Werk & Studie alle pijlers

Work Fast (ervaringen?)

26-03-2013 17:45 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort zit ik via de gemeente in een Work Fast traject die nieuwe verse wwb'ers snel zou moeten begeleiden naar een baan.

Zelf heb ik toen ik in de ww zat flink gesolliciteerd maar helaas geen baan aan overgehouden. De gemeente denkt met dit traject binnen 4 weken mij en anderen aan een baan te krijgen, in deze tijden van grote werkloosheid.

Ik moet nu minimaal 5 !!! sollicitaties per dag doen dat 5 dagen per week. En al het werk is passend, oproep werk, schoonmaken voor een paar uurtjes per week etc. blijkbaar zien zij zeer parttime werk en oproepwerk als succesvolle uitstroom. (blijf je toch nog gedeeltelijk afhankelijk van de wwb.) Ik doe maar gewoon braaf wat ze zeggen maar minimaal 25 sollicitaties per week is wel veel in deze tijden dus "schiet" ik maar raak naar alles wat ik kan vinden. (ben van huis uit administratief medewerker met MEAO diploma)

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit traject? En succesvol zijn uitgestroomd en dan bedoel ik geheel de uitkering uit?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Sugar, je mag altijd een klacht indienen of bezwaar maken. En ja, daar wordt door een commissie naar gekeken en degene die het uitvoerde, wordt dan gehoord. En zo hoort het ook. Rechten en plichten, en dit is een recht wat je hebt als klant.
Nogmaals de vraag, waarom doet UWV dit niet voordat ze richting de bijstand gaan?
Daarvan wordt de helft aan een baan geholpen, de rest vindt zelf een baan of ziet toch maar van een uitkering af

Ik vraag mij of hoe succesvol ze werkelijk zijn.

In het verleden kregen re-integratie bureaus een flinke som geld als ze mensen aan een baan hielpen. Je zag toen dat mensen een half jaar contract kregen en na dat half jaar weer op straat stonden en dan ving dat zelfde bureau opnieuw een flinke som geld voor de volgende die ze daar voor een half jaar plaatsten.

Op papier lijkt het dan succesvol maar over een half jaar begint het circus voor de persoon gewoon weer opnieuw.

Ik denk dat dit hier ook het geval zal zijn.

Bovendien vind ik het zorgelijk dat mensen zich zo geschoffeerd en onder druk gezet voelen dat ze maar van een uitkering afzien. Ze moeten toch ergens van leven. Wat gebeurd er dan met die mensen?

Belanden ze in de criminaliteit?

Gaan ze dan maar zwart schoonmaken bij mensen en nemen genoegen met nog minder dan bijstandsniveau?

Als je nog maar net een relatie hebt en nog niet toe bent aan samenwonen trek je dan toch maar bij je partner in en laat je onderhouden?
Klopt ze zien af van een uitkering, de hoe waarom waarvoor etc doet er niet toe, uit gemeente bestand is uit gemeentebestand, wel goed voor schouderklopje.Dat heeft de gemeente betere cijfers gebracht, minder mensen in de uitkering.
Is niet aan de orde, want dit is geen re-integratietraject. Dat wil zeggen dat er niet per persoon een traject wordt gefactureerd. Gewoon uurtarief, dus enorm rendabel. Vroeger was het inderdaad zo, dat een gemeenten diverse bureaus inhuurde waarbij er dan per traject een hoog bedrag werd gerekend. Ook als iemand niet aan het ging ging...want er was wel werk verricht. Dat heeft enorm veel geld gekost. Dat is de reden waarom gemeenten nu geen rib's meer inhuren, maar WF werkt dus heel anders en daarom is het succesvol. Veel uitstroom tegen relatief lage kosten.
In een ideale wereld hoeft iemand geen bijstand aan te vragen, maar de realiteit is dat het binnen de WW-periode niet lukt om aan werk te komen. Heeft ook te maken met de arbeidsmarkt, en met het feit dat het UWV weinig middelen heeft om actief te begeleiden.
De insteek is ook, om de instroom aan de poort te beperken. Als je zelf al actief naar werkt zoekt en wat vindt, heb je geen uitkering meer nodig. En ja, soms hebben mensen geen zin in 3x per week WF, dus dan hebben ze ineens ook heel snel een baan. Beter!
Mutsje, ben erg benieuwd naar jouw eigen ervaring. Maar weet wel dat elke gemeente zijn eigen beleid bepaalt, dus WF stemt af of beleid van desbetreffende gemeente. De opdrachtgever betaalt en bepaalt, in grote lijnen. Sommige gemeenten hanteren nog de sociale aanpak, anderen zijn behoorlijk hard. Een keer niet komen is gelijk uitkering stopzetten..kan WF niks aan doen.
Wordt er rekening mee gehouden dat er gewoonweg weinig werk is? Fraai hoor, gelijk een uitkering stopzetten, nog verder van huis. Maar wat ik veel en veel erger vind is de totale afservering als mens die ik hier lees, en ook van anderen hoor. Nee, we zijn geen luie domme steuntrekkers en de meeste zitten ook niet voor hun lol thuis.
Nieuws over de postbodes gehoord?

http://www.nu.nl/economie ... arbeidsgehandicapten.html
quote:redband schreef op 27 maart 2013 @ 09:42:

Nogmaals de vraag, waarom doet UWV dit niet voordat ze richting de bijstand gaan?

Dat heb ik ze ook gevraagd. Het lijkt mij toch beter dat het al bij de wortel begint zeg maar, dat als je in de ww beland dan gelijk zo'n traject ingaat zodat je niet te lang thuiszit en in de bijstand beland. Maar de overheid heeft daar nog niet aan gedacht, de overheid is juist bezig om meer werklozen te creeren die na hun ww periode via de gemeente de Work Fast moeten gaan doen. En dat terwijl veel ww'ers wel wat sollicitatietraining kunnen gebruiken lijkt mij.

Ik ben het er mee eens om veel te solliciteren maar minimaal 25 per week, passend of niet passend is behoorlijk veel en legt toch wat druk op je om toch aan dat aantal te komen om geen gezeur te krijgen. Het liefst vind ik een baan voor minimaal 30 uur en voor langere tijd/vast en liever geen oproepwerk met een stukje bijstand waardoor je nog steeds moet blijven solliciteren. Ik ben na een jaar dat solliciteren zo langzamerhand beu maar zou toch wel moeten want een baan komt niet aan mijn deur kloppen helaas.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ja, maar als goed is heb je je cv ook al laten nakijken bij uwv of ie correct geschreven is. Waarom denken ze dat andere het nóg beter weten?
Daar gaat het niet om, Redband. De ervaring leert dat een CV altijd bijgeschaafd kan worden om je kansen te vergroten. Mijn eigen CV is al 100x bijgeschaafd en nog zie ik verbeterpuntjes. Je doet toch alles om uitgenodigd te worden?
Dus niet beter weten, maar gewoon hulp bieden in verbeteren van CV, brief, en presentatie. En waar nodig hulp bij vergroten zelfvertrouwen, etc. En dat maakt dat iemand dan ineens wel een baan vindt.
Ja, heb ik ook gelezen over die postbodes. Goede zaak! Alleen jammer dat er daardoor minder reguliere arbeid overblijft. Maar goed, die SW-plekken moeten ook ergens vandaan gehaald worden en post bezorgen kan eigenlijk iedereen.
Ook door bijstandgerechtigden goede zaak?? Ja, zo komen ze nooit aan werk!!

De banen liggen voor het oprapen.

( gehandicapten post laten brengen geen bezwaar tegen, maar wel voor normaal salaris)
[quote]Julus schreef op 27 maart 2013 @ 10:12:

Daar gaat het niet om, Redband. De ervaring leert dat een CV altijd bijgeschaafd kan worden om je kansen te vergroten. Mijn eigen CV is al 100x bijgeschaafd en nog zie ik verbet

erpuntjes. Je doet toch alles om uitgenodigd te worden?[/quote

Zo veel valt er nou ook weer niet bij te schaven aan een cv.

Je naam en adresgegevens moeten erop. Je diploma's en je werkervaring. Die kan je op een bepaalde manier neerzetten en het is persoonlijke smaak van een persoon wat het meest aanspreekt.

Ik heb nogal veel via het uitzendbureau gewerkt.

Kom ik bij bureau 1 cv van 2 bladzijden kan echt niet dat moet je inkorten. bureau 2 nee zo kort kan echt niet je mag gerust 2 bladzijden gebruiken. Kortom zoveel mensen zoveel meningen.

De enige echte ideale cv bestaat niet.
quote:Julus schreef op 27 maart 2013 @ 10:13:

Dus niet beter weten, maar gewoon hulp bieden in verbeteren van CV, brief, en presentatie. En waar nodig hulp bij vergroten zelfvertrouwen, etc. En dat maakt dat iemand dan ineens wel een baan vindt.

Ander topic moest iemand geen brieven meer schrijven maar werkstukjes gaan inleveren met lintjes en al.

Nou daar krijg je echt niet meer zelfvertrouwen van als je moet solliciteren op een manier waarvan je weet dat veel mensen dat niet op prijs stellen.
quote:sugarmiss schreef op 27 maart 2013 @ 10:33:

[...]

Ander topic moest iemand geen brieven meer schrijven maar werkstukjes gaan inleveren met lintjes en al.

Nou daar krijg je echt niet meer zelfvertrouwen van als je moet solliciteren op een manier waarvan je weet dat veel mensen dat niet op prijs stellen.Tja, en de bedrijven hebben ook wel door dat dit de methode is van de werk fast projecten van WWB .
Julus, op mijn CV kreeg ik uiteindelijk tips als "MA uitschrijven" (want onduidelijk), ik vroeg toen of ze dat ook zeiden over drs. voor iemands naam. (Quote:) "nee, want dat is een titel". Okeeeeeee, heeft u ooit van de bama structuur gehoord? Nee, dat had ze niet. Vervolgens zat ik in een sollicitatieklasje en begon dezelfde dame met de opmerking 'volgens mij zitten hier allemaal mensen van hetzelfde niveau, dat is prettig! Iedereen heeft hier toch MBO gedaan?'

Nou sorry hoor, maar van zulke tips over mijn CV ga ik echt niet opvolgen. Ik heb gelukkig veel gehad aan familie, die kritisch naar mijn brief en CV hebben gekeken en daar heb ik ontzettend veel van geleerd.
quote:redband schreef op 27 maart 2013 @ 10:01:

Nieuws over de postbodes gehoord?

http://www.nu.nl/economie ... arbeidsgehandicapten.htmlGeloof er geen reet van dat het PostNL niet om het geld is te doen! En ondertussen maar doen alsof ze zo maatschappelijk verantwoord zijn, bah!
Wat belachelijk hoe je bent behandeld Thomaaas. Zo'n persoon kan je dan echt niet serieus nemen.
quote:redband schreef op 27 maart 2013 @ 10:17:

( gehandicapten post laten brengen geen bezwaar tegen, maar wel voor normaal salaris)

Gehandicapten zijn niet voor niks gehandicapt. Die leveren minder produktie. Daar moet ook wat tegenoverstaan: dat ze voordeliger zijn voor de werkgever.

Anders zou die zichzelf puur benadelen als hij gehandicapten aannam. (tenzij de handicap geen invloed heeft op de productiviteit natuurlijk, dan heb je gewoon recht op een normaal salaris)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven