Werk & Studie alle pijlers

Word ik juf?!

15-12-2017 16:17 15 berichten
Er is al tijden een verlangen in mij aan het groeien, en ik kom nu op een punt dat ik het niet meer kan negeren: ik wil zó graag het (basis)onderwijs in, en dan het liefste op een school waar de persoonlijke ontwikkeling en groei van het kind centraal staat (denk aan een vrije- of montessorischool, maar ook een reguliere school die daar extra aandacht aan besteedt lijkt me fantastisch).

Ik geloof dat mijn masterdiploma en werkervaring relevant genoeg zijn om ergens als zij-instromer aan de slag te kunnen - als er een school is die daarvoor openstaat, natuurlijk.

Maar ik heb zoveel vragen:

1) Zijn er hier mensen die als zij-instromer in het onderwijst terecht zijn gekomen? Hoe is dat bevallen? Was het de juiste keuze?

2) Hoe kom ik erachter of het onderwijs echt bij me past? Zou ik een school kunnen aanschrijven of ik een (aantal) dag(en) mag meelopen?

3) En aan juffen en meesters in het algemeen: wat vinden jullie leuk aan jullie werk, en wat minder? Wat hadden jullie willen weten voordat jullie het onderwijs ingingen?

Dank voor de reacties, alvast. :)
Heb je ervaring met het lesgeven aan kinderen? Zo niet, dan zul je niet snel worden aangenomen zonder bevoegdheid.

Wel kun je de pabo doen in een verkort traject van twee jaar.
Hoi Noor, ik heb tijdens mijn studie vrijwilligerswerk gedaan op een basisschool (als mentor) en ik geef op dit moment les aan volwassenen. Het verkorte traject kun je geloof ik ook als zij-instromer doen. Heb trouwens ook ander relevante werkervaring (met kinderen).
Doen! Ik heb ook op latere leeftijd pabo gedaan en werk nu alweer een paar jaar met heel veel plezier in het basisonderwijs. Ja, het is hard werken, soms te hard, tegen een laag salaris (hopelijk wordt dat binnenkort wat beter) maar ik haal er vreselijk veel voldoening uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet op al je vragen antwoord, maar een paar puntjes;
- Je kunt inderdaad een school aanschrijven of je een aantal dagen mag meelopen, vaak mag dit wel.
- Om op de vrije school te werken heb je een apart vrije school pabodiploma nodig, daarvoor moet je naar de vrije school. Dit omdat het onderwijssysteem echt verschilt van het 'reguliere' onderwijs. Deze pabo zit in Leiden.
Leuk, Elske. Ja, dat harde werken geloof ik zeker. Daar ben ik ook niet vies van, gelukkig. :P Heb jij de volledige pabo gedaan (4 jaar)?
En voor het salaris hoef je het inderdaad niet te doen, maar dat boeit me ook niet zoveel eerlijk gezegd.. Al is het wel belachelijk natuurlijk, ik hoop ook dat het snel verandert.
Promethium, dankjewel. Ik heb al een paar vrije scholen in de buurt gevonden die openstaan voor zij-instromers, en dan word je inderdaad naar de opleiding in Leiden gestuurd. Maar ja, dan moet er wel net een vacature openstaan natuurlijk.
Ik kopieer (deels) mijn reactie uit een ander topic over hetzelfde onderwerp.

Als moeder van twee kinderen die in de bovenbouw van de basisschool zitten, heb ik al ontzettend veel vaste/duo/inval-leerkrachten, onderwijsassistenten en stagiaires de revu zien passeren. Daardoor heb ik inmiddels een goed beeld van wat er nodig is om succesvol (en minder succesvol) voor de klas te staan.

Wat absolute vereisten zijn gebleken, om je te laten opleiden tot leerkracht, zijn:

Flexibiliteit
Humor
Jong van geest
Liefde voor het kind
Kordaatheid

Zie jij deze eigenschappen bij jezelf terug? Dan zou ik zeggen: Doen!
java wijzigde dit bericht op 15-12-2017 17:25
3.10% gewijzigd
Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond en gewerkt nadat ik mijn master had gedaan in Nederland. In Engeland heb ik in 1 jaar een soort zij-instroom traject gedaan voor lesbevoegdheid en die is in Nederland ook geldig.
Nu werk ik in Nederland in het speciaal onderwijs (cluster 3) met heel veel plezier.
Ik heb ook in het bedrijfsleven gewerkt en denk dat het grootste verschil voor mij zit in de emotionele belasting. Tuurlijk is het in het bedrijfsleven ook wel eens druk en werk je soms over, maar in het onderwijs is het standaard. Je moet altijd “aan” staan, zeker in het speciaal onderwijs. En daarnaast vind ik het soms lastig om de knop om te zetten: zaken mbt veilig thuis of ernstige medische complicaties of heel uitdagend gedrag kan ik ook in de avonden/weekenden/vakanties nog mee bezig zijn.
Java schreef:
15-12-2017 17:21
Ik kopieer (deels) mijn reactie uit een ander topic over hetzelfde onderwerp.

Als moeder van twee kinderen die in de bovenbouw van de basisschool zitten, heb ik al ontzettend veel vaste/duo/inval-leerkrachten, onderwijsassistenten en stagiaires de revu zien passeren. Daardoor heb ik inmiddels een goed beeld van wat er nodig is om succesvol (en minder succesvol) voor de klas te staan.

Wat absolute vereisten zijn gebleken, om je te laten opleiden tot leerkracht, zijn:

Flexibiliteit
Humor
Jong van geest
Liefde voor het kind
Kordaatheid

Zie jij deze eigenschappen bij jezelf terug? Dan zou ik zeggen: Doen!

Jong van geest vind ik geen vereiste. Flexibiliteit ook niet per sé.

De rest wel.
Bedankt iedereen, voor de reacties!

@Java, ik geloof dat ik de meeste van de eigenschappen die je noemt sterk aanwezig zijn, alleen kordaatheid mag nog wat verder ontwikkeld worden maar daar ben ik toevallig al mee bezig. :)

@Sanne, wat leuk dat je dat hebt gedaan. En bewonderenswaardig dat je in het speciaal onderwijs werkt. Lijkt me zwaar, maar ook mooi. Wat betreft het aan/uit-zetten, ik heb op dit moment m'n eigen bedrijf dus dingen 'mee naar huis nemen' (emotioneel gezien, maar ook praktisch) herken ik heel erg. Maar de zaken die jij noemt (veilig thuis etc.) zouden bij mij ook een dingetje kunnen zijn. Maar op zich lijkt me dat menselijk, je moet wel een koele kikker zijn als je dat buiten schooluren volledig van je af kunt laten glijden. Ik sta er voor open emotioneel betrokken te raken bij de kids, dat lijkt me een risico van het vak. :) Wel binnen de perken, uiteraard.

@Yasna, jong van geest snap ik op zich wel, dat Java dat noemt. Het is mooi meegenomen als je mee kunt gaan in de belevingswereld van een kind, denk ik. Maar je hoeft natuurlijk niet in je vrije tijd met barbies te spelen ofzo. :P
Yasna schreef:
15-12-2017 17:42
Beide vind ik wel belangrijk. Flexibiliteit: je bereidt je lessen natuurlijk goed voor, je hebt een dagplanning, een weekplanning, een jaarplanning, maar er gebeurt altijd wel iets onverwachts, vaak zelfs meerdere keren per dag.
Jong van geest blijf je automatisch wel als je elke dag met kinderen omgaat.
Yasna schreef:
15-12-2017 17:42

De rest wel.
Nu werk ik in het VO, dus wellicht is het daar anders, maar flexibiliteit staat in mijn lijstje denk ik juist helemaal bovenaan. Samen met ‘multi-tasken’ Of eigenlijk de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen.
Zonder flexibiliteit is lesgeven een moeizame bezigheid, denk ik.

Oh ja, ik was zij-instromer in het VO. Ik vond het fijn werk, maar wel veel vermoeiender dan ik ooit bedacht had.
Ik ben nog steeds wel benieuwd of er hier misschien mensen zijn die als zij-stromer in het basisonderwijs terecht zijn gekomen. Ik vraag me of hoe erg een school daar nou om staat te springen, eigenlijk.

Ik moet wel zeggen dat ik betreft mijn opleiding en werkervaring volgens mij wel een aantrekkelijke kandidaat zou zijn. Maar ja, ze moeten wel in je investeren... Ik woon trouwens in de Randstad, zou dat uitmaken? Geloof dat er hier wel een lerarentekort is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven