Werk & Studie alle pijlers

Wij gaan weer naar school!

08-05-2019 09:39 421 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een scholingsloopbaan en carrière vol omzwervingen ga ik in september beginnen met een duale HBO opleiding tot verpleegkundige.
Het lijkt me heel erg leuk om met mensen te forummen over het combineren van studeren / kinderen / werk. Dus begin je ook binnenkort met een studie of ben je al begonnen kom dan hier mee schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al wat langer aan het studeren (tweede jaar zit er bijna op) en combineer het met een baan. Engels is mijn grote liefde, maar werken als docent Engels had ik na 10 jaar wel gezien. Werk nu in de bibliotheek en dat combineer ik met mijn studie vertaler Engels. Het eerste jaar mocht ik overslaan en zit inmiddels in het derde jaar. Het laatste jaar ga ik opdelen, want werk, studeren en stage wordt erg veel van het goede. Het is soms beredruk, met een aantal piekmomenten, maar ik hou ervan. Hierna wil ik óf de Vertalersvakschool nog gaan doen (literair vertalen) of een universitaire studie Engelse taal en cultuur ofzo. Ik hoef er niet iets mee, ik vind het vooral heel interessant. Als ik er uiteindelijk wel een baan in kan vinden, dan ben ik in de gloria.

Iemand hier misschien ervaring met een opleiding aan bijvoorbeeld een Engelse of een Schotse uni? Ik weet dat het op afstand kan, oud-collega heeft dat gedaan, maar ik heb zijn nummer niet meer en we zijn elkaar uit het oog verloren...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
liefie2003 schreef:
08-05-2019 14:23
Bedankt voor dit advies. Ik ben zelf 45. Is dit niet te oud om een opleiding/stage etc te doen??
Ik zie dat je al meerdere antwoorden gekregen hebt, maar zal ook nog even reageren :) nee 45 is niet te oud hoor, wij hebben toevallig net een kraamverzorgende in opleiding aangenomen van 53 :)
@barbje: dank je. ik vind het ook heel spannend, zit niet echt meer in het ritme van leren maar dat gaat vast vanzelf wel weer komen. gewoon doorzetten ofzo.

je moet gewoon even bellen en je punten bespreken. Vaak is er wel iets mogelijk met tijdelijk stoppen of inhalen van tentamens e.d. als er nog persoonlijke omstandigheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ook hier een studerende mama! Jaren geleden ben ik met spw 4 gaan werken, getrouwd, huisje, kinderen...

2 jaar geleden ging mijn jongste naar de havo/vwo en mijn oudste is net gestart met haar TL exames.

Ik ben twee jaar terug met hbo social work begonnen. Zit nu eind 2de leerjaar!
Ik moet zeggen dat het af en toe flink pittig is een baan, gezin (jongste met autisme/adhd en epeleptie ), huishouden en studeren.
Ik vind het ontzettend leuk en intressant en ben best verbaasd dat ik nu op de helft ben hahaha.
Ik ben nu 37, ben dus nog net geen 40 als ik kan afstuderen!
Alle reacties Link kopieren
ben je eigenlijk ooit te oud om terug te gaan studeren.
ben 31 en heb eigenlijk terug ook zin om diploma te halen.
mijn motivatie is nu groter dan toen ik 18 was.
Alle reacties Link kopieren
vind wel leuke topic om mensen te vinden die terug op oudere leeftijd gaan studeren en hun leven weer nieuwe wending willen geven.
heb er bewondering voor zeker als je fulltime werkt en gezin hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook een deeltijdopleiding (pabo versneld) en de leeftijden zijn echt heel divers. Ik ben een van de jongste (23) en de oudste is 58. De meeste uit mijn klas zijn tussen de 35-45 ongeveer maar er zijn een stuk of 6 boven de 50. Dus je bent nooit te oud om te leren!
Alle reacties Link kopieren
Deze week me officieel aangemeld voor de opleiding.
Mijn oude diploma staat helaas niet in de archieven van DUO dus ik moet helemaal naar de hogeschool toe waar ik heen ga alleen maar om dat papiertje van 20 jaar oud live te tonen.... Zo suf! Ik woon op 1,5 uur reizen van de opleiding dus ik maar er maar een dagje uit van ofzo.
Ik heb net de verzorgende opleiding afgerond. En nu dus wachten tot september. Werken is meteen 'saai' geworden zonder veel dingen om bij te leren of te moeten halen.
'Gelukkig' werd er vandaag iemand helemaal niet goed op m'n afdeling dus daar heb ik het lekker druk mee gehad :P
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
11-05-2019 19:01
Deze week me officieel aangemeld voor de opleiding.
Mijn oude diploma staat helaas niet in de archieven van DUO dus ik moet helemaal naar de hogeschool toe waar ik heen ga alleen maar om dat papiertje van 20 jaar oud live te tonen.... Zo suf! Ik woon op 1,5 uur reizen van de opleiding dus ik maar er maar een dagje uit van ofzo.
Ik heb net de verzorgende opleiding afgerond. En nu dus wachten tot september. Werken is meteen 'saai' geworden zonder veel dingen om bij te leren of te moeten halen.
'Gelukkig' werd er vandaag iemand helemaal niet goed op m'n afdeling dus daar heb ik het lekker druk mee gehad :P
Goed van je! Had ik inderdaad ook, gelukkig voor mij aardig in de buurt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat, wat grappig dit. Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Veel omzwervingen, paar jaar geleden eindelijk wat met droom gedaan toch zorg in te gaan. Begonnen met IG, onzekerheid en "wat als ik het niks vind..." Daarna mbo-v gedaan, vorig jaar afgerond en nu in september starten met hbo-v, ook duale variant.
Ontzettend veel zin in, kriebelt alweer een tijdje, voel me onrustig dus zo blij dat ik weer kan starten.

Ga later de rest ook even uitgebreid lezen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha en ik zit ook op pg (BOPZ, gesloten dus)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Aneso! Nog een HBO-v-er! Jij kunt hem zeker wel flink versneld doen aangezien je verpleegkunde 4 al hebt?
Ik krijg waarschijnlijk toch ook nog 60 studiepunten vrijstelling wat neerkomt op een jaar studieverkorting. Dus ik ga er dan 3 jaar over doen.
Ik werk ook op een gesloten afdeling. Ik heb het wel naar m'n zin hoor! Ik match wel met deze doelgroep :P
@jujuken, ik sta ook heel anders tegenover leren als toen ik jonger was. Ik denk omdat je veel meer weet waarom je het wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om in september te starten met de opleiding cultuurwetenschappen bij de OU. Ik heb zelf een bach sociaal werk maar nooit in de sector gewerkt.
Ik ga ook sinds vorige week weer naar school. Doe de opleiding helpende plus BBL. Heb ruim 20 jaar niet meer in de schoolbanken gezeten. Merk dat het toch wel weer wennen is. Het luisteren naar de docent, het opnemen van de lesstof, het omgaan met de laptop. Veel stof, huiswerk, en andere info voor school krijg je via je laptop. Vroeger had je een agenda en schreef je daarin wat je per les af moest hebben voor een volgende les. Ach het zal ook wel weer wennen op den duur. Maar ik vindt de combi met het werken in de praktijk erbij heerlijk. Nu ik voor mijzelf weet dat ik het werken met ouderen echt wil, gaat het mij vast en zeker lukken. Dus ik zou zeggen ga die opleiding tot kraamverzorgster doen. En advies in BBL vorm. Nooit te oud toch?
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
09-05-2019 21:15
ben je eigenlijk ooit te oud om terug te gaan studeren.
Nee, hoewel 98 krapjes wordt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
12-05-2019 16:40
Nee, hoewel 98 krapjes wordt
:hello:
jujuken schreef:
09-05-2019 21:15
ben je eigenlijk ooit te oud om terug te gaan studeren.
ben 31 en heb eigenlijk terug ook zin om diploma te halen.
mijn motivatie is nu groter dan toen ik 18 was.
Denk het niet. Als het praktisch mogelijk is, waarom niet?
Ik denk dat het voor sommige studie juist ook heel fijn kan zijn om niet met 18 te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
ik wou als kind eigenlijk iets in de richting van journalistiek doen..maar heb het toen niet gedaan op aandrang van familie en zij wouden perse dat ik in de administratie beland. ik ben nu 31 en wil eigenlijk nog altijd journalistiek doen. soms zijn je kinderlijke dromen ook wel de meest juiste.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-05-2019 16:40
Nee, hoewel 98 krapjes wordt
Er is iemand geweest die met 89 ging promoveren!
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... megen.html
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt wel Junuken, uiteindelijk blijf je toch altijd diezelfde persoon als je als kind al was.
Ik heb altijd gemerkt dat ik soms jaloers kon zijn op iemands opleiding of baan . Om een of andere reden dacht ik dan 'niet voor mij bestemd....', zo heb ik veel dromen laten varen helaas. Maar het voelt lekker één van die dromen gewoon echt te gaan nastreven, het heft in eigen hand nemen. Niemand gooit het zomaar naar je toe, dus als je iets wilt, zorg dan goed voor jezelf en streef het actief na .
Alle reacties Link kopieren
Zit ik toch onverwachts met een dilemma. In september zou ik starten met hbo-v bij een andere instelling. Zij benaderden mij of ik bij hen op gesprek wilde komen, aanbod is volledige door hen betaalde opleiding + kosten, contract van 32 uur waarvan 4 uur tijd voor de opleiding.
Waar ik nu werk, gaf mijn teamleider steeds aan dat zij momenteel geen ruimte hebben voor het volgen van hbo-v. Veel veranderingen in formatie dus afwachten wanneer wel etc. Dus dan is keuze snel gemaakt, dan ga ik voor instelling waar ik het wel kan doen.
Teamleider en regiomanager op de hoogte gebracht. 's Avonds telefoontje van regiomanager, erg geschrokken want ze wist niet dat ik uberhaupt hbo-v wilde volgen. Gaf aan hierover niet te zijn geinformeerd door teamleider.
Uitgenodgd voor een gesprek met haar en nu dus het aanbod te blijven, via huidige werk hbo-v te kunnen volgen. Én meegenomen worden in taken van teamleider omdat ze mij op die functie ziet in de toekomst. Eigenlijk dus tweeledig: zowel hbo-v als in de praktijk worden meegenomen in functie van tl.

En nu moet ik kiezen. :@@: Mijn eerste ingeving is om te blijven. Ik heb het er enorm naar mn zin, mooi aanbod en mooie kans (toch?) Maar dan moet ik die ander afzeggen, komt ook stom over lijkt mij.

Pffff
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-05-2019 21:04
Er is iemand geweest die met 89 ging promoveren!
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... megen.html
Geweldig!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
12-05-2019 21:04
ik wou als kind eigenlijk iets in de richting van journalistiek doen..maar heb het toen niet gedaan op aandrang van familie en zij wouden perse dat ik in de administratie beland. ik ben nu 31 en wil eigenlijk nog altijd journalistiek doen. soms zijn je kinderlijke dromen ook wel de meest juiste.
DOEN!
Het is leuk!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Aneso, ik denk blijven! Je kunt de nieuwe functie best afzeggen ook al is dat stom. Dat zij het stom zullen vinden is zeker geen reden om daar dan maar te komen werken. Zeker nu je uit kunt leggen dat je op je huidige functie de kans krijgt waarvan je dacht die niet te krijgen. Je hebt het hier naar je zin en dat is gewoon een lekker startpunt bij zo'n opleiding.

Als het mij niet gelukt zou zijn op m'n huidige werkplek had ik ook verder gesolliciteerd naar een andere duale plek hoor. Maar ik vind het heerlijk hier nu te blijven en vanuit een vertrouwde werkplek met de opleiding te beginnen, er zal genoeg op me afkomen.

Gisteren naar m'n hogeschool heen en weer geweest om m'n diploma te laten checken. Totaal 3 uur in de trein gezeten om letterlijk 5 minuten binnen te zijn geweest 😁
Alle reacties Link kopieren
Aneso, weet je eigenlijk al welke hogeschool het zal worden?
Ik ga naar Ede. Daar maar 1x per 3 weken naar school en verder zelfstandig, ideaal voor mij. Genoeg tijd over om te werken en mijn schoolwerk in te delen in de rest van mijn week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven