Werk & Studie alle pijlers

Wiskunde vraag

02-11-2011 12:36 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort tentamen wiskunde, onderdeel van mijn studie. Ik ben maar aan het graven en graven maar heb wiskunde heel heel ver weggestopt blijkt helaas....

Kan iemand mij helpen?

De vraag is: hoeveel snijpunten met de x-as hebben de grafieken van de volgende functies.

1a. (x+9)^2

1b. 2(x+6)^2 +3

1c. -0,5 (x + 4)^2

Kan iemand mij helpen?

En is is er een iets om dit snel te zien?
Het zou helpen als je de formules hier goed neerzet. De eerste twee lijken niet te kloppen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
1a is geen lijn, maar een punt. Als x=9 en dat in het kwadraad, is het 81. Bedoel je niet x+9 ofzo?
Wat mizuki zegt dus
Als je gebruik mag maken van de grafische rekenmachine is dit in een halve minuut te zien. Mag dat?
Als mijn toetsenbord dan ook nog verkeerd staat wordt het wel heel moeilijk gemaakt.
Nee, moet zonder grafische rekenmachine.
1a. (x+9)^2

1b. 2)x+6)^2 + 3 is denk ik 2(x+6)^2 +3

1c. -0,5 (x + 4)^2

De eerste is gewoon een lijn die van (x,y) (0,81) exponentieel omhoogloopt.

De tweede idem maar die begint op (0,72).

De derde zal negatief zijn en begint op (0,-8) en loopt dan exponentieel onder de x-as verder naar beneden.
De derde gaat dus met geen enkele kruisen, de tweede zal de eerste op een gegeven moment inhalen. Dus ik denk dat de eerste twee één snijpunt hebben. Als je wil weten op welk punt dat is, moet je ze even met elkaar vergelijken en de uitkomst (x=...) in de grafiek invullen voor het y-coordinaat.
Btw: dit is voor mij 6 jaar geleden dus sorry als het niet helemaal klopt

Teken ze anders voor jezelf rustig uit en probeer het systeem te zien.
Als je met x^2 "x tot de macht 2" bedoelt, dan hebben al deze vergelijkingen twee snijpunten met de x-as. Een 2e machtsvergelijking is namelijk een positieve (berg) of een negatieve (dal) parabool.
Antwoord van 1a: (x+9)^2 heeft als top (-9,0), raakt dus aan de x-as.

(-9+9)^2 = 0 en voor alle andere waarden van x is (x+9)^ > 0, conclusie er is 1 snijpunt met de x-as.

Maar goed met het antwoord is het me helaas nog steeds niet duidelijk.
bij een snijpunt met de x-as is de y-waarde 0. dus (x+ 9)^2 = 0 bijvoornbeeld)

dan mote je dus een waarde voor x zoeken dat het resultaat 0 is.

x+ 9 = 0 => x = -9

de tweede 2(x+6)^2 + 3 = 0

2(x + 6)^2 = -3

(x + 6)^2 = -1,5

x + 6 = wortel(-1,5) en dat kan niet.

dus geen snijpunten met de x as

en de laatste x = -4 (zelfde ideee als de eerst)
Je hoeft de snijpunten helemaal niet uit te rekenen om te weten dat een 2e machtsvergelijking een parabool is en daarom dus 2 snijpunten met de x-as heeft.
(Checkt met Grafische Rekenmachine): klopt!
^2 is inderdaad een teken voor machten.

Maar 2 snijpunten bij alle vergelijkingen is niet het juiste antwoord.
snap je het zo??
O kak met de x-as! Foutjeee ik dacht dat je de snijpunten van de drie grafieken wilde hebben. (LEZEN!!! zei de leraar altijd al)

Dan kun je in één oogopslag zien dat ze geen snijpunt met de x-as hebben, inderdaad.
quote:Vl43inder schreef op 02 november 2011 @ 12:51:

Je hoeft de snijpunten helemaal niet uit te rekenen om te weten dat een 2e machtsvergelijking een parabool is en daarom dus 2 snijpunten met de x-as heeft.nee hoor dat hoeft niet !!! als de punt (of de top) precies op de y-as ligt is er maar 1 snijpunt
quote:Vl43inder schreef op 02 november 2011 @ 12:49:

Als je met x^2 "x tot de macht 2" bedoelt, dan hebben al deze vergelijkingen twee snijpunten met de x-as. Een 2e machtsvergelijking is namelijk een positieve (berg) of een negatieve (dal) parabool.Ik ben geen wiskundige, maar dit klopt niet volgens mij. Als iets tot de macht is dan word het toch juist steeds sneller meer (neemt exponentieel toe of af?)
quote:Vl43inder schreef op 02 november 2011 @ 12:51:

Je hoeft de snijpunten helemaal niet uit te rekenen om te weten dat een 2e machtsvergelijking een parabool is en daarom dus 2 snijpunten met de x-as heeft.Huh? Wat is dit nou voor onzin? Een parabool kan toch mijlenver boven of onder de x-as liggen
quote:kissa schreef op 02 november 2011 @ 12:53:

[...]

Ik ben geen wiskundige, maar dit klopt niet volgens mij. Als iets tot de macht is dan word het toch juist steeds sneller meer (neemt exponentieel toe of af?)Dat doet een parabool ook...
quote:Lonkaa schreef op 02 november 2011 @ 12:53:

[...]

Huh? Wat is dit nou voor onzin? Een parabool kan toch mijlenver boven of onder de x-as liggen en dat ook
y=x^2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven