Werk & Studie alle pijlers

Wijzigen werkdagen

10-01-2023 21:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond,
Ik werk 2 dagen per week. Mijn directe college 3 dagen. Op verzoek van mijn collega hebben we ongeveer 2 maanden geleden onze werkdagen geruild. Deze wijziging is per brief door afdeling HR vastgelegd. Nu wil deze collega weer ruilen naar het oorspronkelijke rooster. Ik ben bereid 1 dag te ruilen, maar daar gaat ze niet mee akkoord. Ze beweerd dat ze heeft afgesproken altijd terug te mogen. Ik kan me daar niets van herinneren en ook in mail en app contact niets van vinden. Ook in de brief van HR staat daar niets van vermeld. Kan zij “haar dagen” terug eisen?
Jerima, je kunt beter niets aanbieden. Tenzij opnieuw een dag wisselen geen verslechtering betekent voor jou en het je ècht niet uitmaakt. (Maar ik lees dat het nieuwe schema voor jou juist prettiger is) Door iets aan te bieden bied je ruimte tot onderhandeling, dus kun je beter gewoon met “nee” beginnen.

Als er meer collega’s zijn in jullie rol, dan kan een van hen misschien wisselen. Jij hebt je al eens extra flexibel opgesteld, dus een ander is aan de beurt. Of wat je collega wil is gewoon niet mogelijk en dat mag ze dan verder met leidinggevende / HR oplossen.
Gelukkig werk ik fulltime en kan mij zoiets nooit gevraagd worden, ik ben daar totaal het type niet voor.
jerima schreef:
11-01-2023 08:36
Dank je wel voor jullie reacties. Morgen gesprek met HR. Geef aan eventueel 1 dag te willen ruilen.
Alleen als je dat echt wilt. Anders kan ze de boom in.
Cottonclean schreef:
10-01-2023 22:53
Zij kan haar dagen wel terug willen, en eventueel ook krijgen.

Dat kan niet betekenen dat jij je dagen dan ook moet veranderen.

Dat krijgen kan lastig zijn als ze bijv met TO een duobaan als leerkracht heeft.

TO, gewoon voet bij stuk houden hoor, jij mag net zoveel wensen/eisen als je collega.
Bedenk ook: Het zijn niet 'jouw' dagen of 'haar' dagen.
Zij wil iets van de werkgever. Het is aan de WG of ze dat kan krijgen - het is niet jouw plicht om het aan haar te geven.
Denk erover alsof het je beeldscherm is. Stel dat haar beeldscherm stuk gaat en ze wil die van jou. Dan zeg je toch ook: Ga naar de werkgever en regel daar een beeldscherm voor jezelf.

Dat is allemaal een wat meer zakelijke insteek:
Zij heeft de werkgever gevraagd om een bepaalde dag te werken. Nou, als er genoeg werk is, is dat fijn. Maar als het niet kan is het niet aan jou om je in bochten te wringen om dat mogelijk te maken. Dan moet de werkgever haar vertellen: Sorry, wat jij wilt kan niet. Die dag heb ik voldoende bezetting.
En inderdaad, als Jerima die dag wil ruilen is dat een prima oplossing.
Maar als ze dat niet wil houdt het op.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Jerima, zijn jullie al wat opgeschoten na het gesprek met HR?
Ik zou zelf inzetten op niet ruilen als het jou goed bevalt zoals het nu is.
Mocht je haar (eigenlijk WG-er) dan uiteindelijk 1 dag tegemoet komen is dat mooi voor hun, maar niet vanzelfsprekend. Lijkt mij niet dat dit zonder meer zomaar moet worden gewijzigd. Jij hebt ook belangen.
Het gesprek is op niets uitgelopen. HR weet niet zo goed wat te doen met de situatie. De sfeer wordt er niet beter op en ik ben al aan het zoeken naar iets anders.
Op niets uitgelopen? Hoezo kan HR daar niets mee? Er is dus niets besloten?
Ben je aan het zoeken naar iets anders vanwege deze situatie?
Waarom zo drastisch? Is het er dan sowieso niet zo leuk?
Wat slecht van HR. Dat het personeel een keer een wijziging doorvoert. Okay. Maar het is toch belachelijk om dat elke zoveel maanden te doen straks omdat één collega dwarsligt. Gewoon je poot stijf houden. Als jij prima bent met deze dagen, lekker zo laten. Het is jouw collega die raar loopt te doen dus als het werk voor de rest leuk is zou ik me zeker niet weg laten pesten. Krijgt die collega nog haar zin ook!
Ik snap sowieso niet waarom jullie een gesprek hebben met HR.

Zij vraagt iets aan en dan is antwoord ja of nee. En klaar.

Komt ze er niet uit kan je aangeven dat jij al een keer hebt aangepast en dat dat nu klaar is, verder kan ze met HR in conclaaf. Niet met jou.

En zij horen dat ook niet bij jou te leggen dan.
Jaja.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven