Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
rosanna08 schreef:
23-11-2018 18:42
juist de leerlingen die niet netjes in de pas meelopen, hebben sturing nodig, die hebben hulp nodig. Ze hebben alleen een wat beroerde manier van er om vragen.
Hoe zou jij dan omgaan met zo'n kind?
rosanna08 schreef:
23-11-2018 18:46
Waarom ben je les gaan geven? Daar ben ik echt benieuwd naar.
Het is sneu, maar er was crisis en ik kon niet veel anders met een talendiploma. Er was een tekort...
KatherineClifton schreef:
Wat vind jij dan abnormaal? Ikvolg het niet. Ik geef aan wat ik doe, hoe ik het ervaar en ik snap dat ik het fout doe, maar heb de energie niet meer om 200 kinderen te kalmeren bij elk klein ding.
Het ontbreekt je aan elk pedagogisch inzicht en handelingsalternatieven. Je hebt nog niets leuks over je leerlingen verteld, je hebt de meest bizarre opvattingen over pedagogische vraagstukken.
Als jij 200 leerlingen per dag moet kakemeren s het toch wel meer dan overdruidelijk dat je het niet kan?

Ga lekker vertaler spelen ipv een hele generatie vergallen.
23-11-2018 18:47
Daar heb ik je al antwoord opgegeven. Ben je nou echt z passief of vind je het leuk om anderen voor je karretje te spannen?

Heb jij een persoonlijkheidsstoornis?
Mevrouw75 schreef:
Nou ja, ik neem aan dat je iets anders gaat zoeken, want voor de klas weet je dat dat af en toe kan gebeuren en hoe je dat in goede banen kan leiden, of hoe je dat van te voren al hebt weten te ontladen.
Daarom vraag ik hier om tips. In mijn veld, of neutrale dingen. Die belastingdiensttip was lief, maar ik kom uit een totaal ander veld en snap niks van de functies
rosanna08 schreef:
23-11-2018 18:05
het is wel duidelijk dat je helemaal niets van pubers begrijpt. Voor jou lijkt het onlogisch en raar om zo te flippen als dat deze leerling deed, voor hemzelf kan er zeker wel een goede reden achter zitten.

Die inleving mis ik volledig bij jou. Het lijkt wel alsof jouw beeld bij lesgeven is, klas komt binnen, gaat netjes zitten en luistert naar wat je uitlegt, doen allemaal keurig hun werkjes en als de bel gaat, gaan ze braaf en rustig weer naar de volgende les.
Kun je je eigen middelbare schooltijd nog herinneren? Komt het enigszins overeen met het beeld hierboven? Nee he?
Haha, ik moet opeens aan mijn eigen eerste jaar denken. Dat ik verbaasd wa dat leerlingen naar me luisterden! Dat had ik niet verwacht. Niet dat ik geen geitende, flippende, scheldende, vechtende of uittestende leerlingen in de klas had trouwens.
23-11-2018 18:51
Daarom vraag ik hier om tips. In mijn veld, of neutrale dingen. Die belastingdiensttip was lief, maar ik kom uit een totaal ander veld en snap niks van de functies
Je kan toch zelf googlen?
Nemaìn’ schreef:
23-11-2018 18:50
Het ontbreekt je aan elk pedagogisch inzicht en handelingsalternatieven. Je hebt nog niets leuks over je leerlingen verteld, je hebt de meest bizarre opvattingen over pedagogische vraagstukken.
Als jij 200 leerlingen per dag moet kakemeren s het toch wel meer dan overdruidelijk dat je het niet kan?

Bizar? Wát dan? Geef voorbeelden in plaats van om je heen te slaan. Nu ben je net die leerling. Wees helder!

En natuurlijk geen 200 per dag. 60-80 procent van een klas is leuk, het zijn altijd dezelfden.
Nemaìn’ schreef:
Daar heb ik je al antwoord opgegeven. Ben je nou echt z passief of vind je het leuk om anderen voor je karretje te spannen?

Heb jij een persoonlijkheidsstoornis?
Nee, jij wel?
Nemaìn’ schreef:
23-11-2018 18:52
Je kan toch zelf googlen?
Ik weet niet waarnaar. Als ik wo-vacatures zoek kom ik uit op een veld van dingen waar ik totaal niks van kan.
23-11-2018 18:44
Hoezo? Zij vroegen wat er was, ik was eerlijk.
Het rare zit in dat je halverwege de les weggaat, maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie was. Ik zou waarschijnlijk gewoon mijn les afmaken.
ik zou duidelijke grenzen stellen over hoe we met elkaar omgaan in en buiten de klas en na de les met hem in gesprek gaan over het waarom van de uitbarsting.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nemaìn’ schreef:

En niks leuks? Dit is een topic over mij. Ik ben overspannen en dit is de reden. Geen 'ik hou van mijn leerlingen'topic. Totaal niet relevant voor mijn probleem.

De grapjes, leuke gesprekken en geinige inzichten van (b)engeltjes uit de klas worden steeds meer ondergesneeuwd door maximaal 6 leerlingen van de 200.
safrat schreef:
23-11-2018 18:55
Het rare zit in dat je halverwege de les weggaat, maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie was. Ik zou waarschijnlijk gewoon mijn les afmaken.
Er was een noodgeval. Mijn TL had de les overgenomen.
Is het dan echt de regel dat een leerling die zijn huiswerk niet heeft gemaakt eruit wordt gestuurd? Doen alle docenten dat?

Je kan de leerling laten zien dat het wel vermeld stond. Je kan een gesprek aangaan na de les. Je kan hem na laten blijven bij jou. Je kan hem even op de gang zetten en na een paar minuten een gesprekje voeren. Je kan je hand over je hart strijken. Je kan een grapje met hem maken. Je kan echt heel veel doen.
23-11-2018 18:33
Als contractmanager binnen het hechte team van categoriemanagement Post ben je primair verantwoordelijk voor de optimale uitvoering van omvangrijke Rijksbrede overeenkomsten met (strategische) leveranciers. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het produceren en beheren van managementinformatie en de borging van kennis en ervaring binnen de categorie.

.... Superwollig. Nergens staat er wat je nou echt doet.
Jawel? Zo wollig is dit nou ook weer niet, en ik ben niet eens WO opgeleid.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
23-11-2018 18:57
En niks leuks? Dit is een topic over mij. Ik ben overspannen en dit is de reden. Geen 'ik hou van mijn leerlingen'topic. Totaal niet relevant voor mijn probleem.

De grapjes, leuke gesprekken en geinige inzichten van (b)engeltjes uit de klas worden steeds meer ondergesneeuwd door maximaal 6 leerlingen van de 200.
Mens, neem ontslag.
rosanna08 schreef:
23-11-2018 18:57
ik zou duidelijke grenzen stellen over hoe we met elkaar omgaan in en buiten de klas en na de les met hem in gesprek gaan over het waarom van de uitbarsting.
Schoolregels hangen overal. Heb ik netjes aan het begin behandeld. Soms verlaag ik sancties als leerlingen de rest van de les zich gedragen. Ze weten dit.
23-11-2018 18:55
Ik weet niet waarnaar. Als ik wo-vacatures zoek kom ik uit op een veld van dingen waar ik totaal niks van kan.
Tijdens al die studies en masters is er nooit ter sprake gekomen wat voor beroepen er mogelijk zijn f de anderen kiezen? Bijzonder.
23-11-2018 19:01
Schoolregels hangen overal. Heb ik netjes aan het begin behandeld. Soms verlaag ik sancties als leerlingen de rest van de les zich gedragen. Ze weten dit.
het zijn pubers
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
23-11-2018 18:53
Bizar? Wát dan? Geef voorbeelden in plaats van om je heen te slaan. Nu ben je net die leerling. Wees helder!

En natuurlijk geen 200 per dag. 60-80 procent van een klas is leuk, het zijn altijd dezelfden.
Ik sla niet om mee heen.

Ik heb je al heel veel tips gegeven, maar jij wil zeuren en zaniken en klagen. Je wil helemaal niets oplossen. Je wil achteroverleunen en anderen jou laten redden.
En als 40% van een klas zich misdraagt doe je echt iets flink verkeerd.
Je kan toch ook gewoon reageren op een kantoorbaan op MBO niveau? Je moet je niet blind staren op WO niveau want dan ga je niks anders vinden inderdaad.

Het hoeft ook niet iets te zijn wat je je hele leven moet gaan doen toch?
safrat schreef:
23-11-2018 18:59
Is het dan echt de regel dat een leerling die zijn huiswerk niet heeft gemaakt eruit wordt gestuurd? Doen alle docenten dat?

Je kan de leerling laten zien dat het wel vermeld stond. Je kan een gesprek aangaan na de les. Je kan hem na laten blijven bij jou. Je kan hem even op de gang zetten en na een paar minuten een gesprekje voeren. Je kan je hand over je hart strijken. Je kan een grapje met hem maken. Je kan echt heel veel doen.
Nee. De regel was het uur inhalen in het straflokaal. Notitie gezet in SOM Daarover flipte hij. Aangesproken. Laten afkoelen op de gang. Kwam terug, scheldend dat ik oneerlijk was en ergere dingen. Toen zei ik, kom maar naar de les bij me. Toen flipte hij nog meer en rende lokaal uit. Toen hij terugkwam uitstuurbrief.

Nergens heb ik geschreeuwd, gescholden of bizarre straffen geeist.
Nemaìn’ schreef:
23-11-2018 19:01
Mens, neem ontslag.

Ga jij ff pauzeren zeg, wat een gezuig.
.
safrat schreef:
23-11-2018 18:59

Als het geen veelpleger is ja. Deze leerling zuigt elke les. Ook bij collega's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven