Werk & Studie alle pijlers

WO-opleiding afgerond, kan ik nog verder studeren?

19-09-2020 15:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen.
Lang geleden heb ik een opleiding aan de universiteit afgerond. Nadien is er veel veranderd in het studiesysteem. In mijn tijd had je nog geen masters etc. Wat ik zou willen weten is dit. Bestaat de mogelijkheid nog om in een extra richting af te studeren? Of op datzelfde niveau een vak te volgen?
Zodat ik kan zeggen: ik ben afgestudeerd in richting en A en sinds kort ook in B?
Het is zaterdag en ik kan telefonisch geen informatie inwinnen, maar wie weet heb ik hier ook geluk.
Is er iemand die dit weet, of het misschien heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 18:01
Maar als je je doctoraal hebt afgerond, wat dan nog te zeuren over bachelor of master? Volgens mij heb je dan toch al méér dan dat niveau?
Doctoraal is hetzelfde als een master.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 18:01
Maar als je je doctoraal hebt afgerond, wat dan nog te zeuren over bachelor of master? Volgens mij heb je dan toch al méér dan dat niveau?
Lees mijn vraag maar eerst. Bedankt voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-09-2020 18:04
Doctoraal is hetzelfde als een master.
Het probleem is dat "master" qua eisen en vereisten nét onder het vroegere "doctoraal" liggen, dus eigenlijk zijn we er op achteruit gegaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 18:07
Het probleem is dat "master" qua eisen en vereisten nét onder het vroegere "doctoraal" liggen, dus eigenlijk zijn we er op achteruit gegaan.
Nee hoor.

Voorts gaat de vraag van TO over iets anders, lees maar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 18:07
Het probleem is dat "master" qua eisen en vereisten nét onder het vroegere "doctoraal" liggen, dus eigenlijk zijn we er op achteruit gegaan.
Sowieso was vroeger alles beter.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 18:07
Het probleem is dat "master" qua eisen en vereisten nét onder het vroegere "doctoraal" liggen, dus eigenlijk zijn we er op achteruit gegaan.
Nee, absoluut niet waar. Master is hetzelfde niveau als het oude doctoraal. (cq het oude doctoraal 2, bij sommige studies was er na drie jaar een doctoraal 1 en na vier jaar een doctoraal 2)
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
19-09-2020 15:50
Tenzij TO alleen een bachelor heeft afgerond, wat ik meen te begrijpen uit de OP.
En voor 1990 de universitaire graad behaald hebt, dan hoef je ook niet het hoge instellingscollegegeld te betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Natuurlijk kan je verder studeren, is maar wat je wil en waar je interesses liggen he. Of dat op kosten van de gemeenschap kan, is niet zo voor de hand liggend....
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-09-2020 18:54
Natuurlijk kan je verder studeren, is maar wat je wil en waar je interesses liggen he. Of dat op kosten van de gemeenschap kan, is niet zo voor de hand liggend....
Nou, dat hoeft ook niet hoor. Dat was mijn vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet voor alle opleidingen geldt het instellingsgeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TanteNina schreef:
19-09-2020 19:12
Nou, dat hoeft ook niet hoor. Dat was mijn vraag niet.
Je vraag was: WO-opleiding afgerond, kan ik nog verder studeren?

Het antwoord is ja. Maar dat had jezelf toch ook wel kunnen bedenken?
Hoe comfortabel ben je in de Engelse taal?
Je zou eens kunnen googlen op 'the university of the people', waar je heel goedkoop kunt studeren op afstand.
Alle reacties Link kopieren
Informeer eens bij de DUO over het financiële plaatje. Ik heb onlangs begrepen dat als je nog voor de BA/MA structuur ingevoerd werd bent afgestudeerd, dat je misschien wel alsnog een nieuwe master voor wettelijk collegegeld mag doen. Maar of dat altijd zo is?
every journey starts with a single step
Mocht het je op het moment werken en je wil studeren in de richting van je werk zou je ook nog kunnen kijken naar een post HBO-opleiding. Het is weliswaar geen universitaire opleiding maar het zijn wel programma's die vaak gericht zijn op mensen die het met hun werk combineren.
Een kennis van mij ging onlangs nieuwe master doen. Omdat de vorige opleiding voor 1992 was afgerond kon ze de master nu weer tegen college tarief doen. Misschien een optie?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-09-2020 21:01
Je vraag was: WO-opleiding afgerond, kan ik nog verder studeren?

Het antwoord is ja. Maar dat had jezelf toch ook wel kunnen bedenken?
;Waarom reageer je?*
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
19-09-2020 23:10
Een kennis van mij ging onlangs nieuwe master doen. Omdat de vorige opleiding voor 1992 was afgerond kon ze de master nu weer tegen college tarief doen. Misschien een optie?
Dank voor je reactie!
KamilleT schreef:
19-09-2020 15:48
Dat hangt natuurlijk van de richting af. Ik ken iemand die drie verschillende masters heeft in hetzelfde vakgebied (rechten). Dat is betaalbaar als je ze tegelijkertijd doet en nog geen masterdiploma hebt. Jij zult voor een nieuwe master instellingscollegegeld moeten betalen en dat kan aardig oplopen.

Dit dus inderdaad. Ik heb twee masters gevolgd (en afgerond) een aantal jaar geleden. Ook rechten. Niet tegelijk, wel in overlap met elkaar. Na het afronden van de eerste, kon ik nog wel tegen normaal tarief de tweede afmaken. Maar geen derde meer starten anders dan tegen instellingscollegegeld.
Jammer, want had best nog een derde master willen volgen.

Ik vrees dat nu een master willen gaan volgen je veel geld gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wellicht een part time PhD gaan doen? Eventueel in combinatie met je huidige werkgever.
Alternatief is om gewoon wat een post-uni cursus te gaan volgen. Een aantal wetenschappelijk artikelen staan ook al erg goed op je cv.

Het verbaast mij een beetje dat je, met een afgeronde universitaire opleiding, hierin niet zelf de weg kunt vinden. Dat is toch de kracht van een universitaire opleiding... dat je zelf allerlei dingen zelfstandig kunt onderzoeken. Of mis ik ergens iets....
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
20-09-2020 10:52
Je kunt wellicht een part time PhD gaan doen? Eventueel in combinatie met je huidige werkgever.
Alternatief is om gewoon wat een post-uni cursus te gaan volgen. Een aantal wetenschappelijk artikelen staan ook al erg goed op je cv.

Het verbaast mij een beetje dat je, met een afgeronde universitaire opleiding, hierin niet zelf de weg kunt vinden. Dat is toch de kracht van een universitaire opleiding... dat je zelf allerlei dingen zelfstandig kunt onderzoeken. Of mis ik ergens iets....
Ja, dan zal ik mijn universitaire titel wel niet verdienen, dat ik zomaar deze vraag stel. Hoe haal ik het ook in mijn hoofd. Goed dat je erop wijst.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
20-09-2020 10:52
Je kunt wellicht een part time PhD gaan doen? Eventueel in combinatie met je huidige werkgever.
Alternatief is om gewoon wat een post-uni cursus te gaan volgen. Een aantal wetenschappelijk artikelen staan ook al erg goed op je cv.

Het verbaast mij een beetje dat je, met een afgeronde universitaire opleiding, hierin niet zelf de weg kunt vinden. Dat is toch de kracht van een universitaire opleiding... dat je zelf allerlei dingen zelfstandig kunt onderzoeken. Of mis ik ergens iets....
Ik ben niet TO, maar ik vind het wel juist heel krachtig als je iets durft te vragen dat je niet weet. Zouden meer mensen moeten doen.

TO, ik heb een post master afgerond na mijn in 2002 afgesloten studie, dus nog uit de drs tijd. Het verschilt per studie hoeveel je dat gaat kosten; studies op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg vallen vaak niet onder het hoge collegegeld. Je kunt eens kijken naar het levenslang leren krediet. Of in gesprek gaan met je werkgever, zoals al vaker is geoppeerd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
20-09-2020 14:26
Ik ben niet TO, maar ik vind het wel juist heel krachtig als je iets durft te vragen dat je niet weet. Zouden meer mensen moeten doen.

TO, ik heb een post master afgerond na mijn in 2002 afgesloten studie, dus nog uit de drs tijd. Het verschilt per studie hoeveel je dat gaat kosten; studies op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg vallen vaak niet onder het hoge collegegeld. Je kunt eens kijken naar het levenslang leren krediet. Of in gesprek gaan met je werkgever, zoals al vaker is geoppeerd.
Dank je wel Belle!
daddy_gijs schreef:
20-09-2020 10:52
Je kunt wellicht een part time PhD gaan doen? Eventueel in combinatie met je huidige werkgever.
Alternatief is om gewoon wat een post-uni cursus te gaan volgen. Een aantal wetenschappelijk artikelen staan ook al erg goed op je cv.

Het verbaast mij een beetje dat je, met een afgeronde universitaire opleiding, hierin niet zelf de weg kunt vinden. Dat is toch de kracht van een universitaire opleiding... dat je zelf allerlei dingen zelfstandig kunt onderzoeken. Of mis ik ergens iets....

Wat een belachelijke post.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het leuk om eens op MOOCs (massive online open course) te zoeken, bijvoorbeeld op het edX platform. Veel universiteiten (ook Nederlandse) bieden dit aan. Vaak modules van 8 uur tijdsinspanning per week, voor een periode van een week of 10. Dan krijg je online colleges, opdrachten en toetsen aangeboden.
Een aantal zijn gratis, voor anderen betaal je een bepaald bedrag (en krijg je ook meer begeleiding).
Op die manier kan je prima wat extra kennis op doen en er wellicht ook achter komen of je nog wel een hele studie zou willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Leuke tip Masatu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven