op de wat langere termijn zowel in jouw nadeel als in het nadeel van werkgever uitpakken. Het Plan van Aanpak wordt overigens door werkgever en werknemer opgesteld en mag niet afhankelijk zijn van een reïntegratiecoach. Sterker nog: het inzetten van een reïntegratiecoach kan hooguit onderdeel van het plan zijn.

Ik adviseer je om te verdiepen in de rechten en plichten van werkgever en werknemer en daarnaast aan te sturen op formalisatie van het traject dat jullie in gedachten hebben. Dat je daarnaast ook wilt nadenken over je doelen op de lange termijn is logisch en verstandig. Verlies je belangen op de korte termijn echter niet uit het oog.
Bedankt Wuiles voor je advies. Goed dat je er op wijst. Ik ga uitzoeken welke rechten en plichten er bestaan. Want je hebt wel gelijk. Het lijkt nu allemaal op een informeel niveau prima geregeld te kunnen worden, maar dat is natuurlijk wel een valkuil.

Er is inderdaad nog geen doel en geen plan van aanpak. Over 1,5 week heb ik een afspraak met leidinggevende en reintegratiecoach samen, het is goed als ik tegen die tijd op de hoogte ben van de wettelijke voorschriften rondom reintegratietrajecten.
Als je concrete vragen hebt dan wil ik je uiteraard graag verder helpen. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven