Werk & Studie alle pijlers

Work Fast (ervaringen?)

26-03-2013 17:45 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort zit ik via de gemeente in een Work Fast traject die nieuwe verse wwb'ers snel zou moeten begeleiden naar een baan.

Zelf heb ik toen ik in de ww zat flink gesolliciteerd maar helaas geen baan aan overgehouden. De gemeente denkt met dit traject binnen 4 weken mij en anderen aan een baan te krijgen, in deze tijden van grote werkloosheid.

Ik moet nu minimaal 5 !!! sollicitaties per dag doen dat 5 dagen per week. En al het werk is passend, oproep werk, schoonmaken voor een paar uurtjes per week etc. blijkbaar zien zij zeer parttime werk en oproepwerk als succesvolle uitstroom. (blijf je toch nog gedeeltelijk afhankelijk van de wwb.) Ik doe maar gewoon braaf wat ze zeggen maar minimaal 25 sollicitaties per week is wel veel in deze tijden dus "schiet" ik maar raak naar alles wat ik kan vinden. (ben van huis uit administratief medewerker met MEAO diploma)

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit traject? En succesvol zijn uitgestroomd en dan bedoel ik geheel de uitkering uit?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Houd je zo nog wel tijd over om echt persoonlijke sollicitaties te schrijven voor de banen waar je echt geschikt voor bent? Of moet het allemaal zo snel dat de cvs en brieven lopende band werk worden? Ik kan me zo voorstellen dat een beetje goede sollicitatie minstens 4 uur duurt aan voorbereiding, dus 5 per dag lijkt me heel ambitieus...
Ik ben even wezen googelen er op.

Ik heb dit gevonden..

http://www.workfast.nu/succes.html

Ik wens je veel succes! Ik vraag mij trouwens toch af waarom UWV niet eerder zijn best doet om werkelozen eerder aan werk te krijgen, en liever doorschuiven naar de gemeente.
Kan me niet voorstellen dat het werkt, je wordt nu de perfecte kandidaat voor baantjes die maar een of max drie contracten duren. Volgens mij werkt de grote gemeente hier in de buurt ermee, maar die zijn een van de grootste stijgers qua werkeloosheid.
Ik heb ook in zo'n traject gezeten, en ik heb me zelden zo geschoffeerd gevoeld. (Niet door de eisen, maar de 'jij weet niks en wij gaan je alles bijbrengen'-toon, terwijl ze nog niet eens hadden gekeken naar mijn CV, sollicitatiebrieven die ik al had gestuurd, wat ik al had ondernomen, etc. In een 'klasje' komen met ongeschoolden, en dezelfde brieven moeten schrijven. En dat mijn coach bij het zien van mijn CV een paar dagen later uitroept dat ik 'BA' en 'MA' moet uitschrijven, want nieeeeeeemand weet wat dat betekend, zij begreep het tenslotte ook niet.)

Veel sterkte.
Met dit traject heb ik geen ervaring maar vele jaren terug wel in een ander soort traject van toen nog het arbeidsbureau gezeten.

Mijn ervaring is vraag 5 van dat soort coaches om hun mening betreffende je cv en sollicitatiebrief en ze zeggen allemaal dat je je brief en cv moet aanpassen. Na de 5e ben je dan weer bij je oorspronkelijke brief.

Kortom ze weten ook niet wat werkt en elke coach roept weer wat anders.
Vijf per dag vind ik echt belachelijk. Hoeveel tijd is dat per brief?

Een goede brief kost uren aan tijd....
Tellen open sollicitaties ook?
Ben benieuwd naar welke gemeente jij bij zit?
Toevallig heb ik vorig jaar WorkFast gemonitord bij een van de gemeenten waar ik voor werk.

Over een jaar de resultaten bekeken en een heel groot deel van de mensen was inderdaad duurzaam uitgestroomd. Meer dan de gemeente had verwacht. Enkele mensen lukte het niet en sommigen kwamen na een paar weken of maanden weer terug, maar evengoed stroomde echt een groot deel van de mensen duurzaam uit.

In de bijstand is de regel inderdaad dat je solliciteert op algemeen geaccepteerd werk, het idee is dat je vanuit een baan sowieso meer kans hebt op een andere -betere- baan.

Sommige klanten bij deze gemeente vonden 5 sollicitaties per dag ook veel te veel.... maar de gemeente vindt dat een werkzaam mens 8 uur per dag kwijt is aan werken, dus waarom zou een mens in de bijstand geen 8 uur per dag aan solliciteren kunnen besteden.

Sja... leuk is anders....

Ik hoop voor je dat het snel resultaat op levert, want volgens mij is werken -ook al is dat in een minder leuke baan- nog steeds leuker dan in de bijstand zitten.
Ben benieuwd wie jij bent Tequilla. Kan zomaar zijn dat we elkaar kennen:)

Goed om te lezen dat er bij jullie een hoog percentage duurzame uitstroom is gerealiseerd. Top!
Toen ik tegen wil en dank in een WorkFast traject belandde, kreeg ik serieus de opmerking van de werkcoach of ik al bij uitzendbureaus naar binnen was gelopen. Toen ik zei dat ze eens een blik op mijn excel-formulier moest werpen, die ik de dag voor het gesprek had toegstuurd, werd ik uitgemaakt voor leugenaar omdat ze het bestand niet kon openen. God, wat stom van mij om te denken dat ze daar ook met hun tijd meegaan, aangezien mijn formulier was opgeslagen als een .docx bestand. Helaas werken ze daar - tot op de dag van vandaag - nog steeds met fucking Windows XP!!

Daarna begon ze een lijstje op te sommen wat ze kennelijk uit haar hoofd had geleerd en waarbij wederom de vraag zat bij hoeveel uitzendbureaus ik al naar binnen was gelopen. Toen ik als argumentatie zei dat je in deze tijden van crisis wel naar binnen kunt lopen, maar dat twee op de drie uzb's je weer net zo hard het gat van de timmerman wijzen met de opmerking: 'kijk maar op de site of er iets bijzit voor je.', keek ze me glazig aan of ze water zag branden. Daarna zei ze: 'Oh, dat is niet wat ik heb gehoord.' Toen ik vroeg wat zij dan had gehoord snauwde ze me toe dat zij niet degene was die werk zocht en dat ik toch maar naar binnen moest lopen en dat ze bij het volgende gesprek de visitekaartjes wilde zien van de betreffende uzb's.

WorkFast is het zoveelste faalproject van het UWV. Er zullen ongetwijfeld capabele medewerkers tussen zitten, maar de meesten zijn medewerkers die al 50 jaar bij die toko werken en totaal geen idee hebben van hoe het tegenwoordig werkt op de arbeidsmarkt.
m.b.t. aantal uren wat mensen hier spenderen, ik heb nog nooooit langer dan een uur over 1 brief gedaan.... (WO opgeleid, en eigenlijk werk op MBO, HBO en WO niveau gedaan...)

Dat even terzijde..

Ik heb een aantal maanden (paar maanden geleden) mee gesolliciteerd voor mijn partner, en wij hadden ook een dergelijke 'target'. (Want tja, met mijn inkomen hadden we nergens recht op, maar leven is wel op 2 inkomens ingericht, en ach thuiszitten is ook zo wat ;)) Maar goed, dan mikten we echt op allllesssss. en jadat zijn de shitty jobs, das vaak meer een kwestie van cv en motivatie toesturen..

Zo heeft hij van een meelfabriek, schoonmaakbedrijf, zelfs nog een soort pijpfit-traject, (hij is nu echt van alle markten thuis, EN heeft veel poolse vrienden opgedaan) maar hij zit nu weer in zijn eigen beroep... Saillant detail; verdient nu 1 derde minder als hiervoor (nog geen jaar geleden). Tja.. werkgeversmarkt.

Ik vind het niet zo gek dus, en ook een strak plan! Mensen zullen nu eenmaal hun standaard moeten verlagen.. Zo zie ik veel (ex)studiegenoten op de bank welke 1 brief per week veel vinden, tja, in deze tijden gaat die ene brief het hem niet worden.. (Over 20 jaar zeggen we 'we hebben de recessie meegemaakt', maar voor nu it blows... !)

Veel succes!
WorkFast wordt niet uitgevoerd door het UWV, maar wordt ingehuurd door gemeenten en is dus een aparte organisatie. De uitvoering wordt gedaan door consulenten in dienst van WorkFast. Overigens worden er wel steeds meer klantmanagers getraind om zelf het WorkFast traject uit te voeren. Klantmanagers werken bij Sociale Diensten, en WorkFast wordt ingehuurd door Sociale Diensten, niet door UWV. Dit om misverstanden te voorkomen.
De uitstroompercentages liegen er niet om, trouwens. Steeds meer gemeenten huren WorkFast in. Sterker nog, het is nu veelal het enige re-integratie instrument wat wordt ingekocht. Het geld is zo goed als op bij gemeenten, dus kosten baten analyse is van belang. En WorkFast levert veel geld op, want veel minder uitkeringen die uitbetaald moeten worden. En terecht, m.i.
Want iedereen die een uitkering heeft is een profiteur?
Julus, ik ben her met je eens. En 5 brieven per dag is goed te doen. Zeker als je ook op schoonmaak solliciteert etc. Maar wat mij stoort aan het traject is dat je wordt behandeld als paria, al onwillend en lui. Dat (in mijn geval) de coach mijn CV en map met brieven niet eens een blik waardig gunt etc. Ik zat daar niet voor mijn lol! Ik wil ook werken! Maar mijn ideëen werd niet eens naar geluisterd, er werd bij voorbaat al vanuit gegaan dat ik niks wist en het verkeerd deed.
Dobermann, absoluut niet! De meesten willen graag aan het werk, maar de arbeidsmarkt is nu gewoon krapper. Wat Tequila zegt, onderschrijf ik; als je uitkering ontvangt, kun en moet je 40 uur per week beschikbaar zijn om pro-actief te solliciteren. Let wel; niemand gaat 8 uur per dag besteden aan sollicitaties (ik niet en velen met mij!), maar 5 activiteiten verrichten om aan het werk te komen, is echt prima te doen. 3x langs het uitzendbureau, een paar gerichte sollicitaties en nabellen en je komt er met gemak aan. Kost je een uurtje of 2,3. Er worden enorm veel tips m.b.t. websites gegeven, er worden vacatures gezocht en meegegeven, er wordt meegedacht. Maar de eindverantwoordelijk en actie ligt bij de klant, en dat is terecht.

Als je 3x per week komt en je acties verricht, dan stromen de meesten binnen 3 maanden uit naar betaald werk. En dat is in deze tijd echt heel netjes.

Als je al jarenlang werkloos bent en je gaat weer aan het werk, dan versterk je je positie op de arbeidsmarkt. Bovendien is werken veel gezonder dan alleen thuiszitten. En het levert gemeenten (lees; ons als maatschappij) veel op. Veel klanten zijn echt dankbaar dat ze weer aan het werk kunnen. Sommigen doen er alles aan om het traject te traineren, maar dan schort er iets aan je instelling en arbeidsethos. En ja, dat wordt niet getolereerd.

Vind het spijtig hoe je bent behandeld, Thomaas. De WF methode is ook niet aai, aai, dat klopt. Maar de persoonlijke en menselijke benadering is iig wel de manier waarop ik werk met bijstandsgerechtigden.
quote:aliana schreef op 26 maart 2013 @ 17:54:

Houd je zo nog wel tijd over om echt persoonlijke sollicitaties te schrijven voor de banen waar je echt geschikt voor bent? Of moet het allemaal zo snel dat de cvs en brieven lopende band werk worden? Ik kan me zo voorstellen dat een beetje goede sollicitatie minstens 4 uur duurt aan voorbereiding, dus 5 per dag lijkt me heel ambitieus...

Het gaat om alle arbeid die passend is en in de meeste gevallen ongeschoolde arbeid. Schoonmaak, productie, callcenter, magazijnwerk etc. Je kunt met gemak 5 van zulke sollicitaties wegdoen, dat is kwestie van CV en korte motivatie bijvoegen. Dan nog langsgaan bij uitzendbureaus of bijv. rondje in de stad doen en dat 3x per week. Dat levert vaak snel resultaat. Het traject is ook bedoeld om je te motiveren, je aan te zetten tot actie, je zelfvertrouwen te vergroten, etc. Het is maatwerk, maar net wat een client nodig heeft. Coaching dus. En ja, handhaving. Checken of iemand doet wat hij moet doen. Afbellen is geen optie, tenzij je echt halfdood ligt te gaan. Gemeenten pamperen niet meer, dat kunnen ze zich niet meer permitteren. Wij als maatschappij niet, zogezegd.

Zeg nou zelf; als iemand het teveel (moeite) vindt, om 3x een halfuurtje langs te komen, terwijl iemand de hele week thuiszit...dat schiet toch niet op? Dat is toch heel erg krom? En het gebeurt regelmatig.
'Aai aai klop klop' had ook niet gehoeven Julus, alles behalve. Kritisch kijken naar mijn brieven en CV was meer dan welkom. Maar wel op een menselijke toon met oog voor mijn studies en achtergrond. (En ondertussen solliciteren op ongeschoold werk: prima) Er zit een groot verschil tussen schofferen en 'activeren'.
Mijn oma overleed. Op de dag van afscheid nemen toen ze opgebaard lag kreeg ik de mededeling dat ik smiddags werd verwacht. Ik heb vriendelijk bedankt. Dan maar korten op mijn uitkering heb ik gezegd. (Ik had aangegeven in diezelfde week een andere afspraak te willen maken, of de week er op extra te komen)

Ik ben al een tijdje uit het traject, maar ik ben nog steeds kwaad.
quote:[Ik vraag mij trouwens toch af waarom UWV niet eerder zijn best doet om werkelozen eerder aan werk te krijgen, en liever doorschuiven naar de gemeente.

Ik qoute mij zelf nog maar eens, maar gemeenteambtenaren willen liever even een schouderklopje krijgen dat zij wel aan deze taak kunnen voldoen en UWV blijkbaar niet.

UWV doet aan doorschuiven!
quote:thomaaas schreef op 27 maart 2013 @ 08:55:

Mijn oma overleed. Op de dag van afscheid nemen toen ze opgebaard lag kreeg ik de mededeling dat ik smiddags werd verwacht. Ik heb vriendelijk bedankt. Dan maar korten op mijn uitkering heb ik gezegd. (Ik had aangegeven in diezelfde week een andere afspraak te willen maken, of de week er op extra te komen)

Ik ben al een tijdje uit het traject, maar ik ben nog steeds kwaad.Wat een schoffterig gedrag van de gemeente!! Ik had aan de bel getrokken en gevraagd of ze enigszins sociaal voelend kunnen zijn, of dat ze robots zijn.
quote:redband schreef op 27 maart 2013 @ 09:21:

[...]

Wat een schoffterig gedrag van de gemeente!! Ik had aan de bel getrokken en gevraagd of ze enigszins sociaal voelend kunnen zijn, of dat ze robots zijn.En jij denkt dat ze daar dan weet mee doen?
Thomaas, dat is inderdaad wel heel erg onmenselijk. Natuurlijk hoef je niet te komen als je naar je opgebaarde oma wil, althans, dat zou ik niet van je verwachten. Maar elke gemeente voert het op de eigen manier uit.

Eerste wat altijd moet gebeuren is brief en CV doornemen, dat is de basis van solliciteren. Ben ik met je eens. En als je binnen je eigen vakgebied het meeste kans hebt op aan de slag te komen, dan moet daar idd de focus op liggen. Pas als het na zoveel tijd niets lijkt te worden, dan verder kijken naar andere soorten functies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven