Werk & Studie alle pijlers

Wil weer terug naar mijn oude vak, maar hoe...

03-08-2009 10:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2005 afgestudeerd in de richting journalistiek. Omdat ik toendertijd in mijn eigen vakgebied moeilijk aan een vaste baan kon komen, ben ik in een andere baan terecht gekomen. Op zich prima, maar ik merk dat mijn hart toch bij hetgeen ligt waar ik voor geleerd heb. Ik wil dus heel graag weer terug, maar hoe? Hoe leg ik dit uit op mijn cv? En zou ik er uberhaupt weer een kans hebben, of moet ik me erbij neerleggen? Iemand ervaring met dit soort dingen?
Natuurlijk heb je een kans! En je moet je er zekers te weten niet bij neerleggen! Ik ben hier ook wel veel mee bezig hoor, maar ik denk dan maar: het zou toch gek zijn om mijn leven te laten leiden door omstandigheden? Het is toch veel beter om zelf aan het roer te staan van je leven! Het kan niet de bedoeling zijn dat jij de rest van je leven 'iets anders doet', omdat je helemaal aan het begin van je loopbaan weinig kansen had op werk in het journalistieke veld.

De tijden zijn nu misschien anders, dus probeer het.

Ik vind dat je niet veel meer uit te leggen hebt dan dit. Er was toch weinig werk? Nou, daar kun jij toch niks aan doen? Dat je er nu weer naar verlangt zegt iets over je motivatie en je passie, dat ziet een werkgever ook wel. Juist dat je dit zo graag blijft willen maakt je aantrekkelijk als werknemer. Ik zie eigenlijk geen problemen hoor.

Heel veel succes met het vinden van je nieuwe baan.
anoniem_13710 wijzigde dit bericht op 03-08-2009 11:12
Reden: Iets vergeten
% gewijzigd
Ben het helemaal met Eva eens: GO FOR IT!

Wellicht zou je er voorzichtig weer in kunnen rollen door als vrijwilligster/als bijbaantje iets in de journalistiek te doen voor een goed doel of een plaatselijk krantje.

Succes!
Ja, inderdaad. Misschien lukt het niet gelijk, maar kun je met wat werkervaring (al is het 'maar' een kleine krant of lokale omroep) gemakkelijker binnenkomen bij de droombaan!

Dit advies heeft een kennis van mij die in precies dezelfde situatie zat als jij ook een keer gekregen van een 'echte' loopbaanadviseur dus....hahaha..Inderdaad: YOU GO GIRL
Ehm... ben zelf ook bezig met een ommezwaai en wil eigenlijk een totaal andere baan... Hm... loopbaanadviseur klinkt ook wel leuk!

Maar heb me toevallig zojuist ingeschreven voor een cursus 'copywriter'. Misschien kom ik je wel een keertje tegen in de toekomst, Emily :-)
En wat let je om naast je huidige baan, alvast te proberen links en rechts wat freelance werk aan te pakken? Dan doe je meteen alweer wat ervaring op.
Eens met Starshine. Er is een reden waarom je in 2005 geen baan in de journalistiek kon vinden: dat is nu heel moeilijk.

Bij die kleine krant of lokale omroep waar Eva19792 het over had, worden er nu alleen mensen uitgegooid ipv aangenomen. En alle droombanen hebben een vacaturestop.

Maar, je hebt nu een vaste baan in een ander vakgebied. Daar kun je je voordeel mee halen. Grote bedrijven hebben vaak een bedrijfsblad, ga daar eens vragen of je wat voor ze mag schrijven. En misschien is er ook een vakblad of een vakbondsblad waar ze wel freelancers (voor een laag tarief) zoeken. Zo begin je met het opbouwen van je cv.

En als die grote nare recessie dan achter de rug is, heb jij alweer heel wat meer werkervaring.

Succes ermee!
Die van dat bedrijfsblad vind ik een goeie tip. Of als er zoiets nog niet is, biedt aan om er eentje op te zetten en zoek een paar mensen om je heen die daar, onder jouw begeleiding, aan mee willen werken.
Ga naast je werk als freelancer aan de slag, dan rol je er weer in. Wat ik heb gehoord is dat er bij de bladen nu ook mensen uit gaan, maar dat betekent juist dat er ruimte is voor freelancers.
@korenwolf, dat hoeft niet. Is het je niet opgevallen dat veel bladen de laatste tijd dunner zijn? Kijk maar naar de Volkskrant op zaterdag of Intermediair. Daar is veel gehakt.
Nee, hoeft niet natuurlijk, ik ga af op berichten van freelance journalisten die ik ken.

En dunner, zijn kranten niet altijd dunner in de zomer?
Nou, dat is eigenlijk wel positief om te horen, dat er freelance journalisten zijn die nu meer werk hebben.

De VK heeft heel wat bijlages op zaterdag blijvend geschrapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven