Werk & Studie alle pijlers

Wijzigen werkdagen

10-01-2023 21:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond,
Ik werk 2 dagen per week. Mijn directe college 3 dagen. Op verzoek van mijn collega hebben we ongeveer 2 maanden geleden onze werkdagen geruild. Deze wijziging is per brief door afdeling HR vastgelegd. Nu wil deze collega weer ruilen naar het oorspronkelijke rooster. Ik ben bereid 1 dag te ruilen, maar daar gaat ze niet mee akkoord. Ze beweerd dat ze heeft afgesproken altijd terug te mogen. Ik kan me daar niets van herinneren en ook in mail en app contact niets van vinden. Ook in de brief van HR staat daar niets van vermeld. Kan zij “haar dagen” terug eisen?
Nee jammer voor haar als er niets zwart op
wit staat .
Nee tuurlijk niet, je bent toch gekke Henkie niet…
Waarom is ze zo wispelturig mbt het wisselen van de werkdagen?
Jij bent niet haar speelbal hé, dan had ze zelf maar beter moeten nadenken.
Lijkt mij niet aangezien het officieel bekrachtigd is door HR maar wat zegt je leidinggevende. Ik zou als bedrijf niet blij zijn met dit soort acties tussen collega's en vanuit HR vastgelegd klinkt daarmee ook als een officieel besluit juist om dit soort wispelturigheid te voorkomen. Want anders kun je bezig blijven natuurlijk. Het is al schappelijk dat je 1 dag wilt ruilen. Dat is volgens mij al meer dan nodig.
Wat jij met HR heeft afgesproken is niet afhankelijk van wat zij geeft afgesproken. Misschien heeft zij dat wel afgesproken, maar als dat niet in jouw afspraken staat, hoef jij niet zomaar weer te wisselen. Kan dus zijn dat je weer zometeen 2 mensen klaar heeft staan om op ma en di te werken.
Nee natuurlijk niet. Ik zou bij hr zeggen wat je wil en hoe het gegaan is en laat hen het dan maar uitzoeken
montblanc schreef:
10-01-2023 21:10
Wat jij met HR heeft afgesproken is niet afhankelijk van wat zij geeft afgesproken. Misschien heeft zij dat wel afgesproken, maar als dat niet in jouw afspraken staat, hoef jij niet zomaar weer te wisselen. Kan dus zijn dat je weer zometeen 2 mensen klaar heeft staan om op ma en di te werken.

Dat is een ander punt idd. Maar zegt niet perse wat over to haar werkdagen
montblanc schreef:
10-01-2023 21:10

Dubbel
Ze kan een verzoek indienen bij de werkgever, sinds augustus 2022 kan dit en moet de werkgever schriftelijk reageren. Maar aangezien jij geen leidinggevende bent (leidt ik af uit je verhaal) moet ze jou hier niet mee lastigvallen.
Ze kon de boom in 😀
Lijkt me niet dat dit zomaar kan als de wijziging door HR schriftelijk is vastgelegd.
Ik heb wel ooit een hoop gedoe gehad toen werkgever wilde dat een van de collega's op een bepaalde dag ging werken (omdat degene die eerst wel op die dag werkte, vertrok) en er niemand vrijwillig wilde en hij de nieuwste collega ook die vrije dag had toegezegd. Bij mij stond er helaas in het contract dat de werkdagen in overleg bepaald zouden worden, dus uiteindelijk moest ik toen wel akkoord gaan met een beurtsysteem voor de dagen dat er écht iemand aanwezig moest zijn.
Het zou echt aan de reden liggen voor het wisselen en of het mij wel/niet uitkomt. Ik vind het echt geen probleem om te wisselen, ook niet om vaker te wisselen. Maar het moet wel kunnen met kinderen/opvang/vrije dagen man/andere verplichtingen. En als dat kan, vind ik het geen probleem als er een goede reden voor is. En gelukkig zijn collega's in mijn omgeving ook zo collegiaal en helpen we elkaar. Wel tot op zekere hoogte, maar zo star zoals ik andere hier iets hoor roepen.. dat ben ik gelukkig nog niet tegengekomen :). Overigens vind ik de manier waarop zij zich nu uit ook niet netjes. Dat zou ik ook niet tof vinden. Maar het kan inderdaad best zo zijn dat zij met HR iets anders heeft afgesproken.
Formeel denk ik niet dat ze je kunnen verplichten als het niet in je contract staat.

Maar het zou voor mij ook sterk afhangen van de reden van die collega en of het voor mij veel uit zou maken. Misschien moet ze wel mantelzorgen of met een kind naar een intensieve medische behandeling.
TO, laat haar het maar aankaarten bij jullie leidinggevende. En deze kan bij jou informeren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
We zijn met 4 collega’s en ruilen vaak onze werkdagen als er iemand een afspraak oid heeft. Ook in vakanties en ziekte vangen we deze dagen op. Maar aangezien het nieuwe rooster me zoveel beter bevalt (ivm fysieke beperkingen ), wil ik niet akkoord gaan met beide dagen ruilen.
jerima schreef:
10-01-2023 21:47
We zijn met 4 collega’s en ruilen vaak onze werkdagen als er iemand een afspraak oid heeft. Ook in vakanties en ziekte vangen we deze dagen op. Maar aangezien het nieuwe rooster me zoveel beter bevalt (ivm fysieke beperkingen ), wil ik niet akkoord gaan met beide dagen ruilen.
Prima reden. Kun je aanvullen met, daardoor merk ik dat ik mijn werk veel beter kan doen/volhoud.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Proberen kan altijd, maar ze wisselt maar met een andere collega.

Jij hebt al een keer goodwill laten zien, laat nu weer 50 % goodwill zien ... daar stopt het wel als er geen afspraken op papier over staan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Zij kan haar dagen wel terug willen, en eventueel ook krijgen.

Dat kan niet betekenen dat jij je dagen dan ook moet veranderen.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Je blijft toch niet aan de gang, zeg. Dat ze het durft te opperen.

En het is ook onwaarschijnlijk dat jij akkoord zou zijn gegaan met, “prima, hierbij neem ik deze nieuwe dagen tot Tiny zich weer bedenkt”.
TO je bent zo te lezen op basis van feiten zeker niet verplicht en hebt zelfs goede reden voor je eigen gezondheid om het zo te laten.

Wat ik trouwens wel heel fijn vind is om hier meerdere keren te lezen dat er toch nog mensen bestaan die bij zulke situaties zich afvragen wat mogelijke redenen voor de andere collega zijn om te willen ruilen. Vind ik mooi, ik ben zelf ook zo, maar op grote kantoorvloeren is mijn mensbeeld van de gemiddelde collega kennelijk toch beschadigd geraakt in de loop der jaren. Fijn dat we nog rekening met elkaar willen houden :heart:
dianaf schreef:
10-01-2023 21:49
Prima reden. Kun je aanvullen met, daardoor merk ik dat ik mijn werk veel beter kan doen/volhoud.

Ze is alleen niemand een reden schuldig. Je mag altijd iets weigeren zonder opgaaf van reden hoor.

En TO, ik zou als ik jou was zolang mogelijk geen redenen geven. Elke reden die jij geeft kunnen anderen weerleggen, kunnen ze voor jou proberen op te lossen etc.

Voor je het weet beland je in een enorme discussie.
Ik heb een keer zoiets meegemaakt, maar dan ook met een veranderend aantal uren. Ik ben toen iets meer gaan werken, omdat mijn collega graag wat minder uren wilde en ook een dag wilde ruilen en mij kwam dat ook wel uit. Helaas ging zij niet veel later opeens weg bij haar vriend en had ze het financieel gezien nodig om weer meer te werken en daarmee wilde ze ook graag de dag terugruilen. Omdat ze al kapot was door de scheiding en ze het echt niet kon zien aankomen, ben ik daarmee akkoord gegaan. Maar als het alleen maar geweest was omdat het haar toch wat beter uitkwam, dan had ze het echt kunnen bekijken. Ik wil graag iets voor mensen doen die het nodig hebben, maar niet als het alleen maar wispelturigheid is.
In jouw geval zou het mij dus ook veel uitmaken wat de reden is. In ieder geval heeft ze geen poot om op de staan als jij nergens zwart op wit hebt gekregen dat ze elk moment weer terug kan ruilen.
Dat hele fysieke er buiten houden. Persoonlijk hou ik daar niet zo van als dat het eerste argument in een fittie onder medewerkers is. Je hoeft niet steeds te switchen en het bevalt je zo. Daarnaast heb je al een compromis aangeboden. Komt wat volwassener over.
Prolo schreef:
11-01-2023 08:22
Dat hele fysieke er buiten houden. Persoonlijk hou ik daar niet zo van als dat het eerste argument in een fittie onder medewerkers is. Je hoeft niet steeds te switchen en het bevalt je zo. Daarnaast heb je al een compromis aangeboden. Komt wat volwassener over.
Eens.
Dank je wel voor jullie reacties. Morgen gesprek met HR. Geef aan eventueel 1 dag te willen ruilen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven