Werk & Studie alle pijlers

wiskundige vraag

15-09-2011 19:39 60 berichten
-
Dank je wel voor je uitleg Spaarvarken! Is me veel duidelijker geworden. Kloppen de tussenstappen in bovenstaande berichtje die ik erbij heb geschreven? Ik probeer het echt stap voor stap te doen, anders vergeet ik het
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg. Echt heel veel respect voor jullie die dit zien en begrijpen.
Yep, je gebruikt meerdere malen (a+b)*c = a*c + b*c, maar steeds net even op een andere manier
Wauw, wat een hoop getallen en tekens.

[Jullie kunnen vast wel raden dat ik geen wiskundewonder ben. ]
. . . . en heb je zoiets ooit nodig in je werkende leven???

Ben ik ffies blij dat ik een talenknobbel heb :-)))
quote:spaarvarken schreef op 15 september 2011 @ 21:30:

Yep, je gebruikt meerdere malen (a+b)*c = a*c + b*c, maar steeds net even op een andere manieroke, maar die manieren die ik erbij heb geschreven kloppen dus wel?
@ leyla Ja die kloppen idd

@ carenza ieder zijn ding!
quote:fluorescent schreef op 15 september 2011 @ 20:58:

aaah het kwam me al bekend voor, maar niet meegerekend ;) haha.

Waar doe je lmt? Universiteit?

haha nou het is me eindelijk compleet duidelijk!

ja op de uni
quote:carenza schreef op 15 september 2011 @ 21:36:

Ben ik ffies blij dat ik een talenknobbel heb :-)))Als je het goed kan, is het wel erg leuk. Ik hoop dat ik ooit op een punt kom dat ik er goed in wordt... haha! anders is het blijkbaar niets voor mij. Nu stapje voor stapje nog..
Heel erg bedankt Spaarvarken voor je moeite en tijd!
Vraag aan iedereen die dit zo moeilijk vindt:

zou je deze vergelijking wel op kunnen lossen:

2*4 = x * 3 + ( 5 - x) * 6

? (met andere woorden: ligt het aan idiote getallen in de vergelijking of is het oplossen zelf echt het probleem?
Oh, spaarvarken, je oplossing is helemaal goed, alleen wat jij ontbinden noemt, is juist precies het omgekeerde van ontbinden
ik heb wel een antwoord..maar wacht tot iemand de juiste hier neerzet hahaa...want ik sta denk ik dan weer voor gek...(Ik WIL het graag snappen maar het het gaat niet altijd (lees nooit) goed) terwijl ik wel een kei in economie ben/was. Heel vaag
Puck
Een vergelijking !!! Probeert zich in te houden.... Lukt niet... Is het 7.33 ?
En het enige verschil voor mij tussen deze vergelijking en de vorige is dat ik deze uit het hoofd doe en die andere met een rekenmachine

Ik denk dat voor mensen met een wiskunde-angst, idiote getallen het oplossen wel moeilijker kan maken. Dan raken ze helemaal in paniek en denken ze niet meer helder
quote:carenza schreef op 15 september 2011 @ 21:36:

Ben ik ffies blij dat ik een talenknobbel heb :-)))Dit soort dingen doe je toch wel vaker in het dagelijks leven? Als je netto-bruto berekeningen maakt van je geld stromen, of als je hoeveelheden aanpast in recepten, of dergelijke? Ik gebruik dit soort dingen toch wel wekelijks, en dan bedoel ik buiten het werk om. Ik wil niet veroordelend overkomen, maar dit leer je toch in de tweede klas van de middelbare school? Nogmaals, ieder zijn ding, maar ik ben gewoon oprecht verbaasd dat dit blijkbaar voor velen abracadabra is. Hebben je dit dan niet geleerd op school, of ben je het weer vergeten? En hoe doe je dat dan als je zelf zulke dingen moet uitrekenen, als je bijvoorbeeld wil bepalen wat een extra aflossing van de hypotheek je netto oplevert ofzo? Of hoe groot je pensioengat is?
Waar ik me altijd over verbaas is dat als iemand een d/t fout maakt op het forum, iedereen hier over valt. Maar als iemand een rekensom van middelbare school niveau niet weet te maken, dat blijkbaar heel normaal wordt gevonden.

(Sprak een echte beta)
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
@Gember, dat soort dingen doet hier mijn man. Hij heeft wiskunde gestudeerd

Dit is ook echt abacadabra voor mij (geen wiskunde eindexamen gedaan, heb wiskunde godzijdank in de 4e klas laten vallen) maar ik heb geen problemen om met geld om te gaan. Dat dan weer niet.
Eigenlijk, hoewel er in de titel staat "wiskundige vraag", vind ik dit zelfs geen wiskundig probleem, eerder een rekenprobleem. Wiskunde gaat veel en veel verder dan het uitrekenen van een simpele vergelijking.
quote:liubi schreef op 16 september 2011 @ 10:41:

@Gember, dat soort dingen doet hier mijn man. Hij heeft wiskunde gestudeerd

Dit is ook echt abacadabra voor mij (geen wiskunde eindexamen gedaan, heb wiskunde godzijdank in de 4e klas laten vallen) maar ik heb geen problemen om met geld om te gaan. Dat dan weer niet.

OK, ik begrijp dat in een relatie de dingen zo gaan dat ieder zijn taak heeft, dat verdeelt zich natuurlijk een beetje automatisch. Maar ik mag toch hopen dat je man dit niet geleerd heeft tijdens zijn studie?

Maar nu ik erover nadenk, ik weet eigenlijk niet of mijn man dit zou kunnen. Ik ga ervan uit van wel als hij er even over nadenkt, maar eigenlijk ben ik degene die de financiele doorberekeningen doet.
Ehmm. nee, een studie wiskunde gaat wel iets dieper dan dit soort berekeningen. Ik bedoel dat dat hij berekeningen doet zoals hypotheek enzo.

Maar om hoeveelheden in een recept aan te passen heb je toch geen ingewikkelde berekeningen nodig of wel?
quote:liubi schreef op 16 september 2011 @ 10:57:

Ehmm. nee, een studie wiskunde gaat wel iets dieper dan dit soort berekeningen. Ik bedoel dat dat hij berekeningen doet zoals hypotheek enzo.

Maar om hoeveelheden in een recept aan te passen heb je toch geen ingewikkelde berekeningen nodig of wel?Jawel hoor, recepthoeveelheidberekening, vooral voor taarten, is één van de wiskundige takken die tot nog toe het minst begrepen is door wiskundige theoretici. Telkens komen ze op de proppen met nieuwe algoritmes om het hoeveelheidsdiviseringsprobleem op te lossen, maar tot nog toe leidt geen enkele van deze algoritmes tot algemene satisfactie. Het toevoegen van grotere proporties chocolade echter heeft al voor veelbelovende resultaten gezorgd, misschien een potentiele oplossing ?
quote:liubi schreef op 16 september 2011 @ 10:57:

Maar om hoeveelheden in een recept aan te passen heb je toch geen ingewikkelde berekeningen nodig of wel?

Nee, precies! Maar dit zijn ook helemaal geen ingewikkelde berekeningen, precies hetzelfde niveau als het aanpassen van een recept. Vandaar mijn verbazing.

Ik veroordeel niemand, maar het lijkt me echt een handicap als iemand dit niet kan. Ik kan me voorstellen dat iemand dan erg kwetsbaar is: bijvoorbeeld bij de keuze voor lijfrente polissen of verzekeringen ofzo, kun je zo opgelicht worden als je niet een simpele rekensom kan.

Het enige rekenen dat in deze opgave zit is optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Het verbaast me echt dat er mensen zijn die dat niet kunnen.

Maar ach, er blijken ook meer analfabeten te zijn, als we Prinses Laurentien moeten geloven, en daar zou ik me ook over verbazen als iemand zegt niet te kunnen lezen.
quote:PartlyCloudy schreef op 16 september 2011 @ 11:05:

[...]

Jawel hoor, recepthoeveelheidberekening, vooral voor taarten, is één van de wiskundige takken die tot nog toe het minst begrepen is door wiskundige theoretici. Telkens komen ze op de proppen met nieuwe algoritmes om het hoeveelheidsdiviseringsprobleem op te lossen, maar tot nog toe leidt geen enkele van deze algoritmes tot algemene satisfactie. Het toevoegen van grotere proporties chocolade echter heeft al voor veelbelovende resultaten gezorgd, misschien een potentiele oplossing ? Volgens het bekende axioma: When in doubt...add chocolate!
Liubi, een recept aanpassen is echt niet simpeler dan het oplossen van deze vergelijking: het enige wat je ervoor hoeft te doen is optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Dat is alles.

Mizuki (Ha!), eens. Als iemand die bezig is met een universitaire opleiding hier zou komen vragen hoe het ook alweer zit met d's en t's zouden er onmiddellijk wenkbrauwen gefronst worden, maar volledig de weg kwijt raken bij een simpele vergelijking is bijna stoer.

TO, waar ik wel een beetje benieuwd naar ben: is er bij het bespreken van de opgave waar deze vgl in voor kwam ook nog over gesproken dat de getallen die erin staan nogal eigenaardig zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven